bitrate vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:56
ik heb een TV kaart aangeschaft (elite 1216 FM)

prima kwalitiet, moet zeggen dat alles me 100% meevalt. Maar zodra ik me ga verdiepen in de opname instellingen, lijkt alles nog uitgebreider dan Adobe Premiere :?

Wat is een leuke bitrate om een TV programma op te nemen met een reolutie van 720 x 576?

uiteraard ladingen topics hierover, maar die zijn óf zeer gedateerd en niet meer up to date, of het antwoord vind ik er niet in terug :?

lees ook weer ergens anders dat de bitrate samenhangt met de duur van een opname...

ik wil het straks allemaal op een DVD branden, dus hoe beter de kwaliteit hoe beter de DVD uiteindelijk wordt. Als ik alles op zijn hoogst instel, (bitrate van 6000 oid) dan kost me 1 minuut, 51 MB aan schijfruimte... :{, zet ik nou de bitrate op 3000, dan is dat nog 'maar' 29 MB.
Zover ik kan zien heb ik niet echt kwaliteitsverlies, maar kan dat nog komen als alles naar de DVD gaat?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

paQ schreef op 06 december 2003 @ 20:10:
Wat is een leuke bitrate om een TV programma op te nemen met een reolutie van 720 x 576?
hangt er vanaf welk codec.
mpeg heb je volgens mij wel 4 megabit nodig om een redelijk beeld te krijgen
maar met divx kun je met veel minder toe. realtime divx opnemen kost alleen wel een hoop cpu kracht (al snel 2GHz). als je eerst alleen wil opnemen (en nog niet direct encoden) dan kun je huff yuv gebruiken. da's wel hoge bitrate, het vreet MB's.
het heeft als voordeel dat het lossless is (geen kwaliteitsverlies). dan kun je later in alle rust encoden.
(staat dit niet in een faq ofzo? :))

edit:
met mpeg hangt 't ook nog sterk af welke mpeg encoder je gebruikt.
ik heb hoog horen opgeven over canopus... maybe is dat wat

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 00:07 ]

Verwijderd

http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/159800.php
De hoogste die je kwijt kunt. (je kunt hem altijd kleiner maken dmv recompressie, maar je kan nimmer kwaliteit erbij maken ;) ) Het ligt er ook maar aan of je in 1 pass gelijk een doelfile wilt hebben, of dat je er nog aan gaat schaven.

Verwijderd

Als je van TV opneemt is die resulutie die je gebruikt eigenlijk best dom aangezien de resolutie van de Tv ongeveer! 320 x 240 is, het is niet precies zoveel maar veel kleiner als je snapt wat ik bedoel, trouwens met zo een groot beeld gaat je computer er heel lang over doen om dat allemaal te verwerken.

Als ik jou was zou ik zoiets nemen als 320 x 240 en dan DIVX 5.0.3 codec 1-pass op ongeveer 1000 kbps. Dat moet toch wel een goed beeld geven, aangezien je een iets of wat snelle computer hebt (Athlon XP 1800+ of Pentium 4 1.8....)

Ik hoop dat je hier wat me geholpen bent :)

Verwijderd

ls je van TV opneemt is die resulutie die je gebruikt eigenlijk best dom aangezien de resolutie van de Tv ongeveer! 320 x 240 is
Dan mag jij mij uitleggen waarom PAL TV uit 625 horizontale beeldlijnen bestaat ;) (er vallen paar lijnen af ivm synchronisatie en data zoals teletekst, maar dat zullen er eerder 20 dan 605 zijn :) )

Zie : http://www.ee.surrey.ac.uk/Contrib/WorldTV/index.html

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja da's een leuke want door interlacing zijn dat er eigenlijk maar de helft per beeld
c.a 300
horizontaal staat wel vast dat zijn er dacht ik ongeveer 720.
12,5 beeldjes per sonconde (even +oneven beeld) kijken ziet er wel erg kut uit
en dan zou je wel erg plat beeld krijgen
dus wie heet er nu gelijk ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 07-12-2003 13:12 ]

Iperf

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

fish schreef op 07 december 2003 @ 13:09:
dus wie heet er nu gelijk ;)
Opnemen in 720x288, dan hoef je meteen niet meer te de-interlacen. Heeft ook gewoon in C'T gestaan.

Naderhand natuurlijk weer resizen naar een 4:3 verhouding.

[ Voor 14% gewijzigd door Varienaja op 07-12-2003 20:02 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Pal is 720x576. (Idd 625 beeldlijnen, maar die 49 overige lijnen dienen schijnbaar andere doelen)

Capturen met huffyuv codec (33GB per uur) en dan omzetten naar divx/dvd/vcd/svcd.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:56
33 GB per uur :{
damn...

ik kwam met diverse bitrate calculators uit op 9420 uit.
heb uiteindelijk de PAL DVD instelling van mijn capture prog gebruikt die hem even boven de 6400 heeft staan. Dit kost me dan (voor een uitzending idols met zo weinig mogelijk reclame :P ) ongeveer 2,3 GB. Dus dat komt wel aardig overeen als ik me bedenk dat er 90 minuten op en DVD gaan (4,4 GB) met die kwaliteit. (53 min x 2 = 106 = 4,6 GB)

maar dat alles is dan opgenomen in MPEG II met 720 x 576
de bewerking en conversie komt idd later wel, maar dat is nog een behoorlijk gereken idd. 2,3 GB overzetten van MPEG II naar avi (wat al die programma's willen) duurt wel even, om ong maar te zwijgen van het (langzame) proces naar de DVD :|

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ivm met schijfruimte en snelheid overwegingen zou ik direct in Mpeg opnemen. (ik heb hardwarematige codec op kaart :9~ dus dat gaat prima)
Als ik nog wat moet knippen en plakken, zou ik dat zeer zeker met een "mpeg aware" programma doen, dus, zonder dat hij moet decoderen en opnieuw hoeft te encoderen. Het programma werkt dan dus op mpeg frame nivo.
Wil je meer dan knippen en plakken zoals: faden, fx of audio aanpassen, dan ontkom je er niet aan om je mpeg te decoderen en weer te encoderen. In dat geval kun je beter weer in AVI (lossless dan) opnemen.

Ik heb het overigens nog niet uitgeprobeerd met mijn kaart, maar dit lijkt me een aardige theorie. Beter dan met hele grote avi files werken lijkt me, want dat bevorderd de snelheid in monteren ook niet echt.

Alles kan stuk.

Pagina: 1