[S-ATA] Maxtor 120GB na 2 dagen zomaar opeens kapot

Pagina: 1
Acties:

• Toni
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Na mijn megafrustraties vandaag (zie [rml][ Win XP] Reboot na opstartscherm[/rml] - mijn vorige topic vandaag) ben ik erachter gekomen dat 2 dagen oude de harddisk uit mijn gloedjenieuwe PC het nu al opgegeven heeft. (Of het moet de S-ATA controller zijn op het ASUS A7V600 moederbord).

XP begon telkens opnieuw te rebooten nadat het zwarte loading-windows logo scherm in beeld was. Ik heb er een oude 4GB (mijn eerste) Quantum Fireball harddisk ingehangen, en daar een schone XP op gezet. En alles werkt naar behoren, maar de S-ATA schijf wordt niet herkend in XP. Toen de Via-SATA driver geinstalleerd. Meteen hangt XP weer bij het opstarten. Wanneer ik nu de SATA schijf eruithaal, dan werkt alles wel weer prima naar behoren. Het programmaatje PowerMax op een floppy gezet op de drive te onderzoeken, die blijft ook hangen bij het detecteren van de drive.

Conclusie : ik moet maandag terug naar de computerboer voor een nieuwe schijf. Maar wat ik me nou afvraag, hoe kan het nou dat een gloednieuwe harddisk die gisteren nog prima draaide, zonder een vuiltje aan de lucht, vanochtend er opeens de brui aan gaf, zonder enige voortekenen in de vorm van akelig ratelend of tikkend geluid?

Na het Bios Scherm krijg ik altijd nog even een soort Raid config scherm langszetten (met <tab> kom je daarin), en daar wordt de schijf wel aangegeven (helaas met 114GB ipv 120GB, maar dat terzijde).. kan het in dat geval toch ook nog de SATA controller zijn?

We need more cowbell

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Die 114GB ipv 120GB is normaal. Heb ik ook bij mij Maxtor 120GB SATA. Verder kan ik je niet helpen. Succes met het oplossen van je probleem

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

Uh.. harddisks crashen zo vaak, zeker als een gloednieuwe crashed, ga ik altijd gewoon vanuit dat het een productiefoutje is (in de jouwe dus ;))

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Waarom kan een band zomaar klappen zonder eerst 3 keer langzaam leeg gelopen te zijn?
Harddisk kunnen nu eenmaal van het een op het andere moment kapot gaan.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

helaas met 114GB ipv 120GB, maar dat terzijde
Kijk in de FAQ van dit subforum onder het kopje "Mijn schijfruimte klopt voor geen meter" B)

Wat betreft de harddisk-crash. Sja, daar kunnen we niks aan doen. Dit gebeurt zó vaak. Gewoon omruilen bij de PC-boer. Maar mochten de schijven daarna alsnog crashen, dan zou je het probleem wel ergens anders moeten zoeken. Moederbord (I/O controller) of voeding bijvoorbeeld :)

Verwijderd

Ik heb ook een sata 120gb van maxtor, en die van mij crashte na een maand :'(
nu ben ik wel mijn data kwijt :(
ik denk dat het een productie fout is, ik hoef ook niet dezelfde weer terug.
ik stap wel weer over op de "good old" IDE >:)

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07-2025

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 09:46:
ik stap wel weer over op de "good old" IDE >:)
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is de hardware van SATA en IDE HD's exact het zelfde op de interface na. Dus kan dezelfde HD in IDE uitvoering net zo hard crashen als de SATA versie.

Verwijderd

Ik had met mijn Maxtor 80gig S-ata ook veel problemen de eerste week met windows. BSOD's enzo. Dan na een week begon hij ineens tikkjes te geven als hij hard begon te werken. Dan maar nieuwe gaan halen, en daar werk ik nu al een maand mee zonder enig probleem :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 10:18 ]

Verwijderd

Fatamorgana schreef op 07 december 2003 @ 10:05:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is de hardware van SATA en IDE HD's exact het zelfde op de interface na. Dus kan dezelfde HD in IDE uitvoering net zo hard crashen als de SATA versie.
Misschien is het wel de interface die zo brak is ;)

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 10:17
Mijn S-ATA 120GB van Maxtor stopte er na 2 maanden mee :'(
Heb er nu 2 inzitten _/-\o_ in een mirrortje...

Verwijderd

high performance disks vragen high performance koeling.
misschien dat je kast iets te krap is ofzow.
ik zou er een koelertje op douwen.
Pagina: 1