[windows]harddisk kopieren

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:21
Ik wil graag mijn harddisk kopieren. Kan ik dit dmv. Knoppix doen en dan dd?
Allebei de disks zijn Fat32. Doordat ik Knoppix gebruik, kan ik mijn windows schijven gemakkelijk ontkoppeld laten (zijn dat standaard volgens mij)
Kan ik dan met "dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdb1" een exacte kopie van windows maken zodat ik daarvan kan booten?
Of gaat dit niet werken?
Heb hier nl. een windows schijfje met 500MB dit stampvol staat en een 1,5 GB schijf die leeg is (geformateerd naar FAT32, is dit nodig? Of moet ik juist ongeformateerd laten, omdat dd de indeling erbij zet? )

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
dd werkt, en kopieert de harde schijf letterlijk. Je hoeft niet eens van CD te booten, ik heb een HD gekopieerd waar op dat moment Linux vanaf draaide. Het enige nadeel is dat je dus de partitie indeling van de 500 MB schijf meeneemt. Formatteren is dus ook overbodig, dat wordt ook gewoon overschreven. Daarna kun je met FDISK dus een extended partitie van 1Gb erbij maken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Paultje3181
Dus ik zit dan nog steeds met het probleem van de ruimtegebrek? Is nl. nog maar 40 MB vrij, dus de hele tijd meldingen :S
En klopt die code die ik geef? Draai hier geen linux, dus kan het zo snel niet vinden? En heb al een keer een hd verkloot met dd... 8)7

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Volgens mij is het eenvoudiger om dmv een cp gewoon alle bestanden te kopieren. Daarna kun je met `dd` de bootsector kopieren; of deze handmatig met FDISK opnieuw aanmaken na het kopieren van alle files

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Spider.007 schreef op 06 december 2003 @ 18:13:
Volgens mij is het eenvoudiger om dmv een cp gewoon alle bestanden te kopieren. Daarna kun je met `dd` de bootsector kopieren; of deze handmatig met FDISK opnieuw aanmaken na het kopieren van alle files
tar is makkelijker, omdat cp permissies en tijden nog weleens door elkaar haalt.

tar -cf - /pad/naar/dir | tar xpvf -

zoiets?

edit:
dan wel de -p bij tar gebruiken, anders schiet je er nog niet veel mee op. en de -f was ik ook vergeten. Ik weet zeker dat ie nu werkt (heb t net zelf gebruikt...)

[ Voor 17% gewijzigd door smokalot op 07-12-2003 03:49 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Paultje3181
dd overschrijft toch de partitietabel? Ben ik dan niet mijn net gekopieerde bestanden meteen weer kwijt? Partitietabel wordt dan toch "beschadigd"?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12 10:13

igmar

ISO20022

smokalot schreef op 06 december 2003 @ 19:42:
tar is makkelijker, omdat cp permissies en tijden nog weleens door elkaar haalt.
Als je cp met -a gebruikt gaat dat alles gewoon goed, geen enkele reden om tar te gebruiken.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12 10:13

igmar

ISO20022

Spider.007 schreef op 06 december 2003 @ 18:13:
dd is niet bruikbaar, aangezien in sector 0 behalve de bootsector ook de primaire 4 partities beschreven staan.

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-12 15:26
Je kan gewoon jou dd trick toepassen als jij dat fijn vind en dan later de partitie grote aanpassen met een tooltje.
of je pakt meteen een goeie tool zoals Partition Magic die kan de partitie zelf kopieëren en dan meteen groter maken.

• Paultje3181
Tooltje moet op te googlen zijn... partition magic heb ik a) niet b) geen ruimte voor om te installeren... Gok dat ik eens ff met dd aan de slag ga.

Dankjewel allemaal

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 21:15
Ik denk dat het je een hoop tijd scheelt door gewoon een Ghost diskette te gebruiken..maar goed..veel plezier met dd ;)

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

als je zelf de mbr op de 2de schijf kan fixen kun je ook partimage gebruiken om snel de data naar een partitie op de 2de schijf te kopieren. Volgens mij staat partimage op de knoppix cd, dus dat heb je al.
Gaat een stuk sneller dan dd.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Move naar Software Algemeen.

Dit heeft veel te weinig rechtstreeks met NOS te maken om daar te staan IMHO.

Dus bij deze ;)
Pagina: 1