Te dikke snoeren bij surround set?

Pagina: 1
Acties:
  • 526 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:15

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Topicstarter
Ik heb een midiland 8200 surround-sound-setje en daar zaten standaard een paar bijzonder dikke snoeren bij om de speakers met de versterker te verbinden.

Nou ziet het er allemaal heel degelijk uit (en belangrijker het klinkt ook goed) maar de speakers zijn niet zo enorm sterk (20 watt rms per stuk) hoewel ik in de huiskamer bijvoorbeeld een sony set heb staan met 80 watt speakers, maar daar zaten van die hele dunne draadjes bij.

Wat is nou precies het voordeel van die dikke snoeren, en zorgen die dikke snoeren niet voor teveel weerstand bij die relatief zwakke speakers?
(en dus: waarom zitten er bij de DD-set dikke snoeren en krijg ik van sony van die prutsdraadjes?)

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dikke snoeren zouden juist zorgen voor minder weerstand :)

Hoe groter 't oppervlak van een doosnede van een draad zeg maar is, hoe meer ampère hij kan hebben :) (warmte enzo)

edit:
<Zoefff> al neem je een plasticdraad van een kilometer doorsnede
<Zoefff> de weerstand blijft vreselijk hoog
<Zoefff> :+

^^^ Oppervlak van de kern bedoel ik dus hè ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Osiris op 06-12-2003 15:39 ]

Verwijderd

FUBAR schreef op 06 december 2003 @ 15:34:
Ik heb een midiland 8200 surround-sound-setje en daar zaten standaard een paar bijzonder dikke snoeren bij om de speakers met de versterker te verbinden.

Nou ziet het er allemaal heel degelijk uit (en belangrijker het klinkt ook goed) maar de speakers zijn niet zo enorm sterk (20 watt rms per stuk) hoewel ik in de huiskamer bijvoorbeeld een sony set heb staan met 80 watt speakers, maar daar zaten van die hele dunne draadjes bij.

Wat is nou precies het voordeel van die dikke snoeren, en zorgen die dikke snoeren niet voor teveel weerstand bij die relatief zwakke speakers?
(en dus: waarom zitten er bij de DD-set dikke snoeren en krijg ik van sony van die prutsdraadjes?)
omdat Sony niet voor high-end gebruik is.

Sony een huis-tuin-keuken gigant, waar de doorsnee persoon echt niet verschil hoort bij 80 watt Sony speakerstjes met wat voor draad er ook bij zit,... + tis goedkoper...

DD toch wat anders dan Sony vandaar de dikke draden.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-12 23:28

jasjenl

Liab A Tymo

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 15:44:omdat Sony niet voor high-end gebruik is.

Sony een huis-tuin-keuken gigant, waar de doorsnee persoon echt niet verschil hoort bij 80 watt Sony speakerstjes met wat voor draad er ook bij zit,... + tis goedkoper...

DD toch wat anders dan Sony vandaar de dikke draden.
Beetje onzin dit... Zo'n setje van Midiland is natuurlijk niks beter dan een goedkope Sony set en heeft ook niks met High End te maken. Sony maakt daarentegen naast goedkoop spul ook dure (en goede) apparaten (bijv. de ES serie), dus denk dat een deel van de Sony collectie meer richting High End gaat dan Midiland setjes. Waarom er dan bij Midiland dikkere kabels zitten? Tja, geen idee... bij de meeste apparatuur moet je toch los de bekabeling kopen, als je tenminste een beetje fatsoenlijke kabels wilt.

Verwijderd

Wat is nou precies het voordeel van die dikke snoeren
Lagere weerstand
zorgen die dikke snoeren niet voor teveel weerstand bij die relatief zwakke speakers?
Nee, een interlink-draad kan nooit te dik zijn (behalve om op te rollen :+ ) of een te lage weerstand hebben.
waarom zitten er bij de DD-set dikke snoeren en krijg ik van sony van die prutsdraadjes?
Een fabrikant geeft je minimale benodigdheden om "fatsoenlijk" geluid eruit te krijgen. Als ze dat bij alle speakers zouden doen gaat de kostprijs en daardoor de verkoopprijs omhoog. Dat sommige speakers geleverd worden met onnodig dikke draden is vanwege het "pats en professional effect". Hierdoor lijken de speakers zwaarder en professioneel, terwijl dit opzichzelf weinig zegt over de bouw en werking van de speaker.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 12:23

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Kort samengevalt... Dikke Speakerkabel---> minderweerstand---> dus beter.

Of je het verschil bij jou setje kan horen weet ik niet. IK heb hier zelf twee Canton Karat M80 DC's staan en daar was het verschiel duidelijk hoorbaar. Vooral bij de bas merkte ik het.

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:15

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Topicstarter
Tis weer helemaal duidelijk, bedankt voor de replies

nog even iets anders, ik heb een tijdje een heel dik snoer gebruikt (met gouden contactjen etc.)om diezelfde midiland coaxiaal-digitaal te verbinden met mijn DVD-speler, en toen werd dat kastje van die midiland-decoder ontzettend warm en viel soms het geluid weg. Nu gebruik ik een dunnere simpele kabel (welke eigenlijk voor tv-out was, zo'n gele) en nu wordt hij minder warm en is het geluid altijd perfect, heeft dit dan iets te doen met weerstand of is het iets anders?

(daarom kwam ik namelijk op de gedachte dat dikke kabels misschien wel helemaal niet goed hoeven zijn)

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

je laatste probleem is vaag. Voor digitaal kan je overigens best een composiet kabel gebruiken, die dure gold plated is voor een spdif interlink echt een overkill.

wat betreft speaker kabels. Sony leverde ooit bij mijn AV set (dolby prologic + ingebouwde subwoofers in de speakers) 0,5mm^2 snoertjes mee om 40watt fullrange en 40 watt subwoofers aan te sluiten 8)7
Nou verkoop ik zelf speakersnoer, en 0,5mm^2 geven we alleen mee aan iemand met een goedkoop setje met kleine satelietjes... Ik weet dat de 2,5mm^2 die ik nu heb liggen, een gigantische overkill is, maar die 0,5 is toch wel heel erg dun... :?
Ik merk op mijn werk dat het nog steeds zo is dat die veelste dunne snoertje mee geleverd worden... zonde, want op die 500 tot 1000 euro zul je de meer prijs van een 0,75 of zelfs 1,5mm^2 snoer echt niet terug vinden...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1