Hoe TFT schermen schoonmaken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Het gaat om het scherm van een Laptop, je weet wel vette vingers enzo.
Zelf raak ik het scherm nooit aan alleen zijn er wel eens van de lolbroeken die over je schouder meekijken en iets op het scherm willen aanwijzen en dit dan ook letterlijk doen... of-te-wel met hun vingers niet van het scherm af kunnen blijven.

Nu is de vraag hoe kan ik een TFT scherm het best weer schoon krijgen.
Kan dat met de zelfde doekjes waarmee je CRT schermen ook schoon maakt of is er nog iets anders.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik maak mijn TFT scherm altijd schoon met dit spul :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Wel zachtjes wrijven, anders vermoord je je pixels. :o

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

dual-zip schreef op 06 december 2003 @ 15:27:
Ik maak mijn TFT scherm altijd schoon met dit spul :)
Hoe het met het spul zit weet ik niet. Maar op de site van MyCom staat:
Vette vingers op je kostbare TFT-scherm? Spray Safeclean op het scherm en droog het af met een pluisvrijdoekje. Het blinkt als nooit tevoren!
Ik heb toch liever niet dat mijn TFT gaat glimmen :/

Zelf gebruik ik altijd gewoon een CD-doekje, werkt niet zo goed tegen vette vingers, maar zolang mijn moeder maar weinig langs komt is er niet zoveel aan de hand.

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Ik heb een plank boven me tft waardoor er haast geen stof op het scherm terecht komt :D , verkomen is beter dan genezing :*).

Safeclean spray ?
Ik vraag me af wat daar in zit, volgens mij een soort vet waardoor je scherm gaat glimmen en daardoor zie je geen vinger afrukken meer waneer er wat vet van je vinger op het scherm komt.
Lijk me alleen wel bagger waneer de zon schuin op je scherm schijnt.

Verwijderd

Ik doe het een de alcohol dinge voor de bril :P Doe ik ook me PDA mee :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik had toch wel verwacht van een site als tweakers dat dergelijke onzinverhaaltjes niet serieus genomen zouden worden ;)

Dat glimmen slaat dus nergens op :D
SafeClean reiniger en beschermer is geschikt voor alle -ook gecoate -glas en kunststof oppervlakken (Laptop, GPS, Monitor, GSM, Handheld, Organiser e.d.). Mileuvriendelijk, volledig veilig, bevat geen oplosmiddelen of alcohol, niet giftig en onbrandbaar. Getest en gekeurd door de elektronische industrie.

[ Voor 50% gewijzigd door Glashelder op 06-12-2003 18:08 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vet in een schermschoonmaakmiddel :X

Dan ga je JUIST vette vingers zien die er dan in staan. Wat er precies wel inzit weet ik niet, maar eerder een hele lichte ontvetter dan andersom :)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:13
Ik doe het alltijd gewoon met een speciaal doekje, daar doe ik dan btje water op... :X
Ik doe het soms ook weleens met plee papier met water erop en in me andere hand droog plee papier om het snel af te drogen 8)7
nog nooit fout gegaan maar niet aan te raden denk ik O-)

[ Voor 13% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-12-2003 18:25 ]

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op 06 december 2003 @ 18:25:
Ik doe het alltijd gewoon met een speciaal doekje, daar doe ik dan btje water op... :X
Ik doe het soms ook weleens met plee papier met water erop en in me andere hand droog plee papier om het snel af te drogen 8)7
nog nooit fout gegaan maar niet aan te raden denk ik O-)
Je moet NOOIT toilet papier gebruiken omdat daar houtvezels in zitten. Dit kan hele kleine krasjes veroorzaken op je scherm.

Persoonlijk geloof ik niet echt in dat "speciale" spul (Veel te duur en te ingewikkeld).

Ik gebruik gewoon altijd een schone theedoek (katoen) met een beetje jenever (dat werkt beter dan spiritus omdat ik met spiritus nog steeds strepen krijg (snap het ook niet)).

Verwijderd

Zo'n anti-statisch doekje wat je normaal om zo'n "swiffer" geval doet.
(zo'n ding om droog mee te "dweilen")

;)

Verwijderd

Ik zou even op de site van de fabrikant kijken van je monitor,bij ilyama raden ze screen 99 aan voor miijn 431 s.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik gebruik of brilpoetsdoekjes zoals hierboven al eens eerder aangegeven.
AF heeft ook speciale doekjes, screenclene ofzoiets, een beetje hetzelfde effect als de brillendoekjes, alleen iets duurder.
Die brilpoetsdingen heb je in grootverpakking (100 stuks) voor een paar euro bij de Action.

Verwijderd

je moet schuurpapier hebben :+ :Y)

nee zonder dollen, die Safeclean spray werkt goed :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 07:52 ]

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Op de verpakking van Screen99 staat dat je het nooit mag gebruiken voor TFT's, kan me niet voorstellen dat Iiyama dat aanraadt.

Verwijderd

Brigitte wat ik lees op de (beschrijving) is dat er staat niet gebruiken op notebooks?.
Maar bij ilyama raden ze het toch echt aan,Ik heb hierover via e,mail uitgebreid contact gehad.
Waarin het werd bevestigd.
Om precies te zijn staat er dit op hun site.

Hoe kan ik het beste mijn monitor schoonmaken?
Met een mild schoonmaakmiddel. Let op dat zelfs speciale doekjes voor beeldschermen agressieve middelen kunnen bevatten. Zo zijn de monitor schoonmaakdoekjes van HEMA niet geschikt voor onze CRT monitoren met een platte beeldbuis (vanwege de kunststof coating). iiyama beveelt het schoonmaakschuim aan van SCREEN '99 (Kontakt Chemie). Verkrijgbaar bij de betere electronicazaak of te bestellen bij onze dealers.

hier heb ik dus contact over gehad omdat er niet over tft wordt gesproken.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 09:50 ]

Verwijderd

ik gebruik doekjes van AF antistatische screen doekjes.. erg mooi spul

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 16:31
Heb nooit echt last van vettevingers (m'n laptop met touchscreen functie gebruik ik nooit) op mijn 2 tft desktop monitors. Wel van veel stof omdat ik niet zo vaak stofzuig (wil het nu wel vaker gaan doen, ivm stof). Gebruik altijd een (schone) zakdoek (dus niet z'n papieringen dingetjes).

Some een klein beetje nat gemaakt als per ongeluk tegen het scherm heb lopen niezen |:( ;) . M'n ervaring is dat ene monitor best wel wat kan hebben hoor, het zijn niet echt fragile apparaten oid.

[ Voor 14% gewijzigd door HermeS op 07-12-2003 10:17 ]

Verwijderd

Ik gebruik "baby" doekjes van zwitsal :> dat zijn van die vochtige doekjes in een gele doos en niet al te duur :)
Werkt perfect,ik kwam op het idee toen ik een van mijn kinders billen schoonmaakte B) laat niets geen sporen of vet achter!

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 11:40 ]

Verwijderd

Wat ook er goed werkt zijn katoenen baby luiers, werkt perfect en geeft geen krassen. De gevoelige huid van een baby kan er ook tegen :)

• debeer
  • Laatst online: 07-07 14:32
Ok ff voor de duidelijkheid.

screen 99 (schuim) gebruik je voor CRT monitoren, ze worden dan ook weer antistatisch.
Wat er precies in zit staat niet op de spuitbus helaas.

safeclean (vloeistof) gebruik je voor TFT schermen e.d.
samen met een microvezeldoekje gaat dat prima.
Ook op dit flesje staat niet wat er precies in zit.

debeerzietzevliegen.nl

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wat is het verschil tussen een notebook-TFT en een desktop-TFT? Juist, er is geen verschil. Dus Screen99 is niet geschikt voor een TFT-monitor. Je kunt het beste een uitdraai maken van die correspondentie met Iiyama, voor het geval je je scherm hebt vernaggeld.

Overigens tip van NEC: spuit Safeclean nooit op de monitor zelf (zoals op de verpakking staat aangegeven) maar op een zachte doek en doe daar de monitor mee af, om te voorkomen dat er vloeistof tussen het scherm en de behuizing komt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ik gebruik gewoon een zacht doekje met water. werkt hartstikke goed. en kost niets.

• debeer
  • Laatst online: 07-07 14:32
Waar staat die informatie dan op hun site??

[quote]Brigitte schreef op 07 december 2003 @ 12:25:
Wat is het verschil tussen een notebook-TFT en een desktop-TFT? Juist, er is geen verschil. Dus Screen99 is niet geschikt voor een TFT-monitor. Je kunt het beste een uitdraai maken van die correspondentie met Iiyama, voor het geval je je scherm hebt vernaggeld.

debeerzietzevliegen.nl

Verwijderd

MultiClean. Officieel gebruikt door de grote bedrijven om laptops uit lease weer schoon te maken.

Verwijderd

Ik gebruik zo zacht katoen doekje van een brille winkel hands anders. Dat koste lekker niks.

En ik gebruik beetje water, spiritus of wat anders lijk me niet echt goed.

Verwijderd

De beer kijk effe op ilyama.nl
en dan lcd, en dan onder de faq.
daar staat niet dat het geschikt is voor tft, maar ik heb wel correspondentie via email gehad, en er is mij verteld dat screen 99 ook voor tft,s is.
en aanbevolen door ilyama.
Pagina: 1