Harddisk wannabee crash

Pagina: 1
Acties:

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoi!

ik heb in mijn PC 2x 60gb hardddisk, beide van Maxtor. De ene is 7200rpm, de andere 5400 rpm. Op de 7200 staan spellen en os etc, op de 5400 staan iso's, muziek en friends. De 5400rpm tikte (dacht ik altijd) soms, dus de belangrijkste dingen stonden op de 7200 ronden. Het tikken stopte een tijdje geleden van de een op de andere dag dus ik voelde me weer veilig.

De Smart van de 5400 is top, de 7200 geeft bij één van de onderdelen 80 ipv 100. Dus! Gister had ik al mijn data op de 7200 rpm schijf gezet. Dit omdat de 5400 in een linux bak ging en ik die ging installeren. Nou, netjes gedaan en geinstalleerd. Toen ging ik via het netwerk de data van de xp schijf weer terug zetten naar de 5400 schijf via het netwerk. Opeens hoorde ik die tik en schakelde de harddisk zich steeds aan en uit! (van de 7200 waar toen dus AL mijn data opstond)

Vastloper, rebooten, tikken, uitschakelen, etc, vind de schijf niet MEER

WAAAAAH

ik flipte serieus, ALLES kwijt!

Dus...

Nood scenario: schijf in folie, in de vriezer ermee. Snel schone install op 5400 rpm schijf van windows 2000. Na half uur schijf uit de vriezer en rustig gaan slapen.

vanochtend eerst install afgemaakt.

Ramen open, 5 graden in mijn kamer. schuif op een glas gezet (overal eromheen lucht) en aangekoppelt! hij deed het en gaf gewoon weer: SMART=OK. Nou, eerst belangrijke docs en mail eraf gehaald. daarna gewoon rustig 20gb aan data over kunnen hevelen! heb dus alles weer, en schijf doet het opzich gewoon prima.

Ik weet nu dus niet meer wat ik moet :|

Schijf gewoon weer vertrouwen? heb 2dehands gekocht, was toen wel nieuw in verpakking, maar dus geen garantie. Schijf weg pleuren? is er test software voor? Wat betekend het als de schijf zich aan/uit schakelt?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:02
Geen garantie omdat je hem 2de hands hebt gekocht?

Tenzij het een OEM schijf is, kun je bij maxtor toch gewoon RMA aanvragen hoor. :)
Maxtor zelf heeft ook testsoftware, namelijk PowerMAX. Ik denk alleen dat die geen foutmeldingen geeft op het moment, omdat je schijf het gewoon doet. PowerMAX kan ook niet 'voorspellen' wat er met een HDD gaat gebeuren :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Vinnie
  • Niet online
Bar-Le-Duc schreef op 06 december 2003 @ 13:05:
Schijf gewoon weer vertrouwen? heb 2dehands gekocht, was toen wel nieuw in verpakking, maar dus geen garantie. Schijf weg pleuren? is er test software voor? Wat betekend het als de schijf zich aan/uit schakelt?
Ik zou zo'n schijf nooit meer vertrouwen. Het risico is daarmate zo groot dat het probleem zich zo weer voor kan doen.

2e hands mag niks uitmaken voor een directe RMA richting Maxtor. Dat kan je dus altijd proberen mits de schijf niet al te oud is.

C:\>_

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-03 20:17
Mijn ervaring is dat als een harddisk ook maar 1x vreemd doet (tikken, opnieuw upspinnen e.d.) deze uiteindelijk toch kapot zal gaan. Hoe lang dit duurt valt alleen niet te zeggen. Soms is hij na korte tijd definitief kapot, soms kan het nog een jaar duren.

Het veiligste is echter je harddisks gewoon nooit vertrouwen, hoe goed/nieuw ze ook zijn en altijd een backup te maken van belangrijke data. 7200rpm schijven bijvoorbeeld hebben snel de neiging oververhit te raken en dan "verslijt" het mechanisme binnen een paar maanden ipv een paar jaar. Tenslotte vind ik in de vriezer leggen geen goed idee. Een hd heeft door de fabrikant aangegeven werktemperatuur en daar kun je je beter maar aan houden.

[google=dtemp] is trouwens wel een aardig programma om de temperatuur mee in de gaten te houden. Gebruik echter ook de diagnose software van de fabrikant om te zien of de temperatuuraanduiding correct is.

_██_
(ಠ_ృ)

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
> Ik weet nu dus niet meer wat ik moet

Wat dacht je van backups maken? Dat is echt beter voor je hart ;)
Een schijf die ooit problemen heeft vertoont is alleen nog goed voor onbelangrijk spul. Zolang hij nog iets doet is dat leuk om games oid op te installen, maar als hij morgen kapot is, was dat te verwachten.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
offtopic:
[quote]
op de 5400 staan iso's, muziek en friends.
[/quote]

Vrienden op je harde schijf? Waar download je die..kan je zo ook combineren met je activiteiten op GoT zodat je ook nog enigszins een sociaal leven hebt? ;) :P

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Atomsk schreef op 06 december 2003 @ 15:02:

Tenslotte vind ik in de vriezer leggen geen goed idee. Een hd heeft door de fabrikant aangegeven werktemperatuur en daar kun je je beter maar aan houden.
De schijf in de vriezer leggen is een "standaard' paardemiddel, de laaste hoop zeg maar, om een gecrahste schijf weer tot leven te brengen.

• COMPUTERFREAKED
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
IK WEET HET, heb het al met 3 schijven gehad, allemaal maxtors, je doet er niks aan, naar verloop donderen ze in elkaar PUNT.

As k jou was zou k gewoon ASAP backups maken en gaan sparen voor een nieuwe schijf.

MIJN MENING OVER MAXTOR: AMMATEURS

#include <disclaimer.h>

[ Voor 21% gewijzigd door COMPUTERFREAKED op 06-12-2003 16:03 ]

• Xander
COMPUTERFREAKED schreef op 06 december 2003 @ 16:00:
IK WEET HET, heb het al met 3 schijven gehad, allemaal maxtors, je doet er niks aan, naar verloop donderen ze in elkaar PUNT.

As k jou was zou k gewoon ASAP backups maken en gaan sparen voor een nieuwe schijf.

MIJN MENING OVER MAXTOR: AMMATEURS

#include <disclaimer.h>
Geloof me, alle HDD's gaan kapot. Ik heb meerdere merken gehad: Maxtor, Seagate, WD, Samsung ( :P ), en van alle merken zijn er wel een aantal disks gecrashed...

Je ziet veel vaker mensen die een gecrashte Maxtor hebben idd, maar dat komt gewoon omdat Maxtor meer verkocht wordt :P

• COMPUTERFREAKED
  • Niet online
XanderH schreef op 06 december 2003 @ 16:12:
[...]

Geloof me, alle HDD's gaan kapot. Ik heb meerdere merken gehad: Maxtor, Seagate, WD, Samsung ( :P ), en van alle merken zijn er wel een aantal disks gecrashed...

Je ziet veel vaker mensen die een gecrashte Maxtor hebben idd, maar dat komt gewoon omdat Maxtor meer verkocht wordt :P
Jaaaaaajaaaaaaaaa, ik heb al veel merken gehad, en de enige die crashen zijn die (...) Maxtors

• Xander
COMPUTERFREAKED schreef op 06 december 2003 @ 16:15:
[...]

Jaaaaaajaaaaaaaaa, ik heb al veel merken gehad, en de enige die crashen zijn die (...) Maxtors
Dan doe je iets verkeerd. Houdt er rekening mee dat Maxtor's best wel warm worden, dus je moet ze ook wel goed koelen e.d. :)

Anyway, zullen we in dit topic even geen Maxtor/anti-maxtor discussie gaan voeren? :)

• COMPUTERFREAKED
  • Niet online
XanderH schreef op 06 december 2003 @ 16:22:
[...]

Dan doe je iets verkeerd. Houdt er rekening mee dat Maxtor's best wel warm worden, dus je moet ze ook wel goed koelen e.d. :)

Anyway, zullen we in dit topic even geen Maxtor/anti-maxtor discussie gaan voeren? :)
Ahuh, ich weis, aber ik ben nie de enige die er een maxor doorheen gejaagd heeft, en uhm ja ik heb der HDD kewlers op jah :D

Ik wou alleen ff duidelijk maken dat het wel opvalt dat het altijd de Maxtors zijn die er uitvliegen :(

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-03 19:35
Als je je data echt veilig wil hebben, kun je beter 2 hdd's in raid1 leggen. Een HD is nooit 100% te vertrouwen.

tvw

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 22:48
Ik afgelopen maandag nog problemen met mijn Maxtor schijf. Werd wel herkend (kon dus nog gewoon alles normaal backuppen), maar PC wilde gewoon niet booten (BSOD, ook in safe mode). BSOD error code nagecheckt, kwam er dus op neer dat het of aan m'n RAM, of aan die schijf lag. RAM testte OK, dus ff met PowerMax die schijf checken.

En ja hoor: een error.

Uiteindelijk heeft een low level format die error weer weggekregen en nu werkt alles weer naar behoren, maar deze schijf zal ik nooit meer echt vertrouwen.

Verwijderd

weet iemand dan toevallig een hdd die langer dan 5 jaar meegaat? Ik heb dezelfde raferelen meegemaakt maar dan met Western Digital schijven.
kutkwaliteit van apparaten tegenwoordig... bah

• Okasha
  • Niet online
ja nou ja, met schijven in de vriezer heb ik hele goede ervaringen, dus dat is dan natuurlijk het eerste wat ik doe. Vroeger had ik een IBM schijf uit de befaamde reeks der doden met een belangrijk verslag wat crashte. Half uur in de vriezer, eruit, booten, bestand eraf, begon weer te tikken en kwam nooit meer tot leven, maar het .doc bestandje dus wel :) dan is de pijn opeens veel minder.

Heb nu alle data op zowel de 7200rpm schijf als op de 5400rpm staan. Ik heb namelijk ook nog stééds het id dat de 5400rpm de schijf was die aan het tikken was. De 7200 hang ik nu in celeron bakkie die ik gewoon ga installeren. Ik zie wel wat dat ding verder gaat doen.

Ik hoop dat ie het lang gaat uithouden :( heb geen geld voor nieuwe schijven.

Kunnen ze niet gewoon 10% langzamere disks maken die WEL gewoon lang mee gaan? Cooling in de kast is ok. Heb Chieftec kast met gewoon 80mm fan voor de disken hangen. Was laatst bij zwager... die had 1x40 en 1x80 maxtor 7200 rpm schijven, direct op elkaar draaien, |:( video bewerking, met 1x extra 80 outtake aan de achterkant. Draait al bijna 2 jaar zonder probs...

• OnTracK
  • Laatst online: 18-03 18:00
Over dat in de vriezer leggen, kan prima. kijk maar:
Operating (Metric) 5° C to 55° C
Non-operating (Metric) -40° C to 65° C
Dit komt van de Western Digial site omdat ik bij Maxtor niks kon vinden

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Xander
Bar-Le-Duc schreef op 06 december 2003 @ 16:46:
Ik hoop dat ie het lang gaat uithouden :( heb geen geld voor nieuwe schijven.
Zoals al een aantal keer gezegd is kun je waarschijnlijk gewoon RMA aanvragen, heb je helemaal geen bonnetjes ofzo voor nodig :)

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Volgens mij als je de schijf direct naar maxtor stuurt krijg je wel een nieuwe. Ikzelf heb alleen maar goede ervaringen met Maxtor. Nu een 120GB HDtje, maakt echt bijna geen lawaai (behalve af en toe als ie idled, dan piept ie een beetje).

Ik heb ook 2 Samsung Spinpoints gehad. Ik draai er nu 1tje al voor 4 jaar (10 gig ofzo) en doet het nog steeds perfect... Wel wat lastig lawaai, maar het kan erger.

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

• COMPUTERFREAKED
  • Niet online
Er wordt vaak over de "half uur in de vriezer" methode gesproken, werkt dit echt en zo ja is dit tijdelijk of heb je de mogelijkheid dat het kreng het nog n paar jaar uithoudt?

As ik het goed begrijp doe je m in plastic zakje en dan half uurtje in de vriezer?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

COMPUTERFREAKED schreef op 06 december 2003 @ 20:26:
Er wordt vaak over de "half uur in de vriezer" methode gesproken, werkt dit echt en zo ja is dit tijdelijk of heb je de mogelijkheid dat het kreng het nog n paar jaar uithoudt?
De 'vriezer-methode' werkt even goed als als een kip ritueel slachten ter ere van je harddisk of een Sjamaan een bezwering uit laten spreken.

Zowiezo is een half uurtje (of langer) uit voor een harddisk geen slecht plan. Als je problemen hebt, bijvoorbeeld omdat de firmware crashed, werkt uit, even wachten en weer aan perfect. Thermische problemen idem. Tegen defecten in je platters of kopversterkers zal het natuurlijk niet werken.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je hoeft hem pas nadat je hem in de viezer gehad heb in een zakje te doen, als hij (veel) kouder is dan de omgeving zal er zich condens op gaan vormen.
Het is een paardemiddels. Als dat niet werkt dan kun je hem nog van 3M hoog laten vallen, kleine kans dat hij niet daarna doet, maar hij deed het toch al niet, dus niets verloren.

Alle harddisks gaan kapot, Maxtors niet meer dan andere merken. Tot nu toch ben ik van elk merk (behalve WD, die had ik nog niet eerder) schijven kwijt geraakt, inmiddels al 12 stuks. Maxtor heeft wel een leuke garantieregeling (sturen je meteen een nieuwe en je hebt 30 dagen om je oude op te sturen)

Zorg dat je altijd kopieeen hebt, liefst zelfs nog op een andere lokatie zodat je ook na brand je data nog hebt. Leg b.v. een backup bij je ouders neer. Het kost niets en mocht er een keer brand uitbreken dan zul je blij zijn dat je je belangrijke data nog hebt. Je je PC niet is vervangbaar, je schoenendoos met foto's niet.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• COMPUTERFREAKED
  • Niet online
RolandWitvoet schreef op 06 december 2003 @ 20:40:
Als dat niet werkt dan kun je hem nog van 3M hoog laten vallen, kleine kans dat hij niet daarna doet, maar hij deed het toch al niet, dus niets verloren.
Gaat dat zeker proberen, omdat ook zijn samsung laptop HDD gecrashed is en die zat, hoe kan het ook anders, in een CLEVO

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-03 20:17
OnTracK schreef op 06 december 2003 @ 17:03:
Over dat in de vriezer leggen, kan prima. kijk maar:
quote: Operating (Metric) 5° C to 55° C
Non-operating (Metric) -40° C to 65° C
Dit komt van de Western Digial site omdat ik bij Maxtor niks kon
Sure, je kunt een harddisk best in de vriezer opslaan (blijft hij langer vers :P). Het is echter in principe niet goed die HD vervolgens als deze nog -15°C is aan te zetten. Nu ik het goed lees, zie ik dat dit ook niet gedaan is.. :X

Ik heb het zelf ook wel eens geprobeert met een (jawel) gecrashte Maxtor en het hielp toen niks. :'( Maar enfin, als het soms wel werkt, moet je het zeker niet nalaten als je HD crashed.

Nu zit ik trouwens weer met een gedeeltelijk gecrashte Samsung 160Gb schijf. Werd gekoeld, werd nooit echt warm volgens DTemp en toch ineens verpeste partities en data (onherstelbare sectors). Ik zal er wel een vervangend exemplaar voor krijgen, maar om die nu weer als boot en datadisk te gebruiken.. :/

_██_
(ಠ_ృ)

Pagina: 1