Toon posts:

10 Mbps of 100 Mbps: effect op online gaming?

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb eergisteren ADSL analoog geinstalleerd (onder WinXP Pro).

Dat ging in tegenstelling tot de ISDN variant die ik een jaar geleden installeerde op een andere PC onder Win98SE niet zonder problemen.

Na heel wat getelefoneer met de helpdesk van KPN en Planet het toch werkend gekregen.

Een van de dingen die ik volgens de helpdesk medewerkers moest doen is mijn 3COM NIC op 10 Mbps Half-Duplex zetten. Dan bedoel ik de NIC waaraan het ethernet modem (Speedtouch 510) hangt, er zit n.l. in dezelfde pc ook nog eenzelfde 3COM NIC om de pc in het netwerk te hangen.

Ik heb altijd begrepen dat gewoon surfen inderdaad niet veel bandbreedte vergt, maar ik kan me voorstellen dat als mijn zoons on line gamen er veel meer over de lijn gaat.

Mijn vraag is dan ook:

:? Wat maakt duplex of half duplex uit i.v.m. down/upstream internet / online gaming verkeer?
:? Merk ik wat van de instelling 10 Mbps in plaats van 100 Mbps bij internetverkeer of online gaming?

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Sowieso is de netwerkaansluiting van de modem 10Mbit, dus dat maakt niets uit. Full-duplex zou in theorie je verbinding iets sneller maken (als de netwerkaansluiting van de modem het ondersteund, ADSL ondersteund het wel dacht ik), is het niet dat er zoveel "ruimte" is aan de netwerkkant dat het in de praktijk weinig tot niets uitmaakt.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57
nee, de snelheid van adsl lijntje is waarschijnlijk niet groter dan 10Mbps dus dat maakt helemaal niet uit

je zult het alleen merken als je via het netwerk een bestandje overpompt

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Verwijderd

En zoveel data wordt er niet verstuurd bij on-line gamen hoor. Bij on-line gamen gaat het er meer om dat je een lage ping hebt, dan dat je veel bandbreedte hebt.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 13:01 ]

Verwijderd

ja maar je krijgt weer een lage ping door je up en down stream. hoe beter hoe lagere ping

Verwijderd

Maakt echt niks uit. Je verbinding is toch nooit 10mbit en dus is het ook overbodig om je nic op 100mbit te zetten. IK heb het hier ook gewoon op 10mbit half-duplex en altijd hele strakke pings hoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 13:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 13:03:
ja maar je krijgt weer een lage ping door je up en down stream. hoe beter hoe lagere ping
Hoe kom je daar nou bij? Het klopt idd. dat de type aansluiting uit maakt, bv. 56k6 en ADSL. Maar voor je ping zou het niet uit mogen maken of je ADSL 512/512 hebt of ADSL 1024/1024 (bijvoorbeeld)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 13:07 ]

Verwijderd

Kijk of je bij full duplex nog verbinding krijgt met het internet. Theoretisch is het beter. Maar als je modem het nietr ondersteunt, houd het op. Voor gamen maakt het absoluut niet uit. Wel als je data gaat uploaden en downloaden tegelijkertijd. 10 of 100Mbit maak niet uit, want zo snel zijn verbindingen nog niet.

Verwijderd

Dat ik moest ik toen ook doen van de helpdesk toen het adsl niet werkend hier te krijgen was, later bleek gewoon het probleem bij kpn te liggen.
Toen heb ik alle 3 de pc's hier in het netwerk weer op 100Mbit full duplex gezet (alle 3 met 3com nic's) en alles werkt perfect, dus volgens mij is dat maar onzin dat je alles op 10mbit half duplex moet zetten.
Dit alles is ook aangesloten op de speedtouch 510 btw.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 16:26 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 13:03:
Klopt niet echt denk ik. Bij sateliet heb je een hele hoge ping, denk zelf een paar seconden. Maar je hebt een gigantische grootte bandbreedte ;).

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 21:02
Op die tweede netwerk kaart voor de rest van het netwerk kan toch gewoon 100 MB full duplex ingesteld worden.
Dus kun je nog steeds even snel bestanden kopieëren.

Verwijderd

Topicstarter
Swiftglx & Mito :

Heb ik geprobeerd, maar als ik de 3cOM NIC waar het speedtouch 510 modem aanhangt op 100 half duplex zet, werkt de internet verbinding niet meer (neem aan dat ook bij 100 Mbps Full Duplex dit ook niet meer werken zal.

Mito :
Heb je nog andere instellingen aangepast (omdat het bij jou wel werkt blijkbaar) of heb je enkel maar het mediatype van de 3COM adapter van 10 Mbps naar 100 Mbps ful duplex gezet?

Wortelsoft :
De tweede NIC, die via een 4 poorts Switch met de 3 andere PC's verbonden is, heb ik inderdaad gewoon op 100 Mbps laten staan, dus de snelheid binnen het netwerk is nog steeds maximaal

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 13:05:
[...]

Hoe kom je daar nou bij? Het klopt idd. dat de type aansluiting uit maakt, bv. 56k6 en ADSL. Maar voor je ping zou het niet uit mogen maken of je ADSL 512/512 hebt of ADSL 1024/1024 (bijvoorbeeld)
offtopic:
Met die laatste upgrade van kpnadsl kreeg ik dus wél een lagere ping, dit kwam dus waarschijnlijk door de upstream verhoging en niet zozeer door de downloadverhoging.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:00
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 18:05:
offtopic:
Met die laatste upgrade van kpnadsl kreeg ik dus wél een lagere ping, dit kwam dus waarschijnlijk door de upstream verhoging en niet zozeer door de downloadverhoging.
offtopic:
klopt, dat is ook bijna altijd het geval. Bij de vorige upgrade (64 -> 128) was dit ook al het geval. Waar het precies door komt weet ik niet, maar het heeft wel degelijk een effect

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

Duinkonijn

Huh?

eborn schreef op 06 december 2003 @ 23:09:
[...]
offtopic:
klopt, dat is ook bijna altijd het geval. Bij de vorige upgrade (64 -> 128) was dit ook al het geval. Waar het precies door komt weet ik niet, maar het heeft wel degelijk een effect
wat dacht je van meer traffic door de routers

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 13:05:
Als de lijn onbelast is maakt het inderdaad weinig uit.
Maar zodra je ook iets anders doet, komen er andere packets in de out-queue. De game-packets moeten daar dan op wachten en dat introduceert extra latency ('ping'). Als je een hogere upstream hebt, hoeven de game-packets (bij dezelfde belasting) minder lang te wachten.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Het maakt wel wat uit, maar alleen in theorie. In de praktijk merk je er niks van.

Als pings 32 bytes wegen kun je op een 10 mbit lijntje 10.000.000 / 32*8=39062,5 pings per seconde versturen. Dus je laagst mogelijke ping is 1/39062,5 seconde
Op een 100 mbit lijntje is dat 100.000.000 / 32*8=390625 pings/sec
Dus de laagst mogelijke ping is nog eens 10x zo klein. Zo geldt dat in principe ook voor tragere verbindingen, ADSL, 56K, alles...

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Met even in het vet gedrukt het bovenste regeltje:

"Het maakt wel wat uit, maar alleen in theorie. In de praktijk merk je er niks van."

Verwijderd

lijkt me sterk aangezien een van de snelste adsl lijnen het hoogste 8mb is zit je nog lang niet aan je 10 mb, dus het zal geen ruk uitmaken

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

online gamen bruikt dus bijna niks

maar wat je niet moet doen is een dikke download of kazaa opzetten ofzo dan kun je er van uit gaan dat je in je spelletje helemaal naar de klote geschoten word.

Iperf

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:00
Duinkonijn schreef op 06 december 2003 @ 23:23:
wat dacht je van meer traffic door de routers
Daar wordt de snelheid van de pakketjes toch niet hoger van? :)
Pagina: 1