[HD] Maxtor 120Gb Problemen

Pagina: 1
Acties:

• JnX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-01 22:08
Ongeveer een maand geleden een computer gekocht in losse onderdelen en zelf in elkaar gezet. Direct gaf het systeem problemen bij de windows-installatie. Met Memtest86 kwam ik erachter dat een geheugenmodule kapot was. Deze heb ik er vervolgens uit gehaald en heb mijn systeem geinstalleerd met de goede module.

Toen ik mijn PC aanzette een dagje later begon mijn harde schijf (Maxtor 120Gb ATA) harde tikken te geven bij het opstarten. Na een paar keer opnieuw starten werd het tikken erger en kwam ik Windows niet meer in.

Ik heb mijn systeem ter reparatie teruggebracht bij de winkel waar ik mijn onderdelen heb gekocht: geheugenmodule vervangen en geen problemen met de harde schijf geconstateerd :/

Gisteren kreeg ik mijn systeem weer binnen; windows installeren. Na een paar minuten maakte mijn harde schijf weer dezelfde harde tikken en hing mijn windowsinstallatie. Vervolgens PowerMAX geprobeerd welke fouten gaf bij de Advanced Test. Deze kon ik vervolgens repareren.
Toen ik weer probeerde Windows te installeren was het probleem nog niet verholpen.

Daarna heb ik geprobeerd mijn harde schijf low-level te formatteren (dit had ik achteraf niet moeten doen). Toen ging mn HD helemaal tikken en kraken, maar daarna gaf PowerMAX ook geen fouten meer :/

Vanmorgen weer een paar tests uitgevoerd van PowerMAX en die geven niks aan en ook Windows heb ik nu geinstalleerd. Maar toch kan ik mijn harde schijf nu niet meer vertrouwen natuurlijk.

De winkel waar ik hem heb gekocht wil hem niet aannemen omdat ik nu niet kan aantonen dat er niets defect is (PowerMAX geeft niks aan).

Wat moet ik hier nou mee? Ik kan er toch niet vanuit gaan dat mn HD nu weer goed is?

Verwijderd

hoeveel watt voeding heb je ? misschien zorgt dat voor de tikkende geluid. Normaal gesproken mogen HDD niet tikken of rare geluiden maken :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 12:09 ]

• JnX
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 12:09:
hoeveel watt voeding heb je ? misschien zorgt dat voor de tikkende geluid. Normaal gesproken mogen HDD niet tikken of rare geluiden maken :)
Ik heb een 400 Watt voeding in een AOpen H700C kast. Voeding zat er standaard in.
De harde schijf heb ik ook al geprobeerd aan een andere voedingskabel trouwens (geeft hetzelfde probleem).

[ Voor 4% gewijzigd door JnX op 06-12-2003 12:13 ]

Verwijderd

Misschien een tip voor de volgende keer dat je fouten vind met Powermax:

Cancel de test zodra aangeboden wordt de fouten te herstellen. Je krijgt dan een foutcode. Schrijf die op. Daarna kan je de test nogmaals herhalen als je 'm niet wil RMA'en.

Zo heb je iig bewijs (naar Maxtor toe) dat de schijf eerder defecten heeft gehad, zonder dat zij de schijf hoeven te onderzoeken.

En wat nu betreft, ik zou m'n harde schijf eens door een stress-test (burn-in if you will) gooien.

Ik weet niet uit m'n hoofd of er zo'n functie in de Powermax utility zit, hij zit iig in de Drive Fitness Test van IBM/Hitachi ( ;) ) die overigens ook gewoon werkt met je maxtor.

Als de schijf niet lekker is, is de kans dat hij faalt bij zo'n stress-test erg groot natuurlijk. En zodra hij faalt, heb jij je bewijs, én de zekerheid.

Je kan dan ook ervoor kiezen de schijf naar Maxtor zelf te sturen, als de computerzaak dwars ligt.

• JnX
Helaas heeft mijn harde schijf de burn-in test van PowerMAX, en ook de Drive Fitness Test van IBM doorstaan. Ik zal hem nog wel een aantal keer draaien om te kijken of mn schijf over zn nek gaat...

• JnX
Iemand nog ideeen of iets wat daar op lijkt :)?

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Heb je al een andere ATA66/100/133 kabel geprobeerd?
En je kan ook proberen hem op een andere IDE poort aan te sluiten.

Anders zou je gewoon even contact moeten opnemen met Maxtor. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vervolgens PowerMAX geprobeerd welke fouten gaf bij de Advanced Test. Deze kon ik vervolgens repareren.
Neem maar van mij aan dat die schijf defect is.

Je kunt niet met software je hardware repareren. Al doet Maxtor je dat wel geloven door hun geweldige Powermax. Dit is IMO gewoon een leuke methode om je nog ff wat langer aan het lijntje te houden tot hij er helemaal mee kapt. De andere kant van het verhaal is dat Maxtor zelf er nooit moeilijk over doet als je de schijf opstuurt en er netjes een briefje bij doet met de klacht. Dan doe je gewoon 'drive not recognized by system' op hun site, dan hoef je geen code in te voeren.

Het nadeel van dit verhaal is dat je je schijf +/- 5 à 6 weken kwijt bent. tenzij je een creditcard hebt en advanced RMA doet. (wat je niks kost maar ze willen je creditcard gegevens hebben voor het geval jij niks retour stuurt)

Het is niet erg netjes van de winkel dat ze strikt volgens het Maxtor boekje werken en je verder gewoon aan het gas sturen. Stuk is stuk, en verder niet zeiken. Ik ga mijn klanten niet zo behandelen in ieder geval. Laatst heb ik nog zo'n schijf naar ECL (leverancier) opgestuurd met een verhaaltje erbij dat ik hem niet meer vetrouwde, en hier werd niet moeilijk over gedaan.

Kortom: doe het gewoon direct via Maxtor en koop nooit meer iets bij die winkel. Nadeel van het verhaal is dat je je schijf lang kwijt kan zijn en zolang een vervangend exemplaar moet kopen. Je kan ook mijn verhaal eens aan ze voorleggen en ze om enige coulantie vragen.

Verwijderd

Idd je kan in de RMA procedure van maxtor gewoon aangeven dat je hdd rare geluiden maakt of niet herkend wordt. Je krijgt dan gewoon een RMA nummer toegekend.

Als je een creditcard hebt sturen ze zelfs direct een nieuwe op zodat je zo kort mogelijk zonder zit. Ook zonder creditcard op te geven heb ik nog nooit meegemaakt dat ze er langer dan 2 weken over doen om een hdd te vervangen.
Service van maxtor is wat dat betreft super.

Succes!

• JnX
Oke, hardstikke bedankt! Ik ga het inderdaad maar via Maxtor spelen, omdat de winkel er zo moeilijk over doet. Wel erg jammer, want ik heb hardstikke goede ervaringen met deze winkel en bestel er al jaren...
Voorlopig zet ik dan wel een andere harde schijf in mijn systeem.
Pagina: 1