Toon posts:

Extra koeling nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort krijg ik een systeem waarvan ik de (voorlopige) specs hieronder geef, maar ik heb een paar vragen waarvan ik (als onervaren gebruiker) het antwoord niet kon vinden in de al aanwezige topics.

-Is de voeding genoeg?

-Moet ik gebruik maken van de optionele fans (of levert dat teveel lawaai?)

-Is is het nodig is om de videokaart extra te koelen als hij te modden is naar een 9800 pro

Asus P4P800Del/Glan/Sata/FW/8x
Pentium-4 3.00GHZ 512/800 BOX
(2x)Kingston 512 mb PC-400 ddr
ATI 9800SE All in Wonder 128 mb
(2x)Maxtor 120GB 8mb 7200rpm SA150
Soundblaster Audigy LS
Samsung DVD 16x 48x Black Oem
NEC DVD +-R/RW 1300+Nero Zwart
NEC 1.44 DISKDRIVE ZWART
Logitech Z-640 5.1 Subwoofer
Logitech Cordless Desktop MX
IIyama 17" TFT E431S-B black
ATX Midi Chieftec Matrix Black >>>>
-Fans (optional): Front:2x 80mm Back:2x 80mm
-Powersupply: 360W PSU (HPC-360-202)

BTW: De zwarte kast heeft geen outside cooling die alle andere kleuren wel hebben. Zie:
http://www.arena-chieftec...m=1603&k_id=1&language=uk

Zou ik echt veel missen als ik de de zwarte neem?

Op die site zie je de matrix ook met ondoorzichtbare zijkant, terwijl je hem in veel reviews (bijvoorbeeld http://www.pcextreme.net/chieftec_matrix1.php) "standaard" met doorzichtige zijkant ziet. Iemand enig idee waarom?

Alvast bedankt voor de reacties.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voeding lijkt me zeker voldoende, en wat betredt de rest van je vragen: kwestie van afwachten. Ligt ook aan de kamertemperatuur en de opbouw van je kast bijvoorbeeld. Als je de videokaart ruim gaat overclocken dan is extra koeling daarop vaak wel nodig (maar geen garantie dat de mod gaat lukken).

Verwijderd

Topicstarter
De softmod is nu succesvol verlopen, maar ik zit nu wel met een probleem. Als ik een spel opstart, begint de pc opeens super veel lawaai te maken. Zou dat door de softmod kunnen komen?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In welke zin lawaai?

Een fan ofzo? En welke dan?

Verwijderd

De case fans maken heel veel lawaai. Als het een fan is die naar de temperatuur kijkt, dan gaat deze harder draaien zodra de temp stijgt boven een aangegeven punt komt. In de bios kun je dit waarschijnlijk aanpassen.
Mijn advies: Check je temperatuur nadat je spel gespeeld hebt en pas dan de fan in je bios aan. Kijk ook naar de temp van je processor, deze fan is waarschijnlijk ook aan te passen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 02:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik heb geen casefans meegeleverd gekregen en ik heb ze zelf nog niet besteld. Ik heb nu dus
1-CPU fan
2-Power fan
3-GPU fan

Het vreemde is dat ik volgens Asus Probe een CPU fan heb en een Chassis fan en geen Power fan. Een chassis fan is neem ik aan gewoon een case fan, maar die heb ik dus niet.
Is de enige logische verklaring dat de fans verkeerd zijn aangesloten?

De herrie komt trouwens van de Intel Boxed Cooler. Het vreemde is dus dat iedereen lyrisch is over de Boxed Cooler, terwijl hij bij mij tijdens vrijwel elk spel extreem veel geluid produceert. Hij draait dan rond de 5000 rpm.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 19:17 ]

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
De fan van je videokaart zou ook als chassis fan uitgelezen kunnen worden
en ik hoor van meer mensen dat de voedingsfan van hun chieftec niet altijd software matig uitgelezen wordt, terwijl die toch draait en ook als ze in de bios kijken dat ze rpm ervan af kunnen lezen.

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-03 16:28
De zijkant is standaard van staal ( of aluminium als je die zou nemen ) en een opengewerkte zijkant is optioneel, de gratis bijgeleverder koeler (zit in het zijpaneel) maakt best veel herrie, ik zelf heb een vergelijkbaar systeem zonder extra fans, heb wel een dual fan voeding die de hete lucht van me P4 wegzuigt.

Ik heb alleen geen boxed koeler maar allemaal zalman spul in me pc nemen.

En als je die videokaart OC't zou ik persoonlijk wel aan een andere koeling gaan denken, maargoed je kan met je vingers zelf altijd nog het beste voelen of iets heel heet wordt (doe ik zelf ook altijd ;) )

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de power fan kabel gecorrigeerd. Ze hadden hem inderdaad op de chassis fan connector aangesloten.

Ik denk er trouwens aan om een Zalman 7000A cu te zetten op mijn p4 3ghz, een Zalman 80HP voor mijn videokaart en 1 fan voorin de kast en 1 fan achterin de kast. Dan moet hij koel en stil zijn. Ik moet alleen nog uitzoeken welke fans. Voorin moet het een 80 mm zijn en achterin 90 mm.

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-03 16:28
Goeie keus, heb ik ook :7
Maar achterin moet net zo goed een 8mm fan hoor, er zitten van die paarse stukjes plastic waar je de fan met gemak in vast klikt, voorin 2x 80mm en achterin zelfde verhaal.

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel

Verwijderd

Topicstarter
ja, sorry je hebt gelijk. In de specificaties op de Chieftec site stond 90 mm, maar ik heb het net gemeten en het is toch echt 80. Hoe zorg je trouwens voor de voeding van de fans? Ik heb geen enkel 3 pins kabel op dit moment.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 22:51 ]

Pagina: 1