Toon posts:

Upload.... VPN & Terminal Server

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het uitzoeken om 3 lokaties aan elkaar te knopen doormiddel van VPN (IPSEC) & Terminal Server...

lokatie 1 - Terminal server
vpn
lokatie 2 - 4 Thin clients of pc
vpn
lokatie 3 - 2 Thin clients of pc

Nu gaan er bij elkaar 6 mensen op wan lokaties zitten,
heeft er iemand ervaring met Terminal server sessies over het internet??
Wat moet ongeveer me upload zijn? ik d8 zelf dat 1mbit genoeg zou zijn!

Maar ik zit ook een beetje met de print opdrachten!! deze vreten bandbreedte! ik d8 zelf om dit op te vangen met QOS?? andere ideeen? of is het niet nodig?

Ik heb nu ook een test server draaien met alle applicaties erop en met een upload van 128kpbs :) en dit getest met 2 gebruikers, op zich is het te doen alleen internetten binnen een ts sessie is zeer traag!

Verder wil ik gebruik gaan maken van de HP t5500 Thin clients met windows CE.

Verwijderd

Ik ben Citrix Metaframe XP administrator en mijn ervaring is dat je tot zo'n 10 concurrent users genoeg hebt aan 1 á 2 megabit, inclusief af en toe een printje. Dit printen gaat gewoon via de normale terminal services manier.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 14:00

mutsje

Certified Prutser

Hou er rekening mee dat IPSEC de pakketten al grote maakt, je niet gebruik kunt maken van NAT. Ook is de load van een TS client tov een Citrix client hoger.

Verwijderd

Topicstarter
Nee idd dat ik geen nat kan gebruiker daar heb ik al rekening mee gehouden!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 11:03:
Ik ben Citrix Metaframe XP administrator en mijn ervaring is dat je tot zo'n 10 concurrent users genoeg hebt aan 1 á 2 megabit, inclusief af en toe een printje. Dit printen gaat gewoon via de normale terminal services manier.
10 users 2 megabit ? Dat is wel heel erg ruim; over 2 mbit kun je makkelijk 30 tot 40 concurrent sessies trekken. (mits dit een digistream-achtige lijn is met lage latency).

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

mutsje schreef op 06 december 2003 @ 11:07:
Hou er rekening mee dat IPSEC de pakketten al grote maakt, je niet gebruik kunt maken van NAT. Ook is de load van een TS client tov een Citrix client hoger.
je kan zeker wel NAT gebruiken.

keep in mind:
- verschillende ip ranges voor alle netwerken
- translate ook tcp/udp headers op de vpn interface

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
Ik heb nu ook een test server draaien met alle applicaties erop en met een upload van 128kpbs :) en dit getest met 2 gebruikers, op zich is het te doen alleen internetten binnen een ts sessie is zeer traag!
Dat is inherent aan een applicatie die veel bitmap-based beeldwisselingen doet en dat heeft heel weinig met de bandbreedte te maken.

Bij mijn vorige opdracht draaiden we tot max. 18 client over een 256 kbps digistream verbinding; als je over DSL gaat draaien met een VPN is je latency een faktor vier hoger dan bij digistream, en daarom zou ik van een dubbele bandbreedte uitgaan. Dus 512 kpbs upload is voldoende.

Op mijn werk draaien we nu onze administratie ook via een terminal server, en over dezelfde tunnel trekken ook nog eens 20 mensen hun e-mail via POP3; we hebben momenteel 512 kbps upload en dat loopt allemaal als een zonnetje.

Alleen de terminal server zelf is een beetje langzaam, maar daar staat al een nieuwe voor klaar.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 11:03:
Ik heb 40 users op een dislokatie zitten (zo'n 25 tot 30 concurrent) met een 2 Mbit lijntje ertussen, daar gaat ICA, printverkeer en telefonie over zonder problemen. Wel een Packeteer ertussen zitten om e.e.a. een beetje te stroomlijnen.

Wat bedoel je eigenlijk met "printen gaat via de normale terminal services manier" ? Is het een netwerkprinter, een client printer of een local printer ?

edit:
Trouwens de TS heeft het over een terminal server, en niet specifiek over Citrix. Voor een RDP sessie heb je zo'n 50k per gebruiker nodig, voor ICA ongeveer 25. Dat is dus ZONDER het printverkeer.

[ Voor 23% gewijzigd door seq_uence op 07-12-2003 12:18 ]

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

mutsje schreef op 06 december 2003 @ 11:07:
Hou er rekening mee dat IPSEC de pakketten al grote maakt
Die paar bytes zijn echt niet spannend.
, je niet gebruik kunt maken van NAT. Ook is de load van een TS client tov een Citrix client hoger.
Dat IPSEC tegenwoordig niet werkt in combinatie met NAT is een persistent fabeltje.

Verwijderd

Topicstarter
O ja, verder maak ik sessie met 16bit kleuren!

En internetten binnen een sessie dat gaat niet echt snel!

Weet iemand nog of je terminal server wat kan fine tunen? :+

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 11:29
Dat NAT niet zou werken met Ipsec is al lang achterhaald. Wat is de reden dat je
16 bits kleuren gebruikt ? In principe zou 256 al genoeg kunnen zijn.
Met 2 x 256 kps op de lokaties zou je je al aardig moeten kunnen redden.
Alleen printeropdrachten gaan dan wat langzaam. Reken per terminalsessie 40 kb/s of in geval van Citrix 25-30 kb/s.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met wat simpele foto's die goed weergegeven moeten worden, vandaar!

verder zit ik eraan te denken om de ZyXEL routers te nemen type: prestige 652H ik heb zelf nog niet met deze routers mogen spelen.. iemand ervaring?

zie:
http://www.zyxel.com/prod...indexFlagvalue=1021873638
Pagina: 1