Toon posts:

P4 Wil niet harder -> goede temps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

ik surf nou al een tijdje p dit forum op zoek naar een antwoord. ik heb wel enkele dingen gevonden, (o.a. - [OC] Vage windows foutmelding -) maar deze geven toch niet echt het antwoord wat ik zoek.

Ik heb dus 2 weken terug een nieuwe processor gekocht, en wel een P4 3,0 Ghz met 800 fsb. Ik heb deze in een Asus P4P800 gedaan (geen deluxe, geld was op :(). nou kan ik overklokken in de biosmet zo'n gemakkelijke optie in de bios. Bij Overclock 20% werkt het prima, maar bij Overclock 30% willde hij niet meer booten. Ik denk laat ik die zooi eens op manual zetten en dat dan eens even uitpluizen. bij een CPU External Frequency van hoger dan 242 wil hij niet meer booten. (bij 242 loop hij op 3627 mhz, multipl. van 15) ik krijgen bij het opstarten van xp de foutmelding:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

You can attempt to repair this file by starting Windows Setup using the original Setup CD-ROM.

Select 'r' at the first screen to start repair.

als je de CPU External Frequency terugzet op 242 boot hij weer zoals gewoonlijk. uit dit forum had ik al opgemaakt dat het een schijfprobleem zou kunnen zijn ivm de ide controller die op PCI snelheid loopt, deze was vroeger een PCI kaart maar is geintergreerd in mobo. echter kan ik in de bios ook de AGP/PCI snelheid instellen maar die staan op normale snelheid (66.66/33.33) Ik hoop dat hier een oplossing voor is. aan mij temps kan het niet liggen. de ddr staat op 266mhz zoals normaal
Ik heb het geprobeerd met Hyper-Threading aan en uit. eveneens met de CPUID Limiter (??) aan en uit.

nog even voor de duidelijkheid de specs:

PC:
- Asus P4P800, 800fsb, dual channel, intel 865PE Chipset
- Noname PC2700 geheugen @ 266mhz
- Sapphire Radeon 9500 np @ 300/600
- Maxtor 7200rpm schijf 120gig
- Hitachi 7200rpm schijf 80gig
- DVD fikker
- CD fikker

Processor:
- Intel(R) Pentium(R) 4 Processor
- Type: 0
- Family: F
- Model: 2
- Stepping: 9
- Revision: 17
- L2cache: 512kb
(gevonden met Intel Processor Frequency ID Utility)

Temps
- Custom waterkoeling
- 22 C idle
- 32 C stressed

ik hoop dat ik niets vergeten ben in mijn post en dat jullie me kunnen helpen met dit probleem.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:55
Tja, soms wil ie gewoon niet harder..
Thats easy. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hoyden op 05-12-2003 23:58 ]

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:18

CaDje

Framedrops for life

Heb je dat geheugen op 266 mhz DDR lopen :?. Normaal is PC2700 toch 333 Mhz. Of heb je het op 266 Mhz lopen, dus 533 Mhz DDR. (lijkt me sterk)

Verwijderd

Topicstarter
ja of ik heb het verkeerd gelezen dat het 2100 is?..

mar kan dit nu echt niet harder?

wat is die bottleneck?

Verwijderd

Topicstarter
sorry vergeten toe te voegen: ik weet niet waar die cpuid limiter ofzoiets voor is.. heb al gegoogled en handleiding goed doorgelezen, amar dit slaan ze gewoon over. ben er niet echt veel mee opgeschoten.

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 16:34

Goku33

Ownage!

Je moet ook wel 2 reepjes DDR400 (PC3200) erin zetten om aan die frontsidebus die die P4 wil hebben te kunnen voldoen... als je geheugen niet mee wil, komt je proc ook niet ver

Verwijderd

Topicstarter
ja ik zat al te denken aan nieuw geheugen... moet natuurlijk wel gebruikmaken van die dual channel:7. OCZ had volgens mij net nieuwe reepjes.

maar als ik dus eenmaal nieuw geheugen erin knal moet ik mijn processor dus verder kunnen overklokken (lees ik wil zekerheid, garantie 8)7

nee ik weet dat je de me niet kan geven, maar kun je na aanleiding van mijn specs dat met redelijke zekerheid zeggen.....?

dan ga ik ff pricewatche!!!

Verwijderd

Inderdaad geheugen is het meest voor de hand liggende.
Enne, trap niet in marketing praat. Koop geen pc4x00 met hoge latencies voor big $, beter pc3x00 geheugen dat je op 2.2.2.5 draait met een divider.

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Hmm raar ... en als je je vcore omhoog gooit?

Verwijderd

Topicstarter
ja die heb ik omhooggeschroevd van 1.5 naar 1.6 volt. op de doos staat 1.55v max... ik von da al behoorlijk lef op zo'n chippie van 300 euro... of kan hier nog meer op zonder dat ie stukgaat?

maar wat is nu beter een hoge frequentie of aggresieve timings?

wat is de gulden middenweg/wat heb ik nodig verder te OC'en?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:55

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 00:47:
ja die heb ik omhooggeschroevd van 1.5 naar 1.6 volt. op de doos staat 1.55v max... ik von da al behoorlijk lef op zo'n chippie van 300 euro... of kan hier nog meer op zonder dat ie stukgaat?

Voltage kun je nog verder verhogen. Op je doos staat ook dat de maximale klokfrequentie 3 GHz is :P Je bent aan het overklokken dus je voltage moet ook omhoog :) Dat kan als je je temps maar in de gaten blijft houden, die gaan namelijk flink omhoog als je de Vcore verhoogt. Zolang de cpu niet te heet word kan er vrij weinig kapot gaan :)

Last.fm

Verwijderd

_Ernst_ schreef op 06 december 2003 @ 09:24:
[...]

Voltage kun je nog verder verhogen. Op je doos staat ook dat de maximale klokfrequentie 3 GHz is :P Je bent aan het overklokken dus je voltage moet ook omhoog :) Dat kan als je je temps maar in de gaten blijft houden, die gaan namelijk flink omhoog als je de Vcore verhoogt. Zolang de cpu niet te heet word kan er vrij weinig kapot gaan :)
was het niet zo dat hij op een Vcore hoger als 1.7 V last kon krijgen van het suden death syndroom ?? Ik wil alleen ff waarschuwen dat je niet over de 1.7V moet gaan , tenzij dit niet meer is bij de nieuwe cpu's

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-02 17:15
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 09:39:
[...]

was het niet zo dat hij op een Vcore hoger als 1.7 V last kon krijgen van het suden death syndroom ?? Ik wil alleen ff waarschuwen dat je niet over de 1.7V moet gaan , tenzij dit niet meer is bij de nieuwe cpu's
zoiets d8 ik oowk dat er was maar ik wil wel ff wat ckerheid voor dat ik het ga doen ( ik heb een bijna een jaar oude 2.4 @ 2.7 die zonder vcore verhoging niet verder wil :( maar de temps zijn wel goed 25 graden idle >:) met boxed cooler :*) )

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-02 13:46

tomic

Smexylittlebabe!

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 00:47:

Tja, ik heb dus zelfde mobo + proc alleen Cosair 400mhz. PC3200 geheugen in Double mode. Maar ik krijg hem dusook niet op 30% overklok optie. Dan hangt ie bij het opstarten en moet ik me S-ATA raid weer opnieuw instellen :(

Daarbij heb ik hetzelfde als ik hem ipv. standaard op Turbo mode zet. Wat o wat kan je in godsnaam doen om het sneller te krijgen?

Toch maar een weblog?

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:28
Het is niet het handigst om van een bepaald model een van de snelste te halen en die dan nog proberen over te clocken. Je zit dan sneller tegen het plafond aan dan met een langzamere uit dezelfde serie. Had bv. een 2.4 of 2.6 gekocht. Dan had je eerder een hoger percentage overclock. Nu bespaar je jezelf ook relatief minder geld.

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11-2025
Nu zal ik wel heel dom overkomen, maar is het niet zo dat je de multiplyer van een intel chip niet kunt veranderen?
Of kan dat doormiddel van AI overclocking wel?

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:55

_Ernst_

Mark It Zero!

Trivian schreef op 06 december 2003 @ 11:26:
Nu zal ik wel heel dom overkomen, maar is het niet zo dat je de multiplyer van een intel chip niet kunt veranderen?
Of kan dat doormiddel van AI overclocking wel?
Nee klopt, de multiplier kan bij de pentium 4 onmogelijk worden ingesteld. Teninste ik heb er nog nooit van gehoord.

Last.fm

• Bapawe
Dus AI overclocking veranderd alleen de FSB en niet de multiplier?
Dit omdat Vampyre_Fighter het volgende zei:
(bij 242 loop hij op 3627 mhz, multipl. van 15) ik krijgen bij het opstarten van xp de foutmelding

Verwijderd

Topicstarter
nee de multiplier van P4 is absoluut gelocked. die multiplier had ik al even voor jullie uigerekend (wile met mijn post compleet zijn). intel processors hebben namelijk verschillende multipliers. degene die ik hiervoor had (1800 @ 2150 :() had een multiplier van 18 dus. maar deze pc wil dus echt niet harder? ook niet met dat mushkin PC3500 geheugen wat ik in gedachten had?

Iik dacht dat je niet het nieuwste model moest nemen... dat heb ik gedaan: er is nog 3,2 800fsb en die xeon op socket 478, de P4 3,4 EE en de stepping is toch wel redelijk hoog toch (ze beginnen volgens mij bij 1).

• Bapawe
Als je beter geheugen hebt kun je dus ook je fsb verder opkrikken teminste dat staat er in de overclocking FAQ, neem aan dat het wel klopt maar ik heb zelf geen ervaring met overclocken.
Ik vond het namelijk al gek dat jij wel je multiplier kon veranderen maar nu weet ik dus dat het echt niet kan ;).
Ik was namelijk van plan ook z'n p4 3.0 te kopen maar dan met een p4c800 deluxe, ik moet nog even wachten tot maart want dan komt er een pc prive project :P

Ohja zou je de 4 ghz kunnen halen met die AI op 30% en met lucht koeling?

[ Voor 9% gewijzigd door Bapawe op 06-12-2003 14:49 ]

Verwijderd

Heb je er ooit aan gedacht dat je proc gewoon niet meer verder kan? 3.6Ghz op lucht is ook niet bepaald slecht... Beter geheugen zou ik zowieso kopen, want je pc2100 (266Mhz) vertraagt de boel hard.

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Lees is met Cpu-Z uit wat je geheugen freq is? Want volgens mij is die 266mhz, gewoon een ander woord voor de 3/2 devider.
Wat zijn overigens je geheugen timings?
o, oc4ever, de topic starter heeft water koeling... (zie startpost)

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb een heatspreader gekocht en nu wil mijn geheugen lopen op 320 mhz terwijl ik het eerst niet hoger kon krijgen dan 272 mhz... dit is wel een leuk stapje vooruit. maar ik kan de cpu nog niet verder overklokken
---
VAMP bedank jullie vast voor alle reacties

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
Een goeie tip:

Overklok niet met die percentage menu. Werkt voor geen ene meter. Krijg je alleen mot mee.
Dat windows deze melding geeft heeft de maken met de ACPI en het werkgeheugen.
Probeer eens gewoon handmatig over te klokken, dus dmv FSB verhogen en voltage. Als je namelijk percentage gaat overklokken verhoogt de bios niet het geheugen, vandaar de instabiliteit.

Je processor zal wel harder willen gaan, maar dat hangt af van wat voor type geheugen je gebruikt. Ik zie dat je noname PC2700 geheugen gebruikt, ga er maar vanuit dat je niet ver zal overklokken.

[ Voor 16% gewijzigd door Kakaroto op 07-12-2003 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat handmatige heb ik al geprobeerd. dit is de info van cpu-Z:

CPU(s)
Number of CPUs 2 (1 Physical)

CPU#1 APIC ID = 0
CPU Name Intel Pentium 4
Code Name Northwood
Specification Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
Family / Model / Stepping F 2 9
Extended Family / Model 0 0
Brand ID 9
Technology 0.13 µ
Supported Instructions Sets MMX, SSE, SSE2
CPU Clock Speed 3601.1 MHz
Clock multiplier x 15.0
Front Side Bus Frequency 240.1 MHz
Bus Speed 960.3 MHz
L1 Data Cache 8 KBytes, 4-way set associative, 64 Bytes line size
L1 Trace Cache 12 Kµops, 8-way set associative
L2 Cache 512 KBytes, 8-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Speed 3601.1 MHz (Full)
L2 Location On Chip
L2 Data Prefetch Logic yes
L2 Bus Width 256 bits

CPU#2 APIC ID = 1
CPU Name Intel Pentium 4 (logical unit)

Mainboard and chipset
Motherboard manufacturer ASUSTeK Computer Inc.
Motherboard model P4P800, Rev 1.xx
BIOS vendor American Megatrends Inc.
BIOS revision 080009
BIOS release date 11/06/2003
Chipset Intel i865P/PE/G/i848P rev. A2
Southbridge Intel 82801EB (ICH5) rev. 2
Sensor chip Winbond W83627THF
FSB Select 800 MHz
Performance Mode disabled
AGP Status enabled, rev. 3.0
AGP Data Transfert Rate 8x
AGP Side Band Addressing supported, enabled
AGP Aperture Size 128 MBytes

Memory
DRAM Type DDR-SDRAM
DRAM Size 512 MBytes
DRAM Frequency 192.1 MHz
FSB:DRAM 5:4
CAS# Latency 2.5 clocks
RAS# to CAS# 4 clocks
RAS# Precharge 4 clocks
Cycle Time (TRAS) 8 clocks
# of memory modules 1
Module 0 DDR-SDRAM PC2100 - 512 MBytes

Software
Windows version Microsoft Windows XP Workstation Service Pack 1 (Build 2600)

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op wat staat je DRAM nu in de Bios? 333mhz?
In ieder geval draait het bijna als PC3200 nu, maar dan met hele slechte timings..
2.5/4/4/8 is nie zo mooi
Met Mushkin PC3500 Level II, zou je met een beetje mazzel en stroom wellicht 240mhz met 2-2-2-5 timings kunnen doen. Wat een stuk sneller is.

Ik denk dat je geheugen je op dit moment tegen houdt. Zeker omdat het PC2100 is en dat maar op 133mhz (266DDR) "hoort" te lopen.
Pagina: 1