[Gentoo] XMMS / MP3 niet vloeiend

Pagina: 1
Acties:

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:56

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vreselijk irritant probleem. MP3 speelt niet vloeiend. Het switchen van een tab in Mozilla zorgt er al voor dat de MP3 bijna een seconde stopt met spelen. Ik heb gezocht en een aantal dingen geprobeert maar niks heeft geholpen. Het vreemde is, mplayer heeft er bijna geen last van. In een terminal afspelen met mpg123 werkt ook zonder hickups.

Mijn systeemspecs:
AMD Athlon XP2600, 1GB DDR PC3200
op een ASUS A7N8X mainboard (nForce II 400 chipset)
Ik gebruik de onboard audio van de asus en deze is meegecompiled in de kernel (2.4.22-ck3).

Ik heb een TNT2 videokaart (geen geld voor een goeie :P ) en een Diamond Stealth II S220 PCI als secundaire videokaart via Xinerama. Drivers zijn allemaal gecompiled en werkt. Uiteraard heb ik verschillende resoluties geprobeerd.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
- XFree update (4.3.99.901 staat er nu op)
- XMMS opnieuw compilen (C-FLAGS is Athlon-XP in de make.conf). 1.2.7 en 1.2.8 geprobeerd. Beide hetzelfde probleem
- Resolutie aangepast (24bits / 16bits / 8bits)
- Mozilla re-emerged
- Alsa kreeg ik niet compiled

Ik gebruik onder XMMS de eSound output. Deze heb ik op max buffer en max pre-buffer gezet. Hetzelfde voor de MPG123 decoder.

Ik weet het momenteel niet meer. Ik zou graag XMMS willen blijven gebruiken, maar op deze manier is het niet echt handig.

Misschien ook handig: (uit 'top' )
De load van X tijdens zo'n hickup: 11%
Load van mozilla-bin: 14% (op t.net FP refresh)
XMMS staat er niet echt overdreven bij

[ Voor 6% gewijzigd door WHiZZi op 05-12-2003 23:33 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat denk je van die esound output plugin, zou het kunnen zijn dat esound gewoon hapert, hoe groot je die buffer ook hebt ingesteld?
Ik heb het sowieso niet op soundservers, temeer omdat ik een soundcard heb met hardware mixing waardoor een smerige soundserver overbodig is.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
esound is iig opnieuw compiled. Ik draai nu esound-0.2.32 maar dat hapert nog steeds ;(

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• _JGC_
  • Nu online
en zonder esound?

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Heb ik geen geluid met XMMS 8)7

OSS pakt ie niet en meer opties heb ik niet :{

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Probeer eens de processor compilatie optimalisaties uit te zetten voor xmms ?
Als dat niet helpt, kun je hem door gdb proberen te halen, om erachter te komen op welke call hij blijft hangen..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
moto-moi schreef op 06 december 2003 @ 00:32:
Probeer eens de processor compilatie optimalisaties uit te zetten voor xmms ?
Net getest. Zowel XMMS als esound zonder CPU optimalisatie ge-emerged. Nog steeds bij het switchen van een tab of venster stopt XMMS.

Nou viel me wel op dat XMMS niet gaat hangen, maar eerder de sounddaemon. Je ziet de balkjes van XMMS ook terugvallen naar 0 op het moment dat er zo'n hickup voorkomt.

Mijn gok is dat het aan esound ligt. Momenteel draait XMMS op de oss plugin welke geen haar beter is dan die eSound versie, maar tenminste wel geluid geeft (in tegenstelling tot de eSound).

Ergens moet iets fout zitten. Ik heb gisteren een DivX met mplayer zitten kijken/luisteren zonder hickup, maar MP3 blijft moeilijk doen.. Ook als ik MP3 laat afspelen door (g)mplayer werkt het zonder enig problemen..

Zijn er, behalve Alsa, OSS en eSound, nog andere sound daemons welke ik kan proberen, of zou het mogelijk zijn dat ik, net als _JGC_, een hardware mixer kan gebruiken op mijn nForce II audio :P

Verwijderd

dit soort dingen komen voornamelijk door je kernel / X nice level heb ik de ervaring. Heb het zelf ook tijden gehad met een default RH kernel, maar een update heeft dat opgelost :)

Dus je zou een default 2.4.23 kunnen installeren, grote kans dat dan je probleem opgelost is. Anders moet je eens in top kijken naar de priority van X en het terugzetten naar 0, die ck kernel handelt zelf de scheduling beter af zodat een gerenicede X niet meer nodig is.

Verwijderd

Als je een IDE HD hebt probeer dan DMA aan te zetten:
hdparm -d1 /dev/hda

Dit hielp bij mij wel tegen het haperen van MP3's

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 13:14:
dit soort dingen komen voornamelijk door je kernel / X nice level heb ik de ervaring. Heb het zelf ook tijden gehad met een default RH kernel, maar een update heeft dat opgelost :)

Dus je zou een default 2.4.23 kunnen installeren, grote kans dat dan je probleem opgelost is. Anders moet je eens in top kijken naar de priority van X en het terugzetten naar 0, die ck kernel handelt zelf de scheduling beter af zodat een gerenicede X niet meer nodig is.
X gebruikt maar 6% van de CPU ofzo.. CPU is over het algemeen rond de 80% idle bij gewoon browsen en toch hapert XMMS.
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 14:06:
Als je een IDE HD hebt probeer dan DMA aan te zetten:
hdparm -d1 /dev/hda
DMA staat aan, UDMA zelfs :P
Doorvoer HD
code:
1
2
3
/dev/hda:
 Timing buffer-cache reads:   1392 MB in  2.00 seconds = 694.96 MB/sec
 Timing buffered disk reads:   86 MB in  3.01 seconds =  28.61 MB/sec

Daar ligt het dus ook niet aan...

• Yoshi
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 11:39
probeer es je geluid te 'buffer' je weet wel wat ik bedoel
zoals bij een anti shock geheugen van een cd-speler
kan gewoon ni op de methode opkomen

if it is not broken, don't fix it!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
inmiddels vanalles weer geprobeert:

Alsa gecompiled (dmv een gehackte driver voor de nForce II chipset) : Resultaat = 0
XMMS nogmaals gecompiled. Geen resultaat
Andere kernel (2.4.23-ck1). Geen resultaat

Kortom, ik zit hier met een bloedsnel systeem dat MP3 niet goed kan afspelen met XMMS. Ik word er helemaal gek van 7(8)7

gmplayer + oss en dan een DivX afspelen, geen hapering, amper CPU gebruik
gmplayer + oss en dan een MP3 afspelen, geen hapering.. helemaal niks
ESD heb ik inmiddels ook opnieuw gecompiled (zowel met als zonder march-flags voor Athlon XP) maar XMMS blijft weigeren om zonder haperen een MP3 af te spelen..

Bufferen heeft ook geen zin. Iets blijft hangen en ik weet niet wat en waar, het komt er op neer dat zodra er teveel data over een van de 2 schermen gegooid wordt, gaat XMMS haperen.

Ik gok dat het iets te maken heeft met XMMS en aansturing van beeldscherm oid. Ik heb dus voor de nVidia de nieuwste drivers gecompiled en mupen64 of enig ander programma dat nogal op je v-kaart zit te werken doen het gewoon, ook als er een divx afspeelt..

Heeft iemand nog een idee, of misschien een goede vervanger voor XMMS :?
(klein, snel, WinAMP interface idee en werkend onder X / Gnome ? )

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Heb je hem al geprobeerd te compileren met de debugflags aan, en dan door gdb te halen ? Daar moet toch ergens wat nuttigs uit te halen zijn lijkt me.

Ennuh, gdb is niet zo moeilijk als het lijkt hoor ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

probeer voor de gein eens een andere distro :+

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 23:54:
probeer voor de gein eens een andere distro :+
:(
Dit IS de andere distro

Redhat 9.0 had nml het zelfde probleem, zij het op een ander mainboard en andere CPU (Duron 900 op een ALI chipset en 768MB RAM). Dit heb ik opgelost (nahja, opgelost niet echt) door er een losse SB 128PCI in te stoppen.

Maar ik ben niet van plan om er een (2-kanaals) SB128PCI in te stoppen om het probleem op te lossen dat ik heb met mijn nForce II (6-kanaals) met intel 810 chip.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:19

Niek

f.k.a. The_Surfer

Probeer eens bmp te installeren (XMMS GTK2 port), misschien werkt die beter:
code:
1
emerge beep-media-player

Wat je ook kan proberen is rhythmbox:
code:
1
emerge rhythmbox

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

WHiZZi schreef op 10 december 2003 @ 08:27:
[...]

:(
Dit IS de andere distro

Redhat 9.0 had nml het zelfde probleem, zij het op een ander mainboard en andere CPU (Duron 900 op een ALI chipset en 768MB RAM). Dit heb ik opgelost (nahja, opgelost niet echt) door er een losse SB 128PCI in te stoppen.

Maar ik ben niet van plan om er een (2-kanaals) SB128PCI in te stoppen om het probleem op te lossen dat ik heb met mijn nForce II (6-kanaals) met intel 810 chip.
Dan begrijp ik niet hoe het in dat geval dan echt opgelost werd. Ik bedoel, mplayer heeft er geen last van en XMMS wel. Dan moet het toch gewoon ergens anders in zitten? Het was zelfs een ander mainboard. Dus Je kan er ook al vanuit gaan dat het al bijna niet meer in de hardware kan zitten toch?
RedHat 9 heeft toch ook geen ondersteuning voor MP3 standaard.. dus misschien toen je dat er in wilde bakken het fout is gegaan en het toen wat anders was :?
Sorry dat ik een beetje aan het gissen ben maar ik vind het een vaag probleem :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

XMMS speelde hier ook niet vloeiend, het was net of hij na een halve minuut merkte dat hij achterliep en door even sneller te spelen zijn achterstand inhaalde. Erg irritant. Het bleek te liggen aan de OSS emulatie van ALSA. Met de 'echte' OSS-drivers gaat het wel goed.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Nou, Ik heb weer het een en ander geprobeert:

rhythmbox geinstalleerd, maar deze heeft hetzelfde probleem als XMMS. Gewoon spontaan haperen (er hoeft dus niet perse een aktie te zijn). Maar ook bij een refresh van een website (T.net, nu.nl, eigen sites) of switchen tussen tabs hapert XMMS/rhythmbox.
Wat ook opvalt is dat de VU-balkjes van XMMS naar 0 gaan als er een hapering voorkomt. In XMMS maakt het ook niet uit welke output plugin ik gebruik, onder GMplayer gebruik ik OSS.

Morgen ga ik die andere player nog es proberen. Maar dit probleem wordt hoe langer hoe gekker.

gmplayer/mpg123 hebben er geen last van. Behalve als ik een venster verschuif van het ene scherm naar het andere scherm, maar daar kan ik nog mee leven.

Verwijderd

meschien een heel stome opmerking die je alang geprobeert hebt, maar ik heb hem niet zien staan of er meschen overheen gelezen.
maar heb je mplayer en mpg123 al geporbeert met esd als sound demon.
mplayer -ao esd
mpg123 -a esd

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Je hebt toch helemaal geen oss emulatie nodig voor XMMS?!

Gewoon even:

emerge alsa-xmms

In de configuratie van xmms even instellen dat ie de alsa plugin gebruikt voor output en klaar is kees, helemaal geen oss nodig.

• _JGC_
  • Nu online
Het probleem zit in ESD die gewoon niet lekker werkt.
Heb gisteren ook met rhythmbox op archlinux zitten spelen met een shoutcast stream. Haperen als de pest, blijkt dat gstreamer op mijn systeem ingesteld is op ESD output. XMMS staat gewoon op OSS en heeft nergens last van.

IMHO heb ik nog liever KDE zn ARts dan die gare esound daemon die bij gnome zit.

Verwijderd

Probeer eens xmms op te starten met een hogere prioriteit?

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 01:23:
meschien een heel stome opmerking die je alang geprobeert hebt, maar ik heb hem niet zien staan of er meschen overheen gelezen.
maar heb je mplayer en mpg123 al geporbeert met esd als sound demon.
mplayer -ao esd
mpg123 -a esd
Had ik nog niet geprobeerd. Beide players geven een fout op ESD, ze gebruiken dus een andere output :P
Om precies te zijn gebruikt mplayer iig de OSS output, maar die staat in XMMS ook ingesteld en daar hapert ie wel :?
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 01:50:
Probeer eens xmms op te starten met een hogere prioriteit?
Net gedaan, geen resultaat..

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 10:44
Nog even voor een alternatief. Je riep dat mpg123 wel goed werkt. GQMpeg is een frontend voor mpg123: http://gqmpeg.sourceforge.net/. Volledig skinnable, dus je kan het eruit laten zien zoals je wilt.

Facebook :: Twitter :: PSN

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
GQMpeg werkt ideaal (en zonder haperen!!) :D

Alleen werkt het nog niet helemaal 100%. Ik kan het nml niet opstarten vanuit Gnome :?

ALT-F2 en dan gqmpeg uitvoeren start ie wel op, maar geeft ie geen geluid. Als ik een terminal open en daar gqmeg start werkt het wel.. maar daar is mee te leven :P

Tnx voor de tip. GQMpeg is gewoon ook iets mooier dan XMMS :D

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:34

MadEgg

Tux is lievvv

Heb je XMMS nou ook met alsa output plugin geprobeerd?

Tja

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Ja, zonder effect. Haperen en dergelijke.

Overigens is er voor de nForce II geen goede alsa driver (intel8x0 werkt niet), dus heb ik de driver van de nforce voor Alsa gebruikt, wat dus geen effect had (Alsa werkte dus wel!)

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

misschien klinkt dit al vuur en water
maar arts al geprobeerd?

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
arts niet geprobeerd nee.. Zou ik nog kunnen doen, maar ik gok er eigenlijk niet op :P

Ik zal vanavond es kijken :)

Pagina: 1