Toon posts:

Kapotte sub te repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 556 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik zou graag van jullie expertise in electronica gebruik willen maken :)

Ik heb een actieve-subwoofer hier die heel vreemd kraakte, ook als je de stroom-schakelaar op de versterker op OFF hebt staan.

Het gaat hier om een Tannoy, Msub 10.
Nu sloot ik deze vrolijk aan op het stroomnet en hij begon direct met kraken (als verwacht), gevolgt met rook en een knal... :(

Ik dat ding losgeschroefd (garantie toch allang verlopen) en het blijkt dat er een klein blauw busje (condensator??) met de tekens - > - en 10uF/50V erop, ontploft is.

Is dit de oorzaak van het gekraak geweest? En zou de subwoofer bij vervanging van het busje van alle problemen verlost zijn?
Of is het ontploffen van dit busje een gevolg van iets anders wat defect is?

Ik zou dit graag willen weten, omdat ik het blauwe busje wel kan vervangen, maar niet weet of dan het probleem ook weg is, of dat hij dan alweer lekker ontploft.

Bedankt, Flx

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kijk even naar de printbanen die naar de condensator lopen; zijn die ook verkleurd?
Zitten er nog andere delen aan vast die ook verkleurd zijn?

soldeer er anders ff een nieuwe op (ze kosten geen drol); als ie weer ontploft, moet je het ergens anders zoeken..

Wise enough to play the fool

Verwijderd

en let op: de troep die uit zo'n ding komt moet je NIET in je ogen krijgen!!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 23:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 23:08:
en let op: de troep die uit zo'n ding komt moet je NIET in je ogen krijgen!!
Was ik niet van plan :).

En ik heb hem geheel onderzocht, niks zwart of hoe dan ook verkleurd. Dus gewoon vervangen dan?
Eerst eens zien of ik hier in de buurt die dingen kan kopen, anders moet ik hem bij conrad bestellen, anders ben ik 10x zo veel voor de verzendkosten kwijt dan dat deze zelf kost. :)

(btw: het IS een condensator hé? Dat ik niet dat ding vervang met iets wat totaal een andere functie heeft)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 23:16 ]

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 20:09

MARTIJN_

<<---^|^--->>

kijk of er op de ic's zwarte blokjes met pootjes geen gat/bultje in/op zit anders zijn ze kapot.
Condensatoren zijn bij elke elektronica zaak te koop.
10uF/50V = 10 microfarad / 50 volt van een nieuwe condensator mag de spanning wel hoger zijn maar niet lager dan 50 Volt capaciteit moet het zelfde zijn.

zo'n ding dus
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/CA/CA1C953E937CC08EE10000000A010251.JPG

[ Voor 16% gewijzigd door MARTIJN_ op 05-12-2003 23:28 . Reden: plaatje ]

PGEQRZEM

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-06 13:54

Indoubt

Always be indoubt until sure

Let wel even op de polariteit verkeerd polen levert waarschijnlijk direct een plof op.
(kan dus ook zijn dat je subje kortsluiting heeft)

Verwijderd

Topicstarter
Okay,

Dan nog iets: Op de condensator die uit de sub komt staan de tekens ->-. (streepje, pijltje, streepje)
En op diegene die jij laat zien staat 0>0 (open streepje, pijltje, open streepje)
(er staat een 0, maar er zit geen langwerpige 0 op het toetsenbord :) )

er is geen verschil tussen deze twee? Om fouten te voorkomen namelijk.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 16:23
Das gewoon de aanduiding van de minpool, er is dus geen verschil tussen beiden. Wel opletten dus dat je de minpool van de nieuwe condensator aan dezelfde kant steekt als die van de kapotte.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik heb die ic's nagekeken, en er is 1tje die met de metalen buitenplaat verbonden is.

Deze is gescheurd over de hele lengte... beetje minder. En ik weet dayt dit de versterker is. |ou dit nog te repareren zijn? Of is de hoop vervlogen?

Die is dus ook kapot, dat verklaard de rook ook.
Maar zoiets moet toch een oorzaak hebben? Of kunnen die dingen er zomaar opeens mee ophouden?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 14:09 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 16:23
Het is vrij onwaarschijnlijk dat een eindtrap-IC er 'zomaar' mee ophoudt. Meestal heeft dat wel een reden, zoals kortsluiting op de uitgang. Een andere mogelijkheid is dat die elco kapot gegaan is (gebeurt soms wel eens 'zomaar') en daardoor het IC de geest gegeven heeft, maar omgekeerd lijkt mij waarschijnlijker...

Je kan natuurlijk nog proberen het IC én de elco te vervangen, you never know...

Als je de mogelijkheid hebt om hi-res pics van de printplaat te maken, kunnen we je misschien verder helpen...

Verwijderd

Topicstarter
Ja oké, maar dit gaat me al te ver.

Ben geen electro-monteur en straks maak ik meer kapot dan ik goedmaak.
Hij moet hem maar laten maken, of anders een nieuwe verterker-module kopen.

En ik heb geen mogelijkheid om hi-res foto's te maken. helaas
Pagina: 1