Toon posts:

Eigen simpele linux server

Pagina: 1
Acties:
  • 97 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Lezer,
_/-\o_
Sorry dit topic zal al verschillende malen overal staan, maar ik kon er geen een vinden met een nuttig antwoord over 6 pagina's zoekwerk op: kant en klare linux server. |:(
Het verhaal is:

Ik ben opzoek naar een compleet simpel te installeren pakketje linux server software.
Ik ben een N00B in het gebruik van linux en heb tot dusver alleen met windows gewerkt.
Ik wil sinds vandaag gaan werken met linux en heb dus een linux besturingssysteem nodig en een makkelijk te installeren server die in elk geval de volgende dingen moet kunnen: Webserver, Fileserver, Proxyserver, Firewall, Internetgateway (cable wanadoo), en backups moet kunnen draaien.
De server is voor prive/thuisgebruik.
Ik heb het pakket Liteserve op het adres http://www.cmfperception.com/liteserve.html al bekeken, maar ik weet niet wat jullie mij aanraden en wat slim is om te installeren omdat het zo simpel mogelijk moet zijn.
Ow ja het is een p3 400 mhz, met 128mbram.

Alvast bedankt voor jullie tips.

• JQR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 22:50

JQR

probeer eens e-smith.. die doet alles wat jij wilt en kan je beheren vanuit een webinterface

Verwijderd

Topicstarter
Is dat ook met een linux besturingssysteem of alleen de server? want ik zoek een complete server dus incl besturingssys liefst simpele linuxversie.

• JQR

JQR

dat is een linux (kgeloof op basis van redhat), maar aansturing heb je niet veel verstand van linux voor nodig.. beetje over hoe je netwerkkaarten / ip's instelt enzo, maar dat lukt je vast wel..

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Clarkconnect :)

[ Voor 58% gewijzigd door Marzman op 05-12-2003 20:59 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• JQR

JQR

Verwijderd

_/-\o_
Draait hier al een redelijke tijd prima :9
E-Smith was iets te zwaar en groot voor m'n dual p200 met 2x 1gb hardisk maar werkte wel uitstekend :)

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:17

Glabbeek

Dat dus.

Als je bijvoorbeeld Fedora Core 1.0 (oorspronkelijk Redhat en op T.net gereviewd) gebruikt kan je tijdens het installeren aangeven dat je de machine als server gaat gebruiken. Dan worden alvast de juiste programma's standaard geinstalleerd.

Als je dan ook nog een tools als bijvoorbeeld Webmin gebruikt kan je de configuratie heel eenvoudig via een webinterface aanpassen. Vaak is dat al voldoende om een server eenvoudig op te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Glabbeek op 05-12-2003 21:09 ]

En zo is het maar net.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom Linux gebruiken? Omdat je er weinig van af weet is het misschien makkelijker om Windows te gebruiken. Laat je niet ompraten door mensen die zeggen dat Linux veiliger en stabieler is, Windows kan dat allemaal prima!

edit:
Het eurodocsis modem werkt waarschijnlijk niet direct met een router als e-smith. Onder windows is dit geen probleem.

edit2:
Eurodocsis is eigenlijk gericht op XP. Het voordeel van XP is dat je ook even makkelijk wat kunt downloaden met bijvoorbeeld bittorrent.

[ Voor 41% gewijzigd door GlowMouse op 05-12-2003 21:30 . Reden: toevoeging ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 20:53:

Ik ben opzoek naar een compleet simpel te installeren pakketje linux server software.
Ik ben een N00B in het gebruik van linux en heb tot dusver alleen met windows gewerkt.
Ik wil sinds vandaag gaan werken met linux en heb dus een linux besturingssysteem nodig en een makkelijk te installeren server die in elk geval de volgende dingen moet kunnen: Webserver, Fileserver, Proxyserver, Firewall, Internetgateway (cable wanadoo), en backups moet kunnen draaien.
De server is voor prive/thuisgebruik.
Welkom in de wondere wereld van GoT, gebruik the search om dingen op te zoeken , topics rondom 'makkelijke' linux distro's en linux voor de thuis server zijn er voldoende.

Linux is eigenlijk net als zwemmen, eerst zul je moeten leren drijven en daarna kun je op verschillende manieren je door het zoete of zilte nat voortbewegen. "Gemakkelijkere" distro's (qua install) als SuSe, RedHat of Mandrake zijn een beetje de schoolslag, vlinderslag is a la gentoo en de borstcrawl is wel wat a la debian of linux from scratch. Wellicht gaat de vergelijking krom, maar t komt er op neer dat je linux niet 'eventjes' onder de knie krijgt.
Er zijn een aantal router distro's met meer of minder extra functionaliteit (e-smith, smoothwall, IP-cop, coyote-linux, etc). Vervolgens krijg je de volledige distro's, meer functionaliteit met daaraan gekoppeld zwaardere systeem eisen en potentieel meer mogelijkheden om gehacked te worden.
Maar wat je ook kiest, t blijft lezen, lezen en nog es lezen, man-pages, HOW-TO's en webpages toegespitst op bepaalde onderdelen.
Waarschijnlijk is het beter om eerst eens op een machine linux te gaan testen om een idee van linux te krijgen voordat je een linux server op het net gooit die wel eens gehacked zou kunnen worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Pantagruel op 05-12-2003 22:25 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 08:18

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ga liever geen server op het net gooien als je niet zeker weet dat deze goed geconfigureerd is. Als je geen kennis van linux hebt is het misschien beter om gewoon bij windows te blijven en die te beveiligen met de standaard software (firewall enzo) en op een apart systeempje te gaan oefenen met linux.

• TheWarden
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03-2023
Ik sluit mij hier zeker bij aan. Ik draai het hier al vanaf versie 1.2, 1.3, 2.0 en nu 2.1 heerlijk distro'tje, Zal nooit linux op desktop draaien (no flame) maar als server raad ik t iedereen in mn buurt aan, zelfs mn school gaat cc draaien, geweldig

Mijn Systeem Specs

Verwijderd

http://gathering.tweakers...ssages/814909#welkedistro

Dit is meer voor Non-Windows Operating Systems, maar ook daar zal je topic gesloten worden. Ze hebben er namelijk een heel stuk van de FAQ aan gewijd. Lees dat even door en raadpleeg het Grote Topic eens.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.