Toon posts:

[linux] uptime van een networkinterface achterhalen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een korte (maar misschien lastige?) vraag:

hoe kan ik de uptime van een networkinterface achterhalen (dus feitelijk het aantal minuten sinds "if up eth0", waarbij de interface in dit geval eth0 is ;))
Weet iemand dit?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Knutselen :)

code:
1
tac /var/log/messages|grep "eth0: link up"|head -n 1|cut -c 1-15

geeft de starttijd van eth0.

de rest is niet zo moeilijk zelf te knutselen :)

[ Voor 13% gewijzigd door AlterEgo op 05-12-2003 21:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... Okee, maar dat is nogal lastig als je het als 'normale' user wilt weten (messages is nog al eens niet leesbaar voor normale users). Het commando 'ifconfig' is in principe voor iedereen toegankelijk, en geeft heel veel info. Is er niet een dergelijk commando of file dat die info geeft, ook voor normale users?

• AlterEgo
  • Niet online
Als het om een desktop gaat: gkrellm heeft een mooie teller die exact laat zien hoe lang de interface up is (en meer).

Verwijderd

Topicstarter
Nee... Het moet echt een commandline commando zijn (of een file dus) waar ik wat info uit kan vissen, zodat ik die info kan gebruiken in een mooi programmaatje dat ik aan het schrijven ben om te zien hoe de status van m'n draadloos netwerkje is (ontvangst, ESSID, etc)

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 21:31:
Het commando 'ifconfig' is in principe voor iedereen toegankelijk
Op welke distro is ifconfig beschikbaar voor gewone users dan? Bij mij niet ieg (debian testing):

code:
1
2
gertjan@live:~$ ifconfig
-bash: ifconfig: command not found

Verwijderd

Ali_Illegali schreef op 05 december 2003 @ 23:10:
Op welke distro is ifconfig beschikbaar voor gewone users dan? Bij mij niet ieg (debian testing):
/sbin/ifconfig :+

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 23:15 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Volgens mij houdt geen enkel UNIX systseem, Linux inclus, dit niet bij. Het beste dat je kunt doen is idd wat AlterEgo voorstelde, maar die tijd is 99% van de tijd bijna gelijk aan de system uptime ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Volgens mij kun je met snmp de 'ifLastChange' van een interface uitlezen. Ik weet niet zeker of dat dus de tijd is sinds up/down, maar ik denk dat mrtg/gkrellm die gebruiken om de uptime van een interface te bepalen.
http://www.midcoast.com/~jp/snmp.html

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• EdwinW
  • Laatst online: 20:07
Ali_Illegali schreef op 05 december 2003 @ 23:10:

Als je als Root ingelogd bent, is de kans groter dat IFCONFIG werkt ;)
code:
1
2
3
gertjan@live:~$ su
password: ********
-gertjan@live#: ifconfig

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

code:
1
2
3
pinball@dimple:~$ su - Root
Unknown id: Root
pinball@dimple:~$

als je Root als root schrijft is de kans groter dat su werkt :P

en zoals felix hierboven al opmerkte is het geen kwestie van rechten maar van je path:
code:
1
2
pinball@dimple:~$ export PATH=$PATH:/sbin
pinball@dimple:~$ ifconfig

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

De reden dat ifconfig in /sbin staat (en /sbin niet in het PATH voor normale gebruikers staat) is, omdat naast informatie uitlezen er ook bewerkingen mee kunnen worden uitgevoerd die alleen root kan uitvoeren.

Nu lijkt dit een open deur intrappen, maar ik heb al vaak genoeg gezien dat ifconfig onvindbaar is.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op 06 december 2003 @ 02:36:
Volgens mij houdt geen enkel UNIX systseem, Linux inclus, dit niet bij. Het beste dat je kunt doen is idd wat AlterEgo voorstelde, maar die tijd is 99% van de tijd bijna gelijk aan de system uptime ;)
Tsja, maar zoals ik al zei, ik schrijf een proggie voor het monitoren van wireless lans (zie ook www.sourceforge.net/projects/wifimon). En nu komt het nogal eens voor dat een laptop al een tijdje aanstaat, en dat er dan pas een PCMCIA kaart ingestoken wordt, en dan is de system-uptime niet gelijk aan de interface-uptime!

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

code:
1
harm@manuel harm $ `locate *ifconfig`

:)

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

meschien handig om te weten.
maar dit zal dan enkel voor dhcp connecties gaan.
maar je kunt met dit commando
code:
1
ps -eo fname,stime | grep dhcp | awk '{ print $2 }'

kijken waneer welk programma gestart is. (en dan uiteraard greppen op dhcp en met awk de tijd pakken)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 20:52

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 20:25:
Een korte (maar misschien lastige?) vraag:

hoe kan ik de uptime van een networkinterface achterhalen (dus feitelijk het aantal minuten sinds "if up eth0", waarbij de interface in dit geval eth0 is ;))
Weet iemand dit?
Niet, interfaces zijn altijd aanwezig. Zover ik weet worden er geen tijden bijgehouden wanneer een bepaalde interface van status is veranderd, en ik kan ook weinig redenen bedenken om dit bij te houden :)

De uitvoer van ifconfig is trouwens niet altijd voor alle users beschikbaar, dat hangt van het systeem af, en de admin van dat systeem :)

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

aangezien mijn opmerking hierboven blijkbaar onzichtbaar is herhaal ik mezelf maar even:

uit rfc 1573
ifLastChange OBJECT-TYPE
SYNTAX TimeTicks
MAX-ACCESS read-only
STATUS current
DESCRIPTION
"The value of sysUpTime at the time the interface
entered its current operational state. If the current
state was entered prior to the last re-initialization
of the local network management subsystem, then this
object contains a zero value."
::= { ifEntry 9 }
lijkt me dus dat je met snmp de uptime van een interface prima uit kan lezen..

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 20:52

igmar

ISO20022

Pinball schreef op 07 december 2003 @ 16:57:
aangezien mijn opmerking hierboven blijkbaar onzichtbaar is herhaal ik mezelf maar even:

uit rfc 1573

lijkt me dus dat je met snmp de uptime van een interface prima uit kan lezen..
Ik zie even de link niet met hetgeen de kernel bijhoudt. Dit zijn gewoon specs hetgeen SNMP moet kunnen. De kernel houd geen stats bij en interfaces zijn altijd actief. SNMP houdt gewoon de status bij dmv polling, niet door info die in dit geval in de kernel zit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 14:52:
meschien handig om te weten.
maar dit zal dan enkel voor dhcp connecties gaan.
maar je kunt met dit commando
code:
1
ps -eo fname,stime | grep dhcp | awk '{ print $2 }'

kijken waneer welk programma gestart is. (en dan uiteraard greppen op dhcp en met awk de tijd pakken)
Leuk en aardig, maar de uptime van je DHCP client daemon hoeft niet persee iets te zeggen over de uptime van een netwerk interface.

Wat ik doe is gebruik maken van MRTG. Deze pingt een aantal hosts en kijkt of-ie reponse krijgt. Zo niet, dan zie je dat in de grafieken en statistieken. Ook niet waterdicht, en je moet zelf nadenke/uitzoeken over de uptime in kwestie, maar voor mij wel acceptabel functioneel (de statistiek uptime an sich vind ik niet veelzeggend).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 21:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 21:19:
[...]

Leuk en aardig, maar de uptime van je DHCP client daemon hoeft niet persee iets te zeggen over de uptime van een netwerk interface.

Wat ik doe is gebruik maken van MRTG. Deze pingt een aantal hosts en kijkt of-ie reponse krijgt. Zo niet, dan zie je dat in de grafieken en statistieken. Ook niet waterdicht, en je moet zelf nadenke/uitzoeken over de uptime in kwestie, maar voor mij wel acceptabel functioneel (de statistiek uptime an sich vind ik niet veelzeggend).
jawel, naja half.
dhcpd forked enkel naar de background waneer hij connectie kan maken.
anders eindigd het programma gewoon.

wat er gebeurt als de verbinding weg valt weet ik niet.
dat zou ik even moeten testen.

maar jouw manier werkt opzich beter.
Pagina: 1