Maxblast loopt vast bij boot

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:40
Ik heb een nieuwe systeempje (2800+, Asus A7N8X deluve Rev 2.0, 512 Mb PC3200 Twinmos), met een 120Gb S-ATA drive.

Ik probeer vanaf een Maxblast bootable CD op te starten, wat goed gaat, maar na de regel 'IDE CD-ROM device driver installed' blijft de prompt linksonder knipperen en gebeurt er niks meer.

Opstarten vanaf een Maxblast diskette levert hetzelfde resultaat op.

CD-ROM drives loshalen haalt ook niets uit.

Update: ik heb Data Life Guard, de WD tegenhanger van Maxblast geprobeerd, ook dit tooltje loopt vast bij het starten, maar al na het laden van de Virtual Disk Driver.

Overigens is de schijf wel in Fdisk te formatteren, maar Fdisk ziet slechts een schijf van 51Gb.

Weer een update: CMOS reset gedaan, Maxblast start nu goed op van de CD, maar loopt vast als ik op de optie klik om de schijf te installeren. Een bootdisk maken (niet dat ik daar wat aan heb nu) kan vreemd genoeg wel zonder dat hij hangt.

PowerMax test utility gedraaid, schijf zelf is helemaal OK.

[ Voor 46% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-12-2003 20:38 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Dr. Strangelove
Probleem lijkt opgelost.

S-ATA kabel losgehaald, opgestart, Maxblast werkte perfect maar zag natuurlijk geen drive (duh).

Kabel er weer in, opnieuw Maxblast gedraaid en dit keer opnieuw als een zonnetje: partities gemaakt en geformatteerd.

Nu XP maar weer installeren :)

• Dr. Strangelove
Ander probleem opgedoken :(

Installatie van XP via I386/winnt gaat van start, files worden gecopieerd. Bij drie font files (david.ttf o.a.) krijg ik errors, ik laat de files skippen. Copieren eindigt, herstart, en dan krijg ik de keus of ik een oude windows wil opstarten (wat vreemd is aangezien de schijf geformatteerd is) of wil verder gaan met de installatie van XP. Ik kies het laatste, files worden geladen, PC begint met starten van Windows en dan krijg ik de error STOP 0x0000007B

http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q324103

Een hoop info waar ik weinig mee kan. Iemand enige tips hoe ik in vredesnaam deze PC nog aan de praat moet krijgen?

• Dr. Strangelove
Weer een stapje verder (ik praat erg tegen mezelf in dit topic...).

Oude ATA schijf erin gehangen en setup gestart op dezelfde manier... ook errors bij de TT fonts, maar nu NIET de error tijdens de installatie. Dus of er is iets mis met de S-ATA schijf, of ik zie iets over het hoofd.

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-12-2003 23:59 ]

Verwijderd

gare win cd... gaar mem... of gare partities...

denkt niet dat t aan je hd ligt... 120gb met fdisk is altijd n prob... die hekend dan idd net 60 of zo....

gewoon via win xp cd booten en opnieuw partitioneren..

kun je altijd nog met partition magic of zo alles mooi resizen of als je nog wazige partities wilt die dr tussen plakken....

tjek je bios chache instellingen ed eens.... pnp OS uit..... enz...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 23:10 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32
Weet je zeker dat je windows cd-rom goed is?

Trouwens, gebruik het editknopje ( Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif )eens :| , lees ook de faq m.b.t. onnodig kicken binnen 24 uur eens.

[ Voor 23% gewijzigd door Xander op 05-12-2003 23:12 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Dr. Strangelove
Ik vind niet dat ik onnodig kick... ik ben al uren bezig en ik geef updates van mijn voortgang. Dat is wat anders dan kicken.

Het ligt denk ik toch bij de HD of het gebruik van de S-ATA interface, want een gewone ATA schijf veroorzaakt geen problemen. De CD is het dus zeker niet.

Ik installeer XP nu eerst maar op de oude HD, de S-ATA schijf kan ik dan wat uitgebreider checken gewoon vanuit Windows, ipv dat gezeur in DOS.

[ Voor 21% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-12-2003 00:01 ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:05
denkt niet dat t aan je hd ligt... 120gb met fdisk is altijd n prob... die hekend dan idd net 60 of zo....
ow? heb er nog nooit problemen mee gehad.

ontopic, een beetje wazig dit, hij heeft iig geen moeite met de cd-rom, want het is het proces wat er na komt war die moeite mee heeft.

Die winXP installatie klinkt als een gare cd-rom jah. maar met die stop error lijkt het erop dat ie loopt te kloten met de S-ATA schijf, misschien de drivers van de S-ATA installen voordat winxp geinstalleerd moet worden?

• Dr. Strangelove
Die winXP installatie klinkt als een gare cd-rom jah. maar met die stop error lijkt het erop dat ie loopt te kloten met de S-ATA schijf, misschien de drivers van de S-ATA installen voordat winxp geinstalleerd moet worden?
You hit the nail on the head my friend :) Ik lees wat ik net zelf ondervonden heb :)

Zojuist de XP installatie op de ATA schijf afgerond. Ik zie geen S-ATA schijf na het aankoppelen... vreemd, want onder DOS en in het BIOS was ie er wel. Hmmm... CDtje met mobo drivers... ja hoor. S-ATA drivers gëinstalleerd en daar is ie. En in de readme staat wat jij zegt: Voor installatie F6 doen en de drivers laden.

Ik probeer het nu niet, ik ga nu hoopvol slaapjes doen, maar ik denk dat dit het wel is.

Maar hoe moet ik dit nu weten? Die mobo CD gaat er pas in na installatie van Windows (bij mij altijd in elk geval). En Windows roept voor de installatie alleen maar iets over SCSI drivers, niet S-ATA drivers. Tot slot heb ik dit gezeik helemaal niet gehad toen ik voor mijn pa een PIV systeem in elkaar geschroefd heb met een S-ATA drive...

Nou ja, morgen volgt hopelijk het slot van dit topic ;)

• Dr. Strangelove
Aan de modjes de vraag om de topic titel te veranderen, hij klopt niet echt meer. Voorstel is: BSOD bij schone XP installatie op S-ATA schijf

Helaas dus niet de oplossing: na het installeren van de drivers krijg ik weer een BSOD, ditmaal met een IRQL_NOT_LESS_EQUAL foutmelding...

Edit: en nu steeds 0x0000007e errors...

Zoeken heeft de volgende remedies opgeleverd, geen van allen werken:

Randapparatuur uitschakelen: PCI slots zijn leeg, integrated peripherals op de chipset (firewire, geluid, modem, LAN) staan uit. Slechts muis, toetsenbord, 1 CD-ROM drive, de floppy drive en de S-ATA schijf zijn aangesloten.
Geheugen gecheckt (OK), vervangen door ander geheugen (dat al 2 jaar goed draait).
HD gecheckt met Maxtor tool (OK)
Nieuwste versie van S-ATA driver geladen (ipv van IRQL not less or equal error kreeg ik daarna 0x0000007e errors).

Ben een beetje radeloos aan het worden... :(

[ Voor 85% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-12-2003 12:25 ]

• Dr. Strangelove
Schijf in een ander systeem (PIV 2,66Mhz met Gigabyte PE667 mobo) levert zelfde foutmeldingen op.

Dit systeem heeft overigens twee harde schijven, een 30Gb ATA waarop Windows staat en een 80Gb S-ATA, dezelfde serie als mijn 120Gb schijf die voor data wordt gebruikt. Wanneer ik op deze 80Gb schijf Windows probeer te installeren, krijg ik precies hetzelfde probleem. Het ligt dus ook niet aan de HD.

Zou mijn XP CD dan toch niet goed zijn? Maar hij werkt wel met ATA schijven.

[ Voor 67% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-12-2003 23:52 ]

• Dr. Strangelove
Dit topic mag dicht, ik open een nieuwe topic waarin het geheel wat overzichtelijker staat met een wat relevantere tite. Dat is hopelijk OK...

XP wil niet installeren op Maxtor S-ATA schijf

[ Voor 18% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-12-2003 11:10 ]

Pagina: 1