2-D kwaliteit via DVI

Pagina: 1
Acties:

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben van plan om NEC 2180 tft te kopen (21,3 inch, 1600x1200) zodra deze op de markt beschikbaar is. Tevens heb ik een nieuwe videokaart nodig om deze monitor aan te kunnen sturen. De monitor wordt alleen gebruikt voor Office applicaties & web browsing.

Tot nu toe heb ik altijd gebruik gemaakt van Matrox videokaarten via de analoge poort. Matrox staat bekend om zijn geweldige analoge 2-D kwaliteiten in vergelijking met op ATI- of NVidea chips gebaseerde videokaarten.

Maar hoe staat met 2-D kwaliteit via de DVI poort? Zijn de verschillen tussen de verschillende merken videokaarten op digitaal 2-D gebied net zo groot als de verschillen op analoog 2-D ( en 3-D)gebied? Ik lees daar eigenlijk nooit iets over bij testverslagen van moderne videokaarten gebaseerd.

In eerste instantie was ik van plan om een Matrox Parhelia te kopen maar de prijs schrikt me erg af. Zijn de op ATI 9600 pro en 9800 pro gebaseerde kaarten een waardig alternatief, gelet op mijn bovengenoemde gebruikerswensen?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

DVI is over het algemeen scherper dan Analoog!

Maar dit hangt natuurlijk af van wat voor chips de videokaart gebruikt, brakke 2d output kan komen door slechte chippies!

Bij Ati en Nvidia kaarten maakt het uit van welke fabrikant je de kaart koopt, want sommige beknibbelen duidelijk op de kaart....

Ik raad ATI omdat de 2d zeer goed is, de 9800 Non Pro schijnt een TOP beeld te geven.

Natuurlijk is de matrox P750 meer helder en kleurduidelijk, maar ja.... daar schiet je nog steeds niet veel mee op.

[ Voor 50% gewijzigd door swampy op 05-12-2003 19:08 ]

There is no place like ::1

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
De beeldkwaliteit via DVI kan in principe niet door de videokaart beinvloed worden en heeft dus niet - zoals swampy beweert - te maken met "chippies" op de videokaart.

Het beeld blijft nl. tot in de monitor in het digitale domein. De beeldkwaliteit via DVI wordt dus uiteindelijk bepaald door de monitor, die het digitale signaal door geeft aan de pixels op het scherm.

Je slaat in elk geval twee conversies over t.o.v. analoge output, nl. de D/A conversie door de videokaart en de A/D conversie door de analoge ingang van het LCD scherm.

Kortom, DVI is altijd beter dan analoog, hoewel de verschillen in beeldkwaliteit per monitor zullen verschillen en wellicht - voor het oog - niet eens merkbaar zijn.

Verwijderd

Nu werk je straks wel op 1600*1200; en toen op mijn vorige monitor (LG 795FT+) zag dat er toch aanmerkelijk minder goed uit dan 1024*768. Kan natuurlijk ook komen door die monitor.

Nu werk ik op 1280*1024 op 19" TFT via DVI aangesloten op Matrox G550 en echt haarscherp beeld. Was op die CRT niet zo scherp.

Helaas kun je herbij nooit goede vergelijking maken.

• Deephouse
  • Niet online
swampy schreef op 05 december 2003 @ 19:05:Bij Ati en Nvidia kaarten maakt het uit van welke fabrikant je de kaart koopt, want sommige beknibbelen duidelijk op de kaart....
Zowel wat betreft analoog als DVI?
Ik raad ATI omdat de 2d zeer goed is, de 9800 Non Pro schijnt een TOP beeld te geven.
Heb je het dan over een analoog of digitaal TOP beeld?
Natuurlijk is de matrox P750 meer helder en kleurduidelijk, maar ja.... daar schiet je nog steeds niet veel mee op
Dat Matrox meer helder en kleurduidelijk is wat betreft analoge signalen hoor ik ook vaak, maar ik wil juist weten of deze geweldige onderscheidende kwaliteiten ook voor digitale signalen opgaan ten opzichte van de concurrentie.

Een Radeon 9800 is inderdaad veel aantrekkelijker geprijsd dan een Parhelia maar ga ik er in digitale 2-D kwaliteit op achteruit, dat is de vraag voor mij...

• Deephouse
  • Niet online
mjax schreef op 05 december 2003 @ 19:18:Het beeld blijft nl. tot in de monitor in het digitale domein. De beeldkwaliteit via DVI wordt dus uiteindelijk bepaald door de monitor, die het digitale signaal door geeft aan de pixels op het scherm.
Kijk! Dat zou dus betekenen dat een Radeon 9800 of 9600 pro dezelfde 2-D dvi kwaliteit geeft als een Parhelia (even al die speciale features van de Parhelia zoals giga color buiten beschouwing latende).
Dat kan me een hoop geld schelen :)

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Deephouse schreef op 05 december 2003 @ 19:35:
[...]

Kijk! Dat zou dus betekenen dat een Radeon 9800 of 9600 pro dezelfde 2-D dvi kwaliteit geeft als een Parhelia (even al die speciale features van de Parhelia zoals giga color buiten beschouwing latende).
Dat kan me een hoop geld schelen :)
Ja, - kort door de bocht - dit is waar. Waar de kaart natuurlijk wel nog steeds een factor speelt is de kwaliteit van 3D beeld. Daarnaast ook de snelheid van de kaart op zowel 2D en 3D vlak. Maar qua 2D beeldkwaliteit, maakt het niet uit welke kaart je neemt als je 'm op DVI aansluit.
Pagina: 1