Toon posts:

Heeft een mens slaap nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Ik heb zojuist alle topics over dromen bestudeerd maar n geen enkel topic kwam dit naar voren.... (correct me if I'm wrong)

Ik heb ooit een verhaal gelezen (de bron ben ik inmiddels al kwijt) dat er een man was die niet sliep. Het enige wat hij deed om uit te rusten was in zijn schommelstoel 's avonds de krant te lezen.

Mijn stelling is nu of dit mogelijk is. Heeft een mens echt slaap ( :z )nodig?

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-01 08:26
Dat is je vraag imho. Je stelling is dat dat wel of niet kan en waarom je dat denkt/weet. Slaap heb je nodig om dingen op een rijtje te zetten wat je overdag hebt meegemaakt. Dus als je niks meemaakt zou het mogelijk moeten zijn lijkt me :) Maargoed, zijn al redelijk wat topics over geweest.

[ Voor 118% gewijzigd door Terror op 05-12-2003 16:49 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Zou een mens zonder slaap kunnen?, die misschien ook even lezen? :) In deze topics komt ook dezelfde vraag naar voren:

Is een nulpunt in voeding en slaap mogelijk?
Nachtrust en evolutie van de mens

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 16:50 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-01 18:04
Eigenlijk is dit een vraag die je heel simpel zelf kan beantwoorden door het zelf uit te proberen. Ga jij maar eens een week lang niet slapen, maar als je moe bent even in je (schommel)stoel zitten en even rustig lezen. Ik denk dat je vanzelf wel merkt dat je na een week gewoon helemaal omvalt/in slaap valt.

Het zou natuurlijk erg mooi zijn als je nooit hoeft te slapen, want je verspilt heel wat jaren in je hele leven door te slapen. Als je elke nacht 8 uur slaapt 'verspil' je dus 33% van je leven. De vraag is alleen, zou je daadwerkelijk meer doen als je meer tijd over zou hebben?

Ik denk overigens wel dat een mens best wat minder dan de aanbevolen 7/8 uur kan slapen, waardoor je dus ook weer tijd wint :)

The devil is in the details.

Verwijderd

ja, een mens heeft slaap nodig, anders deden we t niet. :)
ieder zoogdier heeft trouwens slaap nodig voor zover ik t weet.
ik denk dat die man met zn schommelstoel toch een broodje aap is geweest.
Als je een paar dagen niet slaapt, begin je al te hallucineren.....

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik dacht dat ik ooit op Discovery gehoord had dat ratten/muizen na 21 dagen zonder slaap overlijden...misschien is dat met mensen ook zo?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Ook nog een aardig stukje: Vermoeidheid en het nut van slaap

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-01 13:19
Ik heb ooit gelezen dat dromen nodig zijn om je hersenen te laten recupereren, verder worden tijdens dromen schijnbaar je ervaringen deels verwerkt.

Gewone diepe slaap is volgens mij ook nodig, maar je kunt jezelf trainen de hoeveelheid flink te verminderen. Commando's en zeilers die solo rond de wereld zeilen gebruiken in extreme situaties een techniek genaamd power-napping. Hierbij worden steeds kleine dutjes van een minuut of tien gedaan. Zo kom je aan je REM-slaap, maar niet veel meer. Hiermee kun je echter niet eindeloos doorgaan. Wel schijn je jezelf te kunnen trainen toe te kunnen met minder dan de gestelde 8 uur.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Verwijderd

Nee, je kunt niet zonder slaap. Na twee tot drie dagen ga je hallucineren. Na een paar dagen ga je dood.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47

hneel

denkt er het zijne van

Er bestaan denk ik 3 verschillende soorten vermoeidheid.

• Physieke vermoeidheid, als gevolg van lichamelijke arbeid of sport.
• Geestelijke vermoeidheid, als gevolg van vele denkwerk.
• Slaap-vermoeidheid, veroorzaakt doordat het lichaam melatonine produceert.

Alle 3 verschillende typen.

[ Voor 6% gewijzigd door hneel op 05-12-2003 17:20 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Spheroid schreef op 05 december 2003 @ 17:10:
Ik heb ooit gelezen dat dromen nodig zijn om je hersenen te laten recupereren, verder worden tijdens dromen schijnbaar je ervaringen deels verwerkt.
Dat is juist. Mensen die telkens worden gewekt als hun REM slaap (dus het deel van de slaap waarin ze dromen) begint, krijgen na twee dagen tal van klachten, zoals agressief gedrag, zich niet meer kunnen concentreren, hallucinaties, etc. Er zijn gevallen bekend waarin niet slapen psychiatrische aandoeningen (hoewel niet blijven) opwekt: mensen werden bijvoorbeeld paranoide of psychotisch.

Of je 'gewone' slaap nodig hebt is me niet helemaal duidelijk, maar het lijkt me dat je spieren best af en toe een rustperiode kunnen gebruiken bij intensief gebruik. Herstel en gebruik zitten elkaar ook in ons lichaam in de weg. Dat REM slaap nodig is, staat zonder twijfel vast. Van genoemde technieken als powernappen weet ik niet veel, maar het schijnt inderdaad mogelijk te zijn.
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 17:15:
Nee, je kunt niet zonder slaap. Na twee tot drie dagen ga je hallucineren.
Dat is waar, maar
Na een paar dagen ga je dood.
is flauwekul.

edit:
Ondanks de eerdere topics (Riffic _/-\o_) laat ik dit open, want echt veel feitelijke informatie staat er niet in die topics. Misschien dat het hier komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Confusion op 05-12-2003 17:33 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
Mmmm.... excuus, die topics zijn mij even ontgaan.

Zelf uitproberen lijkt me geen goed idee (lolz) aangezien ik slapen zie als een van mijn favoriete vrijtijdsbestedingen en omdat mijn lichaam is ingesteld op minimaal 7 uur slaap per dag

Verwijderd

iemand toevallig insomia gezien [film met robin willams]
daar slaat de hoofdrol speller ook na 4 dagen slaap helemaal door.

en uit eigen ervaring weet ik dat 4 dagen achtermekaar 09:00 tot snacht`s 4:30
na 4 dagen een breakdown veroorzaakt. [gewoon knock out gaan]

ik storte compleet inmekaar en heb toen lekker 15 uur achter elkaar geslapen en was daarna nog 3 dagen duf. maar daarna ging het weer okidoki.

kort samen gevat een mens heeft slaap nodig omdat je opzijnminst doorslaat of gewoon sterft aan slaapgebrek.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 17:36 ]

Verwijderd

Confusion schreef op 05 december 2003 @ 17:30:
[...]

[...]

Dat is waar, maar

[...]

is flauwekul.
Hoezo? Ok, als je geluk hebt een paar weken. Maar dan ben je al zo erg aan het hallucineren dat je voetballende kabouters op het plafond ziet 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 17:36:
Hoezo? Ok, als je geluk hebt een paar weken. Maar dan ben je al zo erg aan het hallucineren dat je voetballende kabouters op het plafond ziet 8)7
Ik kan me enigzins voorstellen dat dit na een paar weken gebeurt, maar jij had het over dagen. Je voelt je er wellicht niet beter op, maar voor sterven zul je toch een langere tijd geen schaapjes moeten tellen.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Er is in de tweede wereldoorlog een uitgebreide test gedaan door een speciaal Duits onderzoeksteam met mensen, niet geheel vrijwillig. Die mensen moesten minimaal drie weken wakker blijven. Dit werd gewoon gedaan door drie a vier controleurs op zo'n persoon te zetten, en die dan om de zoveel uur om te wisselen als zijzelf moe werden. De proefpersonen kregen al na enkele dagen hallucinaties doordat de hersenen geen 'adem' (slaap!) meer kregen om te herstellen/recuperen. Na 1 week zonder slaap waren veel van de proefpersonen (ik geloof dat het er zo'n 20 waren) zowel geestelijk als lichamelijk heel erg verzwakt, hadden voortdurend hallucinaties en geen besef van tijd meer, etcetera. Voor zover ik me kan herinneren zijn veel van de proefpersonen uiteindelijk overleden doordat ze zowel lichamelijk als geestelijk een wrak waren.

Nou zijn er aan bovenstaande een paar websites/pages gewijd, alleen kan ik de links zogauw niet achterhalen helaas :/. Wat ik wel weet van slaap is dat het eigenlijk gewoon 1 grote schoonmaakbeurt voor zowel lichaam als geest is. In je dromen (multimedia-vergaarbak, kan je rustig zeggen :P) worden de ervaringen van de dag verwerkt, en lichamelijk wordt alles hersteld dat beschadigd of uitgeput is. Zoals bijvoorbeeld je huid, spieren, spijsvertering enzovoort. Dus in antwoord op de topicstartvraag: ja, de mens heeft slaap nodig ;). Overigens verschilt dat wel per persoon: sommigen raken namelijk heel snel in diepe slaap, waardoor ze echt maar vier of vijf uur nodig hebben. Anderen hebben daar langer voor nodig, waardoor zeven a acht uur het minimum voor hen is.

Over een ander onderzoek: Nog niet zo lang geleden (jaar of drie ongeveer) is in Engeland een onderzoek met een aantal vrijwilligers gedaan: ze moesten 14 uur per dag doorbrengen in bed, gedurende twee weken. Aan het eind van die twee weken bleek het volgende: in het begin sliepen de mensen gemiddeld 9 a 10 uur, en na 5 dagen ging dat geleidelijk omlaag totdat het op net 8 uur bleef steken. Daaruit bleek dus, dat de gemiddelde mens zo'n 8 uur slaap nodig heeft :). Eind vorig jaar of begin dit jaar heeft er een stukje op newscientist over gestaan, en volgens mij ook in de Kijk :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

ReemF schreef op 05 december 2003 @ 17:45:
Daaruit bleek dus, dat de gemiddelde mens zo'n 8 uur slaap nodig heeft :). Eind vorig jaar of begin dit jaar heeft er een stukje op newscientist over gestaan, en volgens mij ook in de Kijk :)
Uit een ander onderzoek is juist weer gebleken dat dat mensen die zeven uur slapen langer leven dan mensen die dagelijks acht uur slapen. Ook dit heeft een keer in de New Scientist gestaan. De betrouwbaarheid van dit onderzoek valt natuurlijk te betwijfelen, maar het is wel opmerkelijk.

[edit] Gevonden: Seven hours' sleep "the safest". Dat is overigens niet het onderzoek waar jij op doelt, ik denk dat die niet op internet te vinden is.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 18:01 ]

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik weet uit eigen ervaring dat je flink de kluts kunt kwijtraken als je een tijd niet slaapt. Heb ooit een tijdje de commando uitgehangen, en toen moesten we gedurende drie dagen een flinke afstand afleggen. Er werd zeg maar gesimuleerd dat onze tegenstander ons zo op de hielen zat dat er gewoonwegweg geen tijd was om ff te gaan pitten. Zo snel mogelijk dus een zo kort mogelijke afstand afleggen. Na drie nachten niet geslapen en alleen maar gestekkerd te hebben zag ik op een gegeven moment mensen met winkelwagentjes uit het bos komen. Ik wist dat dit niet echt kon zijn, want we zaten in the middle of nowhere. Maar ik kan je vertellen dat je je, wanneer het zo ver is, behoorlijk brakjes voelt...

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Ieder mens heeft slaap nodig. Er zijn voor zover ik weet geen gevallen van mensen die totaal niet slapen. Dat is ook niet zo raar, want slaap vervult een of andere zeer belangrijke functie. Welke dat is is nog onduidelijk en er zijn theorieen die gaan van 'ordenen van informatie' tot het 'beluchtigen van de oogbollen'. Feit is in ieder geval wel dat mensen die heel lang niet slapen overlijden aan wat men een fatale familiale insomnia noemt.

Het is overigens een mythe dat je acht of zeven uur moet slapen. Ieder mens heeft andere slaap-ritmen. Sommigen hebben acht uur nodig, andere hebben aan zes genoeg. Het is ook helemaal niet erg als je een nacht maar een of twee uur slaapt - je prestaties zullen daar de volgende dag niet door beinvloedt worden. Je lichaam is er heel goed in slaaptekorten te compenseren met wat men 'microsleeps' noemt. Misschien heb je wel eens meegemaakt dat, nadat je een nacht doorgetrokken had, je overdag af en toe wegzakte. Dat duurt maar een paar seconden, maar binnen die seconden worden enkele functies die bij slapen horen uitgevoerd. Naarmate je slaaptekort oploopt gaan REM-fasen (de fase tijdens je slaap waarin je droomt) zich ook gedurende je waak-fasen opdringen waardoor je hallucinaties of andere droombeelden of ervaringen (een zweverig gevoel bijv) kunt krijgen. Dan ben je echt tot je uitersten aan het gaan en directe rust is dan echt hard nodig.

Vooralsnog ken ik dus geen verhalen van mensen die totaal niet slapen. Er zijn wel mensen die zeer weinig slapen. Zo sliep een docent van mij drie uur per nacht en er zijn ook gevallen bekend van mensen die claimden aan twee uur voldoende te hebben. Toch is het uiteindelijk een redelijk veilige aanname te zeggen dat de overgrote meerderheid van de mensen van 6 tot 9 uur slaap per nacht nodig heeft. Minder is een dag of een paar dagen achter elkaar niet erg, maar hoe langer je minder slaapt hoe verder je gezondheid en je gesteldheid achteruit gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Christiaan op 05-12-2003 19:38 ]

• Christiaan
Van een gebrek aan slaap kun je zeker sterven. In tegenstelling tot wat lang gedacht werd kun je met voldoende wilskracht zolang wakker blijven dat je sterft. Dit zie je bijvoorbeeld bij gamers die tijdens LANs en contests zo lang wakker blijven dat ze van de vermoeidheid sterven. Slaap is essentieel voor het overleven van de mens. Helaas is nog lang niet duidelijk waarom dat precies zo is, maar het feit dat mensen zich slecht gaan voelen bij gebrek aan slaap geeft al aan dat er een sterke drive is van het lichaam om 'bij te tanken' en dat kan alleen maar zo zijn als het ook echt hard nodig is.

• Spheroid
Christiaan schreef op 05 december 2003 @ 19:41:
Van een gebrek aan slaap kun je zeker sterven. In tegenstelling tot wat lang gedacht werd kun je met voldoende wilskracht zolang wakker blijven dat je sterft. Dit zie je bijvoorbeeld bij gamers die tijdens LANs en contests zo lang wakker blijven dat ze van de vermoeidheid sterven. Slaap is essentieel voor het overleven van de mens. Helaas is nog lang niet duidelijk waarom dat precies zo is, maar het feit dat mensen zich slecht gaan voelen bij gebrek aan slaap geeft al aan dat er een sterke drive is van het lichaam om 'bij te tanken' en dat kan alleen maar zo zijn als het ook echt hard nodig is.
Je hebt absoluut gelijk, aande andere kant heb ik gehoord dat vissen bijvoorbeeld niet slapen. Van reptielen en amfibieen weet ik het niet, maar je zou kunnen hypothetiseren dat het iets met onze warmbloedigheid en relatief grote hersenen te maken heeft. Veel dingen mbt. de hersenen zijn erg moeilijk te verklaren. Hoe kan het bijvoorbeeld dat gedurende een coma de hersenactiviteit nihil is, maar mensen zich soms toch herinneren wat er aan het bed tegen ze gezegd is. Bijna-dood-ervaringen lijken qua symptomen op dromen, of REM-fase gerelateerde verschijnselen. Het probleem is dat het zo'n gecompliceerd orgaan is. Vandaar ook dat ik vermoed dat niet-remslaap een belangrijke rol speelt in het weer klaarmaken van de hersenen voor een nieuwe zware dag vol te verwerken stimuli.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-01 18:04
[...]

Ik denk dat Confusion meer doelde op het 'na een paar dagen' gedeelte, aangezien 'paar' eigenlijk maar twee dagen is. Je moet het wel langer kunnen uithouden dan 3 á 4 dagen zonder slaap, maar meer dan een week zonder slaap lijkt me toch wel vrij ongezond voor je.

The devil is in the details.

• Christiaan
Spheroid schreef op 05 december 2003 @ 19:55:
Je hebt absoluut gelijk, aande andere kant heb ik gehoord dat vissen bijvoorbeeld niet slapen. Van reptielen en amfibieen weet ik het niet, maar je zou kunnen hypothetiseren dat het iets met onze warmbloedigheid en relatief grote hersenen te maken heeft.
Over dieren weet ik niet zoveel (ben psychologie-student, geen biologie-student) maar wat ik ervan begrepen heb is dat alle dieren slapen, maar dat de manier van slapen verschilt. Koudbloedige dieren slapen met de ogen ogen en vissen blijven (meen ik me te herinneren) gewoon zwemmen. Ze gaan niet ergens liggen iig.
Veel dingen mbt. de hersenen zijn erg moeilijk te verklaren. Hoe kan het bijvoorbeeld dat gedurende een coma de hersenactiviteit nihil is, maar mensen zich soms toch herinneren wat er aan het bed tegen ze gezegd is. Bijna-dood-ervaringen lijken qua symptomen op dromen, of REM-fase gerelateerde verschijnselen. Het probleem is dat het zo'n gecompliceerd orgaan is. Vandaar ook dat ik vermoed dat niet-remslaap een belangrijke rol speelt in het weer klaarmaken van de hersenen voor een nieuwe zware dag vol te verwerken stimuli.
Het is ook wel een feit dat nREM heel belangrijk is. Er zijn mensen die hypersomnia hebben, wat betekent dat ze te snel in slaap vallen en heel snel gaan dromen. In feite komt de REM slaap bij hen veel te snel opzetten waardoor ze te weinig nREM hebben. Die mensen voelen zich ook echt moe, depressief en weet ik wat. Het moge dus duidelijk zijn dat nREM net zo belangrijk is. Waarschijnlijk heeft nREM meer met lichamelijke recuperatie te maken en REM met geestelijke. Hoe het nu precies zit is volstrekt onduidelijk.

• Spheroid
Christiaan schreef op 05 december 2003 @ 20:13:
Over dieren weet ik niet zoveel (ben psychologie-student, geen biologie-student) maar wat ik ervan begrepen heb is dat alle dieren slapen, maar dat de manier van slapen verschilt. Koudbloedige dieren slapen met de ogen ogen en vissen blijven (meen ik me te herinneren) gewoon zwemmen. Ze gaan niet ergens liggen iig.
Weet ook niet zoveel over dieren (ben archeoloog) dus ben eens gaan googlen. De meeste dieren slapen in ieder geval, maar bij bijvoorbeeld haaien is dat onduidelijk. Soms rusten ze schijnbaar, maar hun ogen volgen dieren en duikers die ze naderen, vandaar dat velen denken dat ze niet slapen. Van mensenhaaien werd bijvoorbeeld lang asangenomen dat ze alleen overdag actief waren, maar dit beeld blijkt door onderzoeksfactoren ontstaan te zijn, 's-nachts kunnen ze ook actief zijn.

Concluderend, misschien slapen niet alle dieren, terwijl haaien wel hersenen hebben, alleen zijn ze kleiner dan de onze. Misschien heeft het belang van slaap dus te maken met relatieve hersengrootte.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-01 18:36

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik heb 2 verhalen gehoord wat betreft de mens en slaap. Helaas, omdat ik die ergens gehoord heb, heb ik er geen links voor. Misschien dat een van jullie het kunnen vinden in Google.

Maargoed, de eerste verhaal is dat een soort discjockey sterke reklame wou maken, hij wou 2 weken lang niet slapen, en in de lucht blijven. Er stond een teams van doktoren klaar voor het geval, en ze raadden het hem ook af dit te gaan doen maar hij ging toch door. Na een paar dagen was 'ie behoorlijk onzin aan het uitkramen, en iedereen zei, toen de 2 weken om waren, dat de persoonlijkheid van die persoon wel was veranderd. Hij was niet helemaal hetzelfde meer, iets was dus blijkbaar beschadigd in zijn hoofd.

Het andere is dat er een man was die een zeldzame genetische afwijking had. Ergens in zijn twintiger jaren begon 'ie plots onmogelijk te vinden om te slapen. Wat hij ook deed, hij kon gewoon niet meer slapen, hij bleef klaarwakker. Dat ging natuurlijk ook niet goed, na een paar weken begon 'ie al helemaal dolgedraaid te worden. Het heeft uiteindelijk een half jaar geduurd voordat hij uiteindelijk stierf, compleet krankzinnig.

Iedereen heeft REM slaap nodig om de gebeurtenissen van de dag te kunnen verwerken (anders word je krankzinnig van je eigen gebeurtenissen), en iedereen heeft rustperioden nodig om hun lichaam weer op te peppen. Het is gewoonweg ongezond om niet te gaan slapen. Okay, een nachtje doortrekken voor een tentamen gaat ook nog wel (en daarna, als de tentamens over zijn, gaan die lui vaak linea recta naar bed na thuisgekomen te zijn en slapen dan lekker flink door), maar om het nou echt vaak te doen lijkt me niet zo gezond.

Ohjah, leuke feitje.. als je traint voor iets (autoracen op de computer voor mijn part), en dan slaap je goed, en dan ga je weer trainen, heb je meer kans dat je het beter gaat doen dan als je niet goed genoeg slaapt. Het schijnt dat je ook 'traint' in je hoofd (tijdens REM), en dus de gebeurtenis een beetje herhaalt en onbewust eraan denkt wat je fout hebt gedaan en wat er beter had gekund. Dat had ik ooit op de TV gezien (discovery geloof ik), best wel interessant!

En zoals iedereen al zei, het verschilt per persoon hoeveel slaap je nodig hebt. Heb ooit gehoord dat ex-prez Clinton maar 4 uur slaap nodig had. (Of het waar is, weet ik niet, heh)

Zelf heb ik (helaas) ongeveer 8 uur slaap nodig. Zou wel gaaf vinden als ik niet zoveel slaap nodig had, maar ik val zo slecht in slaap dat ik de hele 8 uur wel nodig heb. :/

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Je hebt zeker slaap nodig, anders begin je na verloop van tijd te hallucineren omdat je hersenen niet kunnen recupereren. Het is als eten wanneer je honger hebt en ademen wanneer je zuurstof nodig hebt (altijd dus).

Zo heb ik ooit eens een documentaire gezien waarin iemand zo lang mogelijk moest wakker blijven en ik kan je zeggen dat het zeker niet gezond is. Daarin kwam ook iemand die slaapwandelde en daarin een crimineel feit beging, het was een hele discussie over of hij al dan niet aansprakelijk was voor zijn daden en rechterlijk gezien was dat heel moeilijk te bewijzen.

Ik heb soms een REM-fase terwijl ik wakker ben. Dat gebeurde vroeger op mijn werk na het eten wel eens. :X Soms was ik zo moe maar moest ik toch alert blijven voor het geval er iemand binnen zou komen. Ik zat met mijn ogen dicht op de stoel en hoorde alles nog, intussen was ik over vanalles aan het nadenken en na enkele minuten gingen geordende gedachten over in een vorm van hallucinaties die je ook ervaart als je in de REM-fase bent en droomt, maar ik was wel degelijk wakker en kon nog alles horen, heel vreemd.

Ik vind slapen tijdverspilling, het is altijd jammer wanneer de dag voorbij is maar het doet toch deugd om te slapen wanneer je moe bent.

• ooge
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10-2022
ik kan wel een aantal weken met 4u slaap er nacht door de weeks en in het weekend haal ik het dan in met 14u niet echt gezond alleen geloof ik :)

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
stom voorbeeld maar ik zie onze konijnen werkelijk nooit slapen of ik nou na het uitgaan om 08:00 of 04:00 thuis kom , ze zijn altijd wakker, overdag idem dito. Weet iemand hoe dit zit?

• ooge
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10-2022
hebben veel dieren vissen en vogels slapen ook nooit met hun ogen dicht enzo

Verwijderd

Voor mijn gevoel heb ik redelijk veel slaap nodig, want vaak val ik onder het huiswerk maken gewoonweg in slaap.

Dit is op schooldagen, anderszijds, in de vakantie, ben ik wel eens 2, 3 nachten niet naar bed gegaan, en na 1 nacht, en zeker na 2 nachten, merk je aan de andere(was kamperen) dat ze een ontzettend kut humeur krijgen en slecht opletten enzo, terwijl ik redelijk fris was.

Dus het zou me niet verbazen, als wat een van de eerste mensen zei, dat als je weinig doet(op vakantie doe je toch niet super veel, o.a qua denkwerk?) dat je dan gewoon minder nodig hebt, dan als je veel moet denken, en dus die slaap daarna ook gewoon weg nodig hebt. Want van fysisch moe zijn kun je weer herstellen(na hardlopen, ben je altijd eventje moe, maar dat trekt toch weg?).

Intressante kwestie, lijkt mij, das als al de hele beschaving van de mensen er wordt geslapen, dat dit wel nodig is, nietwaar?
Ten opzichte van dieren zijn tot nu toe alleen voorbeelden genoemd waarbij de hersenen nog werkten, maar misschien hebben wij de verkeerde definitie van slapen?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Christiaan schreef op 05 december 2003 @ 19:36:
Het is overigens een mythe dat je acht of zeven uur moet slapen. Ieder mens heeft andere slaap-ritmen. Sommigen hebben acht uur nodig, andere hebben aan zes genoeg.
Uit recent onderzoek bleek bijvoorbeeld weer wel dat iedereen beter af was met een uurtje meer slaap dan ze pakten en dan ze zelf dachten dat voldoende was. Zelf beslissen met hoeveel slaap je toekan is een hele subjectieve beslissing: je went in korte tijd aan je nieuwe 'basistoestand' en gaat dat als normaal beschouwen. Wanneer je grote groepen onderzoekt blijkt het beter te zijn wanneer iedereen 8 uur slaapt dan wanneer iedereen 7 uur slaapt.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Dit zie je bijvoorbeeld bij gamers die tijdens LANs en contests zo lang wakker blijven dat ze van de vermoeidheid sterven.
Ik heb daar nog nooit een gedocumenteerde case van gezien (behalve de al door ReemF genoemde slachtoffers van Duitse experimenten) en het lijkt me dat dat de kranten wel zou halen. Ongetwijfel kan je van slaapgebrek sterven, maar niet na een paar dagen; na twee weken komt meer in de richting.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-01 16:08

DinX

Motormuis

Die gamers op LAN parties wat je soms leest, zou dat niet eerer door trombose of zoiets zijn dan door slaapgebrek ?
Ik kan me inbeelden dat met "hun" levenststijl (degene die sterven), dus veel junk food, veel caffeïne en misschien nog roken. En dat in combinatie met 2-3 dagen stilzitten op een stoel, dat dat een mooie "trombose-maker" is.

Wat ik me zelf eigenlijk afvraag, ik hoor regelmatig 2 verschillende dingen. Je hebt mensen die zeggen dat je slaap moet inhalen na een periode van weinig slapen. En dan heb je weer mensen die zeggen dat dit onzin is, en dat je slaap niet kan inhalen :?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Smooth
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-12-2021
nou, wat ik dus heb begrepen kan je slaap niet inhalen. 8 uur is voldoende en uit ervaring weet ik dat als je zo'n 14 uur slaapt er niet echt fris bijloopt :p

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb zelf een redelijk actief leventje, 40-urige baan, 20-urige avond baan (webscript/design), elk weekend stappen (tot uur of 6 in de ochtend) en nu ook nog een MBA opleiding in de avond uurtjes.

Hoeveel ik slaap.. ik ga rond half3, uiterlijk half 4 slapen, om er weer op 8.15 uit tegaan om weer een dag te werken. Alleen op zaterdag slaap ik uit tot een uur of 2-3 in de middag. Dit doe ik nu een kleine 6 maanden al, so far gaat et heel lekker. Geen medische klachten, geen psychische or what so ever. Medisch bewijs moet ik nog leveren maar ben op weg :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-12-2025

Eelke Spaak

- Vlad -

Een theorie over slaap die in dit topic nog niet voorbij is gekomen is de evolutionaire theorie, die stelt dat we voornamelijk slapen om zoveel mogelijk energie te sparen. De hoeveelheid slaap hangt dan af van hoeveel tijd je nodig hebt om eten te zoeken en van de tijden waarin je inefficiënt bent ('s nachts bijvoorbeeld). Wanneer we kijken naar koeien, schapen en andere grazers, zien we dat die maar weinig (<4 uur) slaap nodig hebben per etmaal omdat ze veel tijd moeten besteden aan het eten van gras. Een kat slaapt >14 uur per dag, simpelweg omdat hij voedzame maaltijden binnenkrijgt en niet veel risico loopt op een aanval door een roofdier.

Zelf weet ik niet goed of ik deze theorie of de herstel-theorie moet geloven, maar volgens mij zijn ze redelijk goed te verenigen. Het lijkt mij erg zinvol om herstel te plegen in tijden dat je verder toch niet zo efficiënt bent.
Revision
stom voorbeeld maar ik zie onze konijnen werkelijk nooit slapen of ik nou na het uitgaan om 08:00 of 04:00 thuis kom , ze zijn altijd wakker, overdag idem dito. Weet iemand hoe dit zit?
Konijnen slapen gemiddeld 8,4 uur per dag. Ongeveer net zoveel als mensen dus :) .
Smooth schreef op 06 december 2003 @ 22:34:
nou, wat ik dus heb begrepen kan je slaap niet inhalen. 8 uur is voldoende en uit ervaring weet ik dat als je zo'n 14 uur slaapt er niet echt fris bijloopt :p
Volgens mij kan je slaap best inhalen. Ik weet uit ervaring dat ik na een nacht over te hebben geslagen zomaar ineens 12 uur achter elkaar kan doorslapen, terwijl ik normaal na 9 uur toch echt wel wakker word. Daarnaast weet ik ook dat ik fitter ben als ik gewoon elke nacht 8-9 uur slaap en op tijd opsta dan wanneer ik 10 uur slaap en pas rond het middaguur m'n nest uit kom. :7

TheStreme - Share anything with anyone

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-01 17:50
Smooth schreef op 06 december 2003 @ 22:34:
Slaap kun je wel inhalen, je kan alleen niet van tevoren extra slapen (omdat je b.v. een paar korte nachten tegemoet gaat), dat heeft namelijk nul komma nul zin.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vladimir G. schreef op 06 december 2003 @ 23:13:

[...]

Konijnen slapen gemiddeld 8,4 uur per dag. Ongeveer net zoveel als mensen dus :) .

[...]
nou wannneer dan? :D of zijn ze gewoon super alert ofzo en worden ze wakker zodra ze iets zien?

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 13:31

MaDLiVe

.-Observer-.

Revision schreef op 07 december 2003 @ 00:35:
[...]

nou wannneer dan? :D of zijn ze gewoon super alert ofzo en worden ze wakker zodra ze iets zien?
Misschien hebben ze geen continue slaapcycli. Die hebben wij ook niet echt. We komen bijv meerdere malen tijdens de slaap in dezelfde fases terecht.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 21:04:
Ik heb soms een REM-fase terwijl ik wakker ben. Dat gebeurde vroeger op mijn werk na het eten wel eens. :X Soms was ik zo moe maar moest ik toch alert blijven voor het geval er iemand binnen zou komen. Ik zat met mijn ogen dicht op de stoel en hoorde alles nog, intussen was ik over vanalles aan het nadenken en na enkele minuten gingen geordende gedachten over in een vorm van hallucinaties die je ook ervaart als je in de REM-fase bent en droomt, maar ik was wel degelijk wakker en kon nog alles horen, heel vreemd.

Ik vind slapen tijdverspilling, het is altijd jammer wanneer de dag voorbij is maar het doet toch deugd om te slapen wanneer je moe bent.
Dat heb ik vaak in de trein op weg naar huis na een lange dag. Vooral omdat ik vaak pas om 24:00 kan gaan slapen en smorgens om 7:00 geacht word naast mun bed te staan. Langzaam doezel je weg, en denk je een ongecontroleerde gedachtenstroom. Soms heel even dan valt het geluid ook weg: microslaap. Heel even val je dan egt in slaap en dan schrik je wakker omdat de trein schud, en dan stromen je ged88 weer verder :)

Wat ik ook heb is het volgende:
Ik WEET dat ik droom, maar je bent nog niet wakker of un je droom sturen. Hoogst waarschijnlijk is de wekker dan al aan het aflopen, maar duurt het een seconde of wat voor je daadwerkelijk wakker bent. Dan komt de interrupt zeg maar en schrik je waar waarbij de eerste reactie is de wekker uitzetten. Als je dat gedaan hebt, ben je je droom zo goed als vergeten.(je weet alleen DAT je gedroomt heb maar niet WAT) Zeg maar alsof je geen tijd had de zaak op de stack te zetten(je moest immer de wekker uitzetten). Dan sta je op kleed je je langzaam aan op weg naar de badkamer. En onderweg betrap je je zelf op het feit dat je allerlei wazige dingen denkt.
"Yes commander, we have captured the vanilla vla," betrapte ik mezelf op van morgen om 5 voor zes(ja...@ zondag) en nog een heleboel meer, maar de meeste kan ik me niet meer herinneren.

Naja, ik zou zweren dat het eigenlijk de REM effecten zijn die zeg maar door lopen door het abrupte einde van je slaap. Het gebeurd ook alleen als ik belachelijk vroeg opsta, of heel laat in bed duik....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17

ALH

Zonder hulpmiddelen is het haast niet te doen om 4 dagen wakker te blijven, echter ik ken mensen die een uurtje of vijf per week slapen omdat ze bepaalde hulpmiddelen gebruiken. Zo gaan ze 's nachts vissen o.i.d. en om 7:00 pakken ze hun spullen in en gaan ze werken.
Die mensen ken ik nu 1,5 jaar en ze functioneren nog steeds perfect eigenlijk. Op de lange termijn zal denk ik toch blijken dat het niet gezond is :)
Zelf ben ik er achter gekomen dat als ik overdag ga slapen nadat ik al wakker ben geweest e.d. dat ik zeer intens droom!
Ik vraag me trouwens wel af waarom katten zoveel slapen maar dat is een beetje offtopic...

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

Rey Nemaattori schreef op Sunday 07 December 2003 19:24
.............................................Wat ik ook heb is het volgende:...........................
Zelf slaap ik meestal 6 uur (slaap nooit uit), en ken ook een paar vreemde effecten. Als ik in een boek lees kan het gebeuren dat ik steeds moeilijker de letters zie, alles wordt wazig en mijn hoofd zakt op zij, dan schrik je op en ga je weer verder lezen, dan herhaalt de cyclisch zich en elke keer zak je dieper weg totdat je echt slaapt. Het bekkende wegdommelen, maar idd hoor je tijdens het dommelen wel wat er om je heen gebeurd (waarschijnlijk slaapt een hond ook zo).
Ook vreemd is dat als ik heeeeel vast slaap: ineens spring ik overeind 'klaar wakker' en werken mijn gedachten razend snel, en dan sta ik klaar om een niet aanwezig gevaar direct in elkaar te rammen. En dan realiseer ik me pas dat er niks aan de hand is. Dan weer gaan slapen gaat heel moeizaam.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05-2025
http://www.ananova.com/ne...3.html?menu=news.quirkies

als je dit moet geloven

Woman 'hasn't slept for eight years'

Doctors in Romania say they are baffled after examining a woman who claims she has not slept a wink for eight years.

Maria Stelica, 54, started going to see doctors at her home in Budeasa after developing insomnia when her mother died eight years ago.

She said: "At first I couldn't sleep even though I tried because I was frightened I would dream about my mother, but after a while I did not need it anymore, and not even sleeping pills can put me to sleep now."

Doctors, who have run clinical tests, confirmed her story appeared genuine but could offer no medical explanation for her condition.

One told newspaper Curierul National: "We cannot understand why she cannot sleep. We cannot explain this phenomenon."

Story filed: 11:07 Monday 8th December 2003

...

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Op Veronica hoorde ik dat een vrouw acht jaar lang niet geslapen heeft, en dat nu nog steeds niet doet. Dit is door doctoren bevestigd, ze wildde niet meer slapen uit angst om over haar moeder te dromen die was gestorven. Ze wist zich dwangmatig wakker te houden. :O Haar levensmanieren weet ik echter niet ;( .

Maar naar mijn mening houdt een normaal mens zich daar niet mee bezig :z, ik neem liever geen risico's om na een paar weken dood te zijn.

Maar het kan wel,
offtopic:
tenzij ze bij Veronica sukkels zijn.

• Jorizzz
  • Laatst online: 20:05
Of het voor meerdere onderwaterdieren geldt weet ik niet maar van dolfijnen weet ik dat ze eerst met de ene hersenhelft 'slapen' en daarna met de andere. Die dieren moeten toch zo af en toe naar boven en als je echt slaapt gaat dat natuurlijk niet vandaar deze truuk

Verwijderd

Ik ken dus ook wel mensen die vroeger regelmatig het weekendje zonder te slapen door trokken met daarvoor verkrijgbare illegale hulpmiddelen. Dat is dus toch 3 dagen zonder slaap, en dan nog gewoon werken en al ook.
Zelf lukt me dit echt totaal niet, een nacht niet slapen, ben ik zowat dood, wel lukt het me om gewoon lange tijd ( 2 weken ofzo ) maar 5 uur te slapen ofzo per dag.
Alleen raar is dan, als ik in de klas zit en mn wiskunde moet maken ben ik dood moe, maar als de bel gaat en ik een peukje ga roken op het schoolplein ben ik klaar wakker en totaal niet vermoeid. Kheb ook wel eens gehoord dat je vermoeidheid, geestelijk en lichamelijk, kan verminderen door te gaan bewegen. Dan word je weer minder moe of voel je je minder moe ofzo. Misschien dat als ik op de fiets mn wiskunde boek zou moeten lezen het wel beter zou gaan en ik binnen in een warm lokaal in een luie stoel zou gaan roken toch moe zou worden.

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Misschien iets anders een beetje afdwalend:

Als ik vrijdagnacht (op zaterdag) laat naar bed ga (2 uur snachts ofzo) en ik spreek tegen mezelf een aantal keer dat ik om 12 uur smiddags de volgende dag wakker moet zijn, dan bèn ik dat ook. Stipt 12 uur. Iemand utileg :? . Ik vind t maar raar...

Verwijderd

hehe daar heb ik nou nog nooit van gehoord, klinkt interessant, hopelijk is het normaal :)

Ik denk dat een mens wel slaap nodig heeft anders deden we het niet :) Misschien kun je best je hele leven zonder te slapen, maar ik weet niet hoe gezond dat is, en misschien is het wel onmogelijk. Ik ben blij dat ik slaap nodig heb, want anders moesten we 24 uur per dag werken :D

• digit7722
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11-2018

digit7722

Rule # 217

bobje86nl schreef op 08 december 2003 @ 23:18:
Misschien iets anders een beetje afdwalend:

Als ik vrijdagnacht (op zaterdag) laat naar bed ga (2 uur snachts ofzo) en ik spreek tegen mezelf een aantal keer dat ik om 12 uur smiddags de volgende dag wakker moet zijn, dan bèn ik dat ook. Stipt 12 uur. Iemand utileg :? . Ik vind t maar raar...
Klinkt als een hypnotische suggestie maar dan bij jezelf.

volgens mij is dat wel mogelijk afgezien van het feit dat je geen interne klok hebt, en dat je dus eigenlijk nooit kan weten precies hoe laat het is.

let wel: sommige mensen hebben wel een vrij goede "interne klok" maar helemaal precies is die volgens mij nooit

You can't free a fish from water.

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-12-2025

Zak

Nou....

Sinds enige tijd ben ik single... en ik heb vanaf dat moment zware slaapproblemen gekregen. Heb regelmatig gehad dat ik 4 dagen achter elkaar niet slaap.. en ja dan ga je wel halucineren... ene keer meer als de andere. Bij mij is het vooral dat ik haar overal zie en het gewoon net is alsof ze voor me staat.

Dit is zeer slecht... ben gestopt met school omdat het niet meer ging, 13 kilo bijgekomen, zeer geirriteerd en prikkelbaar, constante hoofdpijn, rooie ogen, geirriteerde huid en overal spierpijn.

De afgelopen weeek ging het wel maar was nog niet ideaal... hoop dat het vanaf nou wat beter gaat.. ben al blij als ik 3 uur per nacht slaap.

• Spheroid
Jorizzz schreef op 08 december 2003 @ 17:05:
Of het voor meerdere onderwaterdieren geldt weet ik niet maar van dolfijnen weet ik dat ze eerst met de ene hersenhelft 'slapen' en daarna met de andere. Die dieren moeten toch zo af en toe naar boven en als je echt slaapt gaat dat natuurlijk niet vandaar deze truuk
Dolfijnene zijn zoogdieren, vissen hebben daar dus geen last van.

Om terug te komen op haaien, die niet zouden slapen. Een verklaring is dat haaien misschien toch slapen, maar dat ze omdat ze geen zwemblaas hebben en dus niet "stationair" in het water kunnen verkeren altijd door moeten zwemmen. Misschien dat hun bewustzijn dus niet zover wegzakt als het onze. Ze moeten immers toch hun gedrag enigszins controleren.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Jorizzz schreef op 08 december 2003 @ 17:05:
Weet je dat zeker? Het klinkt namelijk als een broodje aap verhaal. Veel vissen kunnen prima een beetje doordobberen terwijl ze zwemmen en er is geen enkele reden waarom bijvoorbeeld dolfijnen niet gewoon op een automatische piloot lucht zouden kunnen blijven happen tijdens het slapen.

• Bobje
  • Laatst online: 26-05-2024
digit7722 schreef op 08 december 2003 @ 23:28:
[...]

Klinkt als een hypnotische suggestie maar dan bij jezelf.

volgens mij is dat wel mogelijk afgezien van het feit dat je geen interne klok hebt, en dat je dus eigenlijk nooit kan weten precies hoe laat het is.

let wel: sommige mensen hebben wel een vrij goede "interne klok" maar helemaal precies is die volgens mij nooit
Ik was vandaag weer precies om twaalf uur wakker. Althans, toen ik door had dat ik niet meer sliep en ik op mijn klok keek was het twaalf uur :) . Ik vind het ook heel merkwaardig.

Vroeger moest ik wel eens naar de logopedist (schrijf je dat zo?). Dat was omdat ik altijd met mijn mond open zat. Als ik dan savonds voor de spiegel ging staan en een paar keer hardop tegen mezelf ging zeggen dat ik met mijn mond dicht moest slapen dan deed ik dat die nacht ook. Het is toen gecontroleerd door mijn ouders en voor mij en voor hen blijft het een raadsel.

• Benadski
  • Laatst online: 28-11-2025
Een mens kan wel met een 2 a 3 uur slaap per dag/nacht goed overleven en helder blijven. Daarvoor moet je in een soort zoutbad gaan slapen, hierin "zweef" je en kunnen al je spieren voor 100% ontspannen (behalve hart, bloedvaten en longen enz. natuurlijk). Deze gewichtloze ontspanning zorgt ervoor dat je je nodige slaapdingen krijgt zonder tussenpauzes. Dus heb je veel minder slaap nodig! Het enige nadeel is dat de meeste mensen niet in een zoutbad in slaap kunnen vallen...

Verwijderd

Ja, een mens heeft slaap nodig. Zoals al eerder gezegd is hier heeft niet alleen de hersenen deze rust nodig,
maar ook het lichaam heeft de tijd nodig om te kunnen regeneren. Uit onderzoek is gebleken dat met slaapgebrek de chemische huishouding van je lichaam op hol slaat.

http://my.webmd.com/content/article/21/1728_54980
http://www.eurekalert.org...03-11/sfn-sfb_1111003.php
http://www.uchospitals.edu/news/1999/19991021-sleepdebt.html
Confusion schreef op 09 december 2003 @ 09:51:
[...]

Weet je dat zeker? Het klinkt namelijk als een broodje aap verhaal. Veel vissen kunnen prima een beetje doordobberen terwijl ze zwemmen en er is geen enkele reden waarom bijvoorbeeld dolfijnen niet gewoon op een automatische piloot lucht zouden kunnen blijven happen tijdens het slapen.
Ten eerste is een dolfijn geen vis maar een zoogdier (maar dat wist je natuurlijk zelf al). En hier wat linkjes:

http://science.howstuffworks.com/question643.htm
http://web.mit.edu/seagra...tions/dolphins/sleep.html
http://www.dolphinear.com/data/dolphins.htm

• Jorizzz
  • Laatst online: 20:05
[...]

Zoals de post boven die van jou: Dolfijnen zijn geen vissen maar zoogdieren. Ze moeten naar boven om te ademen, en laat dat nou toch een stuk lastiger slapend te doen zijn dan een beetje doordobberen om water langs je kieuwen te laten stromen...

edit: William bedankt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jorizzz op 09-12-2003 13:21 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Tja ik denk dat een mens inderdaad wel slaap nodig heb (net als ik duh :P) vorig jaar was ik ook naar een LAN geweest en probeerde zo weinig te slapen maar dat lukte na 48 uur dus NIET meer bij mij. Ik had een 2 uurtjes geslapen toen en daarna was ik nog wel "moe" maar kon niet verder pitten.

Eenmaal thuis ging ik slapen van Zondag 19:00 tot Maandag 10:45 :P lekker lang dus :D

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Deviator79
  • Laatst online: 06-06-2025
Laat ik het zo zeggen: ik sliep altijd 8 á 9 uur per nacht en dacht dat ook nodig te hebben. Sinds 3 maanden slaap ik gemiddeld 5 uur per nacht, en dan 2x2 uur en 1x 1 uur.. (dit door mijn lieve dochtertje dat niet doorslaapt)..
Ik ben een wandelende zombie ondertussen, dus ik concludeer dat deze hoeveelheid slaap niet genoeg/gezond is..

- Maar je maakt wel wat mee! -

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik heb ook betrekkelijk weinig slaap nodig. Wat een uitgerust gevoel bij mij alleen enorm beinvloed is het tijdstip waarop ik ga slapen.
Meestal ga ik om een urrtje of 2 naar bed om er lekker laat uit te komen (10 uur ofzo, student enzo)
Maar als ik een keertje lekker vroeg naar bed ga, 23:00 bijvoorbeeld, dan ben ik om 7 uur wakker maar voel me dan zo veel meer uitgerust.
Iemand anders deze ervaring ook? s'nachts moet je slapen en overdag wakker zijn principe denk ik.

Red een boom, eet een bever

• Benadski
En what about the matras? Ik slaap op een goedkoop oud matrasje, slaap opzich best goed (in ieder geval erg vast), maar ben overdag niet echt geconcentreerd. Ik kan er 's ochtens nooit echt uitkomen. Soms (na 1 of 2 nachten niet geslapen te hebben) slaap ik er 24 uur achter elkaar op. Het matras houdt me dus niet wakker ofzo.

Maar heeft het matras nou invloed op je concentratie en de zin in werk verrichten overdag? Ik heb wel een concentratieprobleem door tinnitus, maar de slaap heeft er misschien ook wel mee te maken dacht ik. Dit omdat je vaak over slapeloosheid hoort dat je overdag en 's nachts eigenlijk in een waas zit. Dat heb ik ook, maar ik slaap wel.

Last van mijn rug heb ik soms wel, maar de laatste tijd valt dat wel mee (ik denk door de schapenvacht die tussen mijn matras en "dat ding wat over je matras zit" zit).

EDIT: Boutwout, ik slaap ook laat, misschien is dat bij mij dus ook de oorzaak, maar ik betwijfel het. Volgens mij gaat het toch alleen om wat je gewend bent en het aantal uren? Als je het gaat veranderen (door eerder te gaan slapen) dan zal je je uren hetzelfde houden en eerder wakker worden. Je voelt je wakkerder omdat je je "liever lui dan moe ritme" niet meer naleeft op dat moment. Of zit er toch wat achter?

[ Voor 22% gewijzigd door Benadski op 09-12-2003 13:59 ]

Verwijderd

Benadski schreef op 09 december 2003 @ 13:55:
Maar heeft het matras nou invloed op je concentratie en de zin in werk verrichten overdag?
Ik denk het wel. Ik denk dat je over het algemeen meer energie hebt als je op een goed matras slaapt dan een gemiddeld matras.
Last van mijn rug heb ik soms wel, maar de laatste tijd valt dat wel mee (ik denk door de schapenvacht die tussen mijn matras en "dat ding wat over je matras zit" zit).
Matras-overtrek :P

offtopic:
Woohoo, Muzzi16's 100e post

Verwijderd

Oke deze post is misschien niet W&L waardig maar waarom word 't verhaal van de vrouw die acht jaar niet geslapen heeft genegeerd? Ik zou het wel leuk vinden als iemand er wat over te zeggen had (zelf weet ik niet zoveel van dit onderwerp dus zeg ik maar nix :X )

• Benadski
Ik ken dat verhaal niet, maar dat zal vast wel een lichamelijk of ernstig geestelijk probleem zijn waar ze last van heeft. Ik denk niet dat ze erg helder is, maar meer in een waas leeft zoals andere mensen met slapeloosheid, of niet?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 13:17:
Ten eerste is een dolfijn geen vis maar een zoogdier (maar dat wist je natuurlijk zelf al).
Ja, en ik weet weinig andere zwemmende zoogdieren, dus moest noodzakelijkerwijs aan vissen, ik dacht specifiek aan haaien, refereren. Dat het zoogdieren zijn is voor dit specifieke puntje niet zo heel relevant: haaien blijven doorzwemmen tijdens het slapen, dus waarom zouden ze geen lucht kunnen happen?
Wat ik me nu alleen afvraag: in hoeverre is dit een versimpelde weergave van de werkelijkheid? Hoewel je twee hersenhelften redelijk onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren, is voor een hoop gedrag ook interactie tussen de hersenhelften nodig. Dus is het werkelijk een complete hersenhelft die 'slaapt, of is dat een versimpeling van de werkelijkheid en 'slapen' eigenlijk slechts bepaalde delen van de hersenen tegelijk, misschien zelfs wel verspreid over beide hersenhelften? Of hebben dolfijnen gewoon een bepaald centrum in beide hersenhelften dat simpelweg bewging in deze semi-bewuste toestand regelt? De volledige scheiding tussen de twee helften die gesuggereerd wordt lijkt me gewoon te groot.
Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 14:28:
Oke deze post is misschien niet W&L waardig maar waarom word 't verhaal van de vrouw die acht jaar niet geslapen heeft genegeerd? Ik zou het wel leuk vinden als iemand er wat over te zeggen had (zelf weet ik niet zoveel van dit onderwerp dus zeg ik maar nix :X )
Omdat het een compleet onbevestigd verhaal is denk ik, met als enige bron 'Veronica'. Persoonlijk neem ik dat niet zo serieus: die vrouw kan wel veel meer claimen. Misschien slaapt ze wel, maar weet ze dat niet. Er zijn wel gekkere afwijkingen dan dat.

[ Voor 26% gewijzigd door Confusion op 09-12-2003 15:06 ]

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-12-2025

Eijkb

Zo.

Mijn verhaaltje mbt slaap: Vorig jaar had ik een hele drukke periode met leuke opdrachten en dergelijke. Zonder moeite kon ik toen dagelijks gemotiveerd doorwerken met maar 5 tot 6 uur slaap per dag. Momenteel zit ik in een, wat mijn werk betreft, een rustiger periode. Sterker nog, op het werk is niets (maar dan ook echt niets) te doen en nu kom ik nauwelijks rond met 8 a 9 uur slaap per dag en dan nog voel ik me moe. Het sluit dus wel aan bij meerdere ´sprekers´ maar het stipt ook een ander puntje aan: de motivatie.

Ben ik gemotiveerd -> weinig slaap. Heb ik niets te doen of niet gemotiveerd -> veel slaap.

.

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 14:28:
Sja, slapen. Dat hangt er dus helemaal vanaf wat we onder slapen verstaan. Deze vrouw kon iig niet overleven als ze geen mentale en fysieke rust heeft genomen. Slaap is voor het lichaam noodzakelijk. Veel functies die je overdag gebruikt gebruiken de slaap periode om te herstellen hier zijn talloze voorbeelden te vinden denk hierbij bijv. aan hormoonhuishouding en neurotransmitter voorraadjes(kort en bondig omtrend de fysieke noodzaak). Over de mentale toestand (die eigelijk ook fysiek te verklaren zal moeten zijn) weet ik eigelijk niet zo heel veel. Maar ik kan me voorstellen dat gedeeltes van de hersenen die overdag worden overspoeld met grote hoeveelheden informatie de rustperiode gebruiken om te rangschikken en geheugen te ordenen. (1 van de vele vorbeelden). Dit kan ondersteund worden met verslagen waarin hersenactiviteit tijdens de slaap wordt gemeten. Tijdens sommige fases is deze namelijk net zo hoog als wanneer een individu wakker is.

Ik denk dat in het verhaal over de vrouw die 8 jaar geen slaap heeft gehad (heb het niet gelezen) een definitie probleem de kop opsteekt ;)

Typ het vanmiddag af.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Hier even een repeat over die vrouw incl. extra info:

Op Veronica hoorde ik dat een vrouw acht jaar lang niet geslapen heeft, en dat nu nog steeds niet doet. Dit is door doctoren bevestigd, ze wildde niet meer slapen uit angst om over haar moeder te dromen die was gestorven. Ze wist zich dwangmatig wakker te houden :O . Haar levensmanieren weet ik echter niet ;( .

Maar naar mijn mening houdt een normaal mens zich daar niet mee bezig :z , ik neem liever geen risico's om na een paar weken dood te zijn.

Maar het kan wel,
offtopic:
had dit al eerder gepost, maar dat hadden jullie waarschijnlijk niet gelezen

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Karel V schreef op 09 december 2003 @ 16:00:
Op Veronica hoorde ik dat een vrouw acht jaar lang niet geslapen heeft, en dat nu nog steeds niet doet. Dit is door doctoren bevestigd,
Hoe kan een arts bevestigen dat iemand 8 jaar niet geslapen heeft? Het is niet alsof'ie even de 'uptime' op kan vragen ;).

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11-2025
Zak schreef op 09 december 2003 @ 00:00:
Sinds enige tijd ben ik single... en ik heb vanaf dat moment zware slaapproblemen gekregen. Heb regelmatig gehad dat ik 4 dagen achter elkaar niet slaap.. en ja dan ga je wel halucineren... ene keer meer als de andere. Bij mij is het vooral dat ik haar overal zie en het gewoon net is alsof ze voor me staat.
Mja dat hallucineren heb ik ook mee gemaakt na 3 dagen geen slaap en zware pijnstillers. Me ouders vonden me in de woonkamer rondstruinend en ik bleek op zoek te zijn naar mijn vriendin die zojuist door de muur liep :-S
[...]

Naja een dolfijn is geen vis..
Confusion schreef op 09 december 2003 @ 15:01:
Ja, en ik weet weinig andere zwemmende zoogdieren, dus moest noodzakelijkerwijs aan vissen, ik dacht specifiek aan haaien, refereren. Dat het zoogdieren zijn is voor dit specifieke puntje niet zo heel relevant: haaien blijven doorzwemmen tijdens het slapen, dus waarom zouden ze geen lucht kunnen happen?
A: Haaien zijn vissen en hoeven geen lucht te happen
B: Haaien hebben geen of nauwelijks vijanden, dus omdat ze neit zoals dolfijnen bewust ergens heen hoeven te zwemmen is het gewon een kwestie van recht-uit zwemmen in een rustig tempo
Confusion schreef op 09 december 2003 @ 15:01:
Wat ik me nu alleen afvraag: in hoeverre is dit een versimpelde weergave van de werkelijkheid? Hoewel je twee hersenhelften redelijk onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren, is voor een hoop gedrag ook interactie tussen de hersenhelften nodig. Dus is het werkelijk een complete hersenhelft die 'slaapt, of is dat een versimpeling van de werkelijkheid en 'slapen' eigenlijk slechts bepaalde delen van de hersenen tegelijk, misschien zelfs wel verspreid over beide hersenhelften? Of hebben dolfijnen gewoon een bepaald centrum in beide hersenhelften dat simpelweg bewging in deze semi-bewuste toestand regelt? De volledige scheiding tussen de twee helften die gesuggereerd wordt lijkt me gewoon te groot.
Tja, ik neem aan datzelfs het slapende deel nog iets nuttigs regelt, temeer omdat zaken als communicatie, zicht en denken zich in verschillende (delen) van hersenhelften ophoudt.

Op Veronica hoorde ik dat een vrouw acht jaar lang niet geslapen heeft, en dat nu nog steeds niet doet. Dit is door doctoren bevestigd, ze wildde niet meer slapen uit angst om over haar moeder te dromen die was gestorven. Ze wist zich dwangmatig wakker te houden :O . Haar levensmanieren weet ik echter niet ;( .

Maar naar mijn mening houdt een normaal mens zich daar niet mee bezig :z , ik neem liever geen risico's om na een paar weken dood te zijn.

Maar het kan wel,
offtopic:
Misschien doezelt ze alleen in en slaat ze de REM-slaap geheel of gedeeltelijk over waardoor ze niet droomt.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Confusion (Moderator W&L) - Tuesday 09 December 2003 16:24
Hoe kan een arts bevestigen dat iemand 8 jaar niet geslapen heeft? Het is niet alsof'ie even de 'uptime' op kan vragen :) .
Dat weet ik ook niet, dat zul je aan die artsen zelf moeten vragen want dat vertellen ze weer niet bij Veronica :( .
Rey Nemaattori - Tuesday 09 December 2003 16:30
Misschien doezelt ze alleen in en slaat ze de REM-slaap geheel of gedeeltelijk over waardoor ze niet droomt.
Maybe heeft ze ook een heel rustig leven, waardoor ze zowiezo minder energie verbruikt, en dat ze daardood idd alleen indoezelt en meer niet nodig heeft.

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
ik herken veel van de reply's die ik al gezien heb,
maar bij mij steken de fysieke nadelen van te weing slaap al zeer snel de kop op.
Wanneer ik 1a2 nachten niets geslapen heb, wordt ik hees, mijn geheugen laat het afweten, heb geen honger meer, ...
Maar het vreemdst vind ik dat wanneer ik na die periode in mijn bed kruip, ik niet dadelijk in slaap val, maar eerst nog meer dan een uur wakker blijf. :?

Zijn er nog mensen die dit herkennen?

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Maar het kan wel,
offtopic:
Ik vind dit soort onderzoeken altijd twijfelachtig. In dit geval mist er gewoon teveel achtergrond informatie om er een correcte mening over te vormen.

8 jaar niet slapen (minstens 1 complete slaapcyclus binnen 4 dagen en dat 8 jaar lang) is volgens mij onmogelijk. Er kleven gewoon teveel fysieke nadelen aan. Ze had allang dood moeten zijn in dat geval ;)

offtopic:
Je kan dit idd al eerder hebben gepost maar, ik ben af en toe te lui om alle blz door te nemen :X

[ Voor 7% gewijzigd door MaDLiVe op 09-12-2003 19:45 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Rey Nemaattori schreef op 09 december 2003 @ 16:30:
A: Haaien zijn vissen en hoeven geen lucht te happen
Ik zeg dat een haai het kan, niet dat een haai het moet. Waar het om gaat dat is dat dolfijnen en haaien zich op soortgelijke wijze voortbewegen en dat haaien ook zwemmen tijdens het slapen. Dus zou een dolfijn zo ge-evolueerd kunnen zijn dat hij ook kon doorzwemmen tijdens het slapen en dus zou een dolfijn adem kunnen halen tijdens het zwemmen. Convergente evolutie.

Sjonge zeg, je trekt een parallel tussen vissen en dolfijnen en meteen gaat iedereen een beetje de wijsneus uithangen, terwijl ik door de zinsbouw juist een onderscheid tussen vissen en dolfijnen in de eerste post en haaien en luchthappende dieren in de tweede post maak.
B: Haaien hebben geen of nauwelijks vijanden, dus omdat ze neit zoals dolfijnen bewust ergens heen hoeven te zwemmen is het gewon een kwestie van recht-uit zwemmen in een rustig tempo
Het verschil tussen rechtuit zwemmen of schuin omhoog, adem happen, laten zakken, schuin omhoog, etc. is niet echt heel groot. Dolfijnen hebben overigens ook niet zoveel vijanden; ik maak me sterk dat dolfijnen en haaien vijanden delen, aangezien het best gelijksoortige dieren zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Confusion op 09-12-2003 18:09 ]

• Spheroid
Confusion schreef op 09 december 2003 @ 18:08:
Het verschil tussen rechtuit zwemmen of schuin omhoog, adem happen, laten zakken, schuin omhoog, etc. is niet echt heel groot. Dolfijnen hebben overigens ook niet zoveel vijanden; ik maak me sterk dat dolfijnen en haaien vijanden delen, aangezien het best gelijksoortige dieren zijn.
Het lijkt erop dat haaien hun overwicht in de oceanen kwijt zijn geraakt door de evolutie van zeegaande zoogdieren. In het oligoceen en mioceen leefden er veel grotere soorten walvissen dan nu, waarbij de toenmalige haaien in het niet vielen, dit waren waarschijnlijk hun prooidieren.Verder hebben soorten als Orca's en hun voorouders een veel hechtere sociale structuur, waardoor ze samenwerken. Dit verhoogd jachtsucces, maar ook bijvoorbeeld de overlevingskans van jongen.

Dit brengt mij weer ontopic: Veel evolutionaire modellen delen de tijd die dieren hebben in in de volgende activiteiten: eten verzamelen, slapen en de troep bewaken. Door sociale groepen kunnen walvissen zich veel meer slaap veroorloven dan grotendeels solitaire haaien, omdat het "wachtlopen gedeeld kan worden." De mens moest zich gedurende het plio-pleistoceen aanpassen aan een opener omgeving. Een normale reactie in primaten in open omgevingen is een toename in groepsgrootte (dit zie je bijvoorbeeld aan de toename in hersengrootte, die waarschijnlijk is ontstaan om in de ingewikkelde sociale configuraties het hoofd boven water te kunnen houden. Dit omdat het slapen op de savanne veel gevaarlijker is dan in het bos, waar je je kan verstoppen.

Succesvol is deze strategie echter niet altijd. Luipaarden richten vaak ware slachtpartijen aan in groepen slapende bavianen. In Zuid-Afrika in grotten gevonden menselijke fossielen van australopithici met sporen van luipaardtanden in het schedeldak doen vermoeden dat ook onze voorouders niet veilig waren 's-nachts. De grotten worden nl. nu nog door bavianen en waarschijnlijk vroeger door hominiden als slaapplaats gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Spheroid op 09-12-2003 20:19 ]

Pagina: 1