Ik heb 2 verhalen gehoord wat betreft de mens en slaap. Helaas, omdat ik die ergens gehoord heb, heb ik er geen links voor. Misschien dat een van jullie het kunnen vinden in Google.
Maargoed, de eerste verhaal is dat een soort discjockey sterke reklame wou maken, hij wou 2 weken lang niet slapen, en in de lucht blijven. Er stond een teams van doktoren klaar voor het geval, en ze raadden het hem ook af dit te gaan doen maar hij ging toch door. Na een paar dagen was 'ie behoorlijk onzin aan het uitkramen, en iedereen zei, toen de 2 weken om waren, dat de persoonlijkheid van die persoon wel was veranderd. Hij was niet helemaal hetzelfde meer, iets was dus blijkbaar beschadigd in zijn hoofd.
Het andere is dat er een man was die een zeldzame genetische afwijking had. Ergens in zijn twintiger jaren begon 'ie plots onmogelijk te vinden om te slapen. Wat hij ook deed, hij kon gewoon niet meer slapen, hij bleef klaarwakker. Dat ging natuurlijk ook niet goed, na een paar weken begon 'ie al helemaal dolgedraaid te worden. Het heeft uiteindelijk een half jaar geduurd voordat hij uiteindelijk stierf, compleet krankzinnig.
Iedereen heeft REM slaap nodig om de gebeurtenissen van de dag te kunnen verwerken (anders word je krankzinnig van je eigen gebeurtenissen), en iedereen heeft rustperioden nodig om hun lichaam weer op te peppen. Het is gewoonweg ongezond om niet te gaan slapen. Okay, een nachtje doortrekken voor een tentamen gaat ook nog wel (en daarna, als de tentamens over zijn, gaan die lui vaak linea recta naar bed na thuisgekomen te zijn en slapen dan lekker flink door), maar om het nou echt vaak te doen lijkt me niet zo gezond.
Ohjah, leuke feitje.. als je traint voor iets (autoracen op de computer voor mijn part), en dan slaap je goed, en dan ga je weer trainen, heb je meer kans dat je het beter gaat doen dan als je niet goed genoeg slaapt. Het schijnt dat je ook 'traint' in je hoofd (tijdens REM), en dus de gebeurtenis een beetje herhaalt en onbewust eraan denkt wat je fout hebt gedaan en wat er beter had gekund. Dat had ik ooit op de TV gezien (discovery geloof ik), best wel interessant!
En zoals iedereen al zei, het verschilt per persoon hoeveel slaap je nodig hebt. Heb ooit gehoord dat ex-prez Clinton maar 4 uur slaap nodig had. (Of het waar is, weet ik niet, heh)
Zelf heb ik (helaas) ongeveer 8 uur slaap nodig. Zou wel gaaf vinden als ik niet zoveel slaap nodig had, maar ik val zo slecht in slaap dat ik de hele 8 uur wel nodig heb.