Toon posts:

Verschil tussen Compac ATX en een gewone ATX voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een compac toestel waar de voeding van stuk is... Nu had ik geprobeerd om met een gewoon atx voeding. Maar daar wil hij niet mee starten. Bij de meting met een multimeter blijkt dat er niet echt veel verschil opzit. Ik zou graag toch de gewone atx voeding gebruiken, omdat de compacvoeding te duur is. Nu wil ik weten hoe dit verschil komt. Graag dus schema of een verklaring hoe ik dit kan oplossen.

vriendelijke groetjes

Gert

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

wat voor compaq probeer je het op?
vanaf de 400Mhz kan je met zekerheid zeggen dat het allemaal standaard ATX is (behalve de indeling van de kast misschien, maar de voeding wel)

dus als het zo-een is, dan kan et best wel eens zijn dat niet de voeding dood is, maar het mobo.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen al te weten gekomen dat de voeding wel degelijk verschillend is.
We hebben 330 mhz systeem. De meeste draadjes van de atx voeding stemmen overeen, enkele zijn verschillend, maar hoe? Gebeurt er een andere schakeling
Wie weet raad????

Gertje

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Dat is gedaan om de eigen markt te beschermen
Als je er geen andere voeding in kan stoppen dan die van compaq
dan verdienen ze daar weer aan

aan de andere kant.
Als je weet welke verschillend zijn kan je die verwisselen.

Stekker van de ATX = even groot?
dan is het waarschijnlijk dat het schema voor de voeding voor detectie is omgedraaid

Ik dacht namelijk als je 17 aan 11 koppelt op je atx voeding dat hij dan ook zonder moederbord kan draaien. (zoek ff op google)

daarnaast is het dan gewoon proberen.
en anders toch kijken of je een tweede hands kan vinden

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 19:35

neanderthaler

Are friends electric?

SimplyMe schreef op 12 december 2003 @ 11:19:
en anders toch kijken of je een tweede hands kan vinden
Goed idee, gewoon efkes Marktplaats afsnorren.

Al die pentium 2's van Compaq/Dell/IBM etc van grote bedrijven zijn de afgelopen 2 jaar allemaal afgeschreven en vervangen. Zat op de markt.

Dan moet je wel CompaQ goed spellen, anders zal je weinig vinden!

Of zet zelf een advertentie; let erop dat je dan het spare-nummer erbij zet en/of het precieze typenummer van de pc.

Of, als je een reserve standaard ATX-voeding ter beschikking hebt, ander boardje zien te vinden?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het verschil met een normale ATX voeding en die van Compaq (de 20-pins versie) is dat Compaq een power switch heeft aan de voeding, en niet aan het moederbord. Er zijn ook 14-pins PSU's van Compaq op de markt, maar ik ga d'r maar van uit dat dit een 'gewone' is.

Het is dus een kwestie van een bepaalde kabel op je grote ATX aansluiting met elkaar te verbinden om de voeding te laten draaien. Dit is groen (PWR) en zwart (GND). Als het goed is zit er dus ook maar 1 groene kabel aan dat blok. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoy

Dat is nu net het probleem... Als ik de stekker insteek, en ik mijn voedingknopje op 1 zet, schakelt hij direct in zonder de schakelaar van de computer te gebruiken. :( (lichtje brand en voeding draait).
Alleen start hij niet door.
Weet er iemand nog raad.

Gert
Pagina: 1