Toon posts:

Nieuw Netwerk aanleggen, Ideeën gezocht..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien wij binnenkort gaan verhuizen heb ik toestemming gekregen om nieuwe netwerk apparatuur uit te zoeken :D

Wel zijn er een paar eisen gesteld.
- Een laptop moet draadloos van internet gebruik kunnen maken.
- 3 andere pc's moeten ook van internet gebruiken maken.
- Deze 3 pc's moeten ook onderling nog bestanden uitwisselen.
- Ergens in het netwerk komen ook nog 2 printers te hangen
- Geld is geen probleem.

Configuratie Nu

- Speed Touch Home [upgraded] modem
- SMC Barricade 7004ABR Router
- 3 x 10/100 Mbit kaartjes
- laptop is er nog niet

Zelf zat ik eraan te denken om het volgende aan te schaffen

- 1 x accespoint
- 1 x WLAN 11Mbps PCMCIA Kaart
- 3 x 1 GBit netwerk kaarten

Router aansluiten op accespoint. En vanaf daar kabels naar alle pc's
Tevens misschien ergens nog een draadloze printer neerzetten.

Heeft iemand eventuele verdere (betere) ideeën?

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Draadloze printer? :?
Is het de bedoeling dat je je printer gaat verplaatsen? Zoniet lijkt het me beter om een gewone printer aan 1 van je computers te hangen(diegene die het meest, liefst altijd, opstaat). Dan kan je gewoon over je netwerk afprinten.
Je hebt trouwens ook routers waaraan je als extra een printer kan hangen, zodat je je computer niet constant moet laten draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door TrickShot op 05-12-2003 14:06 ]

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 22:53

SilentSimon

Have you been hopped?

Desnoods een printerserver aanhangen als geld geen probleem is.
verder zou ik gewoon een switch/router ergens neerzetten (meterkast) en daar alles aanknopen, een AP neerzetten en voila

Verwijderd

Topicstarter
TrickShot schreef op 05 december 2003 @ 14:05:
Draadloze printer? :?
Is het de bedoeling dat je je printer gaat verplaatsen? Zoniet lijkt het me beter om een gewone printer aan 1 van je computers te hangen(diegene die het meest, liefst altijd, opstaat). Dan kan je gewoon over je netwerk afprinten.
Je hebt trouwens ook routers waaraan je als extra een printer kan hangen, zodat je je computer niet constant moet laten draaien.
dan maar een draadloze printersever.. of een printerserver zelf..
Geen zin om pc's constant aan te laten staan..

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 10:38
wrom gbit netwerkkaarten op een 100mbit switch?

I’m not like the OTTERS

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 11:30
Voor je Gigabit ethernetkaarten heb je ook een Gigabit switch nodig. Persoonlijk lijkt het me een beetje overdreven. Ik zou eerder een 54Mb wireless kaart + AP aanschaffen.
Als je een AP met router koopt scheelt het eventueel nog een kastje.

Verwijderd

Kijk eens op de site van linksys www.linksys.com. Hier vind je voldoende apparatuur om je netwerk goed te maken. Zoals Gigabit Switches en 4 poort Switches met ingebouwde 2 poorts printserver.

Je kunt creatief te werk gaan en is ook nog betaalbaar ook. Ze zijn niet voor niets overgenomen door Cisco want goede concurente kun je maar beter opkopen.

• Icey
  • Laatst online: 14-08 22:01
3 gb netwerkkaartjes heb je voor thuisgebruik eigenlijk geen zak aan, maargoed, als je dat zo graag wilt zal ik je 1 tip geven.

Neem dan ook een Gb switch / router ;)

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
ik zou gaan voor een mooie linksys of een sweex router.

Deze zijn beide makkelijke configureerbaar en prettig ingebruik.

daarnaast gbit is leuk maar kosten van een switch daarvoor niet en als het voor inet en print verkeer gebruikt gaat worden hebbie aan 10mbit zat

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
gbit lijkt me onzin.

Ik zou pakken:

accesspoint/router
100 mbit nics voor je pc's
printer ook via kabel aan de hub, of evt. via een wireless printserver

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 14:16:
Kijk eens op de site van linksys www.linksys.com. Hier vind je voldoende apparatuur om je netwerk goed te maken. Zoals Gigabit Switches en 4 poort Switches met ingebouwde 2 poorts printserver.

Je kunt creatief te werk gaan en is ook nog betaalbaar ook. Ze zijn niet voor niets overgenomen door Cisco want goede concurente kun je maar beter opkopen.
Mooizo Linksys kan ik via via weer goedkoop krijgen..

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:25

tweakerbee

dus..?

Hoeveel data verwacht je te verplaatsen over je netwerk? Als dat meer dan 10GB per dag is zou ik inderdaad een 1Gbit netwerk aanleggen. Komen er nog file servers te staan? Die zou je eventueel ook op 1Gbit aan kunnen sluiten, en de rest van de clients dan op 100Mbit.

Zelf verplaats ik per week een GB of 20 over m'n netwerk, en dat gaat prima met 100Mbit apparatuur. En dat kost ook niks. Als je met die laptop ook files uit wilt wisselen zou ik zeker 802.11g aanraden, de 11Mbit standaard is gewoon traag...

Als geld *echt* geen issue is (wat ik me niet voor kan stellen) moet je natuurlijk gewoon voor een stel Cisco switches gaan met genoeg AP's om volledige dekking te bereiken en een netwerkkleurenlaserprinter. :P

You can't have everything. Where would you put it?

• Icey
  • Laatst online: 14-08 22:01
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 14:22:
[...]

Mooizo Linksys kan ik via via weer goedkoop krijgen..
Doe geen moeite, linksys spul is al goedkoop 8)7

Linksys draadloos router + 4 poort switch = 66€ excl.

En daarnaast is linksys erg goed spul :*)

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03:18
Ik heb hier een thuissituatie die erg veel op jouw situatie lijkt. Hier staan 3 pc’s en staat er op 1 kamer een laserprinter en voor het kleurwerk ook nog een inkjetprinter. Voor de internetverbinding maken we gebruik van Xs4all Basic dmv een 510i modem.

Voor het delen van het internetverbruik hebben we de WRT54G aanschaft. Behalve een ap en een router heeft dit kastje ook nog een 4-poorts switch aanboord. 1 Pc staat dmv een cat5 kabel in verbinding met het internet, de beide andere werken draadloos.

Voor het printwerk heb ik een Linksys printserver aangeschaft, niet draadloos want daar hebben we de WRT54g al voor. Printserver sluiten we aan op de WRT54g, de printers voegen we lokaal toe en de boel draait.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Pagina: 1