Auto Hifi dilemma....

Pagina: 1
Acties:
  • 478 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb het volgende in m'n auto liggen:

Infinity Kappa 54a versterker 4x50W RMS, 2x150W RMS Gebrugd of 2x50 en 1x150.
2x Pioneer TS-E 6995 (6inchx9inch 80W RMS) in houten hoedenplank
1x JBL GT3 12 Subwoofer (225W RMS) in 30l kist
2x Pioneer TS-E 1075 (10cm 25W RMS) in dashboard
JVC KD-S 723 Autoradio (17W RMS per kanaal en line-out vaar achterspeakers)

Ik heb de 2 voorste speakers direct op de radio aangesloten. De line-out gaat naar achteren naar de Infinity Kappa versterker waar dan 2x 50Watt RMS de 2 pioneer speakers aanstuurt en de twee andere kanalen zijn gebrugd tot 1x150W RMS wat naar de subwoofer toegaat.

Dilemma:
Nu wil ik graag dat de versterker wat meer aansluit bij het vermogen van de speakers. Maar wat moet ik doen? Of juist zo laten?

Ik heb ergens een JBL GTO6000 versterker gezien voor 199,- euro. Deze geeft in mijn geval dan 2x150W en 1x250W. Maar dit is eigenlijk te veel.

Ze hebben ook een JBL P80.4 (209 euro), dit is een klasse D versterker welke 4x 40W RMS geeft, of 2x40 en 1x160, niet echt een verbetering dus.

Dan nog de JBL P180.2 welke 2x90W RMS geeft of 1x 360W RMS. DIe zou ik of kunnen gebruiken voor de 2 pioneer speakers, of voor de sub, maar voor de sub is hij eigenlijk veel te zwaar.

Dan nog de JBL DA-6502 versterker (2x65 of 1x200W RMS) voor 125 euro, dit is een demo model maar zou wellicht iets zijn voor aan de sub?

Als laatste een Infinity ref RA6006 versterker (4 x 50 Watt + 2 x 75 Watt RMS) welke 6/5/4/3 kanaals is , maar ik kan niet duidelijk nazoeken hoeveel watt RMS dat ding is in 3 kanaals mode. Deze moet 250 euro kosten.

Zo als ik zei wil ik graag alles beter op elkaar afstemmen en er net iets meer vermogen uithalen.

Iemand ervaring met een van de geoemde onderdelen en wat zou de beste oplossing zijn?
Kun je de versterker misschien iets afknijpen of zit er op een van de modellen een clipping beveiliging?
Trekt m'n accu dit wel? Of zou er een grote condensator op moeten, ben even de specifieke naam kwijt..
Hoe is de kwaliteit tov de Infinity Kappa versterker die ik al heb?
Heeft het zin om er nog een zelfde subwoofer naast te zetten?

Wat is evt. een goed auto hifi forum?

Ik kom er zelf niet meer uit, dus ik hoop dat er wat car-hifi fanaten aanwezig zijn die me die goede weg kunnen wijzen. Alvast bedankt!!

Verwijderd

Ik zou je voor speakers juist op de versterker zetten en achter op je HU. Dan kun je het zo filteren dat je voor speakers niet teveel lage tonen hoeven te verwerken. De achterspeakers zijn toch alleen maar voor eht ruimtelijke effect.
Vergeet niet dat als een woofer een bepaalt watage kan hebben dat hij dat ook echt nodig heeft. Ik denk dat je met deze combinatie wel goed zit hoor, meer vermogen wil nit zeggen dat je de sub ook veel harder kan zetten.
Een 2e woofer is altijd een goed idee als het harder moet, veel efficienter als met één woofer, maar dan zou ik wel voor die 2 woofers samen een andere versterker kopen, liefst een monoblok. Dan kun je je voor én achterspeakers op je andere amp zetten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

enneh, een goed hifi forum:
http://forum.showyoursound.nl

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 17:40:
Ik zou je voor speakers juist op de versterker zetten en achter op je HU. Dan kun je het zo filteren dat je voor speakers niet teveel lage tonen hoeven te verwerken. De achterspeakers zijn toch alleen maar voor eht ruimtelijke effect.
Vergeet niet dat als een woofer een bepaalt watage kan hebben dat hij dat ook echt nodig heeft. Ik denk dat je met deze combinatie wel goed zit hoor, meer vermogen wil nit zeggen dat je de sub ook veel harder kan zetten.
Een 2e woofer is altijd een goed idee als het harder moet, veel efficienter als met één woofer, maar dan zou ik wel voor die 2 woofers samen een andere versterker kopen, liefst een monoblok. Dan kun je je voor én achterspeakers op je andere amp zetten.
Hier kan ik me helemaal mee vinden _/-\o_ toppie advies
Alleen zou ik persoonlijk geen monoblok kopen maar een normaal stereo blok aangezien je daar bij een systeem wisseling wat meer kanten mee op kunt
maar zoals gezegt dat is persoonlijke smaak

• BounceMeister
  • Niet online
Ten eerste bedankt allemaal voor de adviezen! :)

Er zijn echter aan aantal "problemen"...

Er zit alleen een Line-Out voor Achter op de HU. Achterin ligt de versterker, de sub en de hoedenplankspeakers. Voorin is geen plaats voor de versterker.
In het dashboard passen maar max. 10cm speakers, deze hebben daarom een laag vermogen en ik denk dat je een 25W speaker niet aan moet sturen met 50W toch?
Ik wilde inderdaad al een filter oid aan de voorspeakers hangen om de lage tonen eruit te halen, sommige HU's kunnen dat ook. Misschien zou een andere HU wel handig zijn, met gelijk een Line-out voor de voorkant erbij en ingebouwde EQ.

De hoedenplankspeakers zorgen juist voor het vermogen, voorin is daar geen plaats voor. De achterspeakers moeten wel met de versterker aangestuurd worden, want de HU is daar niet krachtig genoeg voor. (17W).
Het achterraam weerkaatst het geluid van de hoedenplankspeakers trouwens goed naar voren (hatchback).

Die mono blokken zijn inderdaad meestal beter om een sub aan te sturen las ik ergens, beter in het lage tonen gebied enzo. Ze zijn meestal wel erg duur. Vooral als je er dan 2 wilt voor 2 subs, het zou wel erg cool zijn natuurlijk.

Je kunt die infinity ook als 2x150W schakelen, daar zouden dan 2 subs aan kunnen en dan een tweekanaals versterker voor de 2 hoedenplankspeakers.
Die infinity gebruiken voor alleen de voor- en achterspeakers is ook wel een idee, met dan een andere versterker voor de sub(s).
Als ik ook weer 2 draden naar voren leg, naar de dashboardspeakers, krijg je dan niet veel storing op de ong. 4 meter speakerkabel?

Verwijderd

BounceMeister schreef op 06 december 2003 @ 13:58:
Ten eerste bedankt allemaal voor de adviezen! :)

Er zijn echter aan aantal "problemen"...

Er zit alleen een Line-Out voor Achter op de HU. Achterin ligt de versterker, de sub en de hoedenplankspeakers. Voorin is geen plaats voor de versterker.
In het dashboard passen maar max. 10cm speakers, deze hebben daarom een laag vermogen en ik denk dat je een 25W speaker niet aan moet sturen met 50W toch?
Ik wilde inderdaad al een filter oid aan de voorspeakers hangen om de lage tonen eruit te halen, sommige HU's kunnen dat ook. Misschien zou een andere HU wel handig zijn, met gelijk een Line-out voor de voorkant erbij en ingebouwde EQ.
Die kleine speakertjes hoeven ook helemaal geen groot vermogen te hebben, als je ze neit met lage tonen voed dan is 20 á 25W echt genoeg om heel hrad te klinken. Dit aangezien het gehoor veel gevoeliger is voor hoge tonen als voor lage.
De hoedenplankspeakers zorgen juist voor het vermogen, voorin is daar geen plaats voor. De achterspeakers moeten wel met de versterker aangestuurd worden, want de HU is daar niet krachtig genoeg voor. (17W).
Het achterraam weerkaatst het geluid van de hoedenplankspeakers trouwens goed naar voren (hatchback).
Dat is persoonlijk. Naar mijn idee moet het geluid zo klinken dat het van voren komt, dan meot je niet je voor speakers heel erg begrenzen door ze ook met lae tonen te voeden en tegelijk een dikke versterker op je achterspeakers, dan komt het geluid dus van achteren. Ik gebruik me achterspeakers alleen om het geluid aan te vullen van achteren maar me compose ste voor staat altijd (voor het gehoor op de luisterplek) harder. Voor de bas heb ik 2 subs maar die werken pas vanaf 80Hz dus die tonen zijn niet te "plaatsen", daarmee bedoel ik dat je neit hoord waar het vandaan komt.

Het zou zelfs nóg beter zijn (naar mijn idee dan hé...) als je je hoedenplankspakers op 200Hz begrenst en je voor speakers op 80 á 100Hz. Je laat dan je sub(s) meespelen tot 80 á 100Hz (afhanklijk van je voorspeakers dus...). Dan komt de bas van achter, je voor speaekrs bestijken nog nét het gebied van de "upper bas" zodat het net lijkt dat de kicks van voren komen. Je hoedenplank speakers vullen dan mooi het geluid van achteren aan.
Die mono blokken zijn inderdaad meestal beter om een sub aan te sturen las ik ergens, beter in het lage tonen gebied enzo. Ze zijn meestal wel erg duur. Vooral als je er dan 2 wilt voor 2 subs, het zou wel erg cool zijn natuurlijk.
Ze zijn idd beter. Ze hebben veelal een hogere dempingsfactor dat heel gunstig is voor subs én ze zijn vaak 2ohm (soms zelfs 1ohm) stabiel. Dat betekend dat jet er 2subs op aan kan sluiten en het vermogen dat hij gaat leveren VERDUBBELT (meestal een verdubbeling, anders diht in de buurt). Dat is dus héél aantrekkelijk, zeker met het voordeel van 2 subs er bij ;).
Je kunt die infinity ook als 2x150W schakelen, daar zouden dan 2 subs aan kunnen en dan een tweekanaals versterker voor de 2 hoedenplankspeakers.
Die infinity gebruiken voor alleen de voor- en achterspeakers is ook wel een idee, met dan een andere versterker voor de sub(s).
Als ik ook weer 2 draden naar voren leg, naar de dashboardspeakers, krijg je dan niet veel storing op de ong. 4 meter speakerkabel?
Neem dan een monoblok, daar kun je 2 sub's mee aansturen (met alle voordelen van een monoblok er bij). Je stuurt dan idd je voor en achterspakers met de infinety aan. 2 draadjes weer naar voren is totaal geen probleem hoor ;).

Je kan ook een monoblok kopen voor je sub en later een 2e sub er bij bijv....

Edit: Het signaal voor de versterkers vanaf de HU kun je gewoon splitten btw...

Verwijderd

Wat hebben jullie toch met die monoblokken :?

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 15:29:
Nou dat is de trend hé.....nouja, volgens de salesmanager van kenwood en sony })

Ik hou het gewoon bij een stereo versterker :+

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 15:29:
Een monoblok is vaak laag ohmiger stabiel, heeft een grotere dempingsfactor als een gebrugde 2-kanaals versterker (met gelijkwaardig vermogen), heeft soms ook een stijler filter (24db/Okt) en soms ook mogelijkheid om de fase te verdraaien. De laatste 2 zijn vaak voor de wat duurdere merken en/of types.

Vooral het laag ohmige stabiele gedrag is een groot voordeel. Hierdoor kun je meerdere woofers parralel zetten en gaat de versterker meer vermogen leveren (vaak het dubbele). Dat is makkelijk verdient. Als je dat met een 2 kanaals wilt berijken dan moet je 2 kanalen hebben met het vermogen van het monoblok op 4ohm, en dan kom je denk ik ook wel duur uit. De meeste 2kanaals (of 4kanaals) zijn overigens meestal ook wel 2ohm stabiel maar niet als ze gebrugd zijn, dus dan legt hij het toch weer af tegen een monoblok.

Allemaal voordelen dus ;). En sja, je gaat er voor of neit zou ik zeggen. Dat je dan later wat minder kunt spelen met andere variaties omdat je maar één kanaal hebt is dan de prijs. Maar als je het in één keer goed wilt doen is dit de betere oplossing.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 16:55 ]

Verwijderd

per ongeluk dubbelpost :(

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 16:56 ]

• BounceMeister
  • Niet online
Zeer interessante informatie krijg ik hier!! Bedankt nogmaals! De vraag is alleen of dit het makkelijker maakt?! ;) Nog meer om over na te denken!
Ik kan idd die line-out opsplitsen, alleen kan ik dan niet meer vanaf de radio de front/back volume verhouding wisselen. Als ik alleen zit moet het achter wat harder, maar met mensen achterin moet t daar wat zachter.

Ik ga eens kijken wat zo'n mono versterker opstelling kost, en idd, die steilere flank van 24dB per octaaf is wel beter voor subs lijkt me.

Nu alleen nog zo'n JBL GT3 12" Subwoofer erbij zoeken, daar heb ik (los, aanbieding) bij de Mediamarkt ooit 77 euro voor betaald, maar ze zijn meestal duurder. Ook wel belangrijk lijkt me eenzelfde behuizing, ze moeten wel hetzelfde klinken...
Ik had trouwens expres een ietsjes te kleine kist zodat de bas wat feller werd.

De vraag is alleen of m'n dynamo/accu dat allemaal wel gaat trekken... Is zo'n extra condensator van een halve of hele Farad nog aan te raden?

Het gaat wel weer veel geld kosten merk ik alweer, maarja, je zou 't maar leuk vinden... ;)

Iemand nog suggesties voor een gepaste versterker?

[ Voor 6% gewijzigd door BounceMeister op 06-12-2003 17:37 ]

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Suggestie voor een versterker: Infinity Kappa 102a

Deze sluit perfect bij je 54a aan en is 300w bridged of 2x100w stereo. Ik heb er zelf 2 en ben nog steeds onder de indruk van de kracht en kwaliteit van deze amps. Tweedehands vind je ze meestal voor zo'n 150 euro en da's een mooi prijsje aangezien ze nieuw 500 euro kosten...

Veel succes in ieder geval!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Verwijderd

Dat voor-achter regelen is dan wel een probleem, maar ik zou zeggen stel het af zoals jij het goed vindt klinken en laat het zo. Je hebt het geluid voor jouw en neit voor de mensen die graag achterin willen zitten toch ;). Maar als je dat echt wilt is een radio met meerdere line outputs die je afzonderlijk op volume kunt regelen misschien een goed idee?

Dit schijnt een héél goed monoblok zijn voor de prijs die je er voor betaald, maar dan moet je wel snel zijn wil je er nog één hebben want ze schijnen er echt uit te vliegen...

• goldrnr
  • Laatst online: 01-07 15:35
Normaal gesproken kun je beter een zware versterker hebben en wat minder zware speakertjes (qua belastbaarheid), opblazen (of kapotmaken) doe je meestal eerder met een vervormende versterker die het benodigde vermogen niet kan leveren. Voor de rest sluit ik me aan bij de andere posters.

gr,
Goldrnr.
----------> Forum Newbie :)

Verwijderd

goldrnr schreef op 06 december 2003 @ 19:48:
Normaal gesproken kun je beter een zware versterker hebben en wat minder zware speakertjes (qua belastbaarheid), opblazen (of kapotmaken) doe je meestal eerder met een vervormende versterker die het benodigde vermogen niet kan leveren. Voor de rest sluit ik me aan bij de andere posters.

gr,
Goldrnr.
----------> Forum Newbie :)
Daar heb je helemaal gelijk in. En als je een beetje naar het geluid luisterd moet je wel heel erg doof zijn om de spaekers te oversturen zonder dat je dat merkt.
Welkom op GoT btw :)

Nog over die capaciteit van je accu/dynamo.
Een goede versterker is duur omdat die een ruim bemeten voeding heeft, goedkope hebben dit vaak niet. Die voeding die heeft vaak genoeg capaciteit om de versterker de ampere pieken te voeden dus je hoeft hélemaal geen beren accu te hebben (in deze opstelling). De dynamo die trekt het wel hoor, de pieken trekt hij toch weg van de accu. Een condensator er bij plaatsen is nooit een slecht idee, hoewel het niet meteen betekend dat het heel veel beter klinkt, hij zogt er wel voor dat de spanning van de auto (en dus over de versterkers) nooit onder de 12V komen. Wat je echter eerst moet doen voordat een condensator echt nu heeft is een goede bekabeling naar achteren toe leggen. Ideaal zou zijn een 25mm2 kabel van de accu naar de kofferbak en van daar splitsen en opnieuw zekeren (die splitters met zekeringen worden oa gelevert door caliber) en vanaf daar met 10mm2 kabel naar de versterkers. Van de versterkers allebij een 10mm2 kabel naar een goed massapunt. De 10mm2 kabels zo kort mogenlijk houden!.

Ik zou eest dat doen en pas daarna een condensator kopen (als je dat wilt).

Verwijderd

ehm volgens mij ga je oversturen doordat je de headunit te ver opendraait en daardoor het constante signaal veranderd in een wisselsignaal
en ps een condensator is er om bij de zware klappen van baspulsen je accu te ontlasten 8)
Voorbeeldje... je binnenlicht die meeknippert met de bas klappen gaat met een condensator gewoon steady branden

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 23:18 ]

• BounceMeister
  • Niet online
Heerlijk al die info! :)
Ik heb de kabels al eens vervangen, er liggen nu hele dikke
voedingskabels, 1 van de accu (met zekering 30A) naar de versterker en
1 van de versterker naar een massapunt achterin. De kabels zijn zo dik
dat ze niet eens in de aansluiting van de versterker passen, hier moet
ik nog de juiste oplossing voor vinden, nu heb ik aan het einde de
kabel ietsjes dunner gemaakt. Ik weet niet meer precies hoe dik ze zijn.

Ik kan goed horen wanneer een speaker niet goed meer klinkt en je hem
aan het slopen bent. Ik heb al wel expres gezocht naar speakers met een
langere spreekspoel. Ik zet de HU nooit verder open dan 80 a 90% van
het maximale vermogen. Bij vervorming gelijk zachter zetten natuurlijk.
De Bass of Treble nooit hoger (+) zetten, alleen lager (-), Loudness
altijd uit.

M'n accu is wel kapot nu (geeft nog maar 10V), auto start niet meer,
zou dat door die versterker kunnen komen? Zou ook gewoon de leeftijd
van de accu kunnen zijn. Dat knipperen van verlichting komt heel vaag
bekend voor, dat was erger met de oude bekabeling. Nu bijna niet meer.
Maar dan zet ik er evt. een condensator in, bijvoorbeeld deze:
http://www.rondevries.nl/...ath=23_28&products_id=585

Die Infinity Kappa 54a heeft een instelbaar filter van 32Hz tot 320Hz,
zou dat genoeg zijn voor die 10cm speakers? Dat ik hem op HP zet en dan
helemaal naar 320Hz?

Dat RHV-1600D Class D Monoblok ziet er wel leuk uit, prijs is ook wel
wat ik er aan uit wilde geven maximaal. Dan nog een extra Sub en
behuizing, en alvast een setje gehoorapparaten! ;)

Misschien een andere radio zou ook leuk zijn, bv. JVC KD-S891R met MP3
en extra lijn-uitgangen, maar dan moet ik een heleboel extra kabels
gaan trekken, en dat is al zo lastig. Gewoon alles "vast" instellen op
de infinity versterker is dan makkelijker denk ik.

Als ik het zo bekijk is een monoblok erbij een goede start, dan de
voorspeakers op de infinity erbij en eventueel een extra sub erbij, als
ik die kan vinden voor een leuke prijs. Die 77 euro was wel een goede
koop geloof ik. En natuurlijk dezelfde behuizing erbij.

Nogmaals bedankt voor de info, en meer info is altijd welkom natuurlijk!
Hebben jullie zelf nog een leuke installatie in de auto liggen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 23:15:
ehm volgens mij ga je oversturen doordat je de headunit te ver opendraait en daardoor het constante signaal veranderd in een wisselsignaal
en ps een condensator is er om bij de zware klappen van baspulsen je accu te ontlasten 8)
Voorbeeldje... je binnenlicht die meeknippert met de bas klappen gaat met een condensator gewoon steady branden
Constante signaal? Wissel signaal?
Geluid is altijd wisselspanning. En je stuurt hier het signaal op line-niveau naar de versterker, en dan gaat hij niet vervormen omdat de versterker in de radio eigenlijk maar een goedkope onderbemeten versterker is ;). Maar het blijft wel aan te raden hem neit zo af te stellen dat je de radio op max oet zetten om het maximale er uit te halen. Stel dan je versterkers wat harder als je radio op 75% staab bijv.

Een onderbemeten versterker is juist slecht voor de speakers. Als de voeding niet goed is heb je kans dat als je hem hard zet en een flinke bas hebt (of alleen al het harde op sich als je echt een slechte amp hebt...) de voeding het niet meer kan leveren en hij vult dan het resterende signaal aan met gelijkspanning i.p.v. een mooie sinus. En dat is slecht voor je speakers, vooral tweeters begeven het hierdoor snel.

En ja, een condesator ontlast de accu van de grote ampére pieken, maar zoals ik al zei... een goede versterker heeft hier niet echt problemen mee als hij een goede voeding heeft, maar een condesator kan idd nét even dat extra geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 14:59 ]

Verwijderd

BounceMeister schreef op 07 december 2003 @ 10:44:
Heerlijk al die info! :)
Ik heb de kabels al eens vervangen, er liggen nu hele dikke
voedingskabels, 1 van de accu (met zekering 30A) naar de versterker en
1 van de versterker naar een massapunt achterin. De kabels zijn zo dik
dat ze niet eens in de aansluiting van de versterker passen, hier moet
ik nog de juiste oplossing voor vinden, nu heb ik aan het einde de
kabel ietsjes dunner gemaakt. Ik weet niet meer precies hoe dik ze zijn.
In dat geval kun je het dikke uiteinde gewoon in een zekeringblok (caliber levert die) zetten met 2 gezekerde uitgangen. Vanuit daar kun je naar beide versterkers een iets dunnere kabel voeren die ook weer gezekert is zo als de versterker nodig heeft.
Ik kan goed horen wanneer een speaker niet goed meer klinkt en je hem
aan het slopen bent. Ik heb al wel expres gezocht naar speakers met een
langere spreekspoel. Ik zet de HU nooit verder open dan 80 a 90% van
het maximale vermogen. Bij vervorming gelijk zachter zetten natuurlijk.
De Bass of Treble nooit hoger (+) zetten, alleen lager (-), Loudness
altijd uit.
Heel verstandig! Al die troep geeft alleen meer vervorming en als je je speakers goed afsteld op de versterkers heb je eht helemaal niet meer nodig.
M'n accu is wel kapot nu (geeft nog maar 10V), auto start niet meer,
zou dat door die versterker kunnen komen? Zou ook gewoon de leeftijd
van de accu kunnen zijn. Dat knipperen van verlichting komt heel vaag
bekend voor, dat was erger met de oude bekabeling. Nu bijna niet meer.
Maar dan zet ik er evt. een condensator in, bijvoorbeeld deze:
http://www.rondevries.nl/...ath=23_28&products_id=585
Die accu is denk ik van ouderdom, van een audio instalatie gaat hij niet stuk. Zit/zat er wel genoeg vloeistof in? Evt. bijvullen met gedemineraliseerd water. Heeft hij ooit lang (of vaak kort) ontladen gestaan? Dat is ook erg slecht voor een accu, dan gaan de loodplaten sulfateren.
Die Infinity Kappa 54a heeft een instelbaar filter van 32Hz tot 320Hz,
zou dat genoeg zijn voor die 10cm speakers? Dat ik hem op HP zet en dan
helemaal naar 320Hz?
Ja hoor, ik denk dat 100Hz HP ook wel genoeg is hoor.
Misschien een andere radio zou ook leuk zijn, bv. JVC KD-S891R met MP3
en extra lijn-uitgangen, maar dan moet ik een heleboel extra kabels
gaan trekken, en dat is al zo lastig. Gewoon alles "vast" instellen op
de infinity versterker is dan makkelijker denk ik.
Ja, als je de versterkers op de radio wilt regelen moet je meerdere signaal kabels leggen. Ook nog een (algemeen bekende, maar toch even) tip. Leg de signaal kabel(s) altijd gescheiden van de plus kabel en de remote kabels, beiden aan één kant van de auto.
Als ik het zo bekijk is een monoblok erbij een goede start, dan de
voorspeakers op de infinity erbij en eventueel een extra sub erbij, als
ik die kan vinden voor een leuke prijs. Die 77 euro was wel een goede
koop geloof ik. En natuurlijk dezelfde behuizing erbij.
Dat denk ik ook. Ik heb ook een JBL (GT2) gehad en hij beviel mij prime hoor :) (totdat ik harder wou...).
Nogmaals bedankt voor de info, en meer info is altijd welkom natuurlijk!
Hebben jullie zelf nog een leuke installatie in de auto liggen?
Ik heb zelf wel het een en ander maar nog neit zoals ik het het liefst zou willen (zoals ik hier boven heb beschreven).
Ik heb nu:
-Pioneer DEH-3100 (geloof ik)
-JBL compose setje (met die metalen tweeters, klinkt een beetje schel maar daar ga ik nog wat aan proberen te doen)
-2 ronde magnat speakers achter (hoedenplank, best tevreden over)
-2 kicker woofers (comp 12) in 2x 45L kast. BEESTACHTIG, teminste... genoeg voor serieuze gehoorsbeschadeging.
-Audison versterker (2x 50W rms), behoorlijk audiofiel aangezien er geen filter in zit dus al het geld aan het versterker gedeelte is besteed.
-Caliber versterker (CA180, 2X 45W rms), hiermee stuur ik de kickers aan, niet echt veel vermogen maar ik viel bijna steil achterover toen ik hoorde wat voor geluid er uit kwam, dat gekke ding trekt het gewoon om 2 kickers aan te sturen zonder problemen 8)7 (hoewel ik liever een monoblok zou willen hebben, maarja... dat is een kwestie van prioriteiten :)).

Wat ik zou willen voor in me volgende auto (ongeveer):
-Radio met meerdere regelbare line uitgangen, voor de rest geen poespas.
-Mooie compose set van focal of iets dergelijks
-paar aardige achter speakertjes (misschien wel me JBL compose set degraderen?)
-Een 8" subwoofertje in een basreflex kastje (ik luister bijna nooit meer hard en wil gewoon wat diepgang, ook neemt het neit zoveel ruimte in beslag).
-4 kanaals regelbare versterker van zo ongeveer 50W rms per kanaal.
-Een licht monoblokje of gebrugt 2 kanaals versterkertje voor de sub.
-Misschien wel een uitgebreide equalizer om het geluid optimaal af te kunnen stellen, maar dan meot ik wel de beschikking hebben over meet apparatuur (die ik misschien binnenkort ga aanschaffen i.v.m. mijn ander hobby, DIY hifi speakers bouwen (voor binnen dus :p).

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb inderdaad de voeding en signaal aan de ene kant en de audio aan de andere kant gelegd. Ik ga eens bij Caliber kijken voor de verdeelblokken voor de voedingskabel. Je kan natuurlijk 1 zekering voor dat blok leggen, of 2 erna, ik denk zelf dat 2 erna beter is. Misschien dan net even ietsjes kleiner als wat de versterker zelf heeft, dan blaas je eerst die zekering eruit en is de kans op een beschadigde versterker ook kleiner. Die infinity is al eens gerepareerd, die deed helemaal niks meer namelijk, voeding defect oid. Was al voordat hij van mij was, ik heb hem overgenomen namelijk.

De JBL GT3 zie je niet erg veel meer, ik zie dat de GT4 er al is. Ik heb natuurlijk liever 2 dezelfde. Iemand deze nog ergens gezien voor een leuke prijs?

Ik zie dat Eul ook al veel plannen heeft met audio. Ik wil het in deze auto denk ik bij een extra monoblok, powecap en een sub houden, en dan in de volgende weer wat anders. Ik zie alleen net dat ik weer een jaar verzekering moet betalen, das weer dik 500 euro, dus de versterker zou nog even moeten wachten, ik moet ook al een nieuwe accu in m'n auto hebben, en het is ook nog eens december!!

Nog even over die versterker, ik zie op de site van Hollywood alleen een HVX serie staan. Daarvan ook Monoblocks, maar daar zie je dat het vermogen aangegeven wordt voor 14.4V en voor 11.8V. Is dat bij de RHV-1600D ook het geval en moet ik dus voor een 12V systeem er vanuitgaan dat deze dus iets minder vermogen levert dan er aangegeven wordt?
Ik hoop dat dat RHV-1600D Class D monoblok er dan nog is, ik las op dat andere forum dat ze erg snel gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door BounceMeister op 08-12-2003 11:58 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

de gt3 vind je nog wel bij caradio:
http://www.caradio.nl/jbluitverkoop.htm
90 euro... :)

Wise enough to play the fool

• BounceMeister
  • Niet online
Thanx voor de info.

Maar 90 euro voor een gebruikt demo model... ik heb 77 voor een gloednieuwe betaald. nu is het niet zo erg om nu iets meer te betalen, maar niet voor een demo toch?! Een demo krijgt meestal flink op z'n kl#ten, dus die hoef ik niet.

Verwijderd

BounceMeister schreef op 08 december 2003 @ 11:05:
Ik ga eens bij Caliber kijken voor de verdeelblokken voor de voedingskabel. Je kan natuurlijk 1 zekering voor dat blok leggen, of 2 erna, ik denk zelf dat 2 erna beter is. Misschien dan net even ietsjes kleiner als wat de versterker zelf heeft, dan blaas je eerst die zekering eruit en is de kans op een beschadigde versterker ook kleiner.
Die verdeel blokken zijn "verdeelblok" én "zekeringhouder voor de 2 uitgangen" tegelijk, dus je hoeft geen apparte zekering er na meer te hebben. Je meot dan nog wél je plus kabel vlak bij de accu zekeren zodat mocht er ooit kostsluiting oid. ontstaan je niet je hele plus kabel aan gort brand met alle gevolgen van dien (kan tot ontploffen van accu aan toe gaan, i.v.m. de extreem snelle ontlading!!). Die zekering bij de accu kun je vrij vors kiezen (wijnig spanningsverlies) en de zekeringen naar de versterkers kies je beiden net zo zwaar of iets lichter als de versterker heeft (ik heb iets lichter).
Ik zie dat Eul ook al veel plannen heeft met audio.
Hehe, voorlopig nog toekomst muziek ;), maar als ik dingen ga vervangen zal het in het laatste rijtje thuis passen. Maar eerst een andere auto :).
Is dat bij de RHV-1600D ook het geval en moet ik dus voor een 12V systeem er vanuitgaan dat deze dus iets minder vermogen levert dan er aangegeven wordt?
Vaak wordt het vermogen idd op 14,4V gegeven, bij 12V is het vermogen dan lager. Maar als je motor draait levert je dynamo 14,4V hoor ;), dus geen nood. Dat is meteen waarom versterkers van (betere) amerikaanse fabrikanten een vertekend beelt hebben, die geven het vermogen namelijk netjes op bij 12V, het kan dus alleen maar hoger worden.

• BounceMeister
  • Niet online
Het is inmiddels al weer een hele poos later, maar dat heeft z'n redenen.

Ik heb inmiddels mijn beslissing gemaakt. Ik heb een Hollywood RHV-1600D monoblok voor de Sub en een US Blaster 1F Powercap tegen het knipperen. Ik ga de frontspeakers op de infinity aansluiten en de sub op het monoblok natuurlijk.

Het zal een hele klus zijn om alles af te stellen en er moeten weer een heleboel kabels door de auto heen, twee keer speakerkabel naar voren en de kabel van de bassregeling (remote) naar voren.

Ik kan het nu nog niet installeren, dus dat moet nog even wachten...

Het forum van showyoursound.nl is inderdaad de juiste plaats voor veel info hierover!!

Thanx voor de info nog!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-07 08:16

B4tman_DH

To the Bat.....

TOP! Ik heb de 2000D en wacht nog even op m'n nieuwe auto daarna mag hij zich bewijzen :D... maar ik heb die 1600D gehoord bij Ron de vries... en dat kon zeker KNALLEN 8)

[ Voor 6% gewijzigd door B4tman_DH op 20-02-2004 19:17 ]

Pagina: 1