Toon posts:

Cooling probleem?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sind kort in het bezit van een nieuwe computer.

specs:
Asus a7n8x deluxe
cpu: 2600+
512 pc3200
coolermaster aero 7+ en silver pasta op de core.

Nu heb ik me laten vertellen dat die aero 7+ als een idioot moet koelen. Maar mijn temperaturen zijn met full load (draai een }:O):
core: 44 graden
case: 29 graden

Nu is mijn vraag of deze temparaturen met mijn specs aan de hogekant zijn. Want ik wil em over gaan klokken.

btw ik heb mijn koeler op max staan

Verwijderd

Zijn toch goede temps ? Ik zie het probleem niet, je core kan 2x zo warm worden voordat ie problemen krijgt (mits de temp meting correct is).

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
ik zit thuis op een processortemperatuur van plm. 40 graden Celcius (en case plm. 30)

Config:
Asrock K7S8X
CPU: AMD Duron 1600Mhz
256MB DDR PC2700
Coolermaster(type onbekend, iig met koperen passief blok en kleine fan er boven op met plm. 4000rpm, blokje heeft verkantje koelpasta voorgeplakt er op zitten)

Ik denk dus dat je temperatuur redelijk normaal is. Allicht is het handig om te vertellen wat voor CPU je hebt, alhoewel als ik naar de aanduiding 2600+ kijk,denk ik dat het een AMD is.

[ Voor 3% gewijzigd door Joen op 05-12-2003 13:07 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:08
Die temperaturen zijn goed.
Hou er rekening mee dat een Athlon XP IN de core meet, dus meteen hogere temps toont dan de vroegere proc's waar de onderkant van de proc gemeten werd.
Je moederbord kan ook wel enkele graden verkeerd meten (tussen het meegeleverde programma en MBM zaten er 5°C).
Gaan dus, als je een 60tal graden als max neemt zul je normaal geen problemen hebben door je temp.

[ Voor 39% gewijzigd door naftebakje op 05-12-2003 13:09 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

die aero 7+ is nu ook niet echt zo'n topper hoor. Ik heb een Zalman 6000cu, en die doet op een 2500+ 35°C en @3200+ 45°C

m.a.w. normale temps van jou :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 13:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel gezien dat mensen met de zelfde cooler alleen dan bijv. 2400+ overgeklokt lagere temps halen. Dus vond ik het vreemd dat ik deze temps haal.
Misschien dat er iemand is die het zelfde systeem heeft als mij (of gelijkwaardig) die betere temps haalt en wat heeft i dan gedaan.

• naftebakje
Zoals ik daarnet zei, als het verschil maar rond de 5 graden ligt kan et zijn dat ze eigenlijk even warm hebben, np dus.
En mss hebben ze wel de core voltage wat kunnen verminderen waardoor je temp meteen wat zakt.

[ Voor 29% gewijzigd door naftebakje op 05-12-2003 13:11 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar dan draait i niet meer op 2,08 of wel (ben een echte noob wat dit betreft). Ik heb em dus niet overgeklokt hoor. heb alles er gewoon in gestampt en draaien met die hap

• naftebakje
Hetvoltage doet niets aan je kloksnelheid. Hij werkt gegarandeerd bij het standaartvoltage op de standaardsnelheid. Als je het voltage iets vermindert blijft ie meestal even goed werken, maar dan wel iets koeler.
Als je em wilt overclocken moet je meestal je voltage wat verhogen

Maar dat verschilt ook allemaal van exemplaar tot examplaar, de ene werkt mss met lager voltage en 10% overclock zonder probleem, terwijl de andere niet een Mhzje sneller wil. Proberen, en dan weet je of et gaat.

Trouwens, als je een noob bent, lees dan eens de faq door, dan weet je wel iets meer waarover ik het heb. (echt doen, je leert er veel van bij)

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 05-12-2003 13:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
De faq heb ik alles door gelezen. Ben er wel wat wijzer van geworden maar zitten hier en daar nog wat gaps.
Maar dat met dat voltage dat gaat niet werken. staat op zijn laagst. 1.60
Kan het ook zo zijn dat er te wijnig koel pasta opzit?? want ze spreken altijd over 0.05mm maar das niet echt te meten. Ik heb er een kwakje op gedaan en uitgesprijd zodat het de core mooi bedekt. Maar is dit dan teveel of te weinig.
Om nou elkekeer die gallige koeler er af te halen zie ik niet zo zitten is echt een kloten karwij

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 13:36 ]

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Die koeler is goed ,maar lange na nog niet van de beste .
je temps zien er vrij normaal uit voor je systeem ,somigen hebben betere temps ,maar dat hangt van meer factoren af dan aleen die cooler op je cpu .
Een goede airflow in je kast ,de kast die je gebruikt ,dual fan voeding er mee in,de hoeveelheid hardware er in je kast zit ,warme of koele beeldkaart ,een afwijking in de temperatuurmeting van je bios en noem maar op .

Ik beschouw de temperatuursensors in een systeem eigelijk maar als indikatie dat er niets extreem buiten proporties begint te lopen ,verder is dat nogal onbetrouwbaar om juist te weten wat je temps zijn ,Een bios upgrade kan soms zelfs 10 °C verschil geven LOL dan weet je genoeg wat al die metingen waard zijn he :)

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je dan ook lekker weinig aan. dan mijn bios maar updaten ;)
Ik heb er tijdelijk een gf 2 in hangen voor de rest nix, ja een hd en twee cd spelers. Dus de airflow is wel goed. Heb niet een dual fan psu. Geeft dat dan zo'n verschil??
Maar ik piel wel met de koelpasta kijken wat dat nog uit haalt.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:22

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 13:40:
Daar heb je dan ook lekker weinig aan. dan mijn bios maar updaten ;)
Ik heb er tijdelijk een gf 2 in hangen voor de rest nix, ja een hd en twee cd spelers. Dus de airflow is wel goed. Heb niet een dual fan psu. Geeft dat dan zo'n verschil??
Maar ik piel wel met de koelpasta kijken wat dat nog uit haalt.
Check 's hoe veel graden het scheelt als je de kast open zet. Ik heb een casefan en een dual fan PSU. Maar met de aero 7+ scheelt het zo 5 graden als de kast open is. (mijn airflow is dus niet goed) :)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Topicstarter
dat maak niet uit, 1graad verschil. En nou te zeggen dat het hier warm is! Het is hier in mijn kamer +/- 18 graden. Dus niet echt een tropisch klimaat :)

In mijn case is het vrij koel 30 graden heb een fan voor en twee achter (1 pci slot koelertje)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 13:49 ]

Verwijderd

Ik heb dezelde cooler op een Athlon 3000+ zitten en op bijna de laagste stand blijft de CPU op 48 graden. Heb dan ook wel artic silver erop gedaan en niet de standaar koelprut die bij de aero geleverd word. Zijn dus wel redelijk goede temperaturen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die prut er ook niet op gedaan. Ook artic silver. Maar mijne draat op volle toeren. En een put herrie. heb em net op de laagste stand gedaan. Kijken wat er gebeurt.

the green peril heb jij em overgeklokt?? die van mij dus niet. En ik zit met mijn koeler op de laagste stand op 49 and rising

Oke hij is blijven hangen op 53 graden

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 13:57 ]

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb ook een aero 7+, maar die word 55 grade stressed als de koeler op 3/4de stand staat, dat vind ik wel hoog maar ik kan er niks aan doen. Dus jou temps zijn goed hoor, niks mis mee. Er zit bij mij wel standaart koelpasta op.

Weet iemand wat ik er tegen kan doen?

[ Voor 9% gewijzigd door darkdesign op 05-12-2003 14:10 . Reden: koelpasta vergete ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 13:52:
Ik heb die prut er ook niet op gedaan. Ook artic silver. Maar mijne draat op volle toeren. En een put herrie. heb em net op de laagste stand gedaan. Kijken wat er gebeurt.

the green peril heb jij em overgeklokt?? die van mij dus niet. En ik zit met mijn koeler op de laagste stand op 49 and rising

Oke hij is blijven hangen op 53 graden
Nope, loopt op de normale kloksnelheid van rond de 2100 Mhz. Heb er wel echt maar een superdunlaagje van artic eropgedaan (gisteren pas). Volgens artic zelf daalt de temperatuur zo'n 2 ~ 4 graden na 200 uur waarbij de pasta zich goed verdeelt enzo. Als ik de aero op volle toeren zet (mozes, net alsof een 747 opstijgt)
daalt de temperatuur al vrij snel naar een aangename 41 graden. (niet stressed)

Verwijderd

Topicstarter
oeps dat was volgens mij niet zo'n slimme zet. Heb er net waar meer pasta opgedaan. Dat kan ik er nu dus wel weer af halen. hij word veel heter hij blijft nu bij 50 hangen alleen heb ik nu de fan op full speed

Verwijderd

pasta is er alleen maar voor bedoeld om de oneffenheden op de onderkant van de cooler op te vullen. Aangezien lucht verdomd slecht warmte opneemt en afgeeft aan de cooler wordt dit opgevuld met coolprut, alleen geleidt die coolprut de warmte velen malen minder als dat je een perfect contact zou hebben van koper met de core. Dus om een lang verhaal kort te maken, hoe minder coolprut hoe beter.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 14:26:
pasta is er alleen maar voor bedoeld om de oneffenheden op de onderkant van de cooler op te vullen. Aangezien lucht verdomd slecht warmte opneemt en afgeeft aan de cooler wordt dit opgevuld met coolprut, alleen geleidt die coolprut de warmte velen malen minder als dat je een perfect contact zou hebben van koper met de core. Dus om een lang verhaal kort te maken, hoe minder coolprut hoe beter.
Daar ben ik nu achter gekomen. in de faq staat ter grote van een half ertje. Maar dan hebben ze verdomt kleine ertjes. Geeft et zijn beloop wel ff. laat em ff een uurtje draaien met een }:O kijken waar i dan op staat, en anders halen we het er weer af. Hoelang duurt het ongeveer voordat alles mooi verspreidt is??

Verwijderd

Zit met dezelfde cooler en cpu. Draai 30° Idle (cpuidle:) @15°Kamertemp) en Stressed max 39° (Bij 18° Kamertemp) Heb wel men Vcore zo goed als op het minste staan, schild wel veel + In en outtake@7 volt Cooler @2150rpm Die van jou moet dus wel wat koeler te maken zijn. 44° stressed dat kan ik wel @2800+ met al de koeling nog niet op Stofzuigermodus. Kijk dus eerst je airflow en koelprut eens na en de vcore. Anders zou ik nie direct zien waarom je zou overclocken, ik kan juist niet tot aan de 2400Mhz geraken, mss jij wel..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 14:14:
[...]

Nope, loopt op de normale kloksnelheid van rond de 2100 Mhz. Heb er wel echt maar een superdunlaagje van artic eropgedaan (gisteren pas). Volgens artic zelf daalt de temperatuur zo'n 2 ~ 4 graden na 200 uur waarbij de pasta zich goed verdeelt enzo. Als ik de aero op volle toeren zet (mozes, net alsof een 747 opstijgt)
daalt de temperatuur al vrij snel naar een aangename 41 graden. (niet stressed)
ohh jij hebt 41 niet stressed. ik heb 43 stressed. Maar dan weet ik niet zeker of i wel echt stressed is. hoe kan ik dat nou ff mooi testen??

bakkie69
Ik heb zo goed als nix in de kast. Alle kabels mooi weg gewerkt. heb ook nog sata dus fijne kabeltjes. Dan moet et dus wel aan de pasta liggen. want hij draait opstofzuiger modus. en de vcore heb ik op de laagste stand

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 14:39 ]

Verwijderd

Ik zal het even testen met 3Dmark, post zo even de temps.
Coolermaster Aero 7+ op 2900 rpm
Temp idle: 43 graden
Temp stressed: 47 graden
AMD Athlon XP 3000+ op 2,17 Ghz.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
jezus das dus de fan op zijn laagst. man dat haal ik dus nooit
heel erg vaag. Maar ff wat prut er af schrapen.

Wat is trouwens de temp van je kast??

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 15:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 14:53:
jezus das dus de fan op zijn laagst. man dat haal ik dus nooit
heel erg vaag. Maar ff wat prut er af schrapen
Aero 7+ loopt van 1900 ~ 3500 rpm. Op 2900 rpm vind ik em nog net aangenaam, daarboven lijkt het wel een vliegtuig (mooi dat opstijgende geluid :) )

Offtopic:
Weet iemand eigenlijk een programma om te kijken of alle onderdelen van de cpu volledig werkend zijn? Heb de processor er zelf op gezet en alles lopt goed, maar haal er bijv. maar 100 meer uit bij 3dmark03 (weet ik, 3dmark is meer op GPU maar toch :) )

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 15:06 ]

• Smollys
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik heb net nog eens de test gedaan ,Heb mijn oude 8Rda3+(RIP) bios chip eens een hotflash gegeven op mijn NF7-s bord met bios versie D10 en op mijn bios chip die bij het mobo hoort staat bios versie D20 .Nu heb ik ook in een keer een reserve bios voor wanneer het eens misgaat met mijn bios :Y)

Dus met de chip met bios D20 versie op cpu temp 10 °C stressed 2500+ @ 2500 mhz 1.825V(met waterchiller)
Systeem af en chip met bios D10 er in en direct terug starten ,zelfde instellingen en nu is de stressed temp 21 °C lol

11°C lagere temperatuur met bios versie D20 dan met Versie D10 .

Gooi dus al die temprogskes dus in de prullemant op uw desktop en ga gewoon verder met dat waar een pc voor dient en maak u geen kopzorgen over uw cpu temperatuur ,en als em ooit eens raar begint te doen ga je eens zien of uw koeler niet vol stof zit en de fan nog draait ,meer aandacht moet je daar niet aan besteden;)

[ Voor 9% gewijzigd door Smollys op 05-12-2003 15:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er net weer wat af gehaald (koelprut) maar dat maakt niet uit hij zit weer op de temp die ik eerst had. 43. maar ik heb het euvel denk ik al gevonden.
Mij psu zit 1.5cm weg bij mijn koeler. En de psu word wel erg warm. Dus blaast mijn koeler warme lucht over mijn processor. Ik denk dat dat het euvel is.
Op de voorkant maar een 12 cm koeler kopen. blazen we er wat koudere lucht in de case kijken of dat helpt.

• Stinger666
  • Laatst online: 08-02 00:01
Houdt er ook rekening mee dat je een Asus moederbord hebt en dat die allemaal een wat hoge temp uitlezing hebben. En zeker Asus Probe is hier niet de betrouwbaarste in gebleken. Niks mis met je Temps. Lekker laten zitten

Verwijderd

Hoe zit je kast verder in elkaar? Heb je wel voldoende airflow? Of zuigt enkel je voeding aan de bovenkant wat lucht weg?

Zo'n voeding moet trouwens echt wel voldoende zijn, maar niet als je 40 graden of minder wil, dan zou ik wat extra casefans plaatsen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al extra case fans. En mijn temp lees ik uit met mbm5 maar ik ga een grotere fan aan de voorkant plaatsen zodat ik wat meer koelere lucht mijn case in blaas

Verwijderd

Topicstarter
Oke nu snapik er geen reet meer van. Als ik 3d mark draai dan zijn mijn temps 40! Hoe kan dit

• Scatman_II
  • Laatst online: 13:16

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 16:20:
Oke nu snapik er geen reet meer van. Als ik 3d mark draai dan zijn mijn temps 40! Hoe kan dit
3D mark zal waarschijnlijk je videokaart wel tot het uiterste persen, maar je processor doet net wat anders...

een }:O draaien is proc only werk, 3dmark 2001 / vooral 2003 niet :)

Enneuh, ik zou zeggen: probeer eerst eens hoever je komt met overclocken... Deze temps zijn opzich zo slecht nog niet, compleet gestessed...

Een kwoot titel:"Cooling probleem?!" lijkt het me in elk geval niet ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Scatman_II op 05-12-2003 16:25 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 16:20:
Klopt, dat is bij mij ook, als ik stress met prime95 word de cpu 54 grade (op een asus bord met een aero 7+) en als ik 3dmark draai komt het niet boven de 43 graden.
Pagina: 1