Toon posts:

P4P800 Deluxe en Dual Channel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds deze week nieuw geheugen in mijn pc zitten (oude was niet competiable met moederbord), en was eerst twinmos 2x 512 MB 3200, nu Corsair 2 x 512 MB 3200 (beide 2.5 CL).

Heb ook dit keer weer geheugen in de 2 blauwe sloten gestoken voor dual channel maar geeft bij dit geheugen bij opstarten pc enkel 1024 MB aan (niet DUal channel erachter, wat wel zo was bij twinmos geheugen).

Hoe weet ik nou of dual channel werkt? Geheugen kaarten zijn zelfde serialnummer, en heb ook de 2 zwarte sloten op moederbord geprobeerd.

Met AIDA32 (een testprogje met benchmark geheugen) haalt hij bij leesprestaties geheugen 4970 MB/sec en 1683 MB/sec bij schrijfprestaties. Hoe het eerst was met twinmos weet ik niet.

Alvast badankt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 12:46:
Met AIDA32 (een testprogje met benchmark geheugen) haalt hij bij leesprestaties geheugen 4970 MB/sec en 1683 MB/sec bij schrijfprestaties.
Dual Channel PC3200 haalt in theorie 6,4GB/s (tweemaal 3200MB/s dus ;) ) en de snelheid in praktijk is gemiddeld ~75% van het theoretische maximum: 4,8GB/s. Je zit daar met 4970MB/s mooi in de buurt :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 05 december 2003 @ 13:05:
[...]
Dual Channel PC3200 haalt in theorie 6,4GB/s (tweemaal 3200MB/s dus ;) ) en de snelheid in praktijk is gemiddeld ~75% van het theoretische maximum: 4,8GB/s. Je zit daar met 4970MB/s mooi in de buurt :)
Dus het is niet persee zo dat bij opstarten je pc moet aangeven 1024 Dual Channel ipv gewoon 1024? Het is dus gewoon te merken aan de snelheden? Mij lijken die schrijfprestaties nogal tegen te vallen, of hoort dit zo :?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 13:27 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niks om je druk over te maken. Dit is de benchmarkmethode van AIDA :) Vergelijk het maar met de referentiescores van AIDA die je op hetzelfde scherm ziet B)

Verwijderd

4970 Mb/s traag ? Tja, da's relatief he. Voorlopig kan je HD dat niet aanleveren. Maar ontopic, nee, je hoeft niet aan te geven dat je Dual Channel geheugen hebt.

Verwijderd

Topicstarter
k, dan blijft dit geheugen mooi in kast zitten, en dan moet ik er dus op vertrouwen dat het dual channel is :)
Offtopic: gelukkig, scheelt me weer omruilen geheugen, zal de zoveelste keer zijn :)

• Kneep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01-2024
offtopic:
waar heb je dat corsair geheugen gehaalt...en hoe duur was t ?
ben namelijk van plan ook keer dual channel te gaan gebruiken op me p4p800 :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Kneep schreef op 05 december 2003 @ 13:45:
offtopic:
waar heb je dat corsair geheugen gehaalt...en hoe duur was t ?
ben namelijk van plan ook keer dual channel te gaan gebruiken op me p4p800 :Y)
Aan je sig te zien heb je zelfde geheugen als ik heb :) tenzij serialnummer verscheelt natuurlijk. Ik hebhet gehaald bij Mycom (hier in zwolle) en was Corsair 3200 400 DDR Value, 109 euro. (totaalprijs dus 2 x 109 euro = 218)

www.mycom.nl
In jouw geval moet je er 1 van dezelfde modulen bij hebben als je al hebt (dus nog een 512 MB) en zal dan dual channel ook bij jouw moeten werken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 13:50 ]

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 21:14

lytjepole

Schier?

als ie single channel zou werken, zou je niet boven de theoretische max van 3.2GB halen, en dat doet ie wel duss...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 13:33:
4970 Mb/s traag ? Tja, da's relatief he. Voorlopig kan je HD dat niet aanleveren.
Maar de CPU/chipset wel B)
lytjepole schreef op 05 december 2003 @ 13:52:
als ie single channel zou werken, zou je niet boven de theoretische max van 3.2GB halen, en dat doet ie wel duss...
Dat had ik ook al verteld ;)

Verwijderd

Je geheugen zal dus idd zoals aan de snelheid te zien netjes in dual staan.

Misschien kun je wel eens een bios update draaien. Want als je al bij het opstarten niet de juiste gegevens krijgt te zien. Is er toch een vorm van een compatibiliteits probleem en dit los je meestal op met bios update's.

• Kneep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01-2024
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 13:50:
[...]

Aan je sig te zien heb je zelfde geheugen als ik heb :) tenzij serialnummer verscheelt natuurlijk. Ik hebhet gehaald bij Mycom (hier in zwolle) en was Corsair 3200 400 DDR Value, 109 euro. (totaalprijs dus 2 x 109 euro = 218)

www.mycom.nl
In jouw geval moet je er 1 van dezelfde modulen bij hebben als je al hebt (dus nog een 512 MB) en zal dan dual channel ook bij jouw moeten werken :)
Ik heb idd ook dat Corsair Value Select van de MyCom :+

Maar ik zat er aan te denken om misschien 2x 256 DDR400 bij te prikken, van een iets betere lichting (valueselect klinkt zo goedkoop |:( )

Of anders toch maar zo'n zelfde van 512, draait ie nog steeds snel genoeg naar mijn idee :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Kneep schreef op 05 december 2003 @ 15:40:
[...]

Ik heb idd ook dat Corsair Value Select van de MyCom :+

Maar ik zat er aan te denken om misschien 2x 256 DDR400 bij te prikken, van een iets betere lichting (valueselect klinkt zo goedkoop |:( )

Of anders toch maar zo'n zelfde van 512, draait ie nog steeds snel genoeg naar mijn idee :Y)
Mm zover ik weet is het verschil tussen die value en andere geheugenmodullen dat deze 2.5 CL is, en die andere 2Cl, dus wat sneller. Ook zitten daar vaak wat coolertjes op, zodat geheugen beter is voor overklokken (Ik hoop dat dit ook klopt, zover ik zelf weet :X )

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Ik heb ook de P4P800 van Asus en draai nu 2x 256mb dual channel. Ik wil mijn geheugen uitbreiden met nog eens 2x 256. Het type merk geheugen van de eerste set weet ik niet meer.

Ik wil voor mijn uitbreiding Kingston geheugen kopen. Geeft het geen problemen wanneer je 2 verschillende sets gebruikt (elke set bestaat wel uit twee identieke bankjes).... Beide sets zijn 400MHz DDR PC3200....

I'm just taking care of business

Verwijderd

Dat werkt dus niet want je geheugen wordt dan terug geklokt naar singel mode. Staat volgens mij in de handleding
Pagina: 1