Eiwitten tegen ouderdomsverschijnselen

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:02
Door dit topic Doodgaan, hoe moet dat voelen ? herinnerde ik mij ooit een docu op Discovery. Ik kan het mij niet zo heel goed meer herinneren.

Het ging over het feit dat ouderdomsverschijnselen voorkomen omdat het lichaam eiwitten begint af te breken. Geen nieuwe eiwitten, geen nieuwe cellen. Nu willen ze proberen met eiwitten vanaf het einde van de volgroeiing van het lichaam (man 19 dacht ik en vrouw 24?) het verouderen tegen te gaan. In feite zou het theoretisch mogelijk moeten zijn dat je erop je 80 nog uitziet als een jonge deerne of manskerel van 21 :), iets in die richting.

Zou het mogelijk zijn? En wat zou het effect zijn op de samenleving? Zou de plastische chirurgie dan ook haar hoogtij hebben gehad (met in gedachten al die hollywood dwaselijkheden)?

Ik zou best voor mogelijk willen houden dat het enigszins zichtbare en fysieke veroudering van het lichaam tegengaat. Je zal nog steeds sterven van ouderdom, het houdt op een gegeven moment toch echt op. Iemand van 65 zal lijken op iemand van 35. Iemand van 85 op iemand van 55, misschien zoiets. De tussenoplossing van de eeuwige jeugd.
Maatschappelijk gezien kan ik mij heel weinig van de impact voorstellen die het zou hebben, alleereerst de rijksten op aarde die ermee aan de haal gaan en op religieus vak zal het behoorlijk tegen worden gesproken. En hoe zal het zijn met relaties? Iemand van 45 en 25 en ze lijken allebei even oud en vitaal. Ik weet niet of ik dat zou willen of kunnen.

Evenwel, jullie gedachtes... Graag :)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:39

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sjah, je noemt al een aantal zaken.

Ten eerste zullen mensen die zo'n "jeugdkuur" volgen langer door kunnen werken dan anderen, ook zal het de vergrijzing tegengaan. Men krijgt eindelijk de tijd om tot zijn 25e te kunnen studeren, daarna 10 jaar lang carrière te bouwen, en dan pas aan kinderen gaan denken - hoewel, de stamcellen van madame zullen wél verouderen, dus de kans op allerlei vormen van trisomie (waaronder het syndroom van Down) zal waarschijnlijk net zo hard toenemen als zonder die "jeugdkuur".

Qua relaties, zelfs nu al zijn er steeds meer paren met grote leeftijdsverschillen. Hoewel het natuurlijk nog steeds een uitzondering is, komen er wel steeds meer paren waarvan je zegt "die zou haar vader/moeder kunnen zijn! :o ", en dat zullen er dan gewoon nog meer worden. Leeftijdsverschillen zoals die tussen mijn vrouw en mij (7 jaar) zullen dan misschien heel normaal gaan worden.

Opmerkingen zoals "Wow, ik wist niet dat je een grote zus had!" "Neejoh, da's mijn oma!" ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 05-12-2003 14:13 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

misschien had het een klein beetje helpt, maar het lijkt me sterkt. in iedergeval geen 20 jaar jonger ;)

of dan ben je dadelijk een doof-stomme demente blinde die er uit ziet als iemand van 20 :o

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

Op zich zou dat best kunnen. Dit zou een verklaring kunnen zijn, waarom mensen vroeger veel ouder konden worden. In de bijbel wordt gesproken over mensen van 500 jaar oud. Mischien kwam dat door een combinatie van factoren waaronder dat het afbreken van eiwitten later begon, en het proces in z'n geheel langer duurde. Mischien ook omdat er toen minder ziekten waren, en dat de leefatmosfeer beter was.
Maar het is inderdaad geen slecht idee, als het hiermee idd mogelijk is om op een prettige manier het leven te verlengen. Ik snap eigenlijk niet waarom hier op regelieus vlak protest tegen moet komen. Het is juist een hele goede zaak als je een mensenleven om nuttige redenen verlengt.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• SkyStreaker
Ik heb geen verstand van trisomie, dus daar kan ik niet veel over zeggen :) Maar idd, de leeftijdsverschillen zullen groter worden en hoogstens meer mentaal merkbaar zijn dan fysiek. De schok zal minder zijn (het taboe verdwijnt nu al een beetje, bijv. de trend oudere vriendin hoor en zie je steeds en steeds vaker) naarmate de acceptatie groeit. Dat gebeurt in het begin bij de jeugd.

Hangman, ouderdomsverschijnselen, tja... Staar en dergelijke, ik weet niet of dat met eiwit te maken heeft of dementie. Met eiwit maakt men nieuwe cellen aan meende ik, maar een breincel is echt pleite of dood toch?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

Karel V schreef op 05 december 2003 @ 14:59:
Op zich zou dat best kunnen. Dit zou een verklaring kunnen zijn, waarom mensen vroeger veel ouder konden worden. In de bijbel wordt gesproken over mensen van 500 jaar oud. Mischien kwam dat door een combinatie van factoren waaronder dat het afbreken van eiwitten later begon, en het proces in z'n geheel langer duurde. Mischien ook omdat er toen minder ziekten waren, en dat de leefatmosfeer beter was.
Maar het is inderdaad geen slecht idee, als het hiermee idd mogelijk is om op een prettige manier het leven te verlengen. Ik snap eigenlijk niet waarom hier op regelieus vlak protest tegen moet komen. Het is juist een hele goede zaak als je een mensenleven om nuttige redenen verlengt.
Genesis
3 En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn

Ik ben nergens op tegen, onderzoek wat je wilt onderzoeken en probeer wat je wilt proberen, als het maar niet op mij is :) volgens de bijbel kunnen we 120 jaar worden, dus zolang het gemiddelde op niet boven de 100 ligt doen we iets fout :P

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:39

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 15:57:
Genesis
3 En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn

Ik ben nergens op tegen, onderzoek wat je wilt onderzoeken en probeer wat je wilt proberen, als het maar niet op mij is :) volgens de bijbel kunnen we 120 jaar worden, dus zolang het gemiddelde op niet boven de 100 ligt doen we iets fout :P
Ho wacht, de mens KAN 120 jaar oud worden, biologisch gezien. Vrouwen zelfs ietsje ouder dan dat dankzij een tragere stofwisseling. Meestal is het ook niet echt de fysieke ouderdom die ons nekt, maar één of andere ziekte of andere aandoening die dankzij verslechterde lichamelijke conditie de kop op steekt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Het tegengaan van ouder worden is heel simpel: Eet weinig & consumeer anti-oxidanten.

Het consumeren van minder voedsel heeft tot gevolg dat je lichaam minder calorieen aanmaakt (misvatting is dus dat voedsel calorieen bevat). Minder calorieen zou het NAD gehalte verhogen wat vervolgens een bepaald gen uitschakelt welke op zijn beurt delen van het genoom ontzichtbaar maakt wat uiteindelijk ouderdom tegengaat :P

En dan kunnen we met z'n allen ook nog eens over telomeren beginnen, want die zouden ook met levensduur te maken hebben ...

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:31

MaDLiVe

.-Observer-.

silentsnow schreef op 06 december 2003 @ 02:52:
Het tegengaan van ouder worden is heel simpel: Eet weinig & consumeer anti-oxidanten.

Het consumeren van minder voedsel heeft tot gevolg dat je lichaam minder calorieen aanmaakt (misvatting is dus dat voedsel calorieen bevat). Minder calorieen zou het NAD gehalte verhogen wat vervolgens een bepaald gen uitschakelt welke op zijn beurt delen van het genoom ontzichtbaar maakt wat uiteindelijk ouderdom tegengaat :P

En dan kunnen we met z'n allen ook nog eens over telomeren beginnen, want die zouden ook met levensduur te maken hebben ...
Ouder worden heeft met zoveel factoren te maken. Dat kun je niet met een magische kuur oplossen. Je kunt het hooguit wat uitstellen.

Tijdens geleden heeft hier wel eens de discussie gewoed over telomeer en telomerase. Daar kwam als conclusie uit dat er meer relevante factoren waren die een rol speelden bij het ouder worden en daarbij ook het tegengaan van het ouder worden. Feit is dat cellen op een begeven moment stoppen met delen (of nooit meer hebben gedeelt na de geboorte) en vanaf dat punt beginnen af te takelen.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

MaDLiVe schreef op 06 december 2003 @ 19:51:
[...]

Ouder worden heeft met zoveel factoren te maken. Dat kun je niet met een magische kuur oplossen. Je kunt het hooguit wat uitstellen.

Tijdens geleden heeft hier wel eens de discussie gewoed over telomeer en telomerase. Daar kwam als conclusie uit dat er meer relevante factoren waren die een rol speelden bij het ouder worden en daarbij ook het tegengaan van het ouder worden. Feit is dat cellen op een begeven moment stoppen met delen (of nooit meer hebben gedeelt na de geboorte) en vanaf dat punt beginnen af te takelen.
En dat kan je dus tegengaan mbv antioxidanten ;)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mijn 16e post in W&L kan ik kort houden. Ouderdom kun je ook bestrijden door veel en vaak te GoT'en.

Misschien is het inderdaad ooit wel mogelijk om 120 te worden, maar ik vraag me af of dat wel wenselijk is. Lichamelijk is er een kans dat je redelijk functioneert maar ik denk dat je na 120 jaar het wel een beetje gezien hebt op deze aardkloot.

Het is voor mij dus nog maar de vraag of er überhaupt mensen zijn die dit geestelijk vol kunnen houden. Het verouderingsproces in de hersenen begint dacht ik sneller dan de lichamelijke aftakeling. Als het niet zo is, een mens is nooit te ooit om te leren. :)

ARME AOW’er

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

silentsnow schreef op 07 december 2003 @ 00:57:
[...]

Een aannemelijk hypothese maar er wordt nog volop onderzoek naar gedaan.
GuardianAngel schreef op 07 december 2003 @ 01:04:
Mijn 16e post in W&L kan ik kort houden. Ouderdom kun je ook bestrijden door veel en vaak te GoT'en.

Misschien is het inderdaad ooit wel mogelijk om 120 te worden, maar ik vraag me af of dat wel wenselijk is. Lichamelijk is er een kans dat je redelijk functioneert maar ik denk dat je na 120 jaar het wel een beetje gezien hebt op deze aardkloot.

Het is voor mij dus nog maar de vraag of er überhaupt mensen zijn die dit geestelijk vol kunnen houden. Het verouderingsproces in de hersenen begint dacht ik sneller dan de lichamelijke aftakeling. Als het niet zo is, een mens is nooit te oud om te leren. :)
Geloof me, als ik 120 ben en op het punt sta te sterven weet ik zeker dat er nog miljoenen dingen zullen zijn die ik ooit had willen doen ;)

De wereld is een stuk groter dan GoT :P

[ Voor 13% gewijzigd door MaDLiVe op 07-12-2003 16:50 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
silentsnow schreef op 07 december 2003 @ 00:57:
[telomeren slijten]
Ik dnek dat je twee gerelateerde zaken verwart. De belangrijkste factor in ouderdomsverschijnselen is inderdaad schade aan het genetisch materiaal. Dat kan op een heleboel manieren ontstaan. Oxidanten, radioactiviteit, virussen, en gewone celdeling. Het is de gewone celdeling waarbij aan het eind van chromosomen een paar bitjes :) kwijtraken.
Oxidanten breken een chromosoom in het midden. Met behulp van anti-oxidanten kun je het laatste vaak repareren, omdat DNA een dubbele helix is. De losse eindjes van een helft kunnen niet zomaar ergens heen, elk van de eindes blijft plakken aan de tweede helix. Je lichaam kan dus veilig twee losse eindjes dicht bij elkaar vastknopen.

Maar als er aan het eind wat dingen gewoon van afgevallen zijn, dan zijn die zoek. Dan kun je niet 1-2-3 er maar wat aanknopen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

Reyn Eaglestorm schreef op Friday 05 December 2003 16:50
Ho wacht, de mens KAN 120 jaar oud worden, biologisch gezien. Vrouwen zelfs ietsje ouder dan dat dankzij een tragere stofwisseling. Meestal is het ook niet echt de fysieke ouderdom die ons nekt, maar één of andere ziekte of andere aandoening die dankzij verslechterde lichamelijke conditie de kop op steekt.
Er was las ik een paar jaar geleden in de krant een man gestorven die 135 jaar is geworden (toen waarschijnlijk oudste man op aarde). Ik las ook dat hij een hele positieve levens-instelling hadt. Altijd vrolijk en lachend. Ik denk dat de stress maatschappij, de druk, de verandtwoordlijkheid etc. ook een belangrijke oorzaak is waardoor wij worden genekt, en de 120 niet halen.
GuardianAngel schreef op Sunday 07 December 2003 01:04
'Oud en de dagen zat zijnde'. Tsja maar die werd rond de 500 en dat is toch ff wat anders. Als ik 120 ben en vitaal krachtig _/-\o_ zal er echt nog wel genoeg te doen zijn om me niet te vervelen. Zeker in deze maatschappij.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-01 22:06

Apie!

Newer, better & confusinger

tranztaz schreef op 05 december 2003 @ 12:44:
Door dit topic Doodgaan, hoe moet dat voelen ? herinnerde ik mij ooit een docu op Discovery. Ik kan het mij niet zo heel goed meer herinneren.
Volgens mij heb ik die ook gezien, maar wat ik me herinner was het volgende:
Een of andere geleerde had een eiwit in kankercellen ontdekt dat voorkomt dat cellen verzwakken tijdens het splitsen (aanmaken van nieuwe cellen). Door het "kankereiwit" te isoleren en in te brengen in een gewone cel kwam ie er achter welke werking het eiwit had. Voor zo ver ik weet werkte het wel, maar was alles nog in experimentele fase.

[ Voor 4% gewijzigd door Apie! op 08-12-2003 14:18 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

MSalters schreef op 08 december 2003 @ 00:18:
[...]

Ik dnek dat je twee gerelateerde zaken verwart. De belangrijkste factor in ouderdomsverschijnselen is inderdaad schade aan het genetisch materiaal. Dat kan op een heleboel manieren ontstaan. Oxidanten, radioactiviteit, virussen, en gewone celdeling. Het is de gewone celdeling waarbij aan het eind van chromosomen een paar bitjes :) kwijtraken.
Oxidanten breken een chromosoom in het midden. Met behulp van anti-oxidanten kun je het laatste vaak repareren, omdat DNA een dubbele helix is. De losse eindjes van een helft kunnen niet zomaar ergens heen, elk van de eindes blijft plakken aan de tweede helix. Je lichaam kan dus veilig twee losse eindjes dicht bij elkaar vastknopen.

Maar als er aan het eind wat dingen gewoon van afgevallen zijn, dan zijn die zoek. Dan kun je niet 1-2-3 er maar wat aanknopen.
Hij snapt het wel hoor, hij doelde ook op antioxidanten ;) (hij reageerde op een ander gedeelte van mijn text).

antioxidanten repareren niet als ik me niet vergis, ze nemen alleen de invloed van vrije radicalen zo veel mogelijk weg. (en in de praktijk zou dat dan de kans op gendefecten moeten reduceren).
Apie! schreef op 08 december 2003 @ 14:16:
[...]

Volgens mij heb ik die ook gezien, maar wat ik me herinner was het volgende:
Een of andere geleerde had een eiwit in kankercellen ontdekt dat voorkomt dat cellen verzwakken tijdens het splitsen (aanmaken van nieuwe cellen). Door het "kankereiwit" te isoleren en in te brengen in een gewone cel kwam ie er achter welke werking het eiwit had. Voor zo ver ik weet werkte het wel, maar was alles nog in experimentele fase.
Cellen "verzwakken" (foute term eigelijk maargoed) tijdens het delen omdat door de synthese van dna een stuk dna verloren gaat. De marker van dna (ook een enzym) kan de laatste codons niet kan bereiken en daarom worden deze overgeslagen en gaan ze verloren tijdens de synthese.(vergelijk het met het trekken van een streep door een streeptrekauto die uiteindelijk in het ravijn donderd, de laatste paar cm van de weg zullen niet gemarked worden). In snel delende cellen komt daarom het enzym telomerase voor dat ervoor zorgt dat er een stukje dna wordt bijgeplakt. (denk hierbij aan epitheel cellen). Niet alle cellen in ons lichaam hebben dit enzym. Kanker heeft de genen voor dit enzym echter wel aangeschakeld en kan daarom erg vaak delen.

Het probleem is dat telomerase er wel voor zorgt dat een cel zich theoretisch wel vaker kan delen maar dit gebeurd niet altijd. Er zijn namelijk veel meer factoren die ervoor zorgen dat een lichaam oud wordt.

[ Voor 39% gewijzigd door MaDLiVe op 08-12-2003 14:35 ]

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-01 22:06

Apie!

Newer, better & confusinger

MaDLiVe schreef op 08 december 2003 @ 14:28:
[...]
Cellen "verzwakken" (foute term eigelijk maargoed) tijdens het delen omdat door de synthese van dna een stuk dna verloren gaat. De marker van dna (ook een enzym) kan de laatste codons niet kan bereiken en daarom worden deze overgeslagen en gaan ze verloren tijdens de synthese.(vergelijk het met het trekken van een streep door een streeptrekauto die uiteindelijk in het ravijn donderd, de laatste paar cm van de weg zullen niet gemarked worden). In snel delende cellen komt daarom het enzym telomerase voor dat ervoor zorgt dat er een stukje dna wordt bijgeplakt. (denk hierbij aan epitheel cellen). Niet alle cellen in ons lichaam hebben dit enzym. Kanker heeft de genen voor dit enzym echter wel aangeschakeld en kan daarom erg vaak delen.

Het probleem is dat telomerase er wel voor zorgt dat een cel zich theoretisch wel vaker kan delen maar dit gebeurd niet altijd. Er zijn namelijk veel meer factoren die ervoor zorgen dat een lichaam oud wordt.
jij weet heel goed te verwoorden wat ik toen ongeveer heb gezien :)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• SkyStreaker
Het begint me ook inderdaad beter te dagen ja. Het stukje over ouderdom was een onderdeel van de slotconclusie, meen ik.

Pagina: 1