PC start niet door, voeding defect?

Pagina: 1
Acties:

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Ik heb een tijdje terug een PC samengesteld op basis van een ECS K7S5A-Pro en een Duron 1300 voor iemand. Nu heeft die PC me veel problemen opgeleverd.

Dat moederbord is al twee keer vervangen vanwege problemen, en nu is de harde schijf brak (30GB Maxtor). Ik heb het Diagnostics progje gebruikt van Maxtor en die gaf aan dat er iets mis was met de schijf. Maar na een low level format werkte hij toch weer zonder foutmeldingen. Voor een paar dagen... De PC moest steeds vaker opnieuw opgestart worden voor ie eindelijk helemaal doorstartte. Ik dacht dat het aan de HD lag aangezien ie daarop elke keer hing (detectie van de HD)

HD is vervangen, maar nog heeft ie dat probleem. Nou begin ik de voeding te verdenken. Ik heb deze al vervangen, maar weer door een 235 watt exemplaar. De spanningen zijn in orde, maar toch denk ik dat de voeding niet helemaal lekker is, of het niet trekt.

Lijkt het jullie de voeding of moet ik nog ergens anders naar kijken?

Het mobo is inmiddels vervangen door een Asrock bordje, verder zitten er twee CD-Roms in (CRROM en CDRW) en dan een HD, Duron 1300 en 256MB DDR Ram (OEM).
Memtest was goed, voltages waren goed, HD is vervangen, en nog problemen... Ik weet het niet meer... Iemand anders een idee?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Bescheiden kickje

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:16
Of de voeding het niet trekt kan je eigenlijk vrij gemakkelijk uittesten. Haal gewoon alle onderdelen uit de PC die niet nodig zijn om Windows te booten, underclock de CPU zodat deze minder van de voeding vraagt en stop er een simpele grafische kaart in zodat dat ook niet de boosdoener kan zijn.

Als je dan nog steeds problemen hebt zou ik gaan testen met hardware van jou in zijn PC en andersom. Stop zijn HD bij jou erin en test 'm uit. Stop jouw voeding in zijn PC en test het. Uitproberen is het sleutelwoord dus ;)

The devil is in the details.

• Tpn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

probeer ander het bios batterijtje maar is,

klinkt onnozel, maar heb het al paar keer meegemaakt, dat de boot daarom niet doorging, maar OF in een lus kwam, telkens opnieuw booten, OF gewoon bleef hangen

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Maar er zit helemaal niks in die PC... Dat is juist het vreemde eraan. Alleen wat er onboard zit dus... VGA geluid en LAN zit onboard, verder zitten er twee CD-Roms in, en een HD. Thats it. Spanningen zijn goed, voeding is al vervangen, evenals het mobo, de proc, het mem...

Geen kortsluiting, zit op een geaard stopkontakt, kabels zijn goed (ook al andere geprobeerd)

Ik weet ht echt niet meer....

En het batterijtje... Tja, lijkt me sterk dat bij alledrie de mobo's de batterij kapot zou zijn... Zijn gewoon nieuwe mobo's...

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 22:05

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Nee wat Tpn zegt is helemaal niet zo'n rare gedachte.

De batterijen van ECS zijn vaker brak. De ECS k7S5A (LAN) bijvoorbeeld staat erom bekend dat hij bij lage temperaturen niet opstart/klok op 00:00 zet, etcetera, vanwege een slechte bios-batterij.

Waar je ook nog naar kan kijken is je hdd-controller. Een wilde gok hoor, maar nooit gegokt is eh... nooit verloren? hm :?

[ Voor 33% gewijzigd door _fool op 08-12-2003 15:20 ]

specs

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Het is nu geen ECS bord meer, ik heb nu een Asrock bordje. En twee borden van ECS gehad, en nu dat bord van Asrock, en allemaal hetzelfde probleem. Alleen, er is niks wat in alle pc's gezeten heeft. Alles is al een keer vervangen... Van voeding tot HD, van Proc tot mem. Ales is al een keer gewisseld om te kijken of het probleem opgelost was.

Zelfs een ander huis is geprobeerd (ander lichtnet)
Pagina: 1