Toon posts:

Marantz SR 4300 + JBL SCS 178 geeft brommende sub

Pagina: 1
Acties:
  • 583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar maanden geleden een Marantz SR 4300 receiver met een JBL SCS 178 home cinema set gekocht. Op zich ben ik er tevreden mee (zeker voor de prijsklasse) maar er is 1 ding waar ik me wat zorgen over maak. Volgens beide gebruiksaanwijzingen moet je een actieve subwoofer altijd op maximum volume zetten en het geluidsniveau verder regelen met de receiver. Maar wanneer ik dat doe, begint de subwoofer erg irritant te brommen! Dus zet ik de sub op halve kracht en compenseer dit met wat meer volume uit de receiver, maar eigenlijk zou dit dus niet nodig moeten zijn.
De subwoofer is aangesloten op de subwoofer pre-out aansluiting van de Marantz (LFE) met een LFE kabel van 8 meter. Aanvankelijk had ik alle kabels "netjes" weggewerkt in zo'n systeempje dat je tegen je plinten spijkert maar dat was wel erg proppen en dat schijnt ook geen goed idee te zijn, dus de LFE kabel ligt momenteel weer los. Verder nog geëxperimenteerd met de positie van de subwoofer (verder van de muur, weg bij verwarmingsbuizen enz.) maar dat mocht niet baten.

Weet iemand of dit een produktiefout in één van beide componenten is, ligt het aan een andere factor of ben ik te kieskeurig?

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:05

DkF

Wat heb je allemaal op je versterker aangesloten?

• Compacto
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:37
Het brommen van de JBL SCS 178 schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn. Op kieskeurig.nl bij de reactie van gebruikers op deze set heb ik er ook over gelezen. Ik heb hem zelf gewoon op ongeveer half volume staan en dan hoor je het verder niet . Verder is het een leuke speakerset he ?!

Verwijderd

Topicstarter
OP de versterker is verder nog een Philips cd speler (oude 9 serie), Sony casettedeck (1990 aangeschaft), platenspeler van Bose via een phono voorversterkertje, DVD speler van goedkope merk CAT (Mediamarkt) en een VCR can Philips (682 geloof ik, ongeveer 6 jaar oud) aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
O ja, vergeten te melden: op aanraden van de winkel heb ik de satelieten aangesloten met dikkere kabels dan de bijgeleverde "lampensnoertjes".

• Compacto
Nog even de link horende bij mijn vorige reactie:
http://www.kieskeurig.nl/...76D18C1256CDB004199DB.htm

daar wordt dus ook gesproken over die brom

• DkF

DkF

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 11:23:
OP de versterker is verder nog een Philips cd speler (oude 9 serie), Sony casettedeck (1990 aangeschaft), platenspeler van Bose via een phono voorversterkertje, DVD speler van goedkope merk CAT (Mediamarkt) en een VCR can Philips (682 geloof ik, ongeveer 6 jaar oud) aangesloten.
Als je alle componenten even afkoppeld, blijft die brom dan nog?

Zo ja, dan gok ik ook dat het om "het bekende probleem" gaat zoals Compacto zegt...
Zo nee, sluit dan alles een voor een aan en kijk waar de brom vanaf komt...

Trouwens, ook ff de coax-kabel van je tuner-gedeelte loshalen en luisteren, voor de zekerheid... ;)

Oh ja, die brom komt uit je sub, dus de kabels die naar de satelieten lopen, tsja, je zou de originele even kunnen proberen...

[ Voor 10% gewijzigd door DkF op 05-12-2003 11:36 ]

• Compacto
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 11:29:
O ja, vergeten te melden: op aanraden van de winkel heb ik de satelieten aangesloten met dikkere kabels dan de bijgeleverde "lampensnoertjes".
Zou dat veel schelen ? Ik heb gewoon de standaardsnoeren gebruikt, omdat ik er vanuit ging dat die goed genoeg waren, maar als betere snoeren veel beter geluid geven is dat ook best de moeite waard. Heb je de geluidskwaliteit vergeleken tussen beiden snoeren ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de originele snoeren niet gebruikt, maar die zijn wel beduidend dunner. Heb alles bij de RAF gekocht en ik heb wel de indruk dat ze daar weten waar ze over praten. Overigens zijn de originele kabels zwart en die van mij wit, wat beter kleurt bij de muur (belangrijk argument voor mijn vriendin ;-)

Die LFE kabel heb ik al wel los gehad en ook omgedraaid. Heb ook de stekker andersom in het stopcontact gestoken (kon met de netspanning te maken hebben). Met alleen de subwoofer aan de de receiver uit hoor ik de brom niet. Zodra de receiver aangaat begint de brom.

Bedankt voor de link naar kieskeurig, het ligt in ieder geval niet aan mij dus.

• DkF

DkF

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 11:51:
Met alleen de subwoofer aan de de receiver uit hoor ik de brom niet. Zodra de receiver aangaat begint de brom.

Bedankt voor de link naar kieskeurig, het ligt in ieder geval niet aan mij dus.
Maar heb je nou al geprobeerd om je overige componenten even af te koppelen?
:?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, nog niet geprobeerd de overige componenten af te koppelen. Zal ik doen, kom later terug.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hebt die dingen enkele meters van elkaar af staan? Mischien een aardlus? Die dingen zijn dan wel niet geaard, maar misschien is het toch iets van die aard. Probeerde subwoofer eens bij het zelfde stopcontact als de receiver aan te sluiten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Kom net terug van de RAF, moest toch in het dorp zijn vanwege een onterechte parkeerboete (in mijn eigen straat waar ik een parkeerveruning voor heb! grrrr!!) maar in ieder geval zeggen ze bij de RAF gewoon dat je een subwoofer nooit voluit moet zetten maar ongeveer op 11 uur en dan bijschroeven met de receiver. Dan bromt hij inderdaad niet nee, maar ik vind het toch een beetje een zwak antwoord.

Als ik meer tijd heb ga ik nog eens proberen wat DkF aanraadt: alles lostrekken en 1 voor 1 terug steken, maar ik vrees dat ik me er bij neer moet leggen.

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-12 14:18

Rayzman

+31 Rayzman

Als hij een tijdje heeft gedraait hoor ik ook een geluid uit de sub komen wanneer ik m'n versterker uit zet. Het lijkt erop dat er een koelfan op de versterker van de sub zit die dan draait.

specs pc

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
Interessant topic want ik zit ook te dneken aan een marantz amp + jbl speakers. Waar ik alleen aan twijfel is de combi tussen de amp (8 ohm) en de speakers (4 ohm). De amp krijgt het dan flink voor z'n kiezen. Toch?
Kan het zijn dat hier ook de brom door wordt veroorzaakt?

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-12 14:18

Rayzman

+31 Rayzman

De sub wordt door een LFE aangestuurd dus het heeft niets te maken met 4 en 8 Ohm impedantie. Ik heb overig geen last van een brom, ik hoor alleen als ik m'n systeem uitzet dat er in de Sub een fan zit voor koeling.

specs pc

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
Rayzman schreef op 10 december 2003 @ 15:21:
De sub wordt door een LFE aangestuurd dus het heeft niets te maken met 4 en 8 Ohm impedantie. Ik heb overig geen last van een brom, ik hoor alleen als ik m'n systeem uitzet dat er in de Sub een fan zit voor koeling.
Ah ok :) . Ik ben HS n00b en heb nu weer wat bijgeleerd _/-\o_ . Anyways, ik kwam dit tegen (toen ik op onderzoek uit was wat LFE is ) Getting a humming noise from the SUBWOOFER when LFE is turned on. Why??

Verwijderd

De subwoofer van mijn JBL SCS 178 heeft exact hetzelfde!

Ik heb de subwoofer op mijn oude Sony RX100AV versterker aangesloten, en inderdaad sterk brommende toon.

Maar na het lezen van de reactie van DKF heb ik de radioantenne eruit gehaald, en het brommen is weg! Nu is wel mijn vraag hoe ik dit kan oplossen terwijl de coax antenne erin zit. Af en toe radio luisteren is ook wel fijn !!!
Pagina: 1