Toon posts:

DNS Reverse lookup unresolvable

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem/vraag/situatieschets:

We hebben een netwerk van 100 +/- werkstations op win2000 draaien, een gigabit >:) backbone voor alle servers en 100 mb/s voor alle workstations.

Alle workstations krijgen hun ip via DHCP en de servers zitten netjes binnen de exclusions.

Ik kan een willekeurig workstation wel op naam resolven (forward look up), maar als je het ip intypt vind ie niets, dus(was mijn redenering) moet er iets ingesteld worden waarmee automatisch bij het verkrijgen van het ip via DHCP een reverse lookupzone regel wordt toegevoegd voor elk workstation dat wordt aangemeld? Ik heb zo'n gevoel dat ik er helemaal naast zit 8)7 en dat ik vandaag de slaap helemaal niet uit heb, dus straf me niet te hard ;) Graag jullie commentaar en/of advies hierover, kan zijn dat ik iets heel simpels over het hoofd zie |:( .

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 12:00 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:53
en je hebt natuurlijk wel een reverse lookup zone in je dns aangemaakt voor het juiste netwerk?

offtopic:
je kunt op dat handje links boven in klikken voor een topic titel wijziging
ik heb het al even gevraagt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
Grolsch schreef op 05 december 2003 @ 11:34:
en je hebt natuurlijk wel een reverse lookup zone in je dns aangemaakt voor het juiste netwerk?
Yep gewoon netjes voor het domein, dat is standaard goed.
offtopic:
je kunt op dat handje links boven in klikken voor een topic titel wijziging
ik heb het al even gevraagt.
hehe ok tnx, was me nog nooit opgevallen B)

Verwijderd

Als je de MMC van je DNS server opent, en je bekijkt je reverse lookup zone, zie je dan wel resgistraties staan? Of is deze leeg?

If so, staat op je DHCP server wel aan dat er DNS updates gedaan moeten worden voor IP-adressen die uitgedeeld worden? Standaard verzorgt in Windows 2000 namelijk de DHCP server de registratie van ptr-records....., niet de client.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:56

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 11:44:
[...]

Yep gewoon netjes voor het domein, dat is standaard goed.
Zover ik me kan herinneren staat de reverse lookup zone standaard niet goed. En moet je dat zelf nog aanpassen.

Dus dat zou ik even controleren als ik jou was.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken schreef op 05 december 2003 @ 13:02:
[...]

Zover ik me kan herinneren staat de reverse lookup zone standaard niet goed. En moet je dat zelf nog aanpassen.

Dus dat zou ik even controleren als ik jou was.
sorry hoor maar ik bedoelde dat dat gewoon GOED stond, met het woord standaard bedoelde ik dat er "algemeen goed en gangbare" instellingen in stonden verder niets :)
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 12:55:
Als je de MMC van je DNS server opent, en je bekijkt je reverse lookup zone, zie je dan wel resgistraties staan? Of is deze leeg?

If so, staat op je DHCP server wel aan dat er DNS updates gedaan moeten worden voor IP-adressen die uitgedeeld worden? Standaard verzorgt in Windows 2000 namelijk de DHCP server de registratie van ptr-records....., niet de client.
Yep dat staat aan, dat er DNS updates gedaan worden ip-adressen die uitgedeeld worden, maar hij doet het dus blijkbaar niet?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 13:27 ]

Verwijderd

Dat kan alleen jij zien hoor. :?

Wat is je vraag nu? Of het registreren van het ptr record door de DHCP server wel uitgevoerd wordt? Effe sniffen zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
mjah heb nu weinig tijd daarvoor, kijk er volgende week maandag wel na, er vanuit gaanda dat die ptr records wel bestaan <-- FEIT, vind ik het dus raar dat het niet mogelijk is dat bij het intypen van een ip niet het desbetreffende werkstation tevoorschijn komt, andersom dus wel. Dat is dus mijn vraag, hoe los ik dat op?, en wat zou ik eventueel nog over het hoofd gezien kunnen hebben.

Verwijderd

Ehh, met de hand op een prompt:

c:\windows\system32>nslookup <ENTER>
Default Server: servernaam.domeinnaam.nl
Address: 192.168.1.2

> 192.168.2.2 <ENTER>
Server: servernaam.domeinnaam.nl
Address: 192.168.1.2

Name: werkstation.domeinnaam.nl
Address: 192.168.2.2

>

Bovenstaand, werkt dat ook niet?