[Linux] HDD geclone'd, hoe parititie grootte goed krijgen?

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:48

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik heb mijn oude Linux schijf(40Gb) met 'dd' op mijn nieuwe 160Gb schijf gezet. Het probleem is nu alleen echter dat ik het met geen mogelijkheid voor elkaar krijg om fdisk wijs te maken dat die schijf groter is geworden. Blijkbaar doordat er in de partition table de geometry van mijn oude schijf staat, snapt ie het niet. Daardoor zegt ie ook dat er geen vrije ruimte meer is terwijl er gewoon '120Gb' vrij is natuurlijk.
Weet iemand hoe je dit kan oplossen?

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:48

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik gebruiken overigens Debian (Woody). Het begint er overigens op te lijken dat Linux niet de hele harde schijf "ziet". Dat ding zou namelijk 19457 cylinders moeten hebben, maar wat ik ook doe dat ding komt telkens weer met 16709 cylinders. Zat er bij 120Gb ook niet weer 1 of andere barriere wat hiermee te maken kan hebben? Zo ja, moet ik dan mijn IDE driver updaten ofzo?

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 19:56

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Je kunt je post ook editten hoor :{

Welke kernel hebben we het hier over? Dat kan er namelijk wel iets mee te maken hebben.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Je kan ook eerst die nieuwe schijf partitioneren zoals jij dat wil, en dan alles copieren van de oude naar de nieuwe schijf.
En dan rebooten van die nieuwe schijf.
Vergeet wel niet eerst lilo aan te passen voor je reboot, zodat in de mbr van die nieuwe schijf de juiste gegevens staan.
Als dat je niet lukt, kun je de eerste keer dat je boot met die nieuwe schijf ook een bootdiskette gebruiken, en dan pas lilo aanpassen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 19:42

deadinspace

The what goes where now?

master_artech schreef op 05 december 2003 @ 09:50:
Het begint er overigens op te lijken dat Linux niet de hele harde schijf "ziet". Dat ding zou namelijk 19457 cylinders moeten hebben, maar wat ik ook doe dat ding komt telkens weer met 16709 cylinders. Zat er bij 120Gb ook niet weer 1 of andere barriere wat hiermee te maken kan hebben? Zo ja, moet ik dan mijn IDE driver updaten ofzo?
ATA-100 en ouder ondersteunen maar tot 128 GB (of tot 137, afhankelijk van hoe je telt). Bij ATA-133 controllers is die limiet verhoogd. Bij sommige ATA-100 controllers kun je met een firmware upgrade deze limiet verhogen.