Toon posts:

Is Linux echt zo geavanceerd?

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan Linux begonnen omdat altijd op forums kreten hoorde van Linux Ownt etc.

Maar ik ben er een tijdje geleden mee begonnen, maar waar ik nu tegen aanloop met het instellen van rechten is dat je maar op 3 niveaus rechten kan instellen, User Group en Other, mischien kan het op een andere manier wel met meerdere groepen ofzo maar dat heb ik niet kunnen vinden op forums of in handeleiden op Inet.

Dus vroeg ik me af of het nou echt zo goed is al er gezegt word. Want er zit ook niet eens vollege NTFS support in. En er zijn vast nog een heleboel dingen die Windows/Novell allang heeft en Linux niet.

Mischien zit ik helemaal verkeerd maar dit is de indruk die ik van linux heb gekregen gebaseerd op artikels/how-to/guide van linux op internet

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 14:07

Tux

Ja het is zo goed als ze zeggen :Y)

En NTFS is geen internationale open standaard dus het is logisch dat Linux achter loopt op Windows omdat NTFS een uitvinding van Microsoft is ;)
ext2 en ext3 doen echt niet onder voor NTFS.

[ Voor 12% gewijzigd door Tux op 05-12-2003 09:26 ]

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

standaard is het in de filesystems niet aanwezig

wel zijn er genoeg addons

trustees (trustees.sf.net)
acl (acl.bestbits.ac)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 09:22:
Dus vroeg ik me af of het nou echt zo goed is al er gezegt word. Want er zit ook niet eens vollege NTFS support in.
Alles wat anders is, is niet per se slechter of beter. Het hangt er van af wat je er mee wilt doen.

Overigens zeer apart dat je aanneemt dat Linux NTFS zou moeten ondersteunen. Ondersteunt Windows NT/2k/2k3 dan soms ook ext2/3fs, reiserfs, of welk ander unix-achtig OS dan ook? Precies...

Wat betreft rechten: standaard heb je inderdaad alleen users en groepen en ken je rechten toe aan users, groepen of 'de rest'. Je zult er van opkijken hoeveel daarmee overigens al mogelijk is. In nieuwere versies van bestandssystemen (bv. reiserfs) wordt gewerkt aan uitbreidingen als ACL's. Ongetwijfeld bestaan er al andere bestandssystemen die het ook al ondersteunen - maar deze worden vooral in grote bedrijven gebruikt en zijn dus niet bij de standaard huis-tuin-en-keuken distributie meegeleverd. Wat eigenlijk ook nergens voor nodig is.

Linux is zeer zeker iets anders dan Windows of Novell, zoveel is wel duidelijk. Maar om op deze manier te discussieren over de 'geavanceerdheid' van een OS, dat kan slechts vroeger of later (waarschijnlijk vroeger) uitlopen op een flamewar.

Daarom ga ik dit topic sluiten.

Als je een vraag hebt in de trant van 'Hee. Eigenlijk wil ik graag dit-of-dat doen. Welk OS zou daarvoor het geschikst zijn denken jullie?' dan is het makkelijker er een goede discussie over te voeren. Met de huidige manier waarop de vraag gesteld is vrees ik dat dit niet gaat lukken. Vandaar dus.

Btw. het baseren van een mening op kreten op forums als 'linux 0wnt!' en andere aannames over wat linux is/doet en hoe het werkt, helpt ook niet echt bij het voeren van een discussie.

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 05-12-2003 10:41 ]

Dit topic is gesloten.