problemen met opzetten mailserver

Pagina: 1
Acties:

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:15
Op het moment ben ik bezig met het instellen van een mailserver voor het bedrijf waar ik werk. Eerst draaide er een mailserver onder windows , genaamd mercury 32. Maar er is om verschillende redenen besloten om over te stappen naar een linux variant.

Gebruik wordt gemaakt van Red Hat Linux 9 met het programma Sendmail en Fetchmail.

Er wordt gebruik gemaakt van een domeinnaam dat ik voor het gemaak even mydomain,nl zal noemen. De bedoeling is natuurlijk dat verschillende gebruikers hun mail kunnen lezen op hun eigen account ( de rest van het netwerk bestaat uit windows pc's) dus werknemer1@mydomain.nl werknemer2@mydomain.nl enz.

Nu ben ik zover dat ik via de mailserver mail kan verzenden en versturen echter alle mail die ik ontvang komt (alleen) uit op het root account!
Ik heb wel verschillende acounts gemaakt bv werknemer1, maar de mail voor werknemer1 komt bij het root account uit.

Waarschijnlijk heb ik iets over het hoofd gezien maar op dit moment kom ik er echt niet meer uit.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23

Crazy-

Best life ever

heb je echte linux gebruikers aangemaakt ? dan zal het moeten werken, anders moet je eens proberen met aliassen (of dat dus wel werkt)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Xplosive
Crazy- schreef op 05 december 2003 @ 09:20:
heb je echte linux gebruikers aangemaakt ? dan zal het moeten werken, anders moet je eens proberen met aliassen (of dat dus wel werkt)
Ja ik heb echte gebruikers aangemaakt en wanneer ik mail stuur vanaf de server zelf , dus een mail naar werknemer1@mydomain.nl dan komt deze wel goed aan.

• Xplosive
hmm wanneer ik een alias probeer aan te maken krijg ik de volgende foutmelding:

[root@localhost root]# newaliases
hash map "Alias0": unsafe map file /etc/aliases.db: Permission denied
WARNING: cannot open alias database /etc/aliases
Cannot create database for alias file /etc/aliases

Verwijderd

Heb je de gebruikers ook in de groep mail gezet :?

• Xplosive
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 10:17:
Heb je de gebruikers ook in de groep mail gezet :?
ja dat helpt niet.
probleem van het aliasen aanmaken is intussen verholpen.

• Bubbaman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03-2022
Maak ze dan ook gelijk even lid van "popusers"...

• Xplosive
Bubbaman schreef op 05 december 2003 @ 10:36:
Maak ze dan ook gelijk even lid van "popusers"...
Popusers zie ik er niet bij staan :?

Verwijderd

Xplosive schreef op 05 december 2003 @ 09:22:
[...]

Ja ik heb echte gebruikers aangemaakt en wanneer ik mail stuur vanaf de server zelf , dus een mail naar werknemer1@mydomain.nl dan komt deze wel goed aan.
Je bedoelt hier op hun mail client :?

Beschrijf anders even wat je precies hebt gedaan.

• Xplosive
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 10:54:
[...]

Je bedoelt hier op hun mail client :?

Beschrijf anders even wat je precies hebt gedaan.
Ik bedoel dat ik op de server een aantal users heb aangemaakt bijvoorbeeld werknemer1 deze heb ik ook lid gemaakt van de group mail.
Nu is de bedoeling dat wanneer er een mailverzonden wordt vanaf het internet naar werknemer1@mydomain.nl deze uitkomt bij werknemer1.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze echt op de pc van de betreffende werknemer aankomt, maar nu ben ik aan het testen en wil ik dat de mail in de juiste directory aankomt ( op de server) hier gaat het al fout.

• MIT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03-2025

MIT

KerMIT

Hoe relay je de mail tussen het internet en je server? Gaat dit via fetchmail van popaccount(s) of direct via smtp (port25)?

No Signature

• Xplosive
MIT schreef op 05 december 2003 @ 11:47:
Hoe relay je de mail tussen het internet en je server? Gaat dit via fetchmail van popaccount(s) of direct via smtp (port25)?
via fetchmail

Dit staat er in .fetchmail.rc
poll pop.eenprovider.nl with proto POP3
user "username", with password "pwd", is root here warnings 3600

[ Voor 24% gewijzigd door Xplosive op 05-12-2003 12:06 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dan is het toch logisch dat ze niet bij die user aankomen als je neerzet 'is root here'? Je kunt nog met de 'is here' regel spelen, of met procmail oid zorgen dat ze bij de juiste user komen.

• MIT

MIT

KerMIT

Xplosive schreef op 05 december 2003 @ 11:53:
[...]

via fetchmail

Dit staat er in .fetchmail.rc
poll pop.eenprovider.nl with proto POP3
user "username", with password "pwd", is root here warnings 3600
Kijk, zo gaat het dus niet lukken. Je stuurt alles door naar root. Doe zoiets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
poll "popserver.isp.com"
protocol pop3
localdomains mydomain.com
username "user"
password "password"
to *

Zo moet het lukken. Dit heet een multi-drop.
D8 dat ik ook "no dns" gebruikte.
Zie hier de pagina die je gaat helpen er verder uit te komen.

[ Voor 24% gewijzigd door MIT op 05-12-2003 14:51 ]

No Signature

• Xplosive
ok bedankt, het aanpassen van fetchmail.rc heeft het probleem idd opgelost :)

Nu heb ik alleen nog het probleem, dat een aantal windows pc's deze mail moet kunnen ontvangen.
Ik heb al ingesteld welke pcś mogen relayen naar de server maar schijnbaar zie ik nog iets over het hoofd.

In ieder geval bedankt voor de hulp :)

• MIT

MIT

KerMIT

Xplosive schreef op 05 december 2003 @ 15:31:
Nu heb ik alleen nog het probleem, dat een aantal windows pc's deze mail moet kunnen ontvangen.
Ik heb al ingesteld welke pcś mogen relayen naar de server maar schijnbaar zie ik nog iets over het hoofd.
Daar gebruik ik zelf courier-imap met PAM voor, werkt bij mij erg goed.

No Signature

Verwijderd

hm ff vraagje over dat multi-drop.

Stel ik heb thuis 2 users
User1 -> ontvangt alle mail van domein.nl behalve user2@domein.nl
User2 -> ontvangt mail user2@domein.nl

als ik dan aan de van dit voorbeeld dit wil toepassen
quote: voorbeeld fetchmail
poll pop.provider.net:
user maildrop with pass secret1 to golux ’hurkle’=’happy’ snark here
krijg ik dus
poll pop.provider.net:
user maildrop with pass secret1 to user2 '*'='user1' here
gelovens mij niet he :), na mail werkte goed bij mij maar ik heb het allemaal met procmail geregeld dit soort zaken, moet nu veel met de hand bijwerken (vooral mail van mailinglists die naar user2 - m'n vriendin gaat). Zou mooi zijn als ik dat met die multi-drop kan oplossen

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 16:00 ]

• Xplosive
ik heb nog steeds een probleem om verbinding te kunnen maken met de server vanaf een lokale pc. Op de lokale pc's draait windows xp en voor e-mail wordt gebruik gemaakt van ms outlook 98.
Telnetten naar de pop en smtp server lukt wel vanaf de lokale pc's , alleen lukt het niet mails te verzenden of ontvangen met outlook.

• Xplosive
kleine schop....
Heeft er niemand een idee waarom ik wel kan telnetten naar m'n pop en smtp serverv, maar ik niet kan connecten via outlook. Ik word er helemaal gek van namelijk...

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Xplosive schreef op 06 december 2003 @ 12:44:
kleine schop....
Heeft er niemand een idee waarom ik wel kan telnetten naar m'n pop en smtp serverv, maar ik niet kan connecten via outlook. Ik word er helemaal gek van namelijk...
Omdat je geen pop/imap server hebt draaien? Dat is toch het uiteindelijke doel?

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• Xplosive
Justin_Time schreef op 06 december 2003 @ 13:43:
[...]

Omdat je geen pop/imap server hebt draaien? Dat is toch het uiteindelijke doel?
Nee ik heb een pop en een smtp server draaien en ik kan wel met telnet met deze server verbinden maar het gaat fout wanneer ik met outlook probeer te connecten.

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Xplosive schreef op 06 december 2003 @ 13:58:
[...]

Nee ik heb een pop en een smtp server draaien en ik kan wel met telnet met deze server verbinden maar het gaat fout wanneer ik met outlook probeer te connecten.
Meestal kies je voor of een pop of een imap maar natuurlijk kan het. Ik vind alleen je informatie een beetje summier. Naar welke poort telnet je? Wat voor een foutmelding geeft oe? Wat heb je ingestelt bij je imap/pop server? welke is dit..

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Heb je al andere clients geprobeerd dan outlook?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Xplosive
Ok het blijkt dat met een aantal pc wel verbonden kan worden met de server en met andere niet.
Terwijl ik wel met alle pc's kan telnetten naar de pop en smtp server. Er zit dus op een aantal pc's iets niet goed met outlook, ik denk dat het iets in het register is ofzo.

De foutmelding die ik krijg verteld ook niet veel alleen dat er een time-out heeft plaats gevonden en dan een code.
Pagina: 1