Toon posts:

[BSOD's]Mem of mobo of ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Heb een heel raar probleem. Tijdens het spelen van een game, benchmarken met 3dmark, etc, krijg ik crash na crash op willekeurige tijdstippen.

Eerst dacht ik dat het aan de onboard soundcard lag. Als ik die namelijk disabelde bleef de crash uit. Althans dat dacht ik, echter het duurde alleen iets langer.

Heb een 5.1 erin gezet, edoch het probleem deed zich weer voor. Tijdens de games of benchmark is het resultaat een BSOD zonder inhoud en alleen een reset helpt dan.

Ok, ben aan het proberen geslagen:
Clean install -->

PCI 5.1 eruit, no sound => nog steeds problemen.

Memtest gerunt, 0% fouten in het geheugen echter Memtest loop na 115%+ vast en krijg de eerste keer 0x00000050 PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Kan dus aan het brakke geheugen liggen, of fouten op de HD. (Fouten op geheugen? Moeilijk te zeggen, Memtest geeft na 100% nog steeds geen fouten maar zorgt wel voor de crash)

De tweede keer memtest gerunt (after reboot) en weer na +- 115% BSOD, maar nu: BAD_POOL_CALLER. Kan verkeerde driver zijn, PCI kaart die gek doet, maar wat nog meer?

Nog een keer memtest resulteert in of PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA of BAD_POOL_CALLER.

Aangezien ik boot vanaf een van de SCSI IBM schijven heb ik IBM/Hitachi: Drive Fitness Test gerunt en de HD's bleken foutloos. Omdat ik ook een IDE van Western Digital erin heb, moet ik dan ook die testen? of maakt dat niet uit omdat dat toch alleen een dataschijf is?

Wat kan er dus mis zijn? Kan het mobo defect zijn? Of is het toch het geheugen? Of misschien de HD('s)?

Wat ik kan doen: SCSI er helemaal uit gooien, winXP installeren op de IDE en kijken offie dan wel ok loopt. Wil ik eigenlijk tot het laatste uitstellen want dat is het meeste werk en wellicht heeft een van jullie de makkelijkere oplossing.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Specs:
P4P800 Deluxe, Bios 1012
2,6 @ 2,82Ghz proc 44 graden stressed
2x 512 Dual Corsair 3200 @ 400Mhz 34 graden stressed
Sapphire ATi 9600Pro
Adaptec SCSI 2940U2W
2 x SCSI IBM 10000 rpm 9,1 Gb
1 x IDE WD 7200 rpm 120 Gb
//overigen n.v.t. denk ik. Brander, DVD

WinXP Pro, SP1
Intel INF Update Utility 5.02.1003
DirectX 9b
ATi Catalyst 3.9
SoundMax Drivers

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Klok/stel eens alles terug naar defaults :) En welke voeding heb je :?

Het klinkt gek, maar dat kan ook aan de voeding liggen. Ik heb hetzelfde ervaren met mijn oude BP6 Dual Celeron bak. Er hing een AOpen 300W voeding aan die ~2,5 jaar trouw haar dienst deed totdat ik allerlei Page fault in nonpaged area en Bad pool caller BSOD's kreeg. Na lang troubleshooten loste een Q-Tec 550W voeding het euvel op :)

Games en benchmarken vereisen meer van je systeem dan dagelijks tik/surfwerk, dan moet de voeding ook wat meer juice leveren dan normaal. Wanneer het tekortschiet, dan krijg je dus vastlopers.

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 05-12-2003 09:38 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Interessant, ik zelf heb ook deze BSOD's zo af en toe om onverklaarbare redenen. zie sig voor specs, wijken niet veel van jouwe af.

dat ik hier goldmen draaide was het ruim 100% helemaal ok en een aantal uren later nog steeds. memtest86 ging keihard de mist in hier maar dat leek meer te liggen aan het progje dan m'n geheugen. rare was nl dat bij de "std" tests hij constant hing bij test begin test 7 (muur vast) en als ik hem op "ext" zette ging hij er fluitend langs om bij begin test 9 muur te zitten. beetje lijp :?

opgelost heb ik het niet echt helemaal maar een verse installatie waarna ik gewoon 1 keer de dingen installeerden die nodig waren (drivers etc) had ik nergens meer last van. jammer genoeg zat ik een week of wat later te kloten met m'n vid drivers ivm TV-out en sindsdien crasht hij weer af en toe. met dezelfde codes als jij nu aangeeft.

ik denk dat het een prob is met drivers maar ik heb atm geen zin de boel te herinstalleren en aangezien hij maar af en toe crasht kan ik er mee leven.

enige wat raar is dat tijdens het branden met nero hij vaak eruit knalt. misschien dat iets is met nero maar nog niet verder uitgezocht. ik draai mijne trouwens OCed naar 250FSB met 5:4 memdivider.

Edit n.a.v. BalusC's reply:

Ook default blijf hij crashen bij mij.. :/

[ Voor 5% gewijzigd door Termy op 05-12-2003 09:42 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Draai memtest ook eens vanaf floppy, met een kale setup (alleen cpu, geheugen, vidkaart en floppy) Mocht je dan nog steeds die bsod's hebben dan kun je de losgekoppelde hardware alvast uitsluiten als bron van ellende.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 05 december 2003 @ 09:37:
Klok/stel eens alles terug naar defaults :) En welke voeding heb je :?

*KNIP
Heb een 360 W voeding, standaard in een Chieftec fulltower. Is dat te weinig?
Kan het een driver probleem zijn dan? Heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht...wel echt raar probleem ook die van jou. Maar ik heb een verse install gedaan dus waarschijnlijk ligt het daar niet aan, toch? Heb naar mijn mening de juiste drivers gebruikt voor alle apps.
igg schreef op 05 december 2003 @ 09:44:
Draai memtest ook eens vanaf floppy, met een kale setup (alleen cpu, geheugen, vidkaart en floppy) Mocht je dan nog steeds die bsod's hebben dan kun je de losgekoppelde hardware alvast uitsluiten als bron van ellende.
mmm okay nog niet aan gedacht. Ga ik meteen proberen als ik thuis ben. tnx

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 09:50:
Heb een 360 W voeding, standaard in een Chieftec fulltower. Is dat te weinig?
Dat is voldoende, echter wel het minimum wat ik bij zo'n systeem (P4, R9600, 2x 10K SCSI, 1x IDE) zou bedenken .. Mocht de voeding alweer enkele jaartjes meelopen, dan is het niet uit te sluiten dat dit het is. Op welke schijf is je OS overigens geïnstalleerd?

Verdere troubleshootpunten:
1) klok alles terug naar default, ondervind je nog problemen? Zo ja --> 2)
2) draai memtest in pure DOS prompt (met bootflop, zoals het hoort), if memory errors then go to 3) If not --> 4)
3) ontkoppel alle apparaten, zodat je minimaal opstart en doe memtest. Krijg je errors, dan is het je geheugen. Anders de voeding.
4) doe een stresstest in Windows (3dmark, cpuburn, prime95 - zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter), als je systeem crasht --> 5) Anders weet ik 't niet meer :P
5) ontkoppel alles behalve hetgeen dat essentieel is om de OS te draaien (dus alleen mobo, geheugen, CPU, één HDD) en doe nogmaals die ene stresstest. Als je systeem slaagt --> voeding. Als je systeem alsnog crasht, sja .. Dan blijven voeding of mobo over.

succes :P

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 05 december 2003 @ 10:12:
[...]
Dat is voldoende, echter wel het minimum wat ik bij zo'n systeem (P4, R9600, 2x 10K SCSI, 1x IDE) zou bedenken .. Mocht de voeding alweer enkele jaartjes meelopen, dan is het niet uit te sluiten dat dit het is. Op welke schijf is je OS overigens geïnstalleerd?

Verdere troubleshootpunten:
1) klok alles terug naar default, ondervind je nog problemen? Zo ja --> 2)
2) draai memtest in pure DOS prompt (met bootflop, zoals het hoort), if memory errors then go to 3) If not --> 4)
3) ontkoppel alle apparaten, zodat je minimaal opstart en doe memtest. Krijg je errors, dan is het je geheugen. Anders de voeding.
4) doe een stresstest in Windows (3dmark, cpuburn, prime95 - zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter), als je systeem crasht --> 5) Anders weet ik 't niet meer :P
5) ontkoppel alles behalve hetgeen dat essentieel is om de OS te draaien (dus alleen mobo, geheugen, CPU, één HDD) en doe nogmaals die ene stresstest. Als je systeem slaagt --> voeding. Als je systeem alsnog crasht, sja .. Dan blijven voeding of mobo over.

succes :P
OS draait op 1 van de SCSI HD's. Verder is die voeding + chieftec net 3 weken oud ofzo. Ik zal in ieder geval de stappen van jou eens doornemen.
Bedankt BalusC!
Pagina: 1