Toon posts:

[EXCEL 2002] Lookup functie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem met Excel 2002.

ik heb 2 kolommen met datums en bijbehorende waarden. Nou staan de datums niet op volgorde (zoals onder elkaar 1/1/2000,3/1/2000,15/1/2000 etc.). Nu heb ik een kolom gemaakt met de datums op volgorde en ik wil dat dat de corresponderende waarde op de kolom ernaast wordt ingevuld.

Nu laat ik een lookup formule los op deze lijst om te kijken of de datum kan worden gevonden in de kolom met niet-opeenvolgende datums. Deze functie vult dan ook de corresponderende waarde in. Als de formule geen waarde kan vinden komt er #N/A terug als er nog niet eerder een waarde is gevonden. Als er al eerder in de kolom een waarde is teruggekeerd en de volgende datum wordt weer niet gevonden dan neemt de kolom de dichtsbijzijnde waarde en die wordt ingevuld.

Waarom geeft de formule dan niet gewoon #N/A terug? Kan ik dit ergens uitzetten?

nb. Voordat je UTFS oid gaat roepen post dan ook ff gelijk de door jou gevonden zoekresultaten, dan kan deze op slot. Bedankt!!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 22:11

Sherlock

No Shit

Uhm, misschien een heel erg domme vraag, maar kun je de waarden niet beter sorteren op datum, en dan beide kolommen selecteren?

(Via Data -> Sorteren bedoel ik dus)

[ Voor 14% gewijzigd door Sherlock op 05-12-2003 09:12 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het gaat dus om het volgende:

ik heb

1/1/2000 400
3/1/2000 800
15/1/2000 1000

etc

Daarvan wil ik maken:

1/1/2000 400
2/1/2000 0 (of ik het lookup geval dus #N/A)
3/1/2000 0
4/1/2000 0
.....
15/1/2000 1000

etc

Zo is het misschien duidelijker.

Maar als de lookup functie eenmaal een waarde heeft gevonden (in het voorbeeld bij 1/1/2000), en vervolgens de volgende waarde (2/1/2000 dus) niet kan vinden dan vult de formule de dichtsbijzinde waarde in (bij 2/1/2000 is dat dus 400). De vraag is dus hoe ik kan voorkomen dat de dichtsbijzijnde waarde wordt gepakt.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Uit de help van Excel:
Syntaxis

VERT.ZOEKEN(zoekwaarde;tabelmatrix;kolomindex_getal;benaderen)

benaderen is een logische waarde die aangeeft of VERT.ZOEKEN wel of niet exact overeenkomende waarden moet zoeken. Als benaderen WAAR is of is weggelaten, resulteert de functie in een benadering van de opgegeven waarde als een exacte overeenkomst niet kan worden gevonden. Dat wil zeggen dat het resultaat de volgende grootste waarde is die kleiner is dan de zoekwaarde. Als benaderen ONWAAR is, wordt er alleen naar een exacte overeenkomst gezocht. Wordt deze niet gevonden, dan resulteert de functie in de foutwaarde #N/B.
Dus zet even "False" achter je kolomindex_getal en het zou moeten lukken

[ Voor 6% gewijzigd door Sherlock op 05-12-2003 09:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mm als ik VLOOKUP ga gebruiken krijg ik idd #N/A waar er geen waarde zou moeten worden ingevuld, dus dat klopt. Waar wel een waarde moet worden ingevuld geeft excel nu #REF!, dus dat ik ook nog niet helemaal goed.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik gebruik de formule nu zo:
code:
1
=VERT.ZOEKEN(C1;A1:B5;2;ONWAAR)

De zoekwaarde (in jouw geval de datum) staat in C1,
de tabel waarin gezocht moet worden is A1:B5 (in jouw geval dus kolom A en kolom B ),
Ik zoek in de tweede kolom van de tabel,
En ik wil het niet benaderen.

Verwijderd

Topicstarter
mmm dit resulteerd nogsteeds in #REF!

[EDIT] Ik zag over het hoofd dat je het bereik moet instellen over meerdere kolommen. Probleem opgelost, bedankt voor de hulp.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 10:32 ]

Pagina: 1