[VirtualDub] kan DivX 5.1.1 codec niet vinden

Pagina: 1
Acties:

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik word er helemaal simpel van.

Ik heb een fraaie videocapturekaart (Hauppauge WinTV PVR) in een Compaq Evo (2 GHz processor met 256 MB geheugen) (OS: XP Professional met de benodigde SP's)

Ik probeer al tijden een goede opname te maken met die kaart.
De kaart heeft hardwarematige MPEG2-compressie. Maar wat gebeurt er soms met de WinTV-software? De processor van de PC schiet naar 100% met als gevolg veel dropped frames. Zelfs in de laagste MPEG2-kwaliteit. Ik heb gisteren ineens WEL een succesvolle opname gedaan in de hoogste kwaliteit notabene..... maar als ik het dan een tijdje later doe, is het weer foute boel; als het geen dropped frames zijn, dan is het wel het niet-synchroon lopen van audio en beeld; terwijl de processor van de PC nu geen 100% aan het werk is maar enkele procenten.

Maar goed... Nu vind ik Divx toch gemiddeld een betere kwaliteit geven dan de hoogste kwaliteit MPEG2. Bovendien is deze pc zwaar genoeg om realtime Divx5 te schrijven op SVHS-'resolutie' (768x576) met 25 frames per seconde en goed geluid (regelrecht naar MP3). Hoe weet ik dat? Gisteren gedaan.

Maar wat is dan het probleem?
Nja, die MPEG2 maar dat boeit me momenteel niet zoveel meer. Maar wat me WEL echt stoort is dat de geïnstalleerde Divx 5.1.1 codec niet altijd te vinden is bij de codeclijst in VirtualDub...... ik snap er werkelijk geen r**t meer van. Hij weigert heel vaak gewoon om die codec weer te geven. Divx4 laat hij wel zien, maar die is zo bagger traag dat daarmee niet realtime te capturen valt.

Concreet: Heeft iemand enig idee hoe het komt dat die 5.1.1 codec niet wordt weergegeven en nog liever: wie weet hoe ik dat ding WEL in beeld krijg?

uiteraard heb ik ook de search gebruikt maar die heeft mij niet de gewenste resultaten opgeleverd..... zie bijvoorbeeld [search=virtualdub kan codec niet vinden]

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 05-12-2003 08:24 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
|:( * WFvN is er waarschijnlijk achter...... |:(

Divx 5.1.1 heeft 24 bits kleuren nodig terwijl de kleuren standaard bij opstarten op 15 bits staan. Kortom: kleuren van 15 bits naar 24 bits zetten en de Divx 5.1.1 codec verschijnt WEL in de lijst van codecs.