Toon posts:

Artifacts (?), iig ongewenst beeld... (help?)met 9800pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben nog niet zo lang lid hier, maar zoek wel al lang naar antwoorden, ik hoop dat ik lang genoeg gezocht heb om een nieuw topic te mogen starten en dat ik in het goede forum zit.

Systeem:
Asus P4C800 deluxe/P4 3.0ghz HT
1024mb Corsair XMS-3200llpt
Hercules 9800pro op Hercules Drivers 3.6/3.7/3.8
WD Raptor 36gb/WD200gb
Thermaltakekast aluminium met 7 casefans gem. temp. 25 graden Celsius
nog meer van belang? Niks is overgeclockt

Probleem:
Kleine rode streepjes aan de rand van MSN Messenger
Mooi rooster van zwarte streepjes in screensaver van Mediaplayer
In 3Dmark03 een score van bijna 5500, maar wel met door elkaar heengaande textures in Troll's Lair, net zoals in Vice City en in Raven Shield en Fifa 2004
Tijdens kijken van DVD film verticale streepjes (zwart) flitsen door beeld.
Volgens Artifact tester 5 32788 artifacts (lower the Mhz-en!!! }) , but I never raised them... ;( , I don't care, I hate you, your PC will never work, bwaha })

Niet om stoer te doen met mijn geld, want er is weinig stoers aan, ik heb in april/mei volgens de Tweakerspricewatch van alle onderdelen die ik kon bedenken die er in een systeem moesten het leukste uit gezocht en dat besteld (à € 5000,-) het in elkaar gezet, maar er nog verrekt weinig plezier van gehad.
(dat is overdreven, maar wel terecht, vuile kapitalist, bwaha })
Ben geen analfabeet met computers, heb Raptor omgeruild en geheugen en monitor laten testen, was "natuurlijk" niets mis mee, maar wat dan wel?

PS Het lijkt geheel willekeurig, maar zonder veranderingen is er op het ene moment geen vuiltje aan de lucht/op mijn scherm en het andere moment is er niets mee te beginnen. (niets nieuws geïnstalleerd, geen tempverschillen)

Kan iemand mij helpen? evt via MSN als het probleem niet via dit forum opgelost kan worden...

• Krewcial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-05-2011

Krewcial

Pukke Bo!

Ten eerste Welkom op GoT! Ten tweede, je zit idd op het goede forum, en ten derde, strak systeem, nu over naar je vraag...
Ik ben bang dat het waarschijnlijk een koelingsprobleem is met je kaart, terugbrengen en laten testen misschien? Lijkt me dat er nog garantie op zit als je em begin dit jaar gekocht hebt, probeer eens een andere kaar in jouw systeem, en gooi jouw kaart in een ander systeem om echt uit te sluiten dat het aan je kaart ligt...

Drugs lead nowhere, but it's the Scenic Route...

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-08 16:22
Kijk even of je geheugen warm wordt etc mocht dat het niet zijn zou ik even naar de winkel gaan en garantie claimen :)

[ Voor 70% gewijzigd door sarlo op 05-12-2003 08:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor het hartelijk welkom heten :)

Het was inderdaad veel tekst, maar ik begreep dat je zo volledig mogelijk moest zijn, wat betreft de adviezen, ik zal hem vandaag gelijk in een ander systeem gooien en de leverancier ook maar even bellen. (Eerlijk gezegd niet zo heel erg zin in, dat Corsair geheugen liet ik ook al testen en die Raptordisk had ik ook al teruggebracht <-- was trouwens ook echt stuk hoor, maar toch om de paar maanden weer garantie op een ander product claimen is ook niet alles)

blababla sorry als ik eenmaal begin :X garantie = garantie!

Ik zal jullie van mijn vorderingen op de hoogte houden.

Verwijderd

Topicstarter
BTW dit kan ik vast meedelen, die troep verschijnt allemaal gewoon op mijn scherm als ik de PC net aanzet en slechts messenger automatisch opstart of media player, dan zitten die strepen al in mijn beeld, mijn geheugen is trouwens niet echt warm... ( 40 graden celsius, niet bijzonder toch, midden van mobo geeft dan 27 graden aan)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

2 dingen komen meteen bovendrijven als ik dit lees:
  • Misschien heb je gewoon ècht pech en is je kaart brak
  • Stroomvretende CPU, stroomvretende GPU, 1 gigabyte aan RAM slurpt ook best veel stroom, 10K rpm raptor schijfje zal ook wel veel lusten... Kortom, is je voeding wel zwaar genoeg ?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• _XipHiaS_
  • Niet online
Heb je alle settings in je BIOS op Default of Auto? Misschien AI overclock tuner ff afzetten, timings zelf ingeven, erg losjes zetten. Hoe draait 3DMark 2001SE, Prime95, en een grondige memtest86 run, All Tests.... SP1, Intel inf, DX9 en video drivers in juiste volgorde geinstalleerd?

[ Voor 15% gewijzigd door _XipHiaS_ op 05-12-2003 13:29 ]

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
en als je een screenshot maakt; zitten diezelfde 'artifacts' dan ook weer in de screenshot (post die dan ook eventueel)
zo ja: dan is het idd de videokaart
zo nee: dan is het je monitor die met jou loopt te dollen ;)

edit: en het is idd een erg goede openingspost :)

[ Voor 14% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 05-12-2003 13:28 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Verwijderd

ik weet eigenlijk wel zéér zeker (lees: 99%) dat je videokaart niet echt veel zin heeft. Ruil hem maar om, en de 3.9 drivers werken veel beturder.

• D3LTA
  • Laatst online: 11-08 22:03
Ik wil niet vervelend wezen.. maar als ik zo de roze randjes hoor aan msn en streeptjes in zwart, groen enz in films.

durf ik je met zekerheid te zeggen dat een deel van je cpu naar de klote is.. hij kan er verder perfect om draaien hoor. heb zelfde probleem gehad met een duron.

probeer een andere cpu en sta versteld..

als het niet de cpu is en ik uit me nek lul vreet ik me muis op.

Verwijderd

Eet smakelijk. Een deel van de CPU kan zoiets niet veroorzaken, nog eerder dan de geheugencontroller. Die CPU werkt wel, of niet.

• D3LTA
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 13:34:
Eet smakelijk. Een deel van de CPU kan zoiets niet veroorzaken, nog eerder dan de geheugencontroller. Die CPU werkt wel, of niet.
Waar wedden we om?

wie heb er het zelfde probleem gehad zoals ik hier hoor ?

ik.. maar goed... hij is niet verplicht het te proberen.. ik geef alleen aan wat ik weet.

maar ik raad het hem wel aan.. maar blijft eigen keuze

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 02:36:
Hallo,
...
Systeem:
Asus P4C800 deluxe/P4 3.0ghz HT
1024mb Corsair XMS-3200llpt
Hercules 9800pro op Hercules Drivers 3.6/3.7/3.8
WD Raptor 36gb/WD200gb
Thermaltakekast aluminium met 7 casefans gem. temp. 25 graden Celsius
nog meer van belang? Niks is overgeclockt
...
Niet om stoer te doen met mijn geld, want er is weinig stoers aan, ik heb in april/mei volgens de Tweakerspricewatch van alle onderdelen die ik kon bedenken die er in een systeem moesten het leukste uit gezocht en dat besteld (à € 5000,-) ...
Effe een off-topic vraag tussendoor hoor, puur uit nieuwsgierigheid:
Wat heb je allemaal nog meer in je systeem zitten naast dat wat je genoemd hebt wat niet meer waard is dan 1600 euro dat je op die 5000 euro uitkomt?

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 13:48:
[...]

Effe een off-topic vraag tussendoor hoor, puur uit nieuwsgierigheid:
Wat heb je allemaal nog meer in je systeem zitten naast dat wat je genoemd hebt wat niet meer waard is dan 1600 euro dat je op die 5000 euro uitkomt?
Ik gok op een setje monitoren :D.

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 13:34:
Ai, ik denk dat je hier de plank misslaat. Heb zelf gelukkig nog geen brakke cpu gehad, maar als je hier op got een beetje rondstruint, kom je af en toe toch van die cpu probleempjes tegen die je echt niet zou verwachten. Dus ik denk dat D3lta wel eens gelijk zou kunnen hebben.

Zoniet => eet toch maar smakelijk D3lta. })

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• D3LTA
TrickShot schreef op 05 december 2003 @ 14:16:
[...]

Ai, ik denk dat je hier de plank misslaat. Heb zelf gelukkig nog geen brakke cpu gehad, maar als je hier op got een beetje rondstruint, kom je af en toe toch van die cpu probleempjes tegen die je echt niet zou verwachten. Dus ik denk dat D3lta wel eens gelijk zou kunnen hebben.

Zoniet => eet toch maar smakelijk D3lta. })
laat hij het eerst maar is proberen.. denk niet dat ik me muis zal moeten eten ;)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

D3LTA schreef op 05 december 2003 @ 14:35:
[...]

laat hij het eerst maar is proberen.. denk niet dat ik me muis zal moeten eten ;)
Ja d'uhh... :|

Het enige dat je met zekerheid kan zeggen is dat er ergens datacorruptie optreedt.

Ja, dat kan door je CPU komen, al is de kans daarop zeer klein. Als je CPU datacorruptie veroorzaakt moet je namelijk ook een berg Exception errors en BSODs over je heen krijgen.

Topicstarter heeft alleen last van beeldcorruptie. Dat suggereert dat de chipset of AGP poort, maar zeer waarschijnlijk de videokaart ergens de fout ingaat.

Waarom er datacorruptie in het videogeheugen optreedt kan nog steeds komen door te weinig 'prik' of door een (deels) kapotte videokaart. Even een open deur intrappen hoor, maar je hèbt toch wel je videokaart aan je voeding gehangen he ??

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
_XipHiaS_ schreef op 05 december 2003 @ 14:00:
[...]

Ok, daar gaat ie:

-Ten eerste moet je er wel rekening mee houden dat de spullen in april al gekocht zijn, dus denk even aan snel dalende prijzen als je het nieuwste van het nieuwste wil hebben, voor de liefhebber heb ik de bonnen ter inzage :P , maar alles is via Tweakers per onderdeel uit de top 3 van goedkoopste aanbieders gehaald toentertijd.

Monitor 20" Iiyama: € 1600,- (TFT 20" voor die prijs natuurlijk = >50cm efficiënt)
XaserIIIV2000a : € 225,- (aluminium thermaltake met window)
Levicom Silent PSU: € 50,- (= 350 Watt, genoeg of niet?-->werd aangeraden)
Hercules 9800pro : € 485,-
Pentium 4 3.0 HT : € 625,-
Asus P4C800dlx : € 260,-
WD Raptor : € 180,-
Audigy 2 Platinum : € 230,-
16xDVD Lite-On : € 50,-
Sony Diskdrive : € 10,-
WD 200gb : € 290,-
1024mbCorsairXMS: € 395,-
MX 500 muis : € 45,-
Internet Navi SE : € 36,-
Logitech Z-680 : € 365,-
Windows XP oem : € 175,- (ok = OS telt eigenlijk niet)
totaal : € 5021,- ( dit is exclusief de verzendkosten à tientallen euro's dus ik moet bekennen niet te hebben overdreven :*)

Verwijderd

Topicstarter
JumpStart schreef op 05 december 2003 @ 15:54:
[...]

Het enige dat je met zekerheid kan zeggen is dat er ergens datacorruptie optreedt.

Ja, dat kan door je CPU komen, al is de kans daarop zeer klein. Als je CPU datacorruptie veroorzaakt moet je namelijk ook een berg Exception errors en BSODs over je heen krijgen.

Topicstarter heeft alleen last van beeldcorruptie. Dat suggereert dat de chipset of AGP poort, maar zeer waarschijnlijk de videokaart ergens de fout ingaat.

Waarom er datacorruptie in het videogeheugen optreedt kan nog steeds komen door te weinig 'prik' of door een (deels) kapotte videokaart. Even een open deur intrappen hoor, maar je hèbt toch wel je videokaart aan je voeding gehangen he ??
Ok daar ga ik weer on topic, daar kwam ik tenslotte voor, hoewel antwoorden waarin weddenschappen worden afgesloten met betrekking tot het eten van computeronderdelen de lol er wel in houden.

Ja open deuren kunnen weleens simpele problemen oplossen, maar mijn videokaart hangt natuurlijk aan mijn voeding ja...

Dan komt de vraag misschien nog over het voldoende vermogen, dat is op aanraden van xxlcases, de Levicom Silent PSU van 350 Watt geworden, is dat voldoende, het is namelijk erg vreemd dat het systeem het een x aantal dagen naar behoren lijkt te doen en zodra ik met glunderend gezicht van "het werkt!" rond ga lopen kom ik al gauw weer van een koude kermis thuis, want doodleuk draait het dan morgen weer slecht.

Verwijderd

Topicstarter
JumpStart schreef op 05 december 2003 @ 15:54:
[...]

Oh,mijn excuses voor de vele verschillende posts van dezelfde ik 8)7 , maar ik lees elk antwoord goed door, post een antwoord en lees de volgende.

Nee, ik heb geen last van een hangend systeem of exception errors oid. De enige blauwe schermen die ik kreeg bij het voor het eerst proberen van het systeem kwamen door een beschadigde raptor, die na ruiling geen enkel probleem meer gaf. De monitor kan mij zo goed als niet "voor de gek houden" want ik heb hem op een ander systeem geprobeerd en hem bij een zaak laten testen (?) En er was niets mis mee, dat idee had ik zelf ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
_XipHiaS_ schreef op 05 december 2003 @ 13:26:
Heb je alle settings in je BIOS op Default of Auto? Misschien AI overclock tuner ff afzetten, timings zelf ingeven, erg losjes zetten. Hoe draait 3DMark 2001SE, Prime95, en een grondige memtest86 run, All Tests.... SP1, Intel inf, DX9 en video drivers in juiste volgorde geinstalleerd?
Ok, ik blijf even online om alles te beantwoorden, maar ik weet dat alles op default of auto staat bij mij ja, die AI overclock zal ik zo gelijk even kijken.
Die memtest draait uitstekend geen fouten en 3Dmark2001 ziet er goed uit, zie nu geen artifacts. Die Prime95 test ken ik niet en de volgorde? Tja, ik heb verschillende volgordes geprobeerd SP1 word gelijk met windows XP geïnstalleerd, videodrivers heb ik eerder geïnstalleerd als DX9, maar ik heb ze ook een keer verwijderd en het andersom gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Maestro.mosjuh schreef op 05 december 2003 @ 13:27:
en als je een screenshot maakt; zitten diezelfde 'artifacts' dan ook weer in de screenshot (post die dan ook eventueel)
zo ja: dan is het idd de videokaart
zo nee: dan is het je monitor die met jou loopt te dollen ;)

edit: en het is idd een erg goede openingspost :)
Ja de artifacts zitten ook in de screenshots, zal zo snel mogelijk plaatjes posten

Verwijderd

Topicstarter
D3LTA schreef op 05 december 2003 @ 13:41:
[...]

Waar wedden we om?

wie heb er het zelfde probleem gehad zoals ik hier hoor ?

ik.. maar goed... hij is niet verplicht het te proberen.. ik geef alleen aan wat ik weet.

maar ik raad het hem wel aan.. maar blijft eigen keuze
Nou zolang het iets uit kan sluiten wil ik iets best proberen hoor, maar even een andere processor proberen is wel lastig, ten eerste hoe kom ik eraan, ik heb hier alleen een amdsysteem en een P3 systeem ter referentie en ten tweede zit dat ding toch het meest diep weggestopt van allemaal vastgeprikt op een bord in een kast waar je slechts met veel moeite bijkomt met een CPU fan erop en van die pasta ertussen. Kijk als ik nog zo'n zelfde processor had liggen, dan zou ik ze graag even omruilen, maar in deze situatie kan ik eigenlijk niets uitsluiten door mijn processor eruit te trekken. Ik zal er even over nadenken.

Verwijderd

Topicstarter
_XipHiaS_ schreef op 05 december 2003 @ 14:00:
[...]

Dat is ongeveer 1/3 ;)

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 16:26:
[...]

Ok, ik blijf even online om alles te beantwoorden, maar ik weet dat alles op default of auto staat bij mij ja, die AI overclock zal ik zo gelijk even kijken.
Die memtest draait uitstekend geen fouten en 3Dmark2001 ziet er goed uit, zie nu geen artifacts. Die Prime95 test ken ik niet en de volgorde? Tja, ik heb verschillende volgordes geprobeerd SP1 word gelijk met windows XP geïnstalleerd, videodrivers heb ik eerder geïnstalleerd als DX9, maar ik heb ze ook een keer verwijderd en het andersom gedaan.
Ik heb de gewoonte deze volgorde aan te houden: XP (duhu :D) SP1 (maar die had ik geslipstreamed, dus dat gaat vanzelf) dan DX9b dan Intel inf, dan video, dan overige drivers en zooi.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

superturismo, zou je je posts wat meer in 1 post samen willen vatten, ipv zeven keer onder elkaar te posten? Is wel zo leesbaar en duidelijk voor iedereen :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
ReemF schreef op 05 december 2003 @ 17:22:
superturismo, zou je je posts wat meer in 1 post samen willen vatten, ipv zeven keer onder elkaar te posten? Is wel zo leesbaar en duidelijk voor iedereen :)
tuurlijk, sorry is het alsnog mogelijk er wat te verwijderen? Dan blijft het idd wat leesbaarder en zijn mensen eerder bereid er ook wat over te zeggen.

Verwijderd

Dit lijkt op het topic 9800pro artifacts.

Anyway dit heb ik dus ook gehad en ik denk dat het aan de windows update heeft gelegen. Nadat ik windows geupdate heb kreeg ik artifacts.

Mijn kaart is inmiddels naar de leverancier opgestuurd en eens kijken over 4weken wat er gebeurd is. In de tussentijd moet ik wel even een nieuwe videokaart kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen hier ben ik weer, misschien willen jullie nog heel even met me meedenken, ik zal zelf geen 10 antwoordposts meer geven O-)

Ok, ik heb nu contact gehad met leverancier en met de zaak waar ik de videokaart gekocht heb, ik krijg nu een leenkaart opgestuurd en mag de mijne terugsturen, wanneer hij idd niet goed meer is, krijg ik een nieuwe, anders moet ik betalen.

Maar nu heb ik dus 3Dmark03 gedraaid, en mijn scores vergeleken met mensen met EXACT hetzelfde systeem, inclusief drivers etc en andere onderdelen als geluidskaart etc. Nu is mijn score lager en waar blijkt dat uit: Mijn CPU score is minder dan de helft van die van anderen :?

Mag ik hier nu eindelijk een keer conclusie uit trekken en wel dat het idd zoals hiervoor al vermeld werd, wél aan mijn CPU ligt, of is dat weer te makkelijk?

Misschien is het het moederbord wel, of misschien een combinatie, ik ben bang dat ik gek wordt. De oplossing is dan altijd: referentiesystemen, ja, maar zelfs daar kan ik geen wijs uit worden nu. Mijn CPU in een ander systeem presteert idd op minder dan halve kracht indezelfde 3Dmark03, maar wel in een totaal ander systeem. En de videokaart geeft al artifacts in BIOS, dat gebeurt in een ander systeem ook. Als ze beiden stuk blijken te zijn (en MOBO), dan heb ik wel alle pech van de wereld van dan is zo'n beetje elk onderdeel stuk geweest.

Sorry mensen het is weer een veels te lang verhaal, maar dit is het laatste :'( plz?
Pagina: 1