Iets goed fout: desktop weg - d-schijf los - windows hangt

Pagina: 1
Acties:

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 15:36
In het kort:
Windows noemt plotseling mijn d-schijf de systeempartitie terwijl windows toch echt op de c-schijf staat. Raar! Één van de grote problemen die ik daarmee heb ik dat Windows hangt als ik de d-schijf fysiek loskoppel. :? Dit hoort gewoon te kunnen!!! Met de d-schijf eraan zijn alle programma's gelukkig (nog) wel gewoon te gebruiken.

Symptomen/aanwijzingen
• Bij systeemherstel staat de c-schijf niet eens genoemd, d 'is daar' de systeempartitie. Als ik de d-schijf fysiek loskoppel loopt de pc vast tijdens het booten.
• In verkenner staat Windows wel gewoon op de c-schijf geinstalleerd. De d-schijf is puur voor documenten ed.
• Dit was oppeens zonder dat ik iets raars deed.
• Eerst was ook mijn desktop 'kwijt': pictogrammen weg en onbereikbaar voor muis (rechtermuisknop ed). De taakbalk deed het wel. Na vele malen herstart was de desktop oppeens weer terug.
• Een programma (Wgrabber) had zijn cache-map plots op de d-schijf gezet (d:/application data.../cache.) Deze map (application data) was daar tot voor kort helemaal niet!

Geprobeerd:
• D-schijf power loshalen. Dit moet kunnen, is fysiek losse schijf zonder systeem-data, slechts documenten. Gevolg: vastlopen tijdens opstarten: bij XP-logo met balkje eronder, balkje beweegt niet, pc vast.
• Systeemherstel werkt waarschijnlijk niet omdat de c-schijf daar niet zichtbaar is.
• Search helpt weinig met zo'n vaag probleem ;)

Gegevens:
-P4,2400Mhz
-Windows XP
-C-schijf: systeempartitie met Windows ed, fysiek dezelfde schijf als E.
-D-schijf: losse harddisk met slechts documenten ed.
-E-schijf: mp3, fysiek zelfde schijf als C.

Hoe kan Windows plotseling een tweede (niet-systeem)schijf als systeemschijf noemen en er voor opstarten van afhankelijk zijn? :?

[ Voor 199% gewijzigd door pmeter op 06-12-2003 18:16 ]

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 14:16

Pietertje

The Rock

Je hebt in de registry een setting om je desktop icons allemaal weg te halen:

REGEDIT4

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]
"NoDesktop"=dword:00000001

Zo zet je ze weer aan:

REGEDIT4

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]
"NoDesktop"=dword:00000000

Stop dit weer in een .reg file en klik deze aan in explorer, of doe de wijziging met regedit. Hopelijk is dit het probleem.

• pmeter
(Toen was mijn desktop nog weg, deze kwam vanzelf terug na vele malen herstart -->) Deze parameter staat reeds op 0, de pictogrammen zouden er dus moeten zijn.

Het probleem doet mij denken aan Dit topic waarin je zelf de drive-letters van c en d moet omwisselen als je Windows XP kloont van je oude naar je nieuwe hd. Doe je dat niet, dan krijg je exact het hangprobleem wat ik heb: stoppen bij aanmelden.

Echter, nu start de pc op, tenzij ik de d er uit trek. Ik ben bang dat als ik nu de drive-letter c en d omwissel, de pc niet meer opstart. Ik kan dan niet meer terug ;(

Dit is natuurlijk niet wat speelt, ik heb niets gekloont, gister was er niets aan de hand, nu is het mis.

[ Voor 118% gewijzigd door pmeter op 06-12-2003 18:31 ]

• pmeter
Dus: van de een op andere dag staat de c-schijf hier niet meer bij, noemt windows de d-schijf systeempartitie en boot de pc zonder de d-schijf niet.... terwijl windows nog gewoon op de c-schijf staat.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/systeemherstel3.gif
Even kicken en een plaatje: ;)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:21

breinonline

Are you afraid to be known?

Boot eens met een opstartdiskette en kijk in fdisk eens of niet de d: schijf als opstartschijf gebruikt in plaats van de c: (active partition heet dat als ik het goed heb). Anders weet ik het ook niet :)

offtopic:
Kleurtje van je OS is wel geinig, past alleen niet bij GoT lijkt me

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• pmeter
breinonline schreef op 07 december 2003 @ 15:11:
Boot eens met een opstartdiskette en kijk in fdisk eens of niet de d: schijf als opstartschijf gebruikt in plaats van de c: (active partition heet dat als ik het goed heb). Anders weet ik het ook niet :)

offtopic:
Kleurtje van je OS is wel geinig, past alleen niet bij GoT lijkt me
Bovenstaande is niet het geval. Fdisk laat keurig zien dat c: de "A"(ctive)-partitie is.

Sinds kort geeft mijn bios de Maxtor d-schijf aan als "Status capable and Bad", het SmartActive programma zegt "Spin up count: Bad". Nu weet ik niet of dit er iets mee te maken heeft... maar ik kan de schijf nu dus niet vervangen omdat XP dan niet opstart |:( : -'(

Iemand een idee wat er aan de hand is? Heeft formateren wel zin? Straks ben ik uren bezig en blijft het probleem omdat de partitietabel in de war is oid....

Verwijderd

Heb je ook de mogelijkheid om je hardeschijf te testen via de BIOS ?

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
check ook is je boot.ini en andere relevante besturings/opstart files. Als daar ergens een verwijzing naar je 2e hdd staat wil die inderdaad niet meer opstarten. en scan je bak is op virussen als je wil.

Your time as a student is the best time of your life

• pmeter
Biostest: als je bios SMART ondersteund wel. Het is geen actieve test, de harde schijf geeft, als deze dat ondersteund, een signaal af wat er stuk is, de bios laat het alleen zien.

Ik heb NAV2003 met nieuwste anti-virus definities.

PeetR schreef op 09 december 2003 @ 11:47:
check ook is je boot.ini en andere relevante besturings/opstart files. Als daar ergens een verwijzing naar je 2e hdd staat wil die inderdaad niet meer opstarten. en scan je bak is op virussen als je wil.
Boot.ini
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Vraag: staat 1 voor de c of juist voor de d-schijf?

[ Voor 5% gewijzigd door pmeter op 09-12-2003 13:20 ]

• pmeter
Weer dubbele post! Nu zonder twee keer te klikken. Opera 7.21....

[ Voor 93% gewijzigd door pmeter op 09-12-2003 13:19 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:21

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik boot mijn windows gewoon vanaf de c: schijf en mijn boot.ini ziet er precies hetzelfde uit, behalve dat ik de timeout op 3 heb staan ipv 30, maar dat heb ik ooit aangepast. Volgens mij is er niks mis met je boot.ini en moet je het daar niet in zoeken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1