Toon posts:

[win2k advanced] Installeren van Access etc voor Terminal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, dit word een LANGE vraag 8) en ik heb graag een goed antwoord! dus asjeblief geen antwoorden als 'begin er niet aan' (doe ik toch wel :+ )

Het zit zo, ik moet voor school (HBO) een project doen en daarvoor moeten we een Database maken, inclusief facturering en voorraadbeheer.
Met gebruik van Access en VB is dit haalbaar om dat het om een relatief klein systeem gaat. (ik weet dat andere databases en programmeertalen beter zijn, maar dat is niet nodig, het gaat namelijk om 8 users) (dat moet toch kunnen :7 )
Het maken van het programma is het probleem niet, en hier gaat mijn vraag ook niet over maar het is puur ter achtergrondinfo ;)

Wat is nu de bedoeling....

Er komt één centrale server te staan (PIV HT, 512 DDR, S-ATA) (moet toch ook voldoende zijn dagk!)

Daaraan moeten 4 (en in de toekomst maximaal 8)
Computers aan komen te hangen.

Nu is het dus de bedoeling dat op die server het programma komt te staan voor facturering en bestelllen (waar ik het hierboven al over had) CDfoon gids en het Office Pakket. (Misschien later nog een paar andere proggies, maar dit zal nooit veel meer zijn!)

Op de andere 4 tot 8 computers moeten deze programma's dus te benaderen zijn. (lijkt me logisch ;) )

Nu zijn er voor mij 2 opties....

optie 1
Het liefs gebruik ik hier 'thin client' voor (terminal servers, dus zonder HD) i.v.m. dat de clients niet de hele dag hoeven te draaien, ruimte, en dat ze snel op moeten starten, iets wat 'thin clients' doen, of heb ik dat nu mis?)
Mijn vraag hierover, is het moeilijk om deze terminals te installeren op de server, (dit heb ik nog nooit gedaan!!) maar is dit uit een boek te leren?! of is er een duidelijke site voor?!
De Terminals moeten dus een paar programmatjes (zoals ik noemde)kunnen draaien!
(Ondersteund zoiets ook het kijken van films, (DivX) etc?)

optie 2
Op de 4 tot 8 plekken zet ik gewoon pc's neer een zet daar ieder voor zich CD foonsgids, het office pakket, en codecs op etc. En alleen de factureer en voorraad aplicatie moet dan nog vanaf de server gestard worden. (is dit trouwens wel makkelijk in te stellen)
Ook hier zal ik toch een soort van Terminal server van moeten maken??

of is het gewoon mogelijk het factureer en voorraad programma zegmaar op te zoeken op de schijf van de server en het dan te openen?! (en als dit al zou kunnen, lijkt me sterk trouwens, kan dit dan wel op meerdere pc's geopend worden, nee toch!?) (dit lijkt me dom dus ben een }:O , maar alst wel mogelijk is zou dat makkelijkst zijn :P )

Optie 3
(kom maar met andere suggesties :+ )

Het liefs gebruik ik dus 'thin client' maar alleen als dit niet te complex is om te doen, ik ga dit trouwens niet alleen doen maar met een projectgroep dus zouden we er samen, met boeken erbij! eruit komen!? :)

ALVAST BEDANKT!!

MaTRaZ

p.s. Ik heb trouwens heel wat afgegooled en gesearched hier, maar niet een duidelijk resultaat voor deze kwestie gevonden!

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Als je in je tweede optie toch al een Terminal Server wilt neerzetten voor die zelfgemaakte applicatie, waarom dan niet meteen Office en CD-foongids ook over een Terminal Sessie ter beschikking stellen?

Met Win2k Server is dit bv al op eenvoudige wijze mogelijk:

http://www.microsoft.com/...chnol/win2kts/default.asp

@Topicstarter (post hieronder):

Je kunt normale PC's als client op een terminal server laten aanloggen. Een doodnormale Windows PC kan dit al, en hoeft niet eens zo heel snel te zijn, aangezien het grootste rekenwerk op de terminal server gebeurt.

Met wat gezond verstand, een goed boek, online info en doorzettingsvermogen moet je een heel eind komen. Het is niet zo complex als het lijkt. Lees bv eens die Terminal Server-sectie op technet, die ik hierboven geplaatst heb. :)
Terminal Services Client.

Terminal Services "thin client" software delivers 32-bit Windows 2000 functionality from a Windows 2000-based server to a wide range of hardware devices, communicating over a TCP/IP network connection. The client displays a window on the local computer and performs the minimum functions necessary to establish a connection to the server and present the user interface. All other operating system functions, as well as applications, run on the server. The client can run on a range of desktop hardware:

Windows CE-based terminals.
Windows CE-based Handheld Professional devices (H/PC Pro).
32-bit Windows-based computers running Windows 95, Windows 98, Windows NT® 3.51, Windows NT 4.0, or Windows 2000 Professional.
16-bit Windows-based computers running Windows for Workgroups 3.11 with Microsoft TCP/IP-32.
Third-party software vendors such as Citrix provide clients for non-Windows platforms such as the Apple Macintosh, MS-DOS®, and UNIX.

[ Voor 87% gewijzigd door RMYuma op 05-12-2003 01:13 . Reden: Reactie op post hieronder... ]

| Specs Aurora24 | My music |

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad, alleen als je de zelfgemaakte aplicatie zegmaar door op te zoeken op de server schijf zou kunnen openen?! (als dit al zou kunnen, lijkt me sterk trouwens, en dit moet dan ook nog op meerdere pc's tegelijk kunnen!?) (dit lijkt me sterk, maar alst wel mogelijk is zou dat makkelijkst zijn :P )

MAAR, dat lijkt me dus geen optie, moet met terminals geregeld worden.
Kijk maar wat ik me nu afvraag,
(1)
is het makkelijker om 'gewone' workstations in te richten als terminal, dus gewoon
pc met beeldskermpie)

(2)
of een speciale 'thin client' makkelijker in te richten als terminal (scherm ingebouwd enzo, geen HD)

Op't eerst gezicht zeg ik, er zit nagenoeg geen verschil in, maar dat vroeg ik me dus nog een beetje af?! is de installatie/confrugratie van een 1 of 2 makkelijker :?

Alvast weer bedankt!

MaTRaZ

ps. bij welk niveau moet ik denken om zoiets te installeren, is het te doen vanuit een goed boek, of moet je gewoon jarenlange ervaring hebben!?)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

even een klein beetje offtopic en misschien juist wel wat inhoudelijker. Hou even rekening met het volgende als je access gaat gebruiken: W2k SMB trager dan Novell (kijk niet teveel naar deze titel.. want de inhoud er van gaat ook over wat anders)

Hier word in uitgelegd dat je zo kort mogelijk "Share path" moet hebben voor je Access database bestand. Anders loop je tegen een traag op startende database aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Falcon op 05-12-2003 10:02 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik ga even de voor mij relevante informatie eruit snijden.
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 23:59:
Er komt één centrale server te staan (PIV HT, 512 DDR, S-ATA) (moet toch ook voldoende zijn dagk!)

Daaraan moeten 4 (en in de toekomst maximaal 8)
Computers aan komen te hangen.
...
Het liefs gebruik ik hier 'thin client' voor (terminal servers, dus zonder HD) i.v.m. dat de clients niet de hele dag hoeven te draaien, ruimte, en dat ze snel op moeten starten, iets wat 'thin clients' doen, of heb ik dat nu mis?)
Thin clients starten niet per definitie sneller op dan normale PC's maar ze zijn wel stil, en gebruiken minder stroom.
Mijn vraag hierover, is het moeilijk om deze terminals te installeren op de server, (dit heb ik nog nooit gedaan!!) maar is dit uit een boek te leren?! of is er een duidelijke site voor?!
Het installeren van terminal services is niet zo heel moeilijk - het goed onderhouden van een site met 4 users moet ook nog wel te doen, mits je voldoende tijd inplanned om je het geheel eigen te maken.
(Ondersteund zoiets ook het kijken van films, (DivX) etc?)
Nee, zelfs websites met veel flash zul je al moeite mee krijgen.
Op de 4 tot 8 plekken zet ik gewoon pc's neer
Ik zou voor deze optie gaan - zet gewoon PC's neer. Je laat dan namelijk de keuze voor een volledige stap naar server based computing, danwel gedeeltelijk serverbased en gedeeltelijk een fat client nog gewoon open. Bij het aankopen van thin clients zelf, is het een te hoge investering om die vervolgens af te schrijven omdat het niet werkt.
of is het gewoon mogelijk het factureer en voorraad programma zegmaar op te zoeken op de schijf van de server en het dan te openen?!
Ja, zo werken nog heel veel bedrijven :)

Overigens - je geeft aan 512mb geheugen - dat vindt ik zelf wat krap, bedenk dat een normale PC tegenwoordig al snel 128 of 256mb geheugen heeft, als jij dan met 4 clients er op gaat zitten op een server die ook nog eens fileserver e.d. doet, denk ik dat je wel iets meer geheugen moet rekenen :)

Verder zijn er over dit vraagstuk hele interessante PNS topics te lezen - zoek eventjes op "Citrix" in het forum PNS en je zal er wel boeiende zaken tussen zien staan die je ook mee kan nemen in je evaluatie.