Toon posts:

DNS Server en DNS Server???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi luitjes,
Effe een vraagje;

Een DNS server (zoals die van planet, xs4all) is blijkbaar niet hetzelfde als een domein name server. (ik probeer mijn clients via die domein name server het internet op te laten gaan, maar werkt voor geen ruk). Kan me iemand de verschillen uitleggen (als die r zijn)?

Verder kreeg ik in mijn logboek een foutmelding dat ik bijvoorbeeld a.root-servers.net niet als forwarder van mijn domein kon gebruiken. Welke servers zijn hiervoor geschikt?

Met vriendelijke groet

Izzy

Verwijderd

DNS servers zijn wel hetzelfde.

Zit je niet met een probleem dat je pc's in je netwerk op een domein hebt draaien en dat je ze niet genoeg rechten hebt toegekend?

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
http://www.dns.net/dnsrd/docs/whatis.html

Alles wat je moet weten over DNS :)

Verwijderd

hm, je probeerd zelf een DNS te draaien?
Je kan a.root-servers.net zeker niet als forwarder gebruiken (lijkt mij), meestal gebruik je de DNS van je provider (eventueel een andere provide) als forwarder.

De root servers geven eerder info waar andere DNS servers zich bevinden.
simpel gezegd een root server zegt waar jouw DNS server moet gaan kijken als het domein bv. eindigt op .nl

tenminste zo heb ik het altijd begrepen :)

ff wat vragen:

Welk OS gebruik je ?
Welke DNS server gebruik je?

Wat stel je precies in op die clients?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2003 23:34 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:28
In dit topic staan DNS servers die je als forwarders kunt gebruiken:

[rml][ DNS Servers] Overzicht[/rml]

[ Voor 13% gewijzigd door Dennis op 04-12-2003 23:42 ]

Verwijderd

[offtopic]
Wat ik me al een tijdje afvraag en vaak naar gezocht heb, is een tooltje wat DNS servers kan meten, dus dat ik een hele lijst DNS servers kan opgeven en dan een performance (in ms) terug krijg.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 23:32:
hm, je probeerd zelf een DNS te draaien?
Je kan a.root-servers.net zeker niet als forwarder gebruiken (lijkt mij), meestal gebruik je de DNS van je provider (eventueel een andere provide) als forwarder.
Oh, dat verklaart de foutmelding thanxxx.
Wat ik namelijjk probeer is het volgende.
Als men ervan uitgaat dat die root-servers (er zijn ook andere) het hoogst liggen, dan zou het mooiste voor mijn nameserver om t dicht bij te zijn. zo ben je verzekerd dat eventuele aanpassingen (MX of SRV records) sneller verlopen dan dat je via via gaat. Althans zo stel ik me dat voor.
De root servers geven eerder info waar andere DNS servers zich bevinden.
simpel gezegd een root server zegt waar jouw DNS server moet gaan kijken als het domein bv. eindigt op .nl

tenminste zo heb ik het altijd begrepen :)

ff wat vragen:

Welk OS gebruik je ?
Welke DNS server gebruik je?

Wat stel je precies in op die clients?
Ok, maar waarom moet je bij sommige wijzigingen bij een domein van 2 tot 48 uur wachten voordat wijzigingen worden doorgevoerd?
Ik heb mijn domein gehost bij enom.com en die wijzigingen zijn direct toepasbaar.

Windows 2000 Server inclusief de DNS Server van W2K
De Domeincontroller heb ik niet gebruikt. Voor wat Microsoft aangeeft is dat ook niet specifiek nodig.

De Domeinserver gebruik ik tevens als router (NAT) voor het achterliggend netwerk.
Hierin hoefde ik normaal alleen maar bij de netwerkinstellingen het ipadres van de DNS server in te voeren en t werkte. Voer ik die van mijn server in dan loopt ie voor geen meter.

Met vriendelijke groet

Verwijderd

Topicstarter
ddc schreef op 04 december 2003 @ 23:42:
In dit topic staan DNS servers die je als forwarders kunt gebruiken:

[rml][ DNS Servers] Overzicht[/rml]
Ow, reuze bedankt. ;-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 23:46:

Ok, maar waarom moet je bij sommige wijzigingen bij een domein van 2 tot 48 uur wachten voordat wijzigingen worden doorgevoerd?
Ik heb mijn domein gehost bij enom.com en die wijzigingen zijn direct toepasbaar.
Let op , ik ben geen expert op dit gebied!.

Maar de DNS servers cachen dus gegevens, je kan ook aangeven hoelang een domein/ip geldig is. Eer dat dit overal bekend is en de caching gerefreshed, of de tijd voorbij is zodat er in iedergeval een request moet worden gedaan voor het ip nr, kan even duren. (weer, zover ik het begrepen heb ;) )

Verwijderd

PNS > NT

Wees even duidelijk: welk probleem heb je nu nog? En welke instellingen zijn hier relevant voor?

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 23:43:
[offtopic]
Wat ik me al een tijdje afvraag en vaak naar gezocht heb, is een tooltje wat DNS servers kan meten, dus dat ik een hele lijst DNS servers kan opgeven en dan een performance (in ms) terug krijg.
Je zou voor de lol eens het (niet klein tooltje) HP openview Internet Services (OVIS) kunnen downloaden van www.Hp.com/openview
Daar kan je heel fancy een mooie dashboard , balken en tijd grafieken krijgen met alle meetwaardes over allarlei IP diensten zoals DNS, smtp pop etc ect voor een periode van 60 dagen op trail, full functioneel en zonder beperkingen op server aantal dat je checkt en monitored.

60 dgn, Dat moet genoeg zijn om een meeting uit te voeren. Ook externe 'probes' vanaf andere locaties die de meet data naar de zelfde hoofdserver sturen zijn mogelijk.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Pagina: 1