Toon posts:

[XP] remote procedure call shutdown maar geen virus...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van mij heeft nu dus het probleem dat hij in xp opeens aflsluit als je aan het internetten bent.
Remote Call Procedure is de boosdoener, dus dacht ik dat is het bekende virus en aangezien de pc toch brak liep dacht ik, ik installeer de hele boel wel opnieuw.
Dus ik de hele hd formatteren en windows xp opnieuw installeren en nu doet ie nog steeds hetzelfde...
Het enigste wat ik heb gedaan na de verse install in deze volgorde:
Drivers van Nvidia en Creative downloaden en installen...
Virusscanner installeren (Norton 2004 Pro) deze komt van een cd die ik zelf een uur geleden gebrand heb, khad een stel proggies van mijn hd op cd gezet die wel eens van pas zouden kunnen komen. (Nee, ik heb thuis geen virus op mijn computer naar mijn weten, de virusscanner vind bij mij vind ook niets en als ik de cd scan vind ie ook niets)
Gelijk de virusdefenities geupdate en opnieuw opgestart.
Wat proggies als nero en winamp geinstalleerd van dezelfde zelf gebrande cd...
En vervolgens gaf ie onder het installeren van nero weer de Remote Call Procedure foutmelding en ben ik dus weer terug bij af.

Op beide computers kan hij dus geen virus vinden met norton 2004, zowel met alleen de cd scannen als met full system scan...
Ik heb ondertussen niets gedaan wat een virus binnen zou kunnen halen...
Maar hij geeft wel de Remote Call Procedure foutmelding met alle gevolgen van dien...

Zou het iets met de hardware kunnen zijn dat die foutmelding veroorzaakt?
Of heb ik toch iets fout gedaan?????? :?

Verwijderd

Het is niet zozeer een virus, maar een aanroep van buitenaf, draai dus even Windows update of dl de patch..

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je moet windows installeren dan de firewall aanzetten...

... dan controleren of de firewall aanstaat...
... en nog een keer...

en dan eerst windowsupdate draaien. Een besmette pc zet de jouwe uit. Daar hoef je niet zelf besmet voor te zijn.

Firmpete on Aerie Peak

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 10:17
Hoe heb je geformatteerd? Snel of volledig?
Het beste is met de XP cd opstarten, en vanuit de setup formatteren (als je dat nog niet had gedaan). Dan eens alleen Windows installeren, en verder niks... En dan eens gaan internette enzo en kijke of je de error dan ook krijg... Als dat niet zo is en alles een tijdje goed loopt, Windows Update even runnen en alles updaten... Daarna weer testen en proberen of ie het nog goed doet...

Doe dit eens met elk ding wat je installeerd... Dan kun je vanzelf zien aan welk programma het ligt... Want ik neem aan dat je kennis dit eerst nooit had?

edit:
en het kan idd ook iemand zijn die van buitenaf met je pc zit te kutten, maar dat lijkt me sterk... maar installeer voor de zekerheid ook eens een firewall (zonealarm?) na een schone XP install en kijk of je probleem verdwenen is...

[ Voor 18% gewijzigd door Saeverix op 04-12-2003 23:34 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp kan dit ook gebeuren als je zelf het virus niet hebt...

Ik kan dus de windows updates uitvoeren (incl die tegen dit probleem) en dan moet hij gewoon werken?

Mag ik dan vragen waarom niet elke pc die de updates niet heeft geinstalleerd en xp draaid en geen firewall draait dit probleem niet heeft? Ik dacht dat je hem wel eerst moest binnenhalen voordat je er last van kon krijgen...

Verwijderd

Topicstarter
Heb geboot met de xp cd en daar snel geformatteerd als ntfs...
Hij had het niet altijd nee...
Saeverix schreef op 04 december 2003 @ 23:32:
Het beste is met de XP cd opstarten, en vanuit de setup formatteren (als je dat nog niet had gedaan). Dan eens alleen Windows installeren, en verder niks... En dan eens gaan internette enzo en kijke of je de error dan ook krijg... Als dat niet zo is en alles een tijdje goed loopt, Windows Update even runnen en alles updaten... Daarna weer testen en proberen of ie het nog goed doet...

Doe dit eens met elk ding wat je installeerd... Dan kun je vanzelf zien aan welk programma het ligt... Want ik neem aan dat je kennis dit eerst nooit had?

edit:
en het kan idd ook iemand zijn die van buitenaf met je pc zit te kutten, maar dat lijkt me sterk... maar installeer voor de zekerheid ook eens een firewall (zonealarm?) na een schone XP install en kijk of je probleem verdwenen is...

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-05 23:04
Saeverix schreef op 04 december 2003 @ 23:32:

Snel, volledig...das natuurlijk boel shit.
Zolang op het systeem niet de patch (Q????46) is geinstaleerd is deze zoweer besmet(Zelfs als ie volledig is geformateerd :P)
Dus bij een schone instalatie meteen firewall inschakelen en patch downloaden en installen.
Als je achter nat/router zit en er zijn geen poorten zijn doorgemapt zit je wel safe, anders het bovenstaande *meteen* doen.
Zorg dus gewoon dat je die patch hebt geinstaleerd (staat al paar maanden op me mem stick, heel handig..)

EDIT : Omdat veel mensen achter een modem (nat) of router zitten (ook meestal nat :7 ) en daardoor niet direct contact hebben met het grote boze internet.
Even voor de duidelijkheid, een windows nt syteem zonder die patch kan als waren met een ping al laten crashen, mits die dus direct aan internet hangt!

[ Voor 13% gewijzigd door Weezer-DC op 04-12-2003 23:42 ]

• Saeverix
zoals ik al zei, t kunnen hackers(prutsers) zijn of een simpel nieuw trojan wat Norton nog niet kent...

probeer eerst een Windows Update (moet je trouwens sowiezo om de zoveel tijd doen) en kijk of t weg is... als dat niet zo is: doe dan full format + windows install en updates + firewall en check dan of t probleem weg is...

als je veel dingen stap voor stap probeert, sluit je het probleem meestal buiten en heb je er geen last meer van...

• Saeverix
Weezer-DC schreef op 04 december 2003 @ 23:39:
[...]
Snel, volledig...das natuurlijk boel shit.
als het om een virus gaat is dat geen boel shit! want er zijn virussen die door een snel format gewoon blijfen bestaan...

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-05 23:04
Saeverix schreef op 04 december 2003 @ 23:41:
[...]

als het om een virus gaat is dat geen boel shit! want er zijn virussen die door een snel format gewoon blijfen bestaan...
I know, maar ik durft mijn .. om te weten dat als hij die patch instaleert het probleem over is.

Enne, editten is niet illegaal hiero ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Weezer-DC op 04-12-2003 23:45 ]

• Saeverix
i know, maar zag t te laat...

Verwijderd

Klinkt wel heel erg naar het Blaster virus.

Je kunt blaster al krijgen als je een schoon 'systeem' update d.m.v. windows update (tenzij de firewall aanstaat).

Download FixBlast Deze scanner kijkt of Blaster aanwezig is en verwijdert hem dan.

Zorg ervoor dat je de firewall aanzet en vervolgens windows update runt

• BoGhi
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-04 18:28
Ja, en je kunt ook gewoon handmatig kijken of Blaster aanwezig is, bij het taakoverzicht even kijken of MSBlast.exe of een variant draait..

Programmers don't die. They GOSUB without RETURN

Pagina: 1