[Receiver] Panasonic receiver met DIN aansluitingen

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
Ik ben erg op zoek naar een betaalbare (Met mijn budget, onder de 300 euro) reicever.

Op wehkamp.nl zag ik een mooie van panasonic voor 280 euro:
5x 80 Watt (DIN)
10Hz - 40kHz bereik
S/R verhouding 75 dB
FM / AM tuner
Dolby Digital decder
DTS decoder
Dolby Prologic II decoder
4x Video In
2x Video Out
2x Optical Digital In
1x Coax Digital In
5.1 ch. Surround Audio In
6x Audio In
2x Audio Out
Subwoofer Out
Afstandsbediening
Link naar Panasonic Receiver

De SA-HE75
http://www.panasonic.nl/

Echter wat ik niet snap is wat een DIN aansluiting is, alle topics op goed hebben links naar dode websites :(
Mijn speakers hebben gewoon 2 draadjes, maar wat is een DIN aansluiting en kan ik die makkelijk aan die 2 draadjes vastmaken. Ik las dat je 3 polige DIN aansluitingen had tot en met 7 polige DIN aansluiting, kortom, ik snap het allemaal niet meer...

Als dat kan, hoe moet dat dan?

Nog iets dat ik niet begrijp:
Bij de specs van die receiver staat: S/R verhouding 75 dB
Wat betekent dit? Is dit goed of slecht?

(Op google kon ik niks vinden over DIN aansluiting en op GoT ook niet )

Alvast Bedankt :)

[ Voor 44% gewijzigd door IkBenAlles op 04-12-2003 23:24 ]

Samen staan we sterk!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:15
De ontvanger moet een signaal aangeboden krijgen met een zo hoog
mogelijke signaal-sterkte en met een zo hoog mogelijke S/R verhouding.
Het volgende is daarom van belang:
- Zoek een antenne met een zo hoog mogelijke opbrengst (antenna-gain).
Resultaat: de antenne levert een sterk signaal met een zo hoog
mogelijke Signaal/Ruis (S/R) verhouding af.
- Als een antenne-versterker al nodig is, plaats die dan zo dicht
mogelijk bij de antenne. Het liefst direkt op de antenne zelf
geplaatst. Versterkers versterken ook de ruis en aan het eind van
de antenne-kabel is de S/R verhouding alweer een stuk afgenomen.
De S/R verhouding kan niet meer verbeterd worden!
- Gebruik een goede kwaliteit kabel tussen antenne en ontvanger.
Een goede kabel heeft een lage signaal-demping en introduceert
minder extra ruis.
- Impedanties moeten gelijk zijn of anders gelijk gemaakt worden!
Zorg dat op verbindings plaatsen alle gebruikte materialen (antenne
aansluiting, kabel, connectoren, ontvanger-ingang, versterker
aansluitingen, transformator-aansluitingen) voor dezelfde
impedantie gemaakt zijn. Dus alles 75 Ohm of alles 50 Ohm of alles
300 Ohm. Als dat niet het geval is dan moet impedantie-transformatie
toegepast worden. Mis-aanpassingen leveren grote verliezen op.

hier staat wat info over de s/r verhouding

Signaal-ruisverhouding
De in decibel uitgerukte waarde tussen de ruis en het maximale geluidsniveau

dus hoe hoger de s/r verhouding hoe groter het verschil in dB tussen je signaal en de ruis

[ Voor 7% gewijzigd door DaTimMan op 04-12-2003 23:30 ]

• IkBenAlles
Mmhhh, oke nu weet ik wel wat het is maar is dit wat of niet?

Samen staan we sterk!

• JWO
  • Laatst online: 23:32

JWO

din is meer een "type van meten" van het uitgangs vermogen zoals ook RMS en PMPO volgens mij zitten gewoon kleine luidspreker klemmetjes op die receiver ..

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Din houdt simpelweg in dat dat het Dynamisch vermogen danwel piekvermogen is. Het heeft niets met het aansluiten van speakers te maken, dat gaat via normale terminals :) . DIN's worden voornamelijk gebruikt als interlinks, en dat is bij oude versterkers nog wel eens zo. Tenzij je een gloednieuwe Naim koopt, die gebruiken ze ook, maar die zijn gewoon eigenwijs ;) . Kortom, niet druk om maken, gaat prima werken :) .

Din is overigens 4- of 5-polig naar ik weet. Met 5 polig waar ook de voeding doorheen loopt en het signaal. 4-polig regelt alleen het signaal. 3-polig zou XLR kunnen zijn, wat inhoudt dat je dingen gebalanceerd aan kunt sluiten, wat vaak beter klinkt (theorie erachter zou ik eens moeten zoeken, is leuk om te lezen :) ). Gewone analoge verbindingen geschieden eigenlijk altijd door RCA (tulpjes), met 1 voor links en 1 voor rechts. Je kunt ze omzetten met een schema, naar bijvoorbeeld DIN of XLR, maar dat is voor jou niet echt relevant :) .

En S/R verhouding is de signaal nar ruis verhouding. Wat het precies doet moet je me niet vragen, dat zou ik ook eens moeten lezen :) . Ben niet zo'n specs type :P .

Music Addicted

• IkBenAlles
Oh, dus deze reciever heeft gewoon normale aansluitingen en hoef ik niets te solderen etc.?
Als dat echt zo is dan heb ik mijn keuze al gemaakt :D

Maar euhm, 80Watt DIN is dat gelijk aan een gewone 80 watt RMS? Of hoe zit dat precies

BTW: ik heb ook een andere mooie receiver gezien van sony: sony str-585 voor 230 euro, maar die heeft impendance van 8 ohm, ik heb speakers van 6 ohm...
Kan ik er niet gewoon weestanden van 2 0hm tussen knikkeren?
Of gaat de geluidskwaliteit dan hard omlaag.

Het is de bedoeling dat ik mn PS2 erop aansluit met optische kabel :)

naja nu ga ik weer (school he...)

[ Voor 69% gewijzigd door IkBenAlles op 05-12-2003 09:01 ]

Samen staan we sterk!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

80W DIn is dus piekvermogen bij een bepaalde impedantie. Dan is je RMS of continu vermogen dus lager ;) . Maar niet te druk om maken, Wattages zeggen geen zak :) .

En Impedanties zeggen ook niet zo veel, mits je geen hele gekke dingen doet. Je versterker moet meer stroom leveren om ze in bedwang te houden, en zal het dus zwaarder hebben. Zolang je er maar geen 'bijzondere' speakers op aansluit waarvan bekend is dat ze lastig aan te sturen zijn. Is voor de meeste speakers niet het probleem :) .

Music Addicted

Verwijderd

Tja, vermogen zegt idd niets als het zo vaag gespecifieerd is.
Bij Yamaha is DIN gemeten op 4 ohm bij 1 KHz, bij Panasonic is het volgens mij op 6 ohm en 1 KHz (zo was het bij Technics toch dacht ik).
Een goede indicatie van het vermogen krijg je pas als het in deze stijl staat:
80W RMS (20 - 20.000 Hz) bij 8 ohm en 0.07 % THD, dus zowel RMS vermogen EN vermogensbandbreedte EN impedantie EN vervorming.
Daar kan je al iets mee aanvangen.
Wil je dan nog weten of je versterker stabiel is en genoeg stroom kan leveren, dan moet er liefst ook nog het RMS vermogen op 4 ohm bijstaan, ook met de nodige THD waardes.
En indien mogelijk ook nog het dynamisch vermogen bij 8/4/2 ohm, maar dat is optioneel.

Zelfs al weet je al deze gegevens, dan heb je nog niets zonder dat je de impedantie (ohm), gevoeligheid(dB/W of dB/2.83V) en belastbaarheid(Watt) van je luidspreker weet.

De Panasonic HE75 is een budgetreceiver en dus ook niet bestemd voor zwaardere speakers.
Hij kan prima dienen voor HT setjes met kleine satellieten en een actief subje, of desnoods voor bookshelf speakers.
Vloerstaanders zou ik er zeker niet mee aansturen, tenzij het heel goedkope zijn die weinig echt vermogen kunnen verdragen, die zijn meestal nog wel in beweging te krijgen met een lichte receiver.
Er gaan nu mensen zijn die zeggen: "ik heb die receiver en ik heb daar boxen van 250W op hangen en da speelt de pannen van't dak !!! "
Dat zijn dan degenen die 't verschil tussen een klokradio en een hifi systeem ook niet horen ;) (no offense)
Het zal misschien leuk klinken voor heel even, maar ik denk dat het erg snel gaat vermoeien.
Koop dus speakers die een beetje in dezelfde prijs/vermogenklasse liggen als je versterker, haal je veel meer uit dan met te zware speakers.

Just my €0.02

• IkBenAlles
Dit is de Sony STR-DE595
Sony STR-DE595

Ik heb 2 paren speakers,
Sony speakers van een stereotje, 150 Watt per speaker (Ik geloof dat dit max vermogen is, continious vermogen zal dan wel 75 watt zijn ofzo)
En Philip speakers van 100 Watt , continious power is 50 watt.

Allebei hebben de speakers een impendance van 6 ohm, passen die speakers nou op de versterkers zondat dat ik dalijk die versterker (receiver) opblaas?

De verkoper van pick2pay mailde me en zei:
Het is een goede receiver, je kunt hem bijna vergelijken met de 790QS.
Zit hier net wat onder. De 695 is technisch namelijk gelijk aan 790QS.

Luidsprekers kunnen aangesloten worden ZONDER weerstanden !!!!!! Hou er
wel rekening mee dat de luidspreker een groter vermogen moeten hebben
dan het vermogen van de reciever !!!!
Is dit waar en zo ja, Kan ik mijn speakers op die receiver (de sony aansluiten, en op de panasonic?)

Samen staan we sterk!

• IkBenAlles
schopje... :>

Samen staan we sterk!

Pagina: 1