[SuSE 9.0] Sax2 -m optie werkt niet mee (Radeon driverprobs)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netman768
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 23:57
Goedendag waarde mede-tweakers

Ik zal maar direct met de deur in huis vallen: ik heb een probleem en hoop dat er hier iemand rondloopt die me kan vertellen wat ik fout doe. Ik gebruik al een tijdje SuSE Linux en heb afgelopen week SuSE 9.0 Professional geinstalleerd op m'n systeem. Het ding detecteerde mijn ATi Radeon 9700 als een Radeon 8500, maar daar kon ik niet echt mee zitten omdat ik voor het eerst ooit direct een goede multihead voorgeschoteld kreeg. Waar ik wel mee kon zitten was dat de kleuren op een van mijn twee (identieke) schermen er niet uitzagen. Om daar vanaf te zijn dacht ik dat ik 'eventjes' de ATi-drivers zou installeren, wat me al eerder gelukt was.

Om een erg lang verhaal wat korter te maken: het duurde erg lang voor ik doorkreeg dat SuSE aangepaste versies van de drivers beschikbaar stelde. De installatie van die drivers schijnt veel mensen problemen te bezorgen maar ging voor mij gelukkig soepel aan de hand van deze draad die ik op linuxquestions.org had gevonden (heel fijn stap-voor-stap plan). Het probleem is echter dat er bij die uitleg geen multihead-situatie is meegenomen. Het bleek dat de stappen een voor een volgen resulteerde in correcte kleuren maar hetzelfde beeld op dezelfde schermen, ondanks dat ik in sax2 duidelijk had aangegeven dat ik een traditional mode dualhead wou. Het vervolgens configureren van de drivers en het inschakelen van de 3d-support (met fglrxconfig) ging mis, volgens mij omdat de drivers problemen opleveren met m'n recentelijk aangeschafte nForce2 mobo (schermen bleven zwart, ondanks dat ik zeker weet dat ik de goede hsync en vsync waarden heb gegeven). De 3d-support kan me toch maar weinig schelen, dus dacht ik dat ik maar even ging poeren met het volgende commando, om sax2 direct de multihead goed te laten doen:
sax2 -r -m 0=fglrx -b /usr/X11R6/lib/sax/profile/firegl
De oplossing ligt volgens mij bij de -m optie, die modules meegeeft aan de kaarten. Ik hoop dat als ik niet alleen kaart 0 maar ook kaart 1 de fglrx-module meegeef ik een goede multihead zonder 3d-ondersteuning krijg maar met correcte kleuren krijg. De vraag is alleen: hoe? Volgens de man-pagina van sax2 moet dat als volgt kunnen:
sax2 -r -m 0=fglrx 1=fglrx -b /usr/X11R6/lib/sax/profile/firegl
Dat resulteert echter in de volgende error:
[...]
SaX: including profile: 1=fglrx
init: could not open file: 1=fglrx at /usr/X11R6/lib/sax/init.pl line 943.
Als ik gewoon twee keer de -m optie meegeef wordt alleen de tweede keer bekeken.

De kort maar krachtige vraag: hoe geef ik wel allbei de kaarten een module mee met de -m optie van sax2? Als iemand nog andere suggesties heeft voor het oplossen van het probleem hoor ik dat ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netman768
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 23:57
Volgens de FAQ mag ik nu trappen :P

Ik ben nog steeds niet veel verder, al begin ik me steeds meer af te vragen of zelfs met de correcte module de dualhead wel aan het werk komt. Ik weet dat er een dual-head configuratie in fglrxconfig zit, maar die blijft zwart beeld geven ondanks dat ik zeker weet dat de hsync en vsync waarden kloppen. Iemand een idee wat ik fout doe? :?