probleem met overclocken abit nf7-s met serial ata schijf

Pagina: 1
Acties:

• Bravoman10001
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik heb sinds kort een abit nf7-s mobo gekocht met een xp 2500+ ( voor de geinteresseerden een aqyfa 0343 xpmw ) met corsair twinx 3200LLPT geheugen.
maar als ik mijn fsb naar bijv. 210 zet mis ik ineens bestanden van windows als ik hem opstart, er is er ook al een HDD stuk gegaan. heeft iemand enig idee hoe je dit probleem oplost, zodat ik mijn systeem wel kan overclocken naar FSB waarden boven de 200? Een vriend van me die hetzelfde systeem heeft heeft overigens hetzelfde probleem. Kan iemand mij helpen? :)

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 11:47

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Een verhoogde FSB verhoogt niet alleen de CPU-snelheid, maar van zo'n beetje het hele systeem..

Harde schijven kunnen daar inderdaad gevoelig voor zijn, je schroeft ze steeds verder op :)

Het mooie van die Abit NF7-S is dat ie 'unlock' functies heeft, toch?.. Je kan de multiplier hoger zetten! :) Zo schroef je alleen de CPU op :)

• Bravoman10001
ik heb een gelockte 2500+ helaas :'( dus de multiplier kan ik niet omhoog zetten.

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Zit Bios D10 er nog op ??? lijkt me vaag op een nieuw NF7-Sje maarja, als Bios D10 erop staat krijg je SATA coruptie

Ennuh R4NCOR ooit gehoord van een NF2 ?? :P
NF2=gelockte pci&agp bus = geen verhoging voor harde schijven etc

[ Voor 34% gewijzigd door caspergt op 04-12-2003 22:17 ]

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:03

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

R4NCOR schreef op 04 december 2003 @ 22:07:
Een verhoogde FSB verhoogt niet alleen de CPU-snelheid, maar van zo'n beetje het hele systeem..

Harde schijven kunnen daar inderdaad gevoelig voor zijn, je schroeft ze steeds verder op :)

Het mooie van die Abit NF7-S is dat ie 'unlock' functies heeft, toch?.. Je kan de multiplier hoger zetten! :) Zo schroef je alleen de CPU op :)
de nforce2 chipset heeft een pci-lock dus aan de pci-bus kan het niet liggen want die is gewoon 33mhz

[specs]

• Bravoman10001
ff voor de duidelijkheid het gaat hier wel om een onboard controller.

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 11:47

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Ah, mijn excuses :)

Weer wat geleerd ;) Hoe zit dat dan eigenlijk met die multiplier en de NF7-S? Ik kan mijne namelijk gewoon verhogen? Of heb ik dan geen gelockte CPU? :)

• Bravoman10001
caspergt schreef op 04 december 2003 @ 22:15:
Zit Bios D10 er nog op ??? lijkt me vaag op een nieuw NF7-Sje maarja, als Bios D10 erop staat krijg je SATA coruptie

Ennuh R4NCOR ooit gehoord van een NF2 ?? :P
NF2=gelockte pci&agp bus = geen verhoging voor harde schijven etc
hoe kan ik zien of bios D10 er nog op zit??

• Bravoman10001
R4NCOR schreef op 04 december 2003 @ 22:20:
Ah, mijn excuses :)

Weer wat geleerd ;) Hoe zit dat dan eigenlijk met die multiplier en de NF7-S? Ik kan mijne namelijk gewoon verhogen? Of heb ik dan geen gelockte CPU? :)
je kan aan de processor zien in welke week deze geproduceerd is 0343 bij mijn processor staat voor jaar 03 week 43. alle processoren na week 39 zijn helaas gelockt :'(

• FabiandJ
  • Niet online
Bravoman10001 schreef op 04 december 2003 @ 22:33:
[...]

je kan aan de processor zien in welke week deze geproduceerd is 0343 bij mijn processor staat voor jaar 03 week 43. alle processoren na week 39 zijn helaas gelockt :'(
Kijk in je handleiding van je mobo op blz F-1 ergens achteraan is dat.
Kijk dan op het onderste plaatje en daar staat de bios versie, als je hem net hebt aangeschaft heb je denk ik D18 had ik namelijk ook en heb hem sinds zondag.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Ik had ook altijd gezeik met NF7-S en SATA. Nu het bordje dood is heb ik helemaal geen SATA meer dus...

Maar windows laden e.d. ging heel rap, maar draaien op een SATA disk (Maxtor 120GB 8MB SATA) van Mp3's onder Winamp was een ramp. Stotterd geluid en zeeeeer lange inlaadtijden.

Terwijl op een Asus nForce 2 plank met dezelfde controller alles perfect werkte. SATA op de NF7-S was voor mij een zeer slechte k*tervaring.

Ik hoop in de toekomst op betere ervaringen! (En dan het liefst met de WD Raptor :P )

Verwijderd

De SATA controller is onboard en niet onchip zoals bij sommige Intel chipsets. Dit betekent dat het een SCSI controller is met z'n eigen bios die op de SM of PCI bus zit (waarschijnlijk PCI).

Het is gewoon handig dat je dit niet als kaart hoeft in te steken maar dat het op je moederbord aan de bus gesoldeerd zit.

De versie van je bios maakt dus niet veel uit, je moet eerder kijken naar de bios versie van het SCSI bios of naar bijvoorbeeld drivers.

Wat ook kan is dat je geheugen het niet aankan hierdoor kan Windows fouten gaan maken bij het wegschrijven van bestanden. Probeer eens of je met een IDE hdd dezelfde problemen hebt?

Het kan ook nog dat je SATA controller kapot is, maar daar zou overclocken geen invloed op moeten hebben. Het kan altijd gebeuren dat als je ver overclocked en je CPU en geheugen gaan fouten maken dat er verkeerde gegevens worden weggeschreven.

• Bravoman10001
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 01:34:
De SATA controller is onboard en niet onchip zoals bij sommige Intel chipsets. Dit betekent dat het een SCSI controller is met z'n eigen bios die op de SM of PCI bus zit (waarschijnlijk PCI).

Het is gewoon handig dat je dit niet als kaart hoeft in te steken maar dat het op je moederbord aan de bus gesoldeerd zit.

De versie van je bios maakt dus niet veel uit, je moet eerder kijken naar de bios versie van het SCSI bios of naar bijvoorbeeld drivers.

Wat ook kan is dat je geheugen het niet aankan hierdoor kan Windows fouten gaan maken bij het wegschrijven van bestanden. Probeer eens of je met een IDE hdd dezelfde problemen hebt?

Het kan ook nog dat je SATA controller kapot is, maar daar zou overclocken geen invloed op moeten hebben. Het kan altijd gebeuren dat als je ver overclocked en je CPU en geheugen gaan fouten maken dat er verkeerde gegevens worden weggeschreven.
ik kan de computer wel gewoon opstarten alleen wanneer de comp windows moet opstarten van mijn hdd dan zegt ie dat er een file mist of dat ie corrupt is. zet ik mijn bios weer terug in de oude stand, doet ie het gewoon weer.
ik heb nog wel een ide hdd dus kan het wel proberen of ik daar wel verder mee kan overclocken, dus ga dat vanmiddag maar eens doen. :*)

• charrel
  • Laatst online: 13-02 15:57

charrel

Cortisol4life..

voltage wel verhoogd? al met timings gespeeld? enz enz.

• Bravoman10001
charrel schreef op 05 december 2003 @ 09:48:
voltage wel verhoogd? al met timings gespeeld? enz enz.
Heb ik al geprobeerd ja, maar niets helpt. de harde schijf blijft corrupt files zien of mist files. Alles gaat goed als ik de fsb op 200 zet maar kom ik daarboven dan geeft de hdd aan dat er corrupte bestanden zijn of dat ze weg zijn. :'(

• Stinger666
Dit probleem heeft idd te maken met voltages en stabiliteit van de CPU tijdens de overclock en heeft niet zo zeer met SATA te maken als ik het goed begrijp.

Verander de timings van je geheugen. Verander CPU Interface Enabled of Disabled eens en ga wat met de voltages doen (ook al heb je dat gedaan)

Ennuh heb je je Windows al opnieuw geinstalled. Als ik hele tijd zulke mededeling kreeg was het voor mij weer zover. Reinstall en dan was ik er weer vanaf

• Bravoman10001
Stinger666 schreef op 05 december 2003 @ 11:30:
Dit probleem heeft idd te maken met voltages en stabiliteit van de CPU tijdens de overclock en heeft niet zo zeer met SATA te maken als ik het goed begrijp.

Verander de timings van je geheugen. Verander CPU Interface Enabled of Disabled eens en ga wat met de voltages doen (ook al heb je dat gedaan)

Ennuh heb je je Windows al opnieuw geinstalled. Als ik hele tijd zulke mededeling kreeg was het voor mij weer zover. Reinstall en dan was ik er weer vanaf
als ik het bericht krijg van de coprrupte files dan laad ik in de bios de settings van waar deze het nog deed en dan is het probleem weg. ik hoef windows er dus niet op te zetten. ik heb de timings gewoon op optimal staan in de bios dus die veranderen toch automatisch mee als ik de fsb verhoog? heb je ook enig idee op welke voltages ik het geheugen en de CPU dan moet zetten?

Verwijderd

als je je geheugen niet opgeclocked hebt dan hoef je de voltage ook niet omhoog te gooien, je hebt al pc-3200 dus heeft aan standaard voltage genoeg... en voor je cpu moet je zelf uitvinden ik draai zelf XP2800+ @ 2323 mhz(202x11,5) @1,85Vcore maar mn broertje heeft een XP2500+@2300 mhz en die heeft aan 1,65 Vcore genoeg

• Stinger666
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 14:50:
als je je geheugen niet opgeclocked hebt dan hoef je de voltage ook niet omhoog te gooien, je hebt al pc-3200 dus heeft aan standaard voltage genoeg... en voor je cpu moet je zelf uitvinden ik draai zelf XP2800+ @ 2323 mhz(202x11,5) @1,85Vcore maar mn broertje heeft een XP2500+@2300 mhz en die heeft aan 1,65 Vcore genoeg
Dit is niet waar. Sommige latjes geheugen draaien stabieler bij hogere voltages!
GEIL geheugen en Corsair hebben hier voorbeelden van. Ook HyperX doet het lekkerder op iets meer pit

Verwijderd

hmmm das fijn om te weten... heb zelf HyperX pc-3200 en gewoon standaard voltage, ga het ff proberen kijken of mn sys dat beter loopt want heb de laatste tijd wel veel vage storingen... vooral sinds in windows XP draai

• Stinger666
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 17:18:
hmmm das fijn om te weten... heb zelf HyperX pc-3200 en gewoon standaard voltage, ga het ff proberen kijken of mn sys dat beter loopt want heb de laatste tijd wel veel vage storingen... vooral sinds in windows XP draai
offtopic:
Succes met uitzoeken. Doe er niet meer voltage op dan toegestaan als je geen ervaren overklokker bent
Pagina: 1