Bekabeling Hifi set

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:19

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Ik weet dat dit vaker voorbij komt en ik heb de search ook gebruikt en veel gevonden, maar ik kon "door de bomen het bos niet meer zien".

Ik wil alle kabels/stekkers die ik nodig heb bestellen bij conrad..
Ik hoef niet de beste kabels, wil er niet teveel maar ook niet te weinig aan uitgeven :)

Nu heb ik al heel wat gelezen en ik ben ook al wat wijzer geworden maar over sommige dingen twijfel ik nog.
Ik begin maar bij het begin, hopelijk kan iemand me corrigeren als ik iets fout doe :)

Bananenstekkers:

3x 2 stuks voor fronts + center

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/6E/6E7C953EFD8A658DE10000000A010251.JPG

Dit moet ik even afwachten omdat het niet bij elke yamaha receiver hetzelfde is.

Dan voor naar de TV:

Scart-stekker / 2 Cinch-stekkers

Dit schijnt goed et zijn

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/19/19C3773F38BC5368E10000000A010251.JPG

Dan heb ik nog een kabel nodig voor naar de pc, ik heb hier al in verschillende topics wat over gezien.
Ik wil digitaal (5.1) geluid over zien te brengen, van mijn PC DVD speler o.a. dit gaat dus niet zo even met twee tulpstekkers, hier schijn je een 75 ohm coax kabel voor nodig te hebben met bepaalde aansluitingen?
Weet iemand of ze die bij conrad verkopen want ik kan hem niet vinden (www.conrad.nl)

HOE ZIT DIT?

Dan wil ik ook nog mijn discman aansluiten (tijdelijk tot DVD speler), daarvoor zou dit kabeltje volgens mij moeten voldoen

Jackplugstekker 3,5 mm stereo / 2 Cinch-stekkers.
Dit schijnt ook goed te zijn

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/D0/D09BC83EC5649F63E10000000A010251.JPG

Dit is dacht ik alles wat ik nodig heb, mocht er iets helemaal niet kloppen, of zou je iets anders nemen, laat het even horen.
Speakerkabel heb ik al, en rear speakers komen er waarschijnlijk ook binnenkort aan :D

Deze aansluitingen heb ik trouwens

Afbeeldingslocatie: http://www.hildenbrant.demon.nl/rear.bmp oops bmp

[ Voor 12% gewijzigd door PnD op 05-12-2003 13:33 ]

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Hey, Ik zou die banaanpluggen inruilen voor spades als dat ook past. Spades zijn van die plaatjes.

het ligt eraan wat voor set je hebt en wat je budget is, ik heb alles WBT aangesloten en wil echt nooit iets anders meer (speakers hebben wbt aansluitingen, schoef connectors op interlinks en de speakerkabel gebiwired met spades op de amp)

Geweldig alleen ook vrij duur, hangt er heel erg vanaf als je een redelijke set hebt kan ik het je van harte aanbevelen er toch serieus werk van te maken.

Mvg Ronald.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Je doet het allemaal goed. Dat kabeltje van scart naar 2x cinch is goed (die aansluitingen voor op je tv zijn waarschijnlijk inputs en niet outputs). Je krijgt dat idd ook geluid uit je center en je rears als je tv kijkt. Tenminste, als je je receiver op dolby prologic zet of een ander surround programma.
Wat betreft de pc, dat gaat idd niet met twee tulp stekkers, maar met 1 :P. Voor coaxiale digitale signalen wordt precies hetzelfde type kabel (en connectoren) gebruikt als voor analoge signalen. Je moet wel even op letten wat voor connector je pc gebruikt voor de coax digitale uitgang, waarschijnlijk een minijack.
Je kan evt ook de optische uitgang gebruiken (als je geluidskaart die heeft), daarmee scheidt je de pc electronisch van de receiver en aangezien je ook je tv (met de CAI erop) op je receiver heb je redelijke kans problemen met brom te krijgen.
Het kabeltje voor je discman klopt ook.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
als jij 3 speakerkabels van bananenpluggen wil voorzien ben je er al 12 nodig, 4 per kabel :p

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 21:41

Rayzman

+31 Rayzman

Die banaanstekkers passen niet op de Yamaha RX-V440/540.
De aansluitingen zijn anders dan op de foto. In de handleiding staat dat je op de UK en europe modellen geen banaanstekker aansluitingen hebt.

specs pc

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Zijn de aansluitingen op de speakers wel banaancompatible? (Magnat motion 144)
Hoe moet ik de speakerkabel op mijn receiver aansluiten?
Ook nog even een vraagje over speakerkabel, ik heb magnat monitor speakerkabel 2de hands goedkoop kunnnen krijgen, dit zou 3,4/4mm moeten zijn, moet je nou echt met de geodriehoek erop 4mm meten, of tellen ze het plastic ook mee? :/

De kabel van receiver naar PC moet ik solderen als ik die via coax aan wil sluiten?
Zonee, welke kabel moet ik dan kopen.
Jag schreef op 05 december 2003 @ 02:33:
Je kan evt ook de optische uitgang gebruiken (als je geluidskaart die heeft), daarmee scheidt je de pc electronisch van de receiver en aangezien je ook je tv (met de CAI erop) op je receiver heb je redelijke kans problemen met brom te krijgen.
Bedoel je dat als ik het coaxiaal aansluit dat ik een redelijke kans op brom krijg? Of juist als ik het optisch aansluit?

[ Voor 66% gewijzigd door PnD op 05-12-2003 11:56 ]

Verwijderd

Rayzman schreef op 05 december 2003 @ 11:05:
Die banaanstekkers passen niet op de Yamaha RX-V440/540.
De aansluitingen zijn anders dan op de foto. In de handleiding staat dat je op de UK en europe modellen geen banaanstekker aansluitingen hebt.
Ik zou het even nakijken, maar in tegendeel wat Yamaha beweerd kom ik ze eigenlijk alleen tegen met Schroefterminals (Banaan compatible dus). Gelukkig maar, want die klem aansluitingen zijn wel extreem zielig. :p

O en vergeet WBT maar, dat is leuk als je echt niet meer weet wat je nu wil upgraden, maar anders zou ik gewoon lekker voor normale connectors gaan.

Enigste wat ik wel belangrijk vind, is op een vergulde connector wel een vergulde stekker, dat scheelt een boel oxidatie. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 12:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 12:38:
[...]
Ik zou het even nakijken, maar in tegendeel wat Yamaha beweerd kom ik ze eigenlijk alleen tegen met Schroefterminals (Banaan compatible dus). Gelukkig maar, want die klem aansluitingen zijn wel extreem zielig. :p

O en vergeet WBT maar, dat is leuk als je echt niet meer weet wat je nu wil upgraden, maar anders zou ik gewoon lekker voor normale connectors gaan.

Enigste wat ik wel belangrijk vind, is op een vergulde connector wel een vergulde stekker, dat scheelt een boel oxidatie. :)
Ik heb de RX 440, met schroef aansluiting (met klem dinges had ik hem niet eens gekocht :P)

weet zo niet of er ook banaanstekkers inpassen, zal het thuis ff nakijken

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Ik zit nu eigenlijk alleen nog maar in over een kabel voor naar de PC.

Ik heb ergens gelezen dat het verstandig is om hem zowel digitaal als analoog aan te sluiten.
Dan kan je van je dvd 5.1 geluid krijgen, maar ook analoog eax van je geluidskaart.

Weet iemand welke bekabeling daarvoor nodig is?

En dit is waarschijnljik een domme vraag, maar wat is een interlink?
Ik heb google en de search er al op losgelaten en het lijkt me gewoon een kabel van je receiver naar de DVD? klopt dat

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 21:41

Rayzman

+31 Rayzman

Het zijn wel schroef aansluitingen maar er past geen banaanstekker in, want het is maar een heel klein gaatje in het midden. Veel kleiner dan de gaten in de aansluitingen van m'n speakers waar zeker banaanstekkers in passen.

[ Voor 29% gewijzigd door Rayzman op 05-12-2003 14:07 ]

specs pc

Verwijderd

Kun je in zo'n geval niet spades gebruiken?
Die spades kun je dan toch gewoon 'vast schroeven'?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 15:39:
Kun je in zo'n geval niet spades gebruiken?
Die spades kun je dan toch gewoon 'vast schroeven'?
Ja, maar kaal draad werkt net zo goed :Y)

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Ik wacht het maar even af tot ik mijn receiver binnen heb.
Op mijn magnats zullen die bananenstekkers wel passen neem ik aan.

Die bekabeling bij de magnat, zijn dat vergulde tulpen? want er staat geen beschrijving bij ofzo.

Weet iemand misschien een andere online shop waar je bekabeling kan bestellen?

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38
Een interlink is een dure benaming voor een kabeltje tussen een apparaat (CD, DVD Tape, o.i.d.) en je versterker. Een tulp-tulp kabel dus.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

PnD schreef op 05 december 2003 @ 16:28:
Weet iemand misschien een andere online shop waar je bekabeling kan bestellen?
www.electronica-online.nl is mijn favoriet :)

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
THEF_Pino schreef op 05 december 2003 @ 16:38:
Een interlink is een dure benaming voor een kabeltje tussen een apparaat (CD, DVD Tape, o.i.d.) en je versterker. Een tulp-tulp kabel dus.
Nee... kan ook XLR of DIN connectoren hebben. Hoeft dus niet perse tulp-tulp te zijn :)

In een interlink is de kabel tussen apparaten, dus bijvoorbeeld cd speler naar pre-amp, pre-amp naar eindversterker etc. Word ook wel interconnect genoemd. Kan analoog of digitaal zijn.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Ik wil eigenlijk nog antwoord op het aansluiten naar de PC.

Om het digitaal aan te sluiten pak ik deze coax kabel, Hirschmann KOKA799 75ohm, en soldeer ik aan de ene kant een jackplug (mono?), en aan de andere kant een tulp??? ja???

Om het analoog aan te sluiten koop ik een kabel met aan de ene kant een jackplug (stereo?) en aan de andere kant een tulp???

[ Voor 3% gewijzigd door PnD op 05-12-2003 17:21 ]

Verwijderd

Welke geluidskaart heb je? Want dikke voorkeur geniet de optische verbinding. Dit sluit de kans van rare tikken, uitvallende verbinding (Marantz) en aardlus uit.

Maar bij electronica online kun je vast wel een kabel en omvormer uitkiezen waardoor je niet hoeft te solderen. Overigens werkt het simpelste koper gerust als digitale verbinding. Het hoeft dus ook geen specifieke impedantie van 75ohm te hebben. :)

• Jag

Jag

PnD schreef op 05 december 2003 @ 11:28:Bedoel je dat als ik het coaxiaal aansluit dat ik een redelijke kans op brom krijg? Of juist als ik het optisch aansluit?
Als je het coaxiaal aansluit heb je kans op brom. Het is wel goedkoper, en mocht je geen optische aansluiting hebben op je geluidskaart, dan zou ik zeker geen omvormer (coaxiaal SPDIF -> optisch SPDIF) kopen, maar het gewoon coaxiaal aansluiten. Als je dan brom krijgt, is dat op zich heel goed op te lossen (en goedkoper).
En ga alsjeblieft niet veel geld en moeite besteden aan dat kabeltje tussen je pc en je receiver. Zoals ik al zei, wordt voor coaxiaale SPDIF signalen exact hetzelfde type kabel gebruikt als voor analoge signalen. Wat je dus moet kopen, is een 3.5mm stereo minijack naar 2x tulp kabeltje kopen van 1.5m ofzo. En dan nog een tulp -> tulp kabel van de gewenste lengte. Of gewoon stereo minijack naar 2x tulp en dan meteen de goede lengte, alleen die hebben ze vaak niet in hele lange versies.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Deze dus jag?:

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/D0/D09BC83EC5649F63E10000000A010251.JPG

En ik heb een creative audigy 1, on-board heb ik een soundstorm met optische, maar dat ding heeft me al zoveel problemen gegeven dus die kaart gebruik ik niet meer.

[ Voor 48% gewijzigd door PnD op 05-12-2003 18:44 ]

• Jag

Jag

Ja die idd. Als je zo'n kabel gebruikt voor je coaxiale signaal, zul je merken dat je op 1 rca plug wel een digitaal signaal hebt staan, maar geen muziek erop zeg maar. De andere staat wel gewoon signaal op.
Ik heb zelf trouwens ook een Audigy 1, gebruik daar ook de coaxiale digitale output van (met een jack naar 2x tulp kabel). Dat is die output die ook een analoog signaal voor de center en sub kan uitspugen.

Als je trouwens vierkanaals geluid van je pc over je HT set wilt (voor EAX spellen), dan zul je idd ook nog twee keer extra jack -> 2x tulp moeten leggen. Die zou je dan aan moeten sluiten op de 5.1 input. Het wordt dan ook echt maar vier kanaals, geen center.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
dus ik doe de jackplug in de zwarte ingang op me audigy, en moet even kijken welke vd 2 tulpen ik in me coax moet stoppen

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Ik vind het toch wel interessant om zelf die kabel naar de PC te maken met coax kabel. Het kost toch niet zoveel meer.

Moet ik dat Jack 3,5 mono of stereo pakken en heeft iemand misschien een kleine uitleg hoe dat werkt?

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Jag, voor digital coax moet de kabel een impedantie van 75 Ohm zijn, wat volgens mij niet hetzelfde als standaard analoge kabels. Composiet video kabels zijn ook 75 Ohm.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
nog een kleine vraag voor de zekerheid.
Zo een spdif uitgang op een soundstorm bord, daar past toch een tos link of cinch "stekker" in?

en om voor eax je receiver analoog aan te sluiten en 4 point surround te krijgen, moet je van jack3,5 stereo naar 2x tulp???

[ Voor 49% gewijzigd door PnD op 08-12-2003 19:56 . Reden: cinch ]

• Jag

Jag

Scarp schreef op 06 december 2003 @ 11:12:
Jag, voor digital coax moet de kabel een impedantie van 75 Ohm zijn, wat volgens mij niet hetzelfde als standaard analoge kabels. Composiet video kabels zijn ook 75 Ohm.
Volgens mij hebben signaalkabels die voor analoge audio signalen ook een karakterestieke impedantie van 75 Ohm, maar je hebt me wel aan het twijfelen gebracht :).
Het is wel van belang iig, ik heb ooit wel eens een digitaal signaal over 15 meter tweeling snoer gegooid, pikte die niet :). Viel de hele tijd uit.

Je zou idd gewoon een stukje 75 Ohm coax kabel kunnen kopen, en daar een mono jack aan de ene kant op zetten (dat moet wel een mono jack zijn, anders loop je het risico dat je hem verkeerd soldeert :) ) en een rca plug aan de andere kant. Ik wens je veel succes met het proberen een rca connector en een minijack op een coax kabel te solderen :P.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
hehe, nou ik ben alweer geswitched naar mijn onboard Soundstorm.
Ik had altijd last van kraak tijdens het gamen, maar met de nieuwe drivers is dat weg.

Ik ga dus nu mijn spdif out gebruiken en volgens wat draadjes die hier lopen moet dat echt perfect werken :D

Ik heb hier toch een coaxiale kabel met tulp->tulp (cinch->cinch) voor nodig

ps. audigy1 te koop

[ Voor 7% gewijzigd door PnD op 08-12-2003 21:30 . Reden: audigy te koop ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jag schreef op 08 december 2003 @ 20:33:
Volgens mij hebben signaalkabels die voor analoge audio signalen ook een karakterestieke impedantie van 75 Ohm, maar je hebt me wel aan het twijfelen gebracht :).
Gewone (niet-coaxiale) signaalkabels voor analoge geluidstoepassingen zijn geen transmissielijnen en hebben dus bijgevolg geen karakteristieke impedantie van 75 Ohm. Enkel de lengte bepaalt hun weerstand zoals bij een doodgewone geleider. Voor zeer korte afstanden zijn ze soms wel bruikbaar om een digitale coax te vervangen, maar ideaal is het verre van.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
weet iemand wat voor stekker er in die SPDIF uitgang van de Soundstorm onboard kaart moet??!!? wil morgen nl. een kabel gaan halen

• Jag

Jag

SatCP schreef op 08 december 2003 @ 21:44:
[...]
Gewone (niet-coaxiale) signaalkabels voor analoge geluidstoepassingen zijn geen transmissielijnen en hebben dus bijgevolg geen karakteristieke impedantie van 75 Ohm. Enkel de lengte bepaalt hun weerstand zoals bij een doodgewone geleider. Voor zeer korte afstanden zijn ze soms wel bruikbaar om een digitale coax te vervangen, maar ideaal is het verre van.
Gewone niet coaxiale signaalkabels bestaan niet, alle signaal kabels zijn coaxiaal. En ook bij elke signaalkabel wordt de weerstand bepaald door de lengte, maar dat is dan ook niet de karakteristieke impedantie. Wat dat wel is, kan ik je ook niet precies uitleggen. Ik heb al een vriend gemaild, die kan ons daar hopelijk meer over vertellen.

Wat ik wel kan vertellen, is dat ik al jaren met gewone normale analoge interlinks draai voor mijn coaxiale dig output. En ik weet niet wat jij een korte afstand noemt, maar in HiFi termen lijkt mij 10 meter niet echt kort. En dat werkt gewoon feilloos :). Volgens mij is er namelijk dan ook geen verschil tussen een analoge en digitale interlink, maar 100% zeker weet ik het ook niet.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
weet iemand wat voor stekker er in die SPDIF uitgang van de Soundstorm onboard kaart moet??!!? wil morgenochtend nl. kabel gaan halen :>

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

offtopic:
Jammer dan Henno (van HIFI/HEAR.nl) last van een hernia heeft, anders kon je deze mooie laten maken ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/h.appel1/XTCcables.jpg

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• satcp
  • Niet online
Jag schreef op 08 december 2003 @ 23:18:
Gewone niet coaxiale signaalkabels bestaan niet, alle signaal kabels zijn coaxiaal.
Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Elke signaalkabel heeft een karakteristieke impedantie door de capacitaire en resistieve effecten die ontstaan door twee parallel lopende draden. Maar onder coaxiale verbindingen verstaat men doorgaans een transmissielijn met bekende impedantie (bijvoorbeeld 75 ohm) die in zijn werkingsveld wordt gebruikt.

Bij analoge interlinks in het hoorbare spectrum zijn de golflengtes zo lang in vergelijking met de lengte van de kabel dat de coaxiale werking van de kabel totaal geen invloed heeft. Een 20 kHz golf heeft in vacuüm een golflengte van 15 kilometer. Nu is omdat de propagatiesnelheid in een geleider veel lager ligt, de werkelijke golflengte ook heel wat kleiner. Maar toch zal het nog steeds veel groter zijn dan de 10 meter van uw interlink. Er treedt dus helemaal geen transmissielijnwerking op. Met andere woorden, de impedantie van de kabel heeft geen belang. Daarom spreekt men hier ook niet over coaxiale kabels, maar gewone signaaldraden.
Metingen tonen trouwens aan dat de meeste analoge interlinks impedanties hebben van rond de 20 - 30 Ohm.

Natuurlijk zijn er de puristen waarbij fantasie, prijs en weirdness-factor belangrijker zijn dan concrete gegevens. Zij zullen dus waarschijnlijk wel met plezier meer geld uitgeven aan een dure coaxiale kabel met vaste impedantie terwijl dit geen enkele invloed heeft. Het coaxiale effect is trouwens enkel bruikbaar wanneer de lijn wordt afgesloten met de juiste impedantie. Een 75 Ohm kabel dient afgesloten te worden met 75 Ohm om geen signaalverlies en reflecties te hebben. Aangezien geen enkel analoog toestel zulk een ingangsweerstand heeft (eerder 50 kOhm) is het gebruik van een duurdere coaxiale verbinding gewoonweg zinloos.
Wat ik wel kan vertellen, is dat ik al jaren met gewone normale analoge interlinks draai voor mijn coaxiale dig output. En ik weet niet wat jij een korte afstand noemt, maar in HiFi termen lijkt mij 10 meter niet echt kort. En dat werkt gewoon feilloos :). Volgens mij is er namelijk dan ook geen verschil tussen een analoge en digitale interlink, maar 100% zeker weet ik het ook niet.
Dat kan goed zijn... S/PDIF werkt op ongeveer 6 MHz, wat vertaalt in een golflengte van ongeveer 50 meter in vacuüm (minder in een geleider). Dus met je 10 meter verbinding maak je nog steeds geen optimaal gebruik van het transmissielijneffect. Wel lijkt het mij dat je schakeling storingsgevoeliger gaat zijn wanneer je geen transmissielijn toepast door de lage 75 Ohm afsluitweerstand. Het gebruik van een correcte 75 Ohm coaxiale verbinding lijkt me daarom toch wel aangeraden.

Natuurlijk kan het zijn dat je een 75 Ohm coaxiale kabel hebt gekocht als analoge interlink. Dat is vrij eenvoudig te testen met een televisietoestel. Zeker gezien de lengte van 10 meter (bij TV is de golflengte wel korter dan die van uw kabel, dus is het transmissielijneffect van belang). Sluit gewoon uw kabel aan tussen de CAI en de TV. Als er sneeuw zichtbaar is, is de kabel niet goed (in 75 Ohm coaxiaal opzicht natuurlijk - de kabel zelf kan uitstekend zijn) en dus eigenlijk ook niet optimaal voor de digitale interlink.

Alleszins, wat je kunt onthouden is dat rekening houden met diëlektrische/coaxiale effecten bij analoge interlinks complete onzin is. Bij digitale interlinks hou je er best rekening mee, alhoewel het meestal bij korte afstanden wel goed gaat (zoals uw voorbeeld aantoont). Bij televisie, satelliet,... kortom hoogfrequent-apparatuur is de correcte impedantie van de transmissielijn absoluut noodzakelijk voor een storingsvrije werking.

[ Voor 1% gewijzigd door satcp op 09-12-2003 00:48 . Reden: typos ]

Verwijderd

PnD schreef op 08 december 2003 @ 22:59:
weet iemand wat voor stekker er in die SPDIF uitgang van de Soundstorm onboard kaart moet??!!? wil morgen nl. een kabel gaan halen
PnD schreef op 09 december 2003 @ 00:05:
weet iemand wat voor stekker er in die SPDIF uitgang van de Soundstorm onboard kaart moet??!!? wil morgenochtend nl. kabel gaan halen :>
Eh rustig hè, 2x dezelfde vraag in een redelijk actief topic stellen is niet gewenst.

S/Pdif is een standaard door Sony en Philips ontwikkeld voor een digitale interface. Je kan zowel een optische als een coaxiale verbinding hebben die de S/Pdif "taal" gebruiken.

Ik gok dat jij nu een optische kabel nodig hebt (Zwart vierkantje?) die kun je overal wel halen, maar echt lange kabels zijn zeldzaam. Deze kun je wel weer goed op het net vinden, bij electronica-online.nl bijvoorbeeld, je krijgt dan zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/getfile.php?id=1423

Let vooral op de 2 verschillende pluggen, de smalle plug heet een 3,5mm plug en de andere een Toslink connector. Jij hebt waarschijnlijk de Toslink variant nodig.

Informatieve post SatCP! :)

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Ja sorry voor het 2x posten.

Ik kan het alleen echt niet meer volgen :(

Ik heb echt vele topics afgelezen over de SPDIF uitgang van de nforce 2 soundstorm.

Hier kom ik elke x tegen dat mensen hem coaxiaal aansluiten op hun receiver.
Ik kan echter geen coaxiale kabel vinden met een toshlink stekker -> cinch.

:S

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:12
Op mijn geluidskaart sb-live 1024 player zit een spdif uitgang. Ben langs verschillende electro/audio/computerwinkels gegaan en heb geen kabel kunnen vinden die van een mono-mini-jack naar coaxiaal maakt. Heb dus ff op de creative site dit kabeltje besteld en ga dit met een coaxiaal kabel verbinden met mijn receiver.
Afbeeldingslocatie: http://content.europe.creative.com/products/products/pic_prod179_lang1.jpg

Inclusief verzenden kost die € 6.90 dus daar ga ik niet voor solderen.

• satcp
  • Niet online
PnD schreef op 09 december 2003 @ 09:41:
Hier kom ik elke x tegen dat mensen hem coaxiaal aansluiten op hun receiver.
Ik kan echter geen coaxiale kabel vinden met een toshlink stekker -> cinch.
Zo'n kabel zul je niet vinden... Toslink gebruikt een optische glasvezel verbinding, terwijl de andere een elektrisch coaxiale verbinding is. Twee verschillende werelden. Natuurlijk zijn er wel optisch->coax-omzetters en vice versa te verkrijgen. Je kan die zaken trouwens makkelijk zelf bouwen voor geen geld als je ietwat verstand hebt van solderen.

Wat jij moet doen is duidelijk opstellen wat voor een verbinding je nodig hebt. Wat voor aansluiting heeft de bron, en wat voor aansluiting heeft het doelapparaat. Veel apparaten hebben bijvoorbeeld zowel een coaxiale aansluiting als een optische. In dat geval gebruik je natuurlijk de aansluiting waarvan er op elk apparaat eentje beschikbaar is. Zit er op de ene enkel een optische en op de andere enkel een coaxiale aansluiting, dan zit er niets anders op dan om met een omzetter te werken.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Mad_Manic schreef op 09 december 2003 @ 11:47:
Op mijn geluidskaart sb-live 1024 player zit een spdif uitgang. Ben langs verschillende electro/audio/computerwinkels gegaan en heb geen kabel kunnen vinden die van een mono-mini-jack naar coaxiaal maakt. Heb dus ff op de creative site dit kabeltje besteld en ga dit met een coaxiaal kabel verbinden met mijn receiver.
[afbeelding]

Inclusief verzenden kost die € 6.90 dus daar ga ik niet voor solderen.
Bij mij is de SPDIF uitgang zo een vierkantje (toslink stekker)

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:12
PnD schreef op 09 december 2003 @ 15:17:
[...]

Bij mij is de SPDIF uitgang zo een vierkantje (toslink stekker)
En bij mijn SB Live 1024 player een (gele) mini-mono-jack.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
:S ik kan niet vinden of de spdif uitgang nou een coaxiaal signaal geeft of een optisch signaal :S

• satcp
  • Niet online
PnD schreef op 09 december 2003 @ 16:04:
:S ik kan niet vinden of de spdif uitgang nou een coaxiaal signaal geeft of een optisch signaal :S
Je gaat me toch niet vertellen dat je dat niet kunt vinden op de website van de fabrikant of de handleiding van het apparaat?

Even hiervoor schrijf je dat de aansluiting Toslink is. Dan is je vraag toch beantwoord? Toslink is optisch.

[ Voor 15% gewijzigd door satcp op 09-12-2003 16:09 ]

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
mijn eerste vondst:
"The NVIDIA SoundStorm™ can deliver a digital coaxial output signal via a SPDIF connection"

Mijn 2de vondst:
"Optical SPDIF Out"

Dit gaat allebei over exact hetzelfde moederboard.

Ik vermoed dat ze, als ze het over optical hebben, dat over de stekker gaat ofzo?
En dat het signaal dat die geeft toch coaxiaal is?

Lijkt me wat onlogisch :/
Dan zou ik dus een converter van toslink stekker naar cinchstekker moeten kopen?

Is er niet iemand die uit ervaring kan spreken, die ook een soundstorm via de SPDIF op een receiver heeft aangesloten?

EDIT:

Ik ben er dus achtergekomen dat asus/abit soundstorm onboard kaarten verschillende uitgangen hebben.

Asus n78x ofzo, geeft een coaxiaal signaal en de abit nf7-s geeft een optisch signaal via toslink

[ Voor 153% gewijzigd door PnD op 10-12-2003 14:50 ]

Verwijderd

En welke heb je ook alweer?

Je sig spreekt van een Epox? Iig weet je nu welke kabel je nodig hebt voor welke aansluiting, dus je moet het nu toch zelf kunnen oplossen? :)

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Ik heb de abit nf7-s, ik ga dus een optische toslink kabel aanschaffen :)

wel vreemd trouwens dat ze verschillende "uitvoeringen" hebben, maar dat dit nergens te vinden is

edit:
zal me specs is aanpassen

[ Voor 55% gewijzigd door PnD op 10-12-2003 17:09 ]

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Ik heb dus nu me pc verbonden met een toslink kabel :)
Werkt perfect, digitaal signaal naar me receiver, perfect voor dvd's.
Ik heb ook een jack -> tulp/tulp van pc naar me receiver gedaan, omdat ik dan me geluid van divx kan laten codereren naar 5.1

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Kan je de PCM stereo niet ook gewoon over je toslink laten sturen dan? Dat scheelt weer een, mogelijk storing veroorzakende, verbinding.

Great minds think alike!

Verwijderd

Het is wel nuttig om ook een analoge verbinding te hebben als je veel gamed. Effecten als A3D en EAX ondersteund je receiver namelijk niet. Alleen je geluidskaart kan die decoderen.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
ik vind het wel "raar" dat digitaal veel harder gaat als analoog op hetzelfde volume..
is daar een logische verklaring voor?
Pagina: 1