Toon posts:

MSI:Garantiebepalingen indien gekocht bij andere organisatie

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, maar omdat het om een moederbord gaat, staat het onder Processors, Mobo's en geheugen.

Het probleem: Ik heb mijn mainboard MSI 694T Pro (Pentium III) 2 jaar geleden gekocht bij Memo Systems. Nu moest ik na de HCC dagen mijn kast openschroeven en het bleek dat de condensators op het moederbord aan het lekken waren :S.

Ik belde MSI op, en zij zeiden dat zij enkel de condensatoren los konden opsturen maar ik ben een nOOb in solderen, en ik vind gewoon, 3 jaar fabrieksgarantie is gewoon garantie, dus niet klanten zelf laten klooien zodat deze garantie vervalt :(.
Solderen is dus GEEN optie

Ik belde dus naar Mycom, het bedrijf wat voort is gekomen uit Memo BV, wat weer geformeerd is uit het failliete Memo. Alle garantiebepalingen zijn vervallen. Maar: men zei mij door de telefoon dat je dat moederbord gewoon bij andere computerzaken (dus ook MyCom!) kan inleveren, en dat je dan tegen betaling van verzend- en administratiekosten (30 euro) aanspraak kunt maken op de fabrieksgarantie, deze is nog NIET verstreken!!
Nu ging ik echter naar Mycom toe maar nu zeggen ze dat dit verhaal onzin is. :(

Mijn vraag is nu hoe zit het precies met deze bepalingen? Klopt het dat ik via een ander bedrijf deze fabrieksgarantie nog kan opeisen? En wat zijn jullie ervaringen ermee? Ik zal waarschijnlijk namelijk niet de enigste zijn die iets bij Memo Systems heeft gekocht vlak voor het faillisement En anders moet je er maar eens goed over nadenken want dan heb je hetzelfde probleem als wat ik nu heb.

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2003 22:41 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

ontbreekt er nou een deel uit de post?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hmm, een stuk van je post is eraf gevallen geloof ik, maar op basis van de info die je gaf zal ik iig mijn mening geven.
Ik belde dus naar Mycom, het bedrijf wat voort is gekomen uit Memo BV, wat weer geformeerd is uit het failliete Memo. Alle garantiebepalingen zijn vervallen. Maar: men zei mij door de telefoon dat je dat moederbord gewoon bij andere computerzaken (dus ook MyCom!) kan inleveren, en dat je dan tegen betaling van verzend- en administratiekosten (30 euro) aanspraak kunt maken op de fabrieksgarantie, deze is nog NIET verstreken!!
Dit klinkt inderdaad als een aannemelijk verhaal. Fabrieksgarantie is immers onafhankelijk van de dealer; je hebt recht op garantie van MSI, ongeacht waar je dat bordje hebt gekocht. De enige eis is meestal dat je een originele aankoopfactuur kan overleggen, en ik neem aan dat dat het geval is.
Natuurlijk is er een 'maar': je kan met je bordje naar MyCom gaan (wat overigens volgens mij helemaal niet uit het faillissement van Memo is ontstaan; MyCom en Memo hebben gewoon naast elkaar bestaan) en daar vragen of ze in jouw naam de fabrieksgarantie willen claimen. MyCom kan daar echter wel eens niet zo'n zin in hebben (kost veel tijd en ze verdienen er in eerste instantie niks mee), dus zullen ze waarschijnlijk niet staan te wachten om e.e.a. voor je op te lossen. In dat geval zul je op zoek moeten gaan naar een dealer die én goed contact heeft met MSI, én bereid is voor jou die garantie te claimen. Nog fijner zou zijn om de garantie direct te claimen bij MSI, maar wellicht is er in de garantievoorwaarden van MSI opgenomen dat garantieclaims via het dealerkanaal behandeld dienen te worden. In dat geval zul je dus toch op zoek moeten naar een 'gewillige' dealer.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:52
Hier nog een 'msi-gedupeerde'. Het is inderdaad zo dat MSI absoluut geen RMA's wil afhandelen direct met consumenten, zelfs niet met dealers/resellers! Alleen via distributeurs kun je de RMA's kwijtspelen. Vandaar dat het mij ook de grootste moeite kost om die borden onder garantie gerepareerd te krijgen. (en dat zijn er nogal wat, anyone MSI K7T-Pro bordje???? ;) )

Vraag eens vriendelijk bij een normale computerwinkel of dat ze je verder kunnen helpen. Zo'n arrogante fabrieksmatige instelling als mycom zal je inderdaad wel niet verder willen helpen.

Verwijderd

Topicstarter
al bedankt voor de reacties!!, ik heb mail gestuurd en bel/bezoek morgen nog een aantal computerwinkels... Maar als je nog opmerkingen hierover hebt gewoon posten! Miscshien dat jouw probleem ook gelijk wordt opgelost nu ...
Wie is eigenlijk de distributeur van MyCom? En welke winkels kopen ook in op deze distributeur?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2003 22:46 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41
Ik draai op school met een gerepareerde K7TTurbo waarvan 2 elco's geplofd waren. Heb voor 2 euro een stel elco's gehaald voor boven mn AGP slot, behoorlijk aan het stoken geweest en als je ziet hoe het geworden is denk ik wel es "als dat maar werkt". Inmiddels draait dat bord dus al weer een aantal weken 24/7 met die zelfgesoldeerde elco's en zwartgeschroeide print eromheen (ja, een soldeerbout kan heet zijn :P)

IMHO kan iedere mongool met een beetje leuke soldeerbout die dingen vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
@JPG

Dus als jij een TV koopt die kapot gaat, ben je tevreden als de fabrikant een nieuwe beeldbuis stuurt die je er zelf in kunt bouwen?

Dat is toch schande!

Het gaat me niet opzich om het solderen (wat echt toch moeilijker is, die puntjes zitten zo dicht op elkaar), maar vooral om het prinicipe! Productiefout van condensators ok, maar verleen dan goede service! :(

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

MyCom zal ongetwijfeld veel kopen bij BAS, da's namelijk de eigenaar van MyCom. Ik denk dat zo'n beetje elke grote computerketen in NL wel zaken zal doen met BAS, maar ik vraag me af of andere winkels moederbordjes voor je gaan opsturen terwijl het niet bij hun vandaan komt...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Verwijderd

Topicstarter
Mjah

Maar het is toch van de zotte dat je eigenlijk 3 jaar garantie hebt mar dat je daar geen aanspraak op kunt maken?
Als ik later bijv een computerzaak zou beginnen zou ik zo na 4 jaar mijn naam en formule kunen aanpassen om maar van die garantiebepalingen af te zijn. Dat kan toch niet ?

Verwijderd

Topicstarter
@dominator

Is het jou al gelukt dan?

• stylezzz
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 08:58:
@dominator

Is het jou al gelukt dan?
Ja... :)

Via diezelfde BAS computers die al eerder werd genoemd hier. BAS en mycom zijn in principe hetzelfde bedrijf, alleen mycom verkoopt aan consumenten en BAS is de distributeur.... :) (BAS is ook officieel MSI distri, dus daar kan je gaan slijmen om van die MSI zut af te komen.... ;) )

• The Source
  • Laatst online: 19:42
Heb hier zelf ook probleem mee gehad maar het zit als volgt:

Er bestaat geen fabrieksgarantie. Fabrieksgarantie is iets dat meestal onder directe RMA wordt verstaan, dus als consument het kunnen opsturen van een product naar de fabrikant. Dit wordt enkel door de kleinere 2nd tier mobo makers gedaan, maar niet door de grote jongens als MSI, Asus, Gigabyte, ECS, etc. Daarom kun je heel simpel ook geen fabrieksgarantie claimen.

Echter geeft MSI wel 3 jaar garantie aan haar distributeurs... die op hun beurt weer een x jaar garantie geven aan de dealers, en die geven op hun beurt weer garantie aan de consument, jij dus in dit geval. Dus als jij iets kapot hebt moet je dat claimen bij je dealer waar je het gekocht hebt. Zij sturen dat vervolgens naar de distributeur en die stuurt het naar MSI voor RMA of swap.

Normaal gezien loopt dat vlot, echter heb jij kennelijk MSI gekocht via Memo, een keten die failliet was en overgenomen is door Bas Computers (www.bascomputers.nl), onderdeel van de holding waar de MyCom shops ook deel uit maken. Echter heeft BAS enkel de garantie overgenomen voor MSI producten die zij ook al eerder in haar assortiment voerde...

Zo aan het mobo te zien, 694T pro, voerde BAS dat niet in haar assortiment, dus daarvoor moet je naar ACAL (www.acal.nl, de vroegere distributeur van MEMO). Dus daar moet jij contact opnemen mbt je garantie, mits jij langer dan 2 jaar (aangezien jouw mobo al 2 jaar oud is) garantie had bij Memo (kijk op aankoopbon).

Lang verhaal, maar lost wel wat problemen op...

[ Voor 4% gewijzigd door The Source op 05-12-2003 19:52 ]

• stylezzz
The Source schreef op 05 december 2003 @ 19:51:
Normaal gezien loopt dat vlot, echter heb jij kennelijk MSI gekocht via Memo, een keten die failliet was en overgenomen is door Bas Computers (www.bascomputers.nl), onderdeel van de holding waar de MyCom shops ook deel uit maken. Echter heeft BAS enkel de garantie overgenomen voor MSI producten die zij ook al eerder in haar assortiment voerde...
Dient de kopende partij niet alle garantieafhandeling over te nemen van de failliete partij? (ik dacht dat dit namelijk WEL het geval was? )

• The Source
Wel bij overname / fusie, niet bij faissement zoals bij MEMO het geval was.

• stylezzz
Aha, dat maakt weer een hoop duidelijk.... :)

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
Maar het gaat toch gewoon om fabrieksgarantie? Die is meestal drie jaar. Alleen het is jouw zaak om dat ding op te sturen. Dus geen probleem. Gewoon opsturen naar MSI.

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

• stylezzz
Of je leest even de rest van de posts.... :|

MSI geeft geen fabrieksgarantie. Je zal het via een reseller moeten spelen.

• The Source
Anandtech heeft in zijn vergelijkende mobo reviews meestal ook een stukje over RMA, etc staan. Staat dit soort info mbt de zgn fabrieksgarantie ook bij vermeld.

Verwijderd

je hebt sowieso ook bij MSI garantie. Dus altijd bij de reseller en fabrikant. Kijk eens op www.staiksterk.nl . Is vd Economische zaken/justitie, mag aanemen dat de Nederlandse overheid haar wetgeving kent.

• stylezzz
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 00:09:
je hebt sowieso ook bij MSI garantie. Dus altijd bij de reseller en fabrikant. Kijk eens op www.staiksterk.nl . Is vd Economische zaken/justitie, mag aanemen dat de Nederlandse overheid haar wetgeving kent.
Stel dat MSI 10 jaar garantie aan zijn distributeurs zou geven, dan is die distributeur (en reseller op zijn beurt) absoluut niet verplicht om die 10 jaar door te geven aan de consument.

Verwijderd

Volgens de wet consumenten koop en garantie dient de verkopende partij zich te houden aan uitingen vd fabrikant. Staat er bv op een doos 5 jaar fabrieksgarantie, dan is de reseller wel degelijk hier verantwoordelijk voor (http://www.justitie.nl/pu...0538&SourcePageID=27956#1).

• stylezzz
Logisch, anders zou het nogal een verwarrende situatie worden. Maar MSI zet dat dus niet met grote letters op zijn dozen, get it? :)
Pagina: 1