Toon posts:

5.1 Achter minder geluid dan voor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een 5.1 setje van de aldi gekocht, alles goed aangesloten en werkt perfect, alleen, is het geluid achter veel zachter dan voor.
Nadat ik de stekkers van Voor en Achter op mijn subwoofer had omgewisseld omdat te testen, was voor zachter. ik heb op mijn subwoofer alles gelijk staan en de instellingen in m'n configuratiescherm allemaal op 5.1 gezet.
Ik gebruik een AC 97 onboard Geluidskaart,
Heb zo'n test geprobeerd, en ook dan is het geluid achter minder als voor, het lijkt dus of de versterker niet goed is. maar dit is al het 2e setje, en ik heb weer hetzelfde probleem

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Normaal gesproken heb je met 5.1 geen geluid van achteren. Waarom zou er geluid van achteren moeten komen als er alleen maar wat acteurs aan de voorkant met elkaar leuteren?

Alleen met ruige effecten (vliegtuigen, helikopters, vliegende kogels) hoor je veel geluid van achteren. Soms is dat dan zelfs harder dan voor.

Ga eerst maar eens LotR, Saving Private Ryan, of the Matrix kijken ofzo :Y)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Varienaja schreef op 04 december 2003 @ 21:48:
Normaal gesproken heb je met 5.1 geen geluid van achteren. Waarom zou er geluid van achteren moeten komen als er alleen maar wat acteurs aan de voorkant met elkaar leuteren?

Alleen met ruige effecten (vliegtuigen, helikopters, vliegende kogels) hoor je veel geluid van achteren. Soms is dat dan zelfs harder dan voor.

Ga eerst maar eens LotR, Saving Private Ryan, of the Matrix kijken ofzo :Y)
ik heb dus zo'n test gedaan, dan word op alle boxen 1 voor 1 het volle vermogen gezet, dan hoor ik ook uit mijn achterste boxen minder dan voor

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 17:47

Dennahz

Life feels like hell should.

Bij mijn frontspeaker is het zo dat je een apart volume knopje hebt voor de achterste speakers genaamd 'fader' (kwam ik pas na een tijdje achter :+)

Picje ter voorbeeld

Misschien heb jij ook zoeits?

Twitter

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 21:52:
ik heb dus zo'n test gedaan, dan word op alle boxen 1 voor 1 het volle vermogen gezet, dan hoor ik ook uit mijn achterste boxen minder dan voor
Oh, dat wist ik niet. Tsja.. dan moet je met de 'balance'-knopjes gaan spelen.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 21:52:
[...]

Ondersteunt je AC'97 wel 5.1's geluid? Ik heb het ook gehad, dat ik geen 3 uitgangen had, en achter alsnog heel zacht de achter-geluiden hoorde :)

|>

Verwijderd

Topicstarter
ja, hij ondersteunt wel 5.1 en op mijn subwoofer zitten verder geen ballans knoppen, en in m'n configuratie scherm staat alles gewoon in het midden, dit is trouwens die test : http://www.tfm.ro/ac3/_download.html

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 21:55:
en in m'n configuratie scherm staat alles gewoon in het midden
Dan zet je het uit het midden...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

ja, hij ondersteunt wel 5.1 en op mijn subwoofer zitten verder geen ballans knoppen, en in m'n configuratie scherm staat alles gewoon in het midden, dit is trouwens die test : http://www.tfm.ro/ac3/_download.html
404.. (/ verkeerd, vast in win32 gebruiker :P )

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 04-12-2003 22:06 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ooge
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10-2022
veel onboard geluidschips geven zoiezo veel minder vermogen naar de rears en center (het signal is zwakker) moet je dus versterken en in jou geval volume op dat setje per kanal aanpassen

Verwijderd

Topicstarter
bij mij werkt ie gewoon hoor

Verwijderd

Topicstarter
ooge schreef op 04 december 2003 @ 21:59:
veel onboard geluidschips geven zoiezo veel minder vermogen naar de rears en center (het signal is zwakker) moet je dus versterken en in jou geval volume op dat setje per kanal aanpassen
wat je eigenlijk bedoelt : Koop een andere Geluidskaart! Maarjah, daar heb ik dus geen geld voor, als ik dan rear en front appart ga afstellen kan ik dus minder maximaal vermogen eruit halen

• Sick Nick
  • Laatst online: 17:03

Sick Nick

Drop the top!

In de file hebben ze in ieder geval wel allemaal hetzelfde volume, tenminste hier hoor ik het allemaal even hard. Logitech z680 setje, coaxiaal aangesloten (digitaal). De decoder van m'n set regelt het dus en dan gaat ie prima.

Maar zoals gezegd, gooi gewoon in je softwaremixer de boel wat naar achteren zodat ze wel even hard gaan.

[edit]

Maximaal vermogen haal je toch al niet uit zo'n setje, als je die op vol vermogen draai dan vervormt alles als de neten en klinkt het nergens meer naar :+

[ Voor 21% gewijzigd door Sick Nick op 04-12-2003 22:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
dan moet ik alleen ff dit nog weten, Is het mijn Geluidskaart of de set? De set is er niet op gebouwd om onbenullig veel lawaai te maken, dat weet ik ook, maar het zou toch wel gelijk moeten zijn

• geforce666
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-04 14:55

geforce666

a.k.a Jan (nl)

BrEeZeR schreef op 04 december 2003 @ 21:53:
Bij mijn frontspeaker is het zo dat je een apart volume knopje hebt voor de achterste speakers genaamd 'fader' (kwam ik pas na een tijdje achter :+)

Picje ter voorbeeld

Misschien heb jij ook zoiets?
offtopic: He thanx, kom er nu achter ;)

• Sick Nick
  • Laatst online: 17:03

Sick Nick

Drop the top!

Daar kom je maar op 1 manier achter, uitproberen met OF een andere surroundset OF een andere geluidskaart (eventueel andere computer). Zou me er verder niet druk om maken, in de software de boel bijstellen en hoppa.

Verwijderd

Topicstarter
nu loop ik dus te zoeken naar al die instellingen, maar kan ik overal alleen left en right instellen, en nergens front and rear :?

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015

MNECMotU

Kiek An!

Ik heb m ff gedownload en gehoord... maar wat ik raar vind is dat het een avi-bestand is... en voor zover ik weet kan een avi-bestand alleen maar ac3 DD 5.1 geluid bevatten als dit geluid met een ac3-encoder erbij is geplaatst.
De kans dat als jij 'm afspeelt dat je ook daadwerkelijk DD 5.1 hoort schat ik Heeeeeeel erg klein, aangezien je daar toch wel speciale software/plugins voor nodig hebt...

Ik vind het tot zover geen betrouwbare test!

Ik ben zelf ook al een tijd op zoek geweest naar een goede test... en kwam uit bij een file die [Ac3test.vob] heet...

Speel 'm af in powerdvd, of windvd (wel op 6ch mode zetten natuurlijk) en je hoort daadwerkelijk wat er allemaal gebeurt op alle onafhankelijke kanalen!

Ik zal de link nog ff opzoeken voor je...
Hier staat 'ie:
http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/trailers.html

(bovenste link)

Succes!

[ Voor 9% gewijzigd door MNECMotU op 04-12-2003 23:04 ]

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 17:42

jasjenl

Liab A Tymo

MNECMotU schreef op 04 december 2003 @ 23:01:
[...]
Ik heb m ff gedownload en gehoord... maar wat ik raar vind is dat het een avi-bestand is... en voor zover ik weet kan een avi-bestand alleen maar ac3 DD 5.1 geluid bevatten als dit geluid met een ac3-encoder erbij is geplaatst.
De kans dat als jij 'm afspeelt dat je ook daadwerkelijk DD 5.1 hoort schat ik Heeeeeeel erg klein, aangezien je daar toch wel speciale software/plugins voor nodig hebt...
Ik kan die test gewoon met bijv. media player classic afspelen dmv de AC3 filter plugin die je hier kunt vinden. Ik heb weliswaar op m'n pc geen 5.1 speakersetje, maar met m'n 4.0 creative setje kan ik, als ik in het ac3 filter de juiste speaker instelling kies (2/2 quadro in mijn geval dus), gewoon de geluiden uit de juiste speakers ten gehore brengen (links/rechts/links-achter/rechts-achter).

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:37

mphilipp

Romanes eunt domus

Feitelijk moet je je speakeropstelling ook fatsoenlijk afstellen. Voor zover dat tenminste mogelijk is. Bij een 'echte' set (dus audio componenten) kun je vaak per kanaal de vertragingstijd (ivm afstand speaker/luisterpositie) en het volume instellen. Die vertragingstijd is dus om te zorgen dat alles op het juiste tijdstip in je oor terecht komt. Soms moet je zelf gaan rekenen en de vertraging in ms. opgeven. Normaal gesproken kun je echter gewoon de afstand opgeven (per 10cm).
De volumekorrektie per kanaal is ook belangrijk. Je moet namelijk met een testsignaal (op test dvd's wil wel eens een rose ruis/pink noise staan) elke speaker afzonderlijk zodanig instellen dat je op een bepaalde stand van je volumeregelaar op je luisterpositie 80db hebt (oid, als het maar overal gelijk is). Je stelt dus éénmalig het hoofdvolume in pakt bijvoorbeeld eerst de centerspeaker en daarna regel je de overige speakers bij met hun individuele instelling. De hoofdvolumeregelaar raak je dus alleen aan bij het afstellen van de center.
Resultaat moet dus zijn dat elke speaker voor jou hetzelfde klinkt qua volume op stand x van de volumeregelaar. Als je dat hebt gedaan is alles 100% afgeregeld en kun je het met een film testen. In principe is deze afstelling absoluut. Dat betekent dat als je een film hebt en de effecten komen niet uit de verf dat dit aan de film ligt. Of liever gezegd: aan de mix. Die is dan niet jofel. In principe moeten ze namelijk in de studio de boel mixen op een bepaalde indeale opstelling van de speakers en geluidsnivo. Voor het beste resultaat moet je dus zorgen dat je opstelling voldoet aan dat referentienivo.

Dit is volgens mij echter academisch met de doorsnee pc-soundkaart en speakertjes. Vaak ontbreekt het gewoon aan afstelmogelijkheden. Dat geldt ook voor de low budget alles-in-1 dvd/5.1 set (merk Onky-Bonky). Absoluut niet af te stellen en een surround ervaring van een schoenendoos.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Topicstarter
jasjenl schreef op 05 december 2003 @ 00:01:
[...]
Ik kan die test gewoon met bijv. media player classic afspelen dmv de AC3 filter plugin die je hier kunt vinden. Ik heb weliswaar op m'n pc geen 5.1 speakersetje, maar met m'n 4.0 creative setje kan ik, als ik in het ac3 filter de juiste speaker instelling kies (2/2 quadro in mijn geval dus), gewoon de geluiden uit de juiste speakers ten gehore brengen (links/rechts/links-achter/rechts-achter).
jah, bij mij doet deze test het ook gewoon, maar die andere test geeft precies hetzelfde resultaat

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 14:51 ]

• ooge
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 22:07:
dan moet ik alleen ff dit nog weten, Is het mijn Geluidskaart of de set? De set is er niet op gebouwd om onbenullig veel lawaai te maken, dat weet ik ook, maar het zou toch wel gelijk moeten zijn
lijkt mij dat het exact 5 dezelfde boxjes zijn, staat er ook op toch 5x -- watt.

en anders zet je die stekkertjes verkeert zodat je dus zegmaar het signaal voor de fronts van je geluidskaart aansluit op de rear aansluiting op dat versterkertje, dan komt het front geluid uit de achterste boxen dan kun je toch horen of die boxen even hard kunnen :)

• ooge
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 22:01:
[...]

wat je eigenlijk bedoelt : Koop een andere Geluidskaart! Maarjah, daar heb ik dus geen geld voor, als ik dan rear en front appart ga afstellen kan ik dus minder maximaal vermogen eruit halen
nee, want dat heb ik ook gedaan (een creative soundblaster live digital 5.1) maar die kan ik wel gebruiken alleen de software en drivers kan ik niet installeren want dan geeft hij de melding: geluidkaart niet gevonden, steek de geluidskaart eerst in een pci slot (ongeveer dan) terwijl er wel geluid uit komt alleen zonder software kan ik er net zo weinig aan instellen als die van me moederbord dus die ligt alweer maanden in me kast met een stoflaag erover :(

Verwijderd

Topicstarter
ooge schreef op 05 december 2003 @ 17:37:
[...]

lijkt mij dat het exact 5 dezelfde boxjes zijn, staat er ook op toch 5x -- watt.

en anders zet je die stekkertjes verkeert zodat je dus zegmaar het signaal voor de fronts van je geluidskaart aansluit op de rear aansluiting op dat versterkertje, dan komt het front geluid uit de achterste boxen dan kun je toch horen of die boxen even hard kunnen :)
heb ik al geprobeerd, de boxen KUNNEN evenveel lawaai maken, maar ze doen et niet

• ooge
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 19:36:
[...]

heb ik al geprobeerd, de boxen KUNNEN evenveel lawaai maken, maar ze doen et niet
dus ligt het aan het ingangs signaal (= je geluidkaart) of je bron (=dvd of wat dan ook) en niet aan dat setje

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:22
Heb ik ook al is gehad, met me sb live! Maar je kan met zo'n ball/fade ding spelen, speel daar is mee :p.

Verwijderd

Topicstarter
Termi schreef op 05 december 2003 @ 20:45:
Heb ik ook al is gehad, met me sb live! Maar je kan met zo'n ball/fade ding spelen, speel daar is mee :p.
zit er niet op :Y)

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 09:07
is het niet gewoon standaard zo dat de achterspeakers van een mindere kwaliteit zijn en dus ook niet zo goed presteren ?

ik heb de avi getest op ac3 via sp/dif uitgang en hij werkt wel goed ......

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Als het goed zit het er wel op! Want ik heb ook eerst me onboard sound gebruikt en dan moet je het alleen enablen :) Ga naar je Volumeregeling (standaard windows ding) dan opties > eigenschappen, klik op afspelen en vink je rear boxen aan :) Hoop dat het werkt!

Ps: ik heb nou een sweex 5.1 kaartje voor even en daarbij zit mixer.exe, misschien kun je daar wat mee :?

Arch Linux

Pagina: 1