Toon posts:

versterker zonder metaal..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dag mensjes,

kheb een probleempje..ik moet voor mn eindwerk een schakeling ontwerpen waarbij ik onder andere een versterker moet maken voor een koptelefoon (werkend met piezo elementen) en voor een microfoon..
1 voorwaarde : gebruik geen of zo weinig mogelijk metaal :s
heeft iemand daar goeie schemaatjes voor waarbij ik een aanvaardbaar vermogen kan bekomen zonder echt veel warmteontwikkeling te krijgen zodat ik ook geen extra koelmetalen nodig heb en zo?
mocht iemand nog handige schakelingetjes hebben voor infrarood zender en ontvangertjes mag je ook gerust iets laten weten hoor..

alvast bedankt

groetjes

Verwijderd

Dan koel je toch met een grote ventilator? :)

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je moet gaan versterken maar misschien is koeling wel helemaal geen issue in de eerste instantie (bij bv een mic preamp of headphone amp)
misschien ook wel maar dat zou je eens uit moeten zoeken...

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 21:24:
kheb een probleempje..ik moet voor mn eindwerk een schakeling ontwerpen waarbij ik bladiebladiebla
Ontwerp dan ook, en ga geen kant en klare schemaatjes vragen. Huiswerkrequest.

[ Voor 3% gewijzigd door sdomburg op 05-12-2003 00:21 ]

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

leg het geheel in een bak sla-olie, of ,motor olie..... koelt goed genoeg...

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
dr.lowtune schreef op 05 december 2003 @ 00:23:
leg het geheel in een bak sla-olie, of ,motor olie..... koelt goed genoeg...
neem dan frituurvet, kun je meteen patat bakken als 't toch te warm mocht worden :+

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
Versterker voor koptelefoon schrijf je... en je maakt je zorgen voor de koeling? Ik weet niet hoeveel watts je door die koptelefoon wou gaan pompen? :P

Koptelefoonversterkers hebben bijna nooit koelplaatjes nodig... Het enige waarvoor je metaal kan nodig hebben, is voor de elektromagnetische afscherming.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
Er zijn geleidende polymeren (o.a. transistoren en LEDs), maar da's denk ik niet waar je naar op zoek bent he?

Een koptelefoon hoeft niet veel meer dan 20mW te krijgen in het algemeen, op dat niveau krijg ik zelfs al pijn in mijn dove oren. Dat ligt natuurlijk ook wel aan de efficientie van je koptelefoon, maar daar ga ik nu niet op in verder.

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
.......een schakeling ontwerpen waarbij ik onder andere een versterker moet maken voor een koptelefoon (werkend met piezo elementen) en voor een microfoon..
1 voorwaarde : gebruik geen of zo weinig mogelijk metaal
Wel erg kort door de bocht, he?
Moet je hem compleet ontwerpen en doorrekenen? Nee, dan ben je voor een koptelefoonversterken met 1 eindversterker-ic klaar (wel de plastic behuizing nemen), anders heeft in Elektuur ooit een leuk "digitaal"-versterkertje (ong 15 componenten en GEEN versterker-IC) gestaan wat ik ooit als hoofdtelefoonversterker hem ingezet. Geeft 3 Watt output zonder koeling, dus genoeg om met wat voor hoofdtelefoon dan ook te trommelvliezen te laten knallen.

Naar wat voor niveau moet die microfoonversterker versterken? Lijn-niveau, aux-niveau of toevallig naar dat hoofdtelefoonversterkertje?
tja, ook hier geldt hetzelfde.

Ga eens naar de bibliotheek en kijk eens wat tijdschriften of boeken met ontwerpen door.

[ Voor 3% gewijzigd door Muttley op 05-12-2003 14:27 ]

An 11 is a 10 that swallows

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27

4POX

Everybody is wired

Koelen met keramiek ;)

AKA Rinkel weblog

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-08 18:13
klasse "D" versterker, ga maar effe bij philips op de site zoeken. (100Watt output zonder koelelement) ;)

Verwijderd

TDA 7052 lijkt me zat voor een x-tal koptelefoontje.. De kwaliteit van die dingen is afschuwelijk, dus als je ampje een paar % vervormd is het geen enkel probleem.

PWM lijkt me niets, meer dan 100mW is onzin, en in een PWM-ontwerp zul je volgens mij altijd uitgangsspoelen (-> meer koper) nodig hebben. Als je de TDA in SMD uitvoering neemt en een minimaal printje ontwerpt kom je een aardig eind denk ik.

Volgens mij zit er in moderne normale ordopjes trouwens veel minder metaal (keramisch magneetje, alleen de spreekspoel is van koper) dan in een x-tal speakertje met een messing basisplaat.

Waarom eigenlijk zonder metaal ?? Ik vind het een erg vreemde eis. Non-ferro kan ik me iets bij voorstellen, in omgevingen met sterke statische magneetvelden (bij NMR- of MRI machine's oid), maar alle metalen :?

[edit]
IR-tranceivers hebben in alle soorten en maaten in Elex en Elektuur gestaan ...

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 11:19 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Euhm, zoals al eerder gezegd is: een koptelefoonversterker kun je compleet zonder koeling bouwen, hoeveel mW gaat er eigenlijk maar door een koptelefoon heen?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Heel weinig.. De gevoeligheid van koptelefoons wordt gemeten in dB SPL bij 1 mW input. Vaak ligt dat getal al op 90 dB voor een moderne phone.

Maar hier gaat het over piezo-speakertjes, en daar zal het weer net even ander liggen. Het redement van die dingen buiten Fres is slecht, en waarschijnlijk wil je toch *ietsje* corrigeren om de verstaanbaarheid te verbeteren. Ze zijn nu eenmaal vooral geschikt om PIEP te doen. :)
Ook hebben ze een in vergelijking met dynamische speakertjes een vrij hoge imp. zodat er wat meer spanning nodig is om er een bepaald vermogen in te stoppen. Vandaar dat ik ook de 7052 aanraad, dat is een brug-eindtrapje.

Overigens moet je ampje ook goed tegen de capacitieve belasting kunnen, ik weet eerlijk gezegd niet hoe het daarmee zit bij single-chip trapjes als de 7052.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 11:39 ]

Pagina: 1