[C] Decimale getallen weergeven in Binair.

Pagina: 1
Acties:
  • 471 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49450

Topicstarter
Moguh,

We moeten voor school een programma schrijven, dat als je een decimaal getal invoert, dat je zeg maar 8 "vakjes" hebt (dit is allemaal in DOS trouwens) en dat dus elk vakje voor een bit staat, en als de bit 1 is, dan moet het vakje worden opgevult.

Dit is niet zo moeilijk, mits ik wist hoe ik een decimaal getal kan omzetten in Binair.

Hoe doe ik dat? Ik heb van een vriend gehoord van er ee Binary(); function in math.h zit, alleen ik weet niet hoe die werkt en heb geen Help geinstalleerd bij Visual C++ en Turbo C, waar we dus meer werken op school, kent die hele functie niet.

Op google heb ik gezocht naar "math.h function Binary()" maar daar kwam niks zinnigs uit.

Heeft iemand een idee? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Wees creatief, en verzin je eigen algorithme.
Decimaal -> Binair is geen rocketscience.

Bovendien is dat educatief ook meer verantwoord dan wat kopieren.

tip: machten van 2...

[ Voor 2% gewijzigd door Emmeau op 04-12-2003 22:34 . Reden: typo verbeterd. ]

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 14:56

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Een getal is een getal, een computer kijkt niet naar de representatie (is natuurlijk wel van belang bij de invoer ;))

Wat moet zo'n binary () functie dan retourneren volgens jou?

Ik neem aan dat de opdracht te maken heeft met bitbewerkingen, en dat je dat dus gehad hebt op school? Dus je kent operatoren als and, or, etc.?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49450

Topicstarter
Nou er zit nog een heel verhaal achter dat "weergeven van binair"

Ok dit is dus de gehele opdracht:

Schrijf een programma waar je decimale getallen invoert en dan de binary waarde laat zien op 8 LEDs op een PCB aangesloten op een stel ICtjes die we (aan 't eind van 't jaar ook zelf moeten programmeren) moeten aansluiten op de COM1 port.

Maar, de gehele functie om dat hardware matig door te sturen is al gemaakt voor ons door de C leraar (Hey we zitten pas in 't eerste semester hey!) Dus het enige wat wij hoeven te doen is

code:
1
2
3
4
printf("Voer een decimaal getal in: ");
scanf("%d", decimaalgetal);

functie_om_het_door_te_sturen_naar_de_comport_en_pcb(decimaalgetal);

En dat bijvoorbeeld te loopen e.d. en dan de LEDs heen en weer aan en uit laten gaan, dan krijg je zo'n Knightrider effect. Dat is mij allemaal ook wel gelukt enzo, maar nu moeten we het ook weergeven op het scherm. En das wat moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 14:56

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nogmaals:

Ik neem aan dat de opdracht te maken heeft met bitbewerkingen, en dat je dat dus gehad hebt op school? Dus je kent operatoren als and, or, etc.?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Toevallig net 4 dagen non-stop (8 uur per dag, nog 11 dagen te gaan) lopen te proggen wat betreft bit gedoe (aansturen van LED'jes, hoezee!).

Kan je in de functie die schrijft naar de COM poort niet gewoon een getal erin proppen? En dat wanneer je binair wilt doen, gewoon 0x*** met *** de binaire representatie van het getal? Gewoon inp en outp misschien (daar werkte ik dan mee...)? ZOals .oisyn al zei: 'Een getal is een getal, een computer kijkt niet naar de representatie (is natuurlijk wel van belang bij de invoer)'

PS: The tools you need to make 'em dance:
&, |, ^, <<, >>

@MSalters: Ach... dat is inderdaad hex, wat zoals je naar ik aanneem weet nogal een beetje verbonden is met binaire meuk, ;), en dus ook wel handig is om te gebruiken of om een inzicht te krijgen van de link tussen de bits en een hex-representatie.

[ Voor 20% gewijzigd door Cavorka op 04-12-2003 22:35 ]

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
0x is hexadecimaal, en is alleen relevant voor literals in je .c file. 2x off-topic dus.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1572

tip kijk eens in de ansi c standaar printf heeft een ingebouwd converter om een getal binair te printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Anoniem: 1572 schreef op 05 december 2003 @ 09:56:
tip kijk eens in de ansi c standaar printf heeft een ingebouwd converter om een getal binair te printen
Heeft ie niet.

Enne we hebben in de afgelopen 50 dagen alleen al een enorme stapel topics hierover gehad die dit concept uitgebreid behandelen: volgens mij ben je niet de enige met deze opdracht.

"Use the Search, Luke" :)

Professionele website nodig?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.