Twee harddisks tegelijkertijd alle partities kwijt

Pagina: 1
Acties:

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024
Het ging zo:

Ik heb net een nieuwe Maxtor 120GB SATA Hard Disk gekocht. Twee oude IDE-HD's even losgehaald, en op de nieuwe HD Windows XP gegooid.
Alles werkte prima en lekker, tijd om oude data over te gaan zetten naar de nieuwe.

Begonnen met de eerste HD. Een 40GB Maxtor met 1 partitie. Een en ander gekopieerd.
Toen de tweede HD. Een 40GB IBM met twee partities, een van 10GB, en een van 30GB.

Paar dagen mee gewerkt, alles prima en lekker.

Wilde vandaag even m'n hele ombouw afronden, en beide harde schijven tegelijkertijd aan m'n PC hangen om even een mooie indeling te maken en alle resterende data te kopieren. Dan wilde ik mijn 40GB IBM leeggooien en verkopen, en de 40GB Maxtor gewoon lekker erin laten zitten.

Ik heb per ongeluk beide HD's als slave aan m'n computer gehangen. Windows start op, en er wordt in verkenner een nieuwe E: aangegeven, van 6 GB niet-geformatteerde ruimte.

Ik schrik nog niet, want ik bedenk me dat ze allebei op slave staan en dan kan ie flippen.

Maar DAMN! Welke HD ik er ook aanhang, met z'n tweeen of alleen, als master of als Slave. Er BLIJFT exact hetzelfde staan:
Een volume van 6GB, met 32GB ongepartitioneerde ruimte, die "Dit station is niet geformateerd, wilt U de schijf nu formatteren" aangeeft als ik erop wil.

Als ik er geen HD aanhang, dan staat het station er logischerwijs niet.

Iemand, alsjeblieft, ENIG idee wat ik kan doen om dit op te lossen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hoeft alleen maar in de FAQ van dit subforum onder het kopje "Hoe krijg ik verloren gaande data terug?" kijken :)

• looskuh
Daar ben ik ook al mee bezig! :)

Maar ik wil ook graag het doelgericht aanpakken. Ik snap niet helemaal wat er aan de hand kan zijn in dit geval. Ik volg de FAQ, maar ben echt ZO bang dat ik data permanent beschadig, dat ik geen fouten wil maken.

Ik ga nu met Partition Magic aan de slag.

[ Voor 12% gewijzigd door looskuh op 04-12-2003 21:27 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eerst FDISK /MBR in een pure DOS prompt (bootflop? www.bootdisk.com). Als dat niet lukt, dan ben je echt gewezen op datarecoverytooltjes :)

• looskuh
Verneukt FDISK /MBR niet m'n orinele tabel dan?

Komt dit trouwens daadwerkelijk doordat ik ze allebei op slave heb gehangen? Een fout als deze is dan wel vrij drastisch niet?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

FDISK /MBR herstelt juist de partitietabel. Zie ook de FAQ ;)

• looskuh
offtopic:
Trouwens een request om deze open te houden. Als het me allemaal weer lukt wil ik graag kunnen posten hoe het me is gelukt. Alle topics die op deze lijken hebben namelijk geen concrete oplossing in zich.

Partition Magic vertelde me perfect wat er mis was, en vroeg aan me of ik 't wilde fixen.
Dat wilde ik wel.

Sindsdien geeft Partition Magic een Unhandled Exception. (Ook via de Emergency Disk)

Ben nu bezig met GetDataBack. Nadeel: Er wordt een volledige scan gedaan van een uur.

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-03 09:06

wasco

brightest crayon in the box

mm ik ben toch ondertussen redelijk verwondert aan het meevolgen en ben ook nogal verbaasd over wat er mis kan gegaan zijn

wasco [the brightest crayon in the box]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
BalusC schreef op 04 december 2003 @ 21:43:
FDISK /MBR herstelt juist de partitietabel. Zie ook de FAQ ;)
Ik dacht dat dat alleen het Master Boot Record herstelde. De partitietabel is toch iets anders?
Fdisk kan toch ook niet weten welke partitietabel jij had?

Verwijderd

fdisk kan checken welke partitie-tabel je had, maar dat commando zal enkel de MBR goedzetten. Probeer een chkdsk te doen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 12:59:
fdisk kan checken welke partitie-tabel je had
Hoe?
Die tabel is schijnbaar gewist door twee slaves op een channel.

• looskuh
Shit, deze nooit afgekondigd. En daar hou ik niet van, al helemaal niet omdat eerdere topics met hetzelfde probleem dat ook niet hebben gedaan.

Uiteindelijk bracht GetDataBack uitkomst. Tip: Sla de search results op, en werk altijd via disk mode, niet partition mode.
Heb uiteindelijk bijna alles teruggekregen. Soms slaat er nog een MP3 af, of ben ik een zeker bestand simpelweg kwijt. Maar de ergste schade is hersteld.

Het probleem moet inderdaad zijn ontstaan door twee harde schijven op hetzelfde channel. Nooit meer doen dus. :)

Na 2 maanden, toch veel dank voor de hulp en geruststelling.

offtopic:
En ja, nu kan hij dicht ;)

Verwijderd

eehm ff voor je hem dicht gooit,

Ik heb laatst uren liggen kloten met een 80gb maxtor ata schijf die na 1 vage partitie van 80gb zag en na het verwijderen van eerder genoemde partitie maar 32 gb.

Uiteindelijk bleek dat ik een jumper op 32gb clip had gezet.
*Beukt hoofd tegen tafel bij de herrinnering.

Maybe dat je de jumper op 32 gb clip hebt of had staan,
iig wou ik deze mogelijkheid niet aan de lezers onthouden ;)
Pagina: 1