Spontane BSOD/reboot na overklokken - condens de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ok, jullie denken nu gelijk dat dit een n00b vraag is maar ik hoop dat het mee gaat vallen...

Ik heb een mooie overklok draaien zoals te lezen is in een ander mini topic van mij maar ik krijg nu toch wel iets heeeeel erg vaags..

Als ik een tijdje bezig ben met computeren (DVD filmpje rippen en beetje mirc) dan krijg ik opeens spontaan een blauw scherm en start de computer opniew op..

Als ik dan de BIOS in ga dan lijkt het wel of de CPU opeens een fixed instelling heeft.. heeft al op 2100 Mhz en op 2000Mhz en nog wat waarde's gestaan terwijl hij ingesteld stond op 2101 Mhz voor zo'n re-boot...

Wat ik nu zelf het idee heb is dat er toch nog condens kan optreden wat dan net verbinding maakt tussen een paar bruggen op de CPU waardoor er een vaste waarde in komt te staan...

Zou dit een logische beredenering zijn??

Tevens is het zo dat als ik naast de isolatie voel dat er dan vaseline tussenuit komt maar da's dan echt waterdun...

CPU wordt maar 12-14 graden dus dat kan het niet zijn...

Vaseline zit ook al aan de bovenkant van de CPU over alle bruggen e.d heen..

Iemand nog ideën??

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Gelijd vaseline toevallig geen stroom?

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
nope...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:16

Shunt

Boe

erm oc = nooit zeker

het kan zijn dat je cpu gewoon niet verder wil ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
nee dat is het niet Shunt.. die CPU die draait namelijk gewoon stabiel voor een uurtje of twee.. dan kan ik burnK7 draaien.. kan ik PiFasten en alles.. alleen dan opeens reboot hij.. Alof het door de warmte zou komen maar dat kan niet want hij wordt maar 12 graden..

• darkdesign
  • Niet online
Maar het kan zijn, omdat je pc ver overclockt is dat hij fouten maakt, en na een tijd zijn die fouten opgehoopt en reboot hij. Want als je prime95 draait geeft hij als je tever oced hebt ook fouten aan. Snap je wat ik bedoel?

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
darkdesign schreef op 04 december 2003 @ 21:32:
Maar het kan zijn, omdat je pc ver overclockt is dat hij fouten maakt, en na een tijd zijn die fouten opgehoopt en reboot hij. Want als je prime95 draait geeft hij als je tever oced hebt ook fouten aan. Snap je wat ik bedoel?
Ik snap wat je bedoeld.. maar dan zou hij nog de BIOS niet op een willekeurige snelheid locken of een voltage veranderen ofzo... (terwijl hij draait lijkt dus wel :X )

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

darkdesign schreef op 04 december 2003 @ 21:32:
Een proc hoopt geen fouten op, hij doet het of niet .

Apen-nootjes, check idd eens alle isolatie, gooi voor de lol eens een 0.25v meer op de proc(als dat nog gaat) en kijk of hij het dan langer/korter volhoud.
Misschien kan je voeding het niet meer aan na een poosje? ik zou het anders ook niet meer weten, misschien dat je northbridge te warm word? of misschien de mosfets?

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
mmm.. draait al op 1.8V kan dus niet hoger meer :( maar de voedingslijnen zijn stabiel voor zover ik kan zien en of het de northbridge is.. tja.. zou kunnen jah...
mosfets.. ik hoop het niet :X

• darkdesign
  • Niet online
Mrb, nee da begreip ik, maar wat eeb cpu verwerkt enzo gaat naat de Ram, maarja als dat nie kan weet ik het niet. Ik weet ook nie veel van dit alles af, maar ik had mischien een idee hoe het kon. :)

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:29
Ik heb een P4 systeem en soms ook wel eens van die onverklaarbare reboots.
Prime95 draait bijvoorbeeldd prima, en *click* scherm uit en reboot :(

* Het terug schroeven van de overclock heeft mij wel geholpen. Ondanks dat Prime geen errors gaf, was de overclock toch te veel.
* Het opschroeven van 3.3 , 5v en 12v lijnen van mijn voeding heeft ook geholpen.
* Nieuwe Windows installatie hielp nog het meeste ;)

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik weet niet welke koeling je gebruikt ,maar als je een waterchiller hebt met temperaturen onder de 0 °C moet je je soket binnenin wel voledig vullen met vaselinne of siliconevet .doe je dat niet komt er gegarandeerd condens in de soket te zitten.
Het gevaar van condens zit niet op de plaatsen die je ziet maar vooral van de plaatsen die je niet ziet.
Heb zelf een poging of 8 ondernomen eer ik door had dat ik die soket voledig maar dan ook voledig moest vullen voor de pc bleef lopen ,iedere keer door condens binnen in de soket .

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
tnks voor de replies.. die windows installatie is net 2 weken oud ;)
Het opschroeven van de lijnen zou ik nog kunnen proberen door een nieuwe voeding te kopen... Het terugschroeven helpt bij mij ook maar daar heb ik geen pelt koeling voor ;)

de socket is wel helemaal gevult met vaseline... Maar inderdaad.. ik ga zeker nog een keer kijken hoe het met de isolatie zit...

Verwijderd

Ik ken dit probleem.. Ik was laatst met 3dmark aan het spelen en constant reboots op een bepaalde snelheid, maar toen ik hoger ging in snelheid werd hij stabieler :D

Vaak is het zo dat een bepaalde MP niet lekker gaat of een bepaalde fsb. Haal hem dus daarvanaf en test een andere snelheid..hoger of lager :)

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Je moederbord kan ook een Overcurrent protection hebben..->dit zou het systeem kunnen uitschakelen. Echter heb je het niet alleen bij stressen.. :?

Mijn mobo(Epox 8RGA+), Barton 2500 reboot als ik teveel ampères door het mobo push. Dit wordt veroorzaakt door de voltagecontroller van de mosfets.. misschien moet je daar es naar gaan kijken?

Goedluck, ;)

• mrb

mrb

darkdesign schreef op 05 december 2003 @ 09:33:
Mrb, nee da begreip ik, maar wat eeb cpu verwerkt enzo gaat naat de Ram, maarja als dat nie kan weet ik het niet. Ik weet ook nie veel van dit alles af, maar ik had mischien een idee hoe het kon. :)
Het was ook geen kritiek alleen een uitsluiting :) ,

apen-nootjes: kan je gedurende die 2 uur wel gewoon prime stabiel draaien?

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
@ mrb ja.. ik kan gewoon prime draaien.. blijft stabiel... Ik weet ook zeker dat de CPU het kan trekken (Ask ReemF ;) )

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
het kan best zijn dat je geheugen, moederbord of ander onderdeel in je PC de overklok niet trekt en je CPU niet de bottleneck is. In dat geval kun je dus bsod krijgen terwijl je CPU lager belast is.

• mrb

mrb

Hmm, ik zou gewoon alles toch eens loshalen en opnieuw inbouwen, vaseline hoort namelijk niet waterdun te kunnen worden...

Volgens mij is er toch een "lekje" gebleven...
Pagina: 1