Toon posts:

2 gateways: Geen loadbalancing, maar 2x opvragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het probleem even uitleggen (ik heb er al iets over gezegd in een ander topic)

Ik woon in een huis met 2 verdiepingen. Op beide verdiepingen is een ISDN aansluiting (2 aparte ISDN lijnen). 2 jaar lang hebben we nu een ADSL aansluiting op de 2e etage via HCCnet/KPN. Dit heeft 2 jaar lang perfect gewerkt, maar we willen overstappen naar Surfsneladsl (BBned). Om geen tijd zonder ADSL te zitten, heb ik Surfsneladsl aangevraagd voor het hoofd ISDN nummer van de 3e etage. Het plan was om de verbinding op de 2e op te zeggen zodra de verbinding op de 3e opgeleverd is. Vanaf het moment dat we de aanvraag gedaan hebben (dus niet het moment dat de verbinding opgeleverd is), hebben we problemen met HCCnet/ KPN. De verbinding wordt verbroken. Er gaat geen lampje uit op het modem, maar de boel lijkt te bevriezen en komt weer op gang na verloop van tijd of nadat we het modem hebben gereset. Het nieuw geleverde BBned modem (Copperjet 811) op deze lijn geeft hetzelfde probleem.Afgelopen week is SurfsnelADSL via BBned opgeleverd. We hebben de boel geinstalleerd op de 3e etage met een nieuw modem en een nieuwe splitter. De verbinding is niet zo snel als we gehoopt hadden ( ~ 400 KByte/sec)., maar ook hier doet het probleem zich voor. De verbinding bevriest af en toe en komt pas weer op gang nadat het modem gereset is. Echter het probleem is wel heftiger. Modem resetten, vijf minuten e-mailen en dan weer een crash. Overdag gaat het echter soms wel eens een paar uur goed. Een raar probleem dus. Ook het aansluiten van het KPN Speedtouch Home modem op deze lijn maakt geen verschil.

Ik heb gebeld met InterNLnet (surfsneladsl) en de KPN en we zijn er waarschijnlijk voorlopig nog niet uit. Er wordt door de KPN een onbekend probleem gesignaleerd op beide lijn en verschillende opties aangedragen. Om dit op te lossen moet ik weer bij anderen zijn, die me weer netjes terug naar de KPN verwijzen of mijzelf de schuld geven door te zeggen dat ik op beide lijnen beide modems verkeerd heb aangesloten, etc. . Een leuke patstelling. Er moet dus snel een tijdelijke oplossing komen, want voordat de KPN (of wie zich dan ook verantwoordelijk wil voelen)ons helpt .....

Het blijkt dat het probleem vaak op 1 vd 2 lijnen zit en dat er dus altijd 1 werkt. Nu kun je in Windows meerdere default gateways instellen, maar dat werkt niet perfect en ik weet ook wel dat Windows niet echt aan loadbalancing doet. Mijn vragen:

a) Is het mogelijk om de wachttijd voordat Windows bedacht heeft dat 1 vd twee gateways dood is te verkorten? Windows blijkt standaard 1 vd 2 gateways te pakken en wacht simpelweg te lang voordat hij concludeert dat het niet gaat werken als hij nu net de dode lijn pakt, omdat het eigenlijk allleen werkt als het ip adres niet bestaat, maar de router blijft wel online dus nog steed IP adres.

b) Is het mogelijk om Windows zo aan te passen dat hij zijn verkeer naar beide gateways stuurt en gewoon kijkt wat er tereg komt? In het beste geval heb je dan dubbel dataverkeer, maar dat doet er voorlopig niet toe.