Toon posts:

xp met partitie's (3 stuks) filesystem vraag.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
goed zoals het het topictitel al doet vermoeden wil ik XP opnieuw installeren.
ik heb het volgende in gedachten:

C: Windows XP met programma’s (5GB)
D: Data (113GB)
E: Swap (swap bestand) (2GB)

Ik had als file system voor alle partitie's in gedachten NTFS.
Is dit een wijze keuze?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 21:29

momania

iPhone 30! Bam!

Ja, is verstandige keuze.

Tevreden :? Of wil je ook nog een 'want dat is daarom' ?

En wat heb je hiervoor zelf al voor onderzoek naar gedaan?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
Wat is het nut van een swap-partitie als die toch op dezelfde schijf staat?

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op 04 december 2003 @ 17:28:
Wat is het nut van een swap-partitie als die toch op dezelfde schijf staat?
Misschien dat er dan geen andere bestanden in de weg zitten enzo ?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ik zou de swap overboord gooien: qua performance maakt het niets uit, en het is gegarandeerd een deel ruimte die of niet kan/wil gebruiken (het is immers een swap partitie) of die je juist gaat vol zetten met "tijdelijke" dingen....

[ Voor 4% gewijzigd door the_stickie op 04-12-2003 17:33 ]

Verwijderd

5 GB voor je programma's is wel wat weinig (lijkt me). Aangezien je toch 113 GB voor je data reserveert kun je je WinXP/programma's partitie beter iets groter maken.
En de swap op een andere partitie heeft alleen nut als je het dan op een FAT16-partitie zet met een vaste grootte (neem 1 tot 2x de grootte van je RAM-geheugen).
Je zou het als volgt kunnen doen:
Bij 256 MB geheugen de volgende indeling:
Partitie 1-WinXP: NTFS, grootte 19,5 GB
Partitie 2-Data: NTFS, grootte 100 GB
Partitie 3-Swap: FAT16, grootte 512 MB

Bij 512 MB geheugen de volgende indeling:
Partitie 1-WinXP: NTFS, grootte 19,25 GB
Partitie 3-Swap: FAT16, grootte 768 MB

Bij 768 MB geheugen de volgende indeling:

Bij 1024 MB geheugen de volgende indeling:
Partitie 1-WinXP: NTFS, grootte 19 GB
Partitie 3-Swap: FAT16, grootte 1 GB

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 17:45:
5 GB voor je programma's is wel wat weinig (lijkt me). Aangezien je toch 113 GB voor je data reserveert kun je je WinXP/programma's partitie beter iets groter maken.
En de swap op een andere partitie heeft alleen nut als je het dan op een FAT16-partitie zet met een vaste grootte (neem 1 tot 2x de grootte van je RAM-geheugen).
Je zou het als volgt kunnen doen:
Bij 256 MB geheugen de volgende indeling:
Partitie 1-WinXP: NTFS, grootte 19,5 GB
Partitie 3-Swap: FAT16, grootte 512 MB

Bij 512 MB geheugen de volgende indeling:

Bij 768 MB geheugen de volgende indeling:

Bij 1024 MB geheugen de volgende indeling:
Partitie 1-WinXP: NTFS, grootte 19 GB
Partitie 3-Swap: FAT16, grootte 1 GB
Waarom fat16 ?

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 20:02

4VAlien

Intarweb!

swap kan gewoon op een data partitie, je moet alleen zorgen dat je het er met vaste grootte ongefragmenteerd erop krijgt, dus het eerste wat je na een format moet doen is die swap goed zetten. Dan is de swap partitie verder overbodig. 2GB swap lijkt me ook wat overdreven..

edit: kan niet type :'(

[ Voor 6% gewijzigd door 4VAlien op 04-12-2003 20:34 ]

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 15:50

Nobby

Nuts!

EXX schreef op 29 juli 2003 @ 11:29:
FAT16 is idd verouderd, omdat het geen partities groter dan 2GB aankan (oke, onder NT niet groter dan 4 GB). Bovendien zit je snel (vanaf 1 GB) met grote clusters van 32 KB = veel slack. Dit laatste is overigens met FAT32 ook het geval zodra je over de 32 GB heengaat. Dan zijn daar ook de clusters 32 KB.

In geval van een swap partititie van 2 GB zit je bij FAT16 met 32 KB clusters, bij FAT32 met 4 KB clusters. Echter: voor het gebruik als swap partitie zijn grotere clusters een voordeel ipv een nadeel. Omdat je maar 1 file hebt (de swap file) speelt het probleem vd slack niet. Ook bevat 1 cluster meer data , dus heb je minder toegang tot de FAT nodig.

Dit alles maakt FAT16 sneller tov FAT32 in deze specifieke toepassing.
Alstu :Y)

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

een pagefile op een andere partitie op dezelfde disk is niet aan te raden als je elk performancebitje uit je computer probeert te benutten, als je gaat backuppen op een medium ofzo kan het wel handig zijn want dat hoef je geen kromme wegen te maken om de overbodige pagefile niet mee te nemen.

verder zou ik toch echt de systeemschijf groter maken aangezien je er ook programma's op zet.

40%-40%-20% is meestal wel handig

Verwijderd

Alles wat je wil weten over pagefile in xp:

http://www.microsoft.com/...ns/mcfedries/03june16.asp

Verwijderd

nAFutro schreef op 04 december 2003 @ 22:54:
een pagefile op een andere partitie op dezelfde disk is niet aan te raden als je elk performancebitje uit je computer probeert te benutten, als je gaat backuppen op een medium ofzo kan het wel handig zijn want dat hoef je geen kromme wegen te maken om de overbodige pagefile niet mee te nemen.
Hoewel ook de backup een geldig argument is, is het toch echt zo dat de swapfile op een aparte partitie voor een performance winst zorgt mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
1) Swapfile staat op een FAT16 partitie (FAT16 kent veel minder overhead t.o.v. FAT32 of NTFS).
2) Swapfile heeft een vaste grootte.
3) Swapfile is niet gefragmenteerd.
verder zou ik toch echt de systeemschijf groter maken aangezien je er ook programma's op zet.
Mee eens
40%-40%-20% is meestal wel handig
Dit mag je me dan gaan uitleggen want als we een 120GB grote harde schijf nemen, waarom zou je dan 48 GB aan programma's willen terwijl ik toch echt liever meer ruimte voor mijn data zou willen aangezien er over het algemeen meer data files worden opgeslagen als dat er programma's zijn geinstalleerd, daarbij kan 48 GB, voor data, vaak te weinig zijn. Waarvoor dient trouwens de laatste 20%?

Nog beter is het trouwens als je 2 harde schijven neemt met de volgende indeling:
Schijf 1 (bijv. 20 GB): 1 NTFS-partitie met Windows-installatie en programma's
Schijf 2 (bijv. 120 GB): 2 partities, partitie 1: FAT16 met bijv. 1024 MB swapfile; partitie 2: FAT32 of NTFS met alle data.

• Zip
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-07-2023

Zip

Aparte partitie voor je documenten, outlook expres / outlook bestanden, favorieten enz.
+
Extra partitie (bv. setup naam) waar je ghost of driveimage images neerzet.
+ Je drivers en bv. de Office cd naar toe kopieert en daar setup start zodat office niet meer naar je cd vraagt. Aan het einde van je schijf.

Je kan ook nog aparte partities maken voor bv. muziek, video, foto's.

ls je er meer over wilt weten;

http://partition.radified.com/
Pagina: 1